Päivän lehti kertoi uudesta ammatista. Pääkaupungin kirjasto
10:ssä henkilökohtainen valmentaja opastaa ummikon klassiseen musiikkiin.
Minttu, 32, kaipaa rockin kolmen
soinnun ja hyvän menon rinnalle ”suurempia tunteita ja kokemuksia”. Sellaisia
varmasti löytyi, jos musiikkitieteilijä Mikon ehdotuksista miellyttivät eniten
Mahler ja Liszt.
Huomaan itsekin joskus
valmentaneeni, mutta tahattomasti, koska en ole muodollisesti pätevä niin kuin
Mikko. Kukaan lähipiiristä ei silti ole päätynyt 1800-luvun lopun
romantiikkaan, vaikka se Mintullekin lienee vastannut juuri sitä mielikuvaa
klassisesta musiikista, joka useimmilla ihmisillä on. Paremmin on kelvannut
barokki, joka on ajatonta. Ja nykymusiikki, jossa on nykyihmisen tunteita ja
kokemuksia. Vaikka ne sitten eivät olisi niin suuria.
Mikko aloitti Mintun valmennuksen
Beethovenista. Toinen tyypillinen tapa taitaa olla se, että aloitetaan Mozartista.
Siihen kiinnostus usein loppuukin, sillä suurin osa mestarin tuotannosta on polkkaa
soitettuna pikkurilli pystyssä. Muistutetaan nyt kuitenkin, että se tuhannen
tv-mainoksen ja elokuvan hyvä melodia on hidas osa, andante, pianokonsertosta no. 21.
Todellisuudessa
moderni ihminen tarvitsee modernimpaa musiikkia. Lisäksi musiikki on niin
abstraktia taidetta, että sitä on hyvä lähestyä draaman kautta.
Pehr
Henrik Nordgrenin (1944 – 2008) sävellystyön laji olisi tässä mielessä
psykologinen realismi ja sisäisen sovinnon etsintä vieraalta tuntuvassa
maailmassa. Asiantuntijoiden mukaan hänen tyylinsä on ”omaleimainen ja
ilmaisuvoimainen”, mikä on kohtelias kiertoilmaisu itseoppineelle ja
tuotteliaalle. Hyvin opetettu olisi säveltänyt vähemmän.
Nordgrenin
3:n sinfonian osien nimistä löytyvät musiikin tunnetilat, ”suru” ja ”uhma”. Ne
kuulija hoksaisi neuvomattakin.
Jos solisti Lisztin
pianokonsertossa vaikuttaa nykyihmiselle jo etäiseltä, orkesterivoimia vastaan
teatraalisesti taistelevalta kaunosielulta, voi Nordgrenin sinfonian yksinäinen
pianisti olla luontevampi vertailukohta. Hänen hapuilussaan kuuluvat romantiikan jumalankaltaisen
pauhun sijaan kasvatuksen, koulun, politiikan, uutisten ja viihteen
hanhenmarssi, jota kampitetaan, ja se jotenkin todempi todellisuus, jota
raotetaan.
Aina tunnelma ei ole leppoisa,
koska verho oli verhottua elämää sievempi.
Kun
ensin tutustuu Nordgrenin tästä päivästä puhuvaan musiikkiin, myös Mozart voi
vähitellen alkaa kuulostaa muultakin kuin mainostoimistoissa sepitetyn ikuisen
shoppailun soundtrackiltä.
Siksi
en ole tavannut kiittää Nordgrenia hänen omasta musiikistaan vaan kaikesta
musiikista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti