”Mitä on valistus?”, kysyi valistusfilosofi Immanuel Kant Berlinische Monatschriftin artikkelissa
vuonna 1784.
Yleistä vastausta ei voi
antaa, ja jos annetaankin, sen tarkoituksena on muokata valistuksen
yksituumaisuudesta ja järkiperäisyydestä sopiva vihollinen, jolla oman
ajattelun monipuolisuutta ja tunneherkkyyttä on kätevä korostaa.
Hyvä
esimerkki on filosofi Stephen Toulmin, jonka bestseller Kosmopolis ilmestyi suomeksi 1998.
Toulminille
valistus on 1700-luku ja Isaac Newtonin luonnontiede, jota edellisellä
vuosisadalla pohjusti Descartesin filosofia. Valistusaatteen määritelmäksi
Toulmin esittää kuusi ”uuden ajan viitekehystä”. Ne koskevat mm. luontoa
hallitsevia pysyviä lakeja ja Jumalan luomia vakaita järjestelmiä.
Viitekehyksiään
Toulmin luonnehtii ”älyllisiksi rakennustelineiksi” tai ”oireiksi”. Ilmeisesti
hän tarkoittaa, että Newtonin käsitys vaikkapa tähtimaailmasta oli erään
asenteen tai normin tuote, ja että niin muodoin tieteen kehitys - esimerkiksi
kvanttimekaniikka newtonilaisen mekaniikan lisäyksenä - on seurausta vanhojen
rakennustelineiden purkamisesta ja uusien asenteiden omaksumisesta.
Tässä
filosofi - virheellisesti - imartelee omaa nojatuolimetodiaan esittämällä edistyksen
uuden oivaltamiseksi eikä olemassa olevan soveltamiseksi.
Oikeasti luonnontiede on
kehittynyt samanlaiselta metodiselta pohjalta, joka oli tuttu jo Newtonille.
Eikä Newtonin fysiikan ja suhteellisuusteorian välillä ole Toulminin
tarkoittamaa henkistä, sosiaalista tai älyllistä ”murtumaa”, vaan ne ovat yhä
toisistaan monin tavoin riippuvaisia.
Silloin
oli perusteltua ajatella niin, nyt näin. Muutos on seurausta ilmeisen
newtonilaisesta tutkimustyöstä, filosofisten olettamusten ”kumoamisen” merkitys
lienee ollut vähäinen tai olematon.
Oivalluksen
kohteina ”viitekehykset” ovat kiitollisempia kuin mitattavat yksityiskohdat tai
tosiseikat, koska ne ovat ensinnäkin hämäriä ja toiseksi hämärästi
kapinallisia: yksityiskohtien sijaan meidän on pureuduttava rakenteisiin, sanoo
jokainen kapinallinen.
Kapina on kysytty ominaisuus monilla elämänalueilla, myös yliopistoissa. ”Ylipappien ja kurimatriisien tilalla on filosofiassa
vapaus”, kuten Teknillisen korkeakoulun systeemitieteiden professori Esa
Saarinen lupaili virkaanastujaisluennossaan. Kysyntää riittää myös
Toulminin kuvitelmalle erilaisista ajattelutavoista.
"Rakennustelineillään" Toulmin luo illuusion, että meidän
aikamme filosofi on kuin ihmeen tai puhtaan älyllisen prosessin kautta
viisaampi kuin Newton – ja siten kykenevämpi tajuamaan Albert Einsteinin, Max
Planckin tai Niels Bohrin ajatuksia kuin menneisyyden etevimmät aivot, jotka
”oirehtivat” vanhaa ”viitekehystään” ja olivat sen vanki.
Illuusio perustuu filosofialle
tyypilliseen käsitteiden sekaannuksen, tällä kertaa ”uskottavuuden” ja
”ymmärryksen” välillä.
On totta, että Toulminin on
helpompi uskoa Planckin teoriaan musta kappaleen säteilystä kuin Newtonin,
jolle aikakoneen välittämä nimi ”Planck” ei sanoisi mitään. Mutta yhtä totta
on, että ylivoimaisen matematiikan ja fysiikan osaamisensa ansiosta Newtonin
olisi helpompi ymmärtää sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti