Jos ja kun kirjallisuudentutkija alkaa puhua ”toisesta modernismista”,
hän ottaa kantaa muuhunkin kuin estetiikkaan. Hän politikoi.
Tämän
ajatuksen mukaan kirjallisuuden valtavirta – useimmille lukijoille tuttu
”ensimmäinen modernismi” – on yhä tiukasti sidoksissa sekä perinteiseen
realistiseen romaanin että perinteiseen yhteiskuntajärjestykseen.
1800-luvun klassinen realistinen
romaani kertoo tarinan, jonka henkilöihin on helppo samastua. Sen uskottavuus
perustuu psykologiseen tarkkuuteen ja historialliseen näköiskuvaan.
Suurin osa 1900-luvun klassisista
modernistisista romaaneista toimii aivan samoin, kirjallisuudentutkija sanoo.
Edes Virginia Woolfin radikaali tajunnanvirtatekniikka ei kumoa tätä
perusasetelmaa, se vain hieman muuntelee tarinan rakennetta ja samaistumisen
kokemusta. Ihmissuhteiden välisen verkoston sijaan lukijan huomio suunnataan
yksilön sisäiseen elämään.
Kirjallisuudentutkijan mukaan ”tarinan” ongelma on siinä,
että se väittää kaoottisen todellisuuden järjestyvän tietyn kaavan mukaan.
Kerronta näyttää noudattavan tapahtumia hallitsevaa luonnollista järkeä, vaikka
se itse asiassa puhuttelee meitä enemmän tuttuudella kuin loogisuudella.
”Samastumisen” ongelma on
puolestaan siinä, että se supistaa ihmisten yksilöllisyyden ja monimutkaisuuden
joukoksi toimivia identiteettejä, jotka palvelevat paremmin vallitsevia
sosioekonomisia rakenteita kuin yksityisen ihmisen omaa hyvinvointia.
”Tarina” ja ”samastuminen” ovat
siis illuusioita. Ne luovat lukijalle harhakuvan vaihtoehtojen puutteesta:
kerronnan logiikan mukaan sankarin oli pakko toimia näin.
Jos ensimmäinen modernismi jatkaa
vanhojen valheiden sepittämistä, kertooko toinen modernismi totuuden? Sitä
kirjallisuudentutkija ei väitä. Mutta hän väittää, että taide voi olla
tietoinen roolistaan maailmankuvien sepittäjänä, välttää lukijan taivuttelua
esteettisellä lumeella ja kiinnittää enemmän huomiota kertomisen
keinotekoisuuteen.
Romaanikirjallisuudessa Woolf ja
Thomas Mann kuuluvat ensimmäiseen modernismiin, James Joycen Odysseus horjuu rajalla. Toista
modernismia edustavat saksalainen Alfred Döblin, amerikkalainen John Dos Passos
ja sveitsiläissyntyinen Blaise Cendrars (1887-1961).
Yhteistä kolmikon proosalle on rahvaanomaisuus ja
populaarien muotojen, kuten sanomalehtikielen käyttö.
Tästä huolimatta Döblin tai
Cendrars eivät ole yhtä luettuja kuin Woolf tai Mann. Mutta yleisöllä on
tietysti oikeus asettaa oikean taiteen edellytykseksi tietty korostettu
taidokkuus. Siksi myös impressionisti Monet (ensimmäinen modernismi) vetää
museoihin enemmän väkeä kuin kubisti Braque (toinen modernismi).
Braque loi kubistisen tyylin
nimenomaan siksi, että hän halusi välttää vallitsevan taidemaun tyylittelyä.
Hän ihaili lasten piirrosten yksinkertaisuutta ja uskoi monimutkaisuuden
johtavan rappioon. Pariisin taidepiireissä vaikuttaneen Cendrarsin kirjallinen
tuotanto yhdistetään usein kubismiin, toisinaan myös surrealismiin. Hänen
ensimmäinen romaaninsa Kulta ilmestyi
samana vuonna kuin Andre Bretonin Surrealistinen
manifesti (1924).
Tekstejä yhdistää realismin
kritiikki, keskinkertaisuuden halveksunta ja viehtymys vaaran tunteeseen.
Selkein ero lienee siinä, että Kulta
on etevästi kirjoitettu.
Kulta kertoo Kalifornian osavaltion pääkaupungin, Sacramenton
perustajan tragedian. Historiankirjat tuntevat hänet amerikkalaisittain John A.
Sutterina, Cendrars käyttää maanmiehestään alkuperäistä nimeä: Johan August
Suter.
Samalla Cendrars myös kuvailee,
miten yksityisen onnenonkijan häikäilemättömyys joutuu tappiolle ja sen tilalle
nousee moderni korporatiivinen ahneus.
Cendrarsille Suter ei ole pelkkä omatunnoton keinottelija.
Hänen persoonansa on jotenkin
sidoksissa romantiseen ajatukseen poliittisista agitaattoreista ja ”orastavan
suurteollisuuden ensimmäisistä uhreista”, joita ”Euroopan poliisivoimat ajoivat
takaa” ja jotka ”taantumus karkotti”. Ainoastaan tyylin yksinkertaisuus ja
ivallinen viileys estää Cendrarsia ilmaisemasta ihailuaan silloin, kun kenraali
Suter on ylväimmillään, ja suruaan silloin, kun hän vaipuu alennustilaan.
Kulta on ilman muuta toiseen modernismiin kuuluva poliittinen
romaani, mutta minkä politiikan?
Amerikan asuttamaton länsi
ihmiskunnan viimeisenä mahdollisuutena, jossa omapäiset yksilöt käyvät
epätoivoista kamppailua latteaa keskiluokkaistumista vastaa, kelpaisi myös
nykyaikaisen republikaanisen oikeiston sankaritarinaksi.
Toisaalta on kai selvää,
että Kullan historiallinen lähtökohta
on 1920-luvun eurooppalaisessa pessimismissä, ei 1830-luvun amerikkalaisessa
optimismissa. ”Kongressipalatsin jättiläisvarjo”, joka lopuksi lankeaa
kaatuneen kenraalin ylle, ei mahdu oikeasta ja vasemmasta laidasta muodostetun
politiikan kentän sisään. Enemmänkin se kertoo Cendrarsin pettymyksestä
kaikkiin poliittisiin kertomuksiin ja poliittiseen realismiin.
Lukija saa itse päättää,
varoittaako kirjailija demokratian valekaapuun pukeutuneesta fasismista, vai
onko hän viehtynyt sen nihilismistä. Valmiit vastaukset eivät kuulu toisen
modernismin tyyliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti