Thad Jones:
Detroit – New York Junction. Blue Note 1956.
Andrew
Hill: Compulsion!!!!! Blue Note 1965.
Charlie Mingusin mielestä Thad Jones oli parempi trumpetisti
kuin Dizzy Gillespie, mutta silti hän joutui Count Basien orkesterin jäsenenä
kilpailemaan soolotilasta Joe Newmanin kanssa. Sitä paitsi jälkipolvia ovat
miellyttäneet enemmän Miles Davisin ja Art Farmerin sulosoinnut kuin Jonesin
kornettimainen honotus ja pitkien nuottien aksentit.
Trendikäs
Jones ei siis ollut, mutta kylläkin omaperäinen. Myös säveltäjänä. Uudelleen
masteroitua Detroit – New York Junctionia
(1956) voi nykyisin kuunnella eräänlaisena jazzin vaihtoehtohistoriana: näin
swing olisi voinut modernisoitua ilman bebopin vallankumousta. Olennaista
musiikkia.
Entä
mitä taiteilija tekee mestariteoksen jälkeen?
Andrew
Hillin tapauksessa vastaus on Compulsion !!!!! (1965).
Klassisen Point of Departuren (1964) supertähdet
eivät ole mukana, mikä tarkoittaa, ettei kokonaisuutta enää
hallitse yliarvostettu rumpali Tony Williams tai fonisti Eric Dolphy, jonka
soolot pysäyttävät kaiken muun hänen musiikillisen egonsa ympärille.
Etualalla
ovat säveltäjä-pianistin omat rytmiset ideat, sekä kahden lyömäsoittajan afrikkalainen
lisä, joka tosin tarkemmin kuulostellen alkaa vaikuttaa enemmän urbaanin
amerikkalaisen kaaoksen kuvaukselta kuin jazzin juurien etsinnältä.
Compulsion!!!!! kuuluu Hillin uran merkkipaaluihin. Ennen kaikkea se
kertoo miten huhtikuussa 2007 kuollut mestari vihdoin neuvotteli itsensä
vapaaksi Thelonius Monkin liiallisesta vaikutuksesta.
Divariin? Takaisin hyllyyn?
Hyllyyn.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti