Venla Hiidensalon esikoisromaani Mediahuora (Otava) esiteltiin päivän lehdessä julkaisupäivänä. En
ole siis lukenut, mutta lehdestä luin, että kirjailijan siviilityö
freelance-toimittajana ”on ollut epävarmaa, eikä sosiaaliturvaa tai
työterveyshuoltoa ole ollut”.
Samassa tilanteessa on tänä päivänä
moni suomalainen, haastattelu jatkuu. Hiidensalo puhuu pakkoyrittäjistä - toimittajien
lisäksi siivoojista, sairaanhoitajista ja rakennusmiehistä, jotka
yrittäjä-statuksella koettavat elättää itsensä:
”Media-ala on ollut tässä
edelläkävijä. Työnantaja haluaa sälyttää yrittäjäriskin työntekijälle ja
säästää työnantajamaksut.”
Freelance-kokemukset täällä
kulttuuripuolella ovat pitkälti samanlaisia kuin Hiidensalolla viikkolehdissä –
pari satasta viikon työstä, kun avustajabudjetti on käytetty, eikä
valituslupaa, sillä ostajan näkökulmasta jutun myyjä voi viedä juttunsa
toiseen, samoilla ehdoilla toimivaan lehteen.
Ehdoista kertoo lisää haastattelun
ohessa oleva kainalojuttu: ”Lehtitalot ovat tiukentaneet avustajasopimuksia”. Miten
tiukoiksi? Katso kirjani (tämä postaus sisältää tuotesijoittelua) Turmio ja Perikato, luku ”Epäillyillä ei
aiempaa rikostaustaa”.
Oli lehdessä Mediahuorasta arvostelukin. Arvostelija on toimituksen hierarkiassa
osastopäällikön tasoa, ja juttujen ostajana freelancerin asiakas tai työnantaja.
Siksi tai siitä huolimatta romaani tuupertuu arvostelijan mielestä
äimistelysaarnaamiseen ja poskettomuuteen. Mutta jotta lukija ei luulisi
työnantajaa herkkänahkaiseksi, työnantaja moittii romaania vielä liiasta
pehmeydestä:
”Ei oikeastaan ahdista tosissaan
missään vaiheessa, vaikka olisi syytä.”
Sillä
tavalla, mutta palataan Hiidensalon heittoon media-alasta uuden
talouden ”edelläkävijänä”. Sama ajatus löytyy yhteiskuntavaikuttajien
puheenvuoroista, vaikka tietysti rohkaisevampaan sävyyn.
Lisään
tähän Mediahuoran alaviitteeksi
jutun, jonka Aamulehti julkaisi viime
vuoden (2011) huhtikuussa ”Näkökulmana”, ihan eduskuntavaalien alla. Tosin
uutispäällikön parantelemana, tässä alkuperäinen versio.
Taiteen uusin avant garde
Perussuomalaiset
herättivät kulttuuripiireissä hilpeyttä vaaliohjelmalla, jossa valtion tukeman
taiteen ehdoksi asetettiin suomalaisen identiteetin vahvistaminen. Sen sijaan
postmodernit kokeilut tulisi jättää markkinoiden armoille.
Istuva hallitus ei ole
tällaista sisällöllistä rajausta ole tehnyt. Pikemminkin se on herätellyt
kaikkia taiteilijoita näkemään itsensä osana talouden kasvua ja kehitystä.
Linjaus ei ole herättänyt
mainittavaa huomiota, ja varmaankin siksi, ettei kyse ole porvaripuolueiden ideologiasta
vaan – laajemmin – henkilökohtaista vapauta korostavasta ajan hengestä.
Tamperelaisen kirjallisuudentutkija
Elina Jokisen väitöskirja Vallan kirjailijat (2010) tiivisti ilmiön niin, että
vuosikymmenten saatossa kirjailija on palvellut kansallisvaltion ja
hyvinvointivaltioin ihanteita, mutta nykyisin identiteettiä leimaa
kilpailutalous. Tutkijan mukaan jopa valtion kirjailija-apurahasta on tullut
markkinaehtoisemman elämän elementti, sillä se on sementoinut ajatuksen
kirjailijuudesta ammattina ja ensisijaisena toimeentulon lähteenä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön selvitysmies Tarja Cronbergin raportti Luova
kasvu ja taiteilijan toimeentulo (2010) laventaa kilpailutalouden koskettamaan
koko taiteilijakuntaa.
Raportissa on käytännöllisiä ehdotuksia, joilla taiteilijan juridista
asemaa palkansaajan ja yrittäjän väliin putoavana ”itsensä työllistäjänä”
selkiytettäisiin, mutta myös monia palaverioivalluksia luovan työn
merkityksestä kansantaloudelle ja henkiselle ilmapiirille.
Kiinnostavin lienee luonnehdinta taiteilijoista työmarkkinoiden
”kipeästi kaipaamien uudistusten kokeilulaboratoriona”.
”Yli puolet
taiteilijoista toimii vapaana taiteilijana tai freelancerina. He ovat itsensä
työllistävien tulevaisuuden ammattien etujoukko”, Cronberg kirjoittaa.
Lausunnollaan Cronberg
haluaa muun muassa torjua Vanhasen I hallituksen kaavailut, joissa
kulttuurialan koulutusta olisi muun ammattiin tähtäävän koulutuksen tavoin
mitoitettu työllistymisen mukaan.
Cronberg muistuttaa, että talouden tulevien tarpeiden ennakoiminen on
vaikeaa. Ja että luovan talouden sektoreista juuri taide on ennakoimattoman
perustutkimusta. Käytännössä tämä kai tarkoittaa, että kansalaisia yhä
kannustetaan sijoittamaan aikaa ja osaamista taiteelliseen koulutukseen ja
tuotantoon, mutta samalla heidän tulisia valmistautua siihen, että sijoituksen
riski on pitkälti yksityistetty
Seuraukset voi nähdä taiteilijoiden työttömyysluvuista (20 %),
keskimääräistä kansalaista heikommasta toimeentulosta ja sosiaaliturvan aukoista,
joista Cronbergin raportti antaa inhorealistista tietoa.
Saman laboratoriokokeen ulottumista tavallisen palkansaajan elämään kommentoivat
äskettäin SAK:n hankekoordinaattori Anu Suoranta, STTK:n lakimies Heli Ahokas
ja Suomen journalistiliiton edunvalvontajohtaja Petri Savolainen. Yhteisessä
kannanotossa muistutettiin, miten työsuhteesta toimeksiantosuhteeseen siirretty
itsensä työllistäjä saa yrittäjän riskin ja kustannukset mutta ei yrittäjyyteen
perinteisesti liitettyä vaurastumisen mahdollisuutta.
Pikemminkin tulotaso laskee alle samaa työtä tekevän palkansaajan.
Lisäksi kolmikko kiinnitti huomion heikentyvään neuvotteluasemaan.
Sosiaaliturvan ohella itsensä työllistäjä menettää yleissitovista sopimuksista
ja joukkovoimasta juontuvan hyödyn (”Itsensä työllistäjät ovat uutta köyhälistöä”,
HS 12.2.2011).
Kuulostaa varmaan
tutulta taitelijoista, joiden enemmistö ei edusta Eurostatin
matalapalkkaraportissa uutta vaan jo vanhastaan köyhää väestönosaa.
Tosin taiteen kompensaationa on pakkoyrittäjäksi ajetulta siivoojalta
tai myyjältä puuttuva julkinen arvostus ja vapauden aate, mutta Elina Jokisen
väitöksessä nämäkin arvot näyttäytyvät yhä enemmän kilpailtavina hyödykkeinä.
Jokisen mukaan kaupan ehtojen laajempi hyväksyminen tuntuu jo
kulttuuripolitiikassa, kuten valtion kirjallisuustoimikunnan
apurahapäätöksissä. Ennen Laila Hirvisaari tai Arto Paasilinna eivät ”saaneet”
apurahoja, mutta nyt yhtä viihteellisiksi punnitut dekkaristit saavat, Jokinen
täsmentää. Toimikunnan entisenä jäsenenä voin kertoa, etteivät edes hakeneet.
Sen sijaan nuorempi polvi hakee ”puurorahaa”, kuten Jari Tervo
letkautti omasta kolmivuotisestaan, vaikka talous olisi myymälläkin kunnossa.
Muutos ei siis ole tullut toimikunnasta, joka olisi alkanut suopeammaksi
kaupalliselle kirjallisuudella, vaan kentältä, jossa apu-raha on mielletty
taiteellisen vapauden miniehdon sijaan jonkinlaiseksi
bonuspalkkaus-järjestelmäksi.
Tämäkin tietysti sopii Jokisen perusideaan kilpailutaloudesta
kirjallisen kulttuurin uutena mallina, jolloin tuloerot kasvavat myös taiteilijoiden
kesken. Voittajia ovat harvat satumaiset menestyjät, kuten juuri oman yrityksen
perustanut Sofi Oksanen. Tai ne, jotka oivaltavat miten selvitysmies Cronbergin
visioma taiteen uusi avant garde tuotteistaa itsensä kysyntää vastaavaksi.
”Vastedes yhä useampi kulttuurityöntekijä löytää työtä jostain muualta
kuin kulttuurin ydinalueilta”, selvensi kulttuuriministeri Stefan Wallin (HS
15.2.2011).
Ministerin poikkihallinnollisessa visiossa taiteen alan koulutus ja
osaaminen alkaa tuottaa hyvinvointipalveluita ja liike-elämän resursseja
perinteistä taide-yleisöä laajemmalle sektorille. Näin hyödynnettynä taide myös
legitimoi valtiolta saamansa tuen, Wallin aprikoi.
Ajatuskulku on kieltämättä vieras perussuomalaisten vaaliohjelmalle,
joissa taidetta tehdään jonkin perin hämäräksi jäävän kansallisen arvopohjan
vuoksi.
PUTTE WILHELMSSON
Kirjoittaja oli
valtion kirjallisuustoimikunnan jäsen 2004 – 2009
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti