”Onko yrityksillä moraalista vastuuta?”
Kysymys on filosofi Ilkka
Niiniluodon, ja se löytyy pääministeri Esko Ahon asettaman ”Suomen henkistä
tilaa ja tulevaisuutta” pohtineen filosofisen toimikunnan viimeisestä
julkaisusta nimeltä Nykyajan etiikka -
Keskustelua ihmisestä ja yhteisöstä (2006).
Kirjoituksen aluksi Niiniluoto
tunnustaa yrityksen eduista poikkeavan yleisen mielipiteen oikeutuksen.
Toisinaan yritystoiminnassa on piirteitä, joita saa paheksua. Seuraavaksi
Niiniluoto tuomitsee taloudellisten voittojen ”moralisoinnin”. Toisinaan
paheksunta on itsekkyyden ilmaus, vailla perusteltua käsitystä toisten ponnistuksista
tai yleisestä edusta.
Johtopäätökset ovat juuri näin
sovinnaisia, koska enempään ei nykyfilosofilla näytä olevan intellektuaalista
liikkumavaraa. Kun Adam Smith loi modernin taloustieteen ja Immanuel Kant
oikeusteorian perustan, molemmat pitivät itseään moraalifilosofeina. Nyt
asetelma on kääntynyt nurin, ja filosofi Niiniluoto joutuu nöyrästi kysymään
juristilta, mikä on sopivaa, ja taloustutkijalta, mikä on riittävän paljon.
Tällä tavoin Niiniluodon
mainitsema ”koko etiikan idea” ei ole kadonnut ainoastaan liikeyrityksistä,
mikäli ne noudattavat korkeaa moraalia tai ympäristötietoisuutta aivan muista
kuin omantunnon syistä – vaikkapa pitääkseen markkinoiden toiminnan
ennustettavampana tai tavoitellakseen arvokasta imagoetua.
Lisäksi se on kadonnut
moraalifilosofiasta.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että
Niiniluodon ”hyvän” määritelmä on yritys, jonka ”toimet johtavat ihmisille,
luonnolle ja yhteiskunnalle myönteisiin seurauksiin”, mutta ammattifilosofina
hänellä ei ole mitään erityisiä edellytyksiä selvittää mikä oli myönteistä ja
miten siihen päädyttiin.
Niinpä Niiniluoto kyseenalaistaa
aivan turhaan yritykset, jotka julkisuudessa ovat yrittäneet kohentaa
”arvoprofiiliaan” erilaisilla toimintaansa luonnehtivilla perushyveiden
luetteloilla: asiakastyytyväisyys, luottamus, kunnioitus, ja niin edelleen.
Jos tämä on ”vain ulkoisen imagon
luomista”, joka ”jää helposti pelkäksi sanahelinäksi ilman todellista
vaikuttavuutta”, mitä muuta virkaa pääministerin filosofitoimikunnalla on
ollut, paitsi Niiniluodon paheksuma ”ulkokultaisuus”?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti