Kustantajan verkkosivuilta en löytänyt enää mainintaa ranskalaisen
filosofi Alexandre Kojèven kirjan Johdatus Hegelin lukemiseen suomennoksesta,
mutta kirjakauppias sen yhä tunsi.
Näin lupaa suomennoksen ennakkoilmoitus:
Alexandre Kojève (1902-1968) tunnetaan ennen
kaikkea vaikutusvaltaisesta Hegel-tulkinnastaan. Kojève esitteli tulkintansa
vuosina 1933-1939 pitämillään luennoilla, joille osallistuivat muiden muassa
Georges Bataille, Jacques Lacan ja Maurice Merleau-Ponty. Laajan yleisön
tulkinta saavutti vasta 1947, kun kirjailija Raymond Queneaun
luentomuistiinpanot julkaistiin Kojèven tarkastamana ja täydentämänä kirjana
Introduction à la lecture de Hegel. Johdatuksessa Hegelin lukemiseen Kojève käy
Hegelin Hengen fenomenologian järjestelmällisesti läpi ja kääntää samalla
Hegelin raskaan terminologian kevyemmälle, konkreettisemmalle kielelle. Kojèven
kommentaari on välttämätön taustateksti kaikkeen toisen maailmansodan
jälkeiseen ranskalaiseen filosofiaan.
Ja
näin itse filosofi lämmittelee lukijaa teoksen johdannon englanninnoksessa:
Hegel’s Logic is not a logic in the common sense of the word, nor a gnoseology, but an
ontology or Science of Being, taken as Being. And “the Logic” (das Logische) of the passage we have cited does
not mean logical thought considered in itself, but Being
(Sein) revealed (correctly) in and by thought or speech (Logos). Therefore, the three “aspects” in
question are above all aspects of Being itself: they are ontological, and not logical or gnoseological,
categories; and they are certainly not simple artifices of method of investigation or exposition.
Tätä olisi siis nyt luvassa liki 500 sivua, mikäli käännöstyöhön lupautuneet eivät ole viime hetkessä paenneet maan alle.
Jotain historiallisesti merkittävää, mutta kielellisesti yhtä eriskummallista kuin
abstraktein runous. Alkuverryttelyksi ehdotan kirja-arvostelua Kojèven
suppeammasta ja huomattavasti helpommin lähestyttävästä kirjoituskokoelmasta. Arvostelun
julkaisi Turun Sanomat vuonna 2008, otsikolla ”Filosofi, jota tyrannit
kuuntelivat”.
Alexandre Kojève: Historian loppu. Suom. Saara Hacklin &
al. Tutkijaliitto 2007.
Kun suurfilosofi Hegel näki Napoleonin ratsastavan ikkunansa
alta, hän arveli historian vihdoin päätyneen alkamisestaan juontuvaan loogiseen
seuraukseen. Se siis loppui.
Lopun
jälkeen kaikenlaista yhä sattuisi, ja ihmiset kokisivat koviakin kohtaloita.
Sen sijaan historiassa ei mikään enää muuttuisi, sillä itsestään tietoiseksi
tullut ihminen on historiallisuutensa ulkopuolella ja muuttumaton.
Hegelin
ylevin termein tämä tarkoitti suunnilleen sitä, ettei ihminen enää
ponnisteluissaan ylitä itseään eikä annettua todellisuutta, koska hänen
”äärellinen tietoisuutensa on lakannut olemasta äärellinen”. Enää se ei tuntisi
entisiä hengen rajoja.
Ranskalainen
Alexandre Kojève, jonka Hegel-luennoista muodostui 1930-luvulla suoranainen
seurapiiritapahtuma, ilmaisi saman karkeammin.
Hänen
mukaansa historian päättymisen havaitsi siitä, että utopiat paremmista
maailmoista eivät enää kyenneet kilpailemaan nykyhetken kanssa. Napoleonin
universaalin valtiokäsityksen jälkeen politiikasta oli jäljellä talous ja
juridiikka. Ja Hegelin filosofian jälkeen ihmistuntemuksesta oli jäljellä
esoteerinen rupattelu tai – sen vaihtoehtona – joukko psykologian tai biologian
teknisiä ratkaisuja.
Maailmannäyttämön
mittakaavassa sanottuna: sotia yhä tulisi, mutta ei enää vallankumousta. Jos
Kojève olisi nähnyt islamistien itsemurhapommittajat ja terrorismin vastaisen
sodan, hän pitäisi niitä vahvistuksena eikä vastaväitteenä.
Kirjoituskokoelmassa Historian
loppu, johon Jussi Omaheimon mainion esipuheen lisäksi sisältyy joukko
filosofin lyhyempiä lehtikirjoituksia, Kojéve myöntää poikkeavansa Hegelistä
vain kerran.
Hegel
arveli historian päättyneen aivan liian aikaisin, ja Kojève unelmoikin
oikeammasta ajoituksesta, jossa hän olisi saanut nähdä ikkunan alla ratsastavan
Stalinin.
Kärsivällinen
lukija löytää useampiakin poikkeamia. Yleensä ne on poimittu Heideggerin
fenomenologiasta, ja ilmaistaan kielellä, jota kulttuurihumanistien vihamiehet
mieluusti haukkuvat ”postmodernismiksi”: hankalia sisäpiirin sanoja, sardonisia
sutkauksia, koukeroisia lauseita ja isoja etukirjaimia milloin missäkin.
Kojèven
vaikutus tietyn mannermaisen tyylin syntymiseen ei silti ole yhtä kiinnostavaa
kuin hänen vaikutuksensa eurooppalaiseen politiikkaan.
Sokea Stalinin ihailu on jo
riittävän kummallista, Napoleonia ihaillut Hegel saattoi sentään luetella
perusteluinaan todellisia saavutuksia.
Omatekoinen
keisari loi Ranskan nykyisen koulujärjestelmän, yliopistot, keskuspankin,
rakensi tiet, lennättimen, kanavia, satamia, markkinapaikkoja, sairaaloita,
lastenkoteja, Louvren, määräsi joukkorokotukset. Lisäksi hän lakkautti myös
maaorjuuden, suunnitteli Suezin kanavaa ja toteutti yhtenäistä valuuttaa
Eurooppaan. Stalin tuhosi Venäjän kansantalouden ja loi Gulagin.
Vielä
kummallisempaa on, ettei Kojèvea ole ainoastaan aihetta epäillä KGB:n
agentiksi. Lisäksi hänet on syytä nimetä Ranskan valtionvarainministeriön
tärkeimmäksi virkamieheksi, Omaheimo muistuttaa.
Kojéven
virkatöinä syntyivät monet kansainvälisen kaupan sopimukset, joista seurasi nykyisten
ydinvaltioiden johtama unioni.
Tämän oudon kaksoisroolin
mahdollisti filosofin suurin erehdys. Hän uskoi olevansa kommunisti, vaikka
osuvampi termi olisi uusliberaali.
Monen
maailmantalouden kriitikon mielestä kyse onkin sävyerosta, ja siksi virhe jää
vähäiseksi.
Omaheimon
esipuhe tekee tämän yhteyden mainitsemalla republikaanien aivoriihissä
vaikuttaneen Francis Fukuyaman. Hän ”käytti Kojèvea kylmästä sodasta voittajana
selvinneen uusliberalistisen elämänmuodon takuumiehenä.”
Konstikkaammin
mutta syvemmin se ilmenee Kojèven omassa kirjoituksessa, jossa hän yhtyy Leo
Straussin ”loisteliaaseen ja intohimoiseen” tulkintaan filosofin ja tyrannin
suhteesta antiikin filosofiassa.
Vaikka
Euroopassa presidentti Bushia haukutaan aina tyhmyydestä, Amerikassa on myös
toinen arvostelun linja, joka ilkkuu kokeneiden Washingtonin neuvonantajien
vaihtamista yliopistojen teoriaherroihin. Tälle ”kosher-politiikan
kabbalalle” Strauss on melkein pyhimys, tai selitys sille, miksi esimerkiksi
Bushin kabinetissa ja maailmanpankin johdossa pyörähtänyt Paul Wolfowitz yritti
vuonna 1968 taltuttaa muiden opiskelijoiden mellakointia jakamalla heille
kopioita Platonin Valtiosta.
Straussille
Ksenofonin ”tyranni” ei suinkaan ollut pakkoa käyttävä diktaattori vaan yleistä
hyväksyntää kaikkien liehakoinnilla tavoitteleva yksinvaltias. Tämä vastaa myös
modernin pessimististä kuvaa demokratian tilasta, johon Strauss ja Kojève eivät
vastaa kansanvalistuksella vaan asiantuntijavallalla.
Virkaurallaan Kojève oli myös itse
se abstraktit kokonaisuudet hallinnut filosofi, joka kuiskutti järkeä pieniin
konkreettisiin asioihin keskittyvän ja kansansuosiosta riippuvaisen hallitsijan
korvaan.
Useimpien
käsitys yhteiskunnan hyvästä ja oikeudenmukaisuudesta on tietysti hieman toinen
kuin Kojèvella. Mutta ehkä juuri siksi Historian
lopun selkokielisempien osien lukeminen voi auttaa ymmärtämään missä nyt
oikein mennään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti