Viime kädessä Siltala kertoo
kaikesta siitä, miltä piti välttyä, jos palkkatyöläisen sijaan ryhtyykin
itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi.
Nuoren freelancer-toimittajan
naiivi kuvitelma. Todellisuus on muistuttanut enemmän Michael Corleonen
kokemuksia elokuvassa Kummisetä 3: ”Every
time I get out, they pull me back in.”
1.
”Olenko siis todellisuudessa ahne, koska kokoan omaisuutta”,
nuori toimittaja pohtii Juha Siltalan kirjassa Työelämän huonontumisen lyhyt historia (Otava 2004): ”Se tuntuu
kamalalta, koska ahneus on mielestäni syntiä ja väärin.”
Vastaus
kysymykseen on tietysti kyllä, mutta professori Siltalan tarjoama laiha lohtu
on siinä, ettei syyllisyyden painamalle raatamiselle ole nykyisin juuri muuta
vaihtoehtoa kuin paatunut raataminen.
Globaali hyperkilpailu on ulosmitannut
ihmisen kyvyn asettaa omat vaihtoehtonsa, Siltala luonnehtii. Puille paljaille
joutumisen ja iltamyöhään venyvien työpäivien väliltä ei aina löydy kolmatta tietä,
jossa yksityiset tarpeet ja elämän suunta voitaisiin valita kasvottomien
markkinoiden tai työpaikoista käydyn sosiaalidarvinistisen kamppailun ehdoista
piittaamatta.
Edes työntekijän kasvanut
tulosvastuu ei lisää hänen valtaansa. Boheemi ajatus itselle tehdystä työstä
elämän sisältönä vaikuttaa pikemminkin kiristyneiden työmarkkinoiden
sumuverholta tai koulutetun eliitin yritykseltä löytää työpanoksen riistolle
jokin omaa psyykeä tukeva selitys.
Toimittajan huokauksesta käyvät
ilmi muutkin Siltalan kirjalle olennaiset seikat, kuten luterilais-psykologinen
näkökulma ja huoli toimihenkilöiden proletarisoimisesta.
Siltalalle työelämä ei voi olla
pelkkää lykättyä elämää, jota säästetään vapaa-aikaa tai eläkepäiviä varten.
Varsinkin, jos vapaa-aika lyhenee eikä kohtuullista eläkettä kerry kaikille. Hän
osoittaa selkein numeroin, ettei rahaksi vaihdettava esineellistetty työ riitä
edes henkisen perusterveyden ylläpitoon, jos työpanoksen lisäksi on myytävä oikeus
itsesäätelyyn ja vapaus ulkoisesta mielivallasta.
Vastarinta työpaikoilla ei silti
ole yhtä suurta kuin menneinä vuosikymmeninä. Karkeasti yksinkertaistaen ero on
siinä, että yritykset ja globaalit markkinat on vapautettu moraalisesta
taakasta, jota työntekijä nyt kantaa täysimääräisesti.
Ahneus on syntiä, kuten
toimittaja totesi, joten vaatimus oman työn vaihtosuhteen parantamiseksi on
kamalaa. Globaalissa hyperkilpailussa maltti on palkoissa, ei työajoissa,
koulutukseksi naamioidussa työntekijöiden keskinäisessä kilpailutuksessa eikä
varsinkaan pääomatuloissa.
2.
Viimeistään Työelämän
huonontumisen lyhyen historian jälkeen huhupuheet Siltalan aatteiden
punavihreydestä olisi voinut hylätä.
Siltala
on perinnetietoinen tapakonservatiivi, jonka mielestä moraalisen elämän tulee
luoda edellytykset sivistyksen vaalimiselle. Yksinkertaisempaa ja asiallisempaa
inhimillisen kulttuurin kuvausta ja valtion olemassaolon oikeutusta olisikin
vaikea kuvitella.
Jouko Tyyri sovelsi sitä
muistettavasti taiteilijaluokkaan, kun hän nimesi kaksi uudistusta, jotka mahdollistivat
Toivo Pekkasen kirjailijanuran: kahdeksan tunnin työpäivä ja kunnallinen
kirjastolaitos. Siltalan laajakulma käsittää koko kansan sivilisoinnin, jonka
hän tosin tieteellistää ”subjektiuden” saavuttamiseksi tai psyyken hyvinvointia
kartoittaviksi tilastoiksi..
Tilastojen ja tieteen termien
lisäksi Siltalalla on hallussaan myös kirjoitustaito. Se on tutkijapiireissä harvinainen
yhdistelmä. Työelämän huonontumisen lyhyt historia on
kertomisensa laadulla pysäyttävää psykologista realismia.
Kirjallisuushistorioiden mukaan
realismi syntyi kun nykyaikaistumisen haasteista seurasi uskon ja epäuskon
välillä häälyvän kertojan ongelma. Sille oli luonteenomaista tietty etäisyys,
vieraus, älyllisyys ja uteliaisuus, mutta samalla todellisuuden arvaamattomuudesta
johtuva olemassaolon ahdistus.
Nuorhegeliläinen esteetikko
Friedrich Theodor Vischer kirjoitti 1800-luvun puolivälissä, että realismi on
pyrkimys sovittaa inhimillisyyden vaatimus ja kapitalistinen todellisuus. Juha
Siltala kirjoitti tutkimustaan 2000-luvulla, jolloin sovittamisen vähimmäisehdoksi
oli nostettu yli-inhimillinen joustavuus ja venymiskyky.
Siltalan tarinan tyyli on
omintakeisen aforistinen.
Esimerkiksi näin: ”Tarpeellisin
työ elämän ylläpitämiseksi jää tekemättä, jos kaiken työn on tuotettava 15
prosentin reaalikorko sijoitetulle pääomalle.” Tai näin: ”Olosuhteiden
muuttamisesta on siirrytty itsen muuttamiseen – opportunistinen sopeutuminen
tuntuu ainoalta mahdollisuudelta pitää aloite käsissään, käyttää hyväksi
tilannetta ja välttää itse hyväksikäyttö.” Tai vaikkapa näin: ”Älymystölle
edistyksen kelkasta putoaminen on ollut vastenmielinen ajatus, menipä edistys
sitten minne suuntaan hyvänsä, ja se on suostunut roikkumaan mukana edistyksen
sanelemilla ehdoilla ja puhumaan sen sanoilla.”
Sen sijaan juoni ei merkittävästi
poikkea siitä, mitä Richard Sennett kirjoitti jo aiemmin Työn uudessa järjestyksessä (2002), Kimmo Kevätsalo Jäykissä joustoissa ja tuhlatuissa resursseissa (1999) tai Raija Julkunen,
Jouko Nätti ja Timo Anttila Aikanyrjähdyksessä
(2004).
3.
Siltalan kanssa he ovat suunnilleen yhtä mieltä siitä, että
uusi kapitalismi kuluttaa ihmisen luonnetta uusin tavoin.
Työntekijöiden tarkastelu
tuotannon menoeränä, jota trimmataan tuloskuntoon sisäisellä kilpailuttamisella
ja organisaatiouudistuksilla, johtaa usein luottamuksen murenemiseen ja
voimavarojen hukkaantumiseen. Näiden summana varsinkin koulutetun keskiluokan
ahdistus on siirtynyt elintasokilpailusta itselle kuuluvan ajan niukkuuteen.
Ero on ehkä siinä, että Siltalan
laaja taloushistoriallinen kertauskurssi tulkitsee nämä ilmiöt yhtenäisenä
kimppuna, jolla on tunnistettava kehityskulkunsa. Hän ei myöskään hyväksy
ongelmiin sopeutumista välttämättömänä ratkaisuna, vaan analysoi kannustavaa
palkkausta, tiimityöskentelyä ja muita työn ”itsenäisyyttä” lisääviä malleja
riistosuhteen kiristämisen näkökulmasta.
Maailmansodan jälkeen suunta oli
se, että turvattu yksilöllisyys ja yleiset oikeudet mahdollistivat poliittisen
edunvalvonnan: ”Tätä nykyä yksityisyyden rikkominen ja oikeuksien
ryhmäkohtaistaminen vaikeuttavat järjestäytymistä sellaisten yhdistävien
tekijöiden pohjalta, jotka eivät kata koko identiteettiä.”
Arkikielellä sanottuna se
tarkoittaa, että ennen duunari korjasi tilannetta omaksi edukseen vaikuttamalla
itse siihen, mitä antoi vastineeksi samasta palkasta. Modernissa tiimissä oma
etu edellyttää toisista hyötymistä ja heidän panoksensa valvontaa.
Kun työn sosiaalinen luonne
pelkistyy kateudeksi ja mielistelyksi, kavereita tavataan yhä harvemmin
työpaikan urheiluseurassa. Työn jälkeen hakeudutaan perheen tai muiden ystävien
pariin, jossa kyttäily-ilmapiiristä halutaan nimenomaan eroon.
Kapitalismin vapauttava elementti
eteni aikanaan siten, että se muutti henkilökohtaisen riippuvuuden työn
tarjoajasta alaltaan rajatuksi työsopimukseksi, Siltala kirjoittaa. Nyt
entisestään yksilöitynyt työväki on vapautettu myös luokkasuhteesta ja
kollektiivisesta edusta, josta sen joukkovoima juontui.
4.
Siltalan käsitys työelämän huonontumisesta tietysti
kyseenalaistettiin saman tien.
Pääkaupunkilehden
pääkirjoitustoimittaja syytti tutkijaa pessimistisestä kärjistyksestä, ja
vetosi makrotalouden näkökulmaan, jossa ”huonontumisen” vuosikymmenet ovat
myönteisen avautumisen, kansainvälistymisen ja erikoisosaamiseen aikaa.
Siltala
muistutti vastauksessaan, ettei työuupumus ole käsitteillä tunnelmointia. Väitteelle
1990-luvulla Suomessakin käynnistyneen ”turbokapitalismin” sopimattomuudesta
työntekijöiden hyvinvoinnille löytyy numeroiden tukema näyttö. Siltala kielsi
myös olevansa pessimisti.
Synkkämielisempää olisi sanoa,
että globalisaatio luonnonlakina vaatii työntekijöiltä aina vain kovempaa
kilpailua ja omista toiveista luopumista: ”Historioitsijan on vaikea uskoa,
että tämäkään maailmanmalli olisi pysyvä”, Siltala kuittasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti