Antti Nylén päätti sitten päivän lehdessä antaa Matti Apuselle taas aiheen uuteen ”hipit-ei-tajua-taloutta” kolumniin.
Helsingin Sanomat tilasi TNS Gallupilta kyselyn, jossa selvitettiin
tuhannen nimettömän ja muutaman nimeltä mainitun suomalaisen kansallisia
ylpeydenaiheita. Esseistiltä kysyttiin erikseen kuinka sydän sykähtäisi, jos Suomi
nousee maailman kilpailukykyisimmäksi maaksi. Ja esseisti vastaa:
”Minulle ei tule sanasta kilpailukyky muuta mieleen kuin kovat,
kiiltävät muskelit. Enkä käsitä, miten niin tympeä sana voi olla niin yleinen
onnen ja ihanuuden merkitsijä.”
Hyvä, että tutuilla on eri näkökulmia.
Se pitää satunnaisten buffettien äärellä käydyt keskustelut monipuolisina.
Esseistin ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtajan mahdollisessa henkisessä
kamppailussa taipuisin kuitenkin esseistin suuntaan.
Ensimmäinen syy on tässä:
Hesarin kysymykset urheilumenestyksen tai tieteen Nobelin merkityksestä
suomalaisten itsetunnolle ovat arvokysymyksiä. Eikä ”maailman paras kilpailukyky”
ole arvo, vaan hinta, jonka eri ihmiset joutuvat maksamaan erilaisin tavoin jotta
talousmittarien keskiarvo saadaan näyttämään riittävän hyvältä. Tai ainakin paremmalta kuin
toiseksi kilpailukykyisimmällä.
Toinen syy on tässä:
Apusen mielestä talouselämä tarvitsee
toisinaan samanlaista hehkutusta, josta taide nauttii mediajulkisuudessa jatkuvasti, mutta minun mielestäni
talousjournalismi ei sitä tarvitse.
Asiaa havainnollisti viikonvaihteen
Ilta-Sanomat, joka kertasi Nokian vaiheita
otsikolla ”Ollilan nousu ja tuho”. Aluksi toimittaja Pasi Lehtinen siteeraa
Stephen Bakerin juttua BusinessWeek-lehdestä
vuodelta 1998. Bakerille Jorma Ollila oli ”äärimmäisyyksien mies, tuli ja jää”,
joka johdattaa Nokian ”kyberavaruuteen”.
Saman palstan alareunassa on tuore
lainaus nimettömältä Nokian johtohenkilöltä: ”Ollilan uskomus omaan
fantastisuuteen kiehui yli.” Tai usko omiin lehtileikkeisiin.
Hesarin taloussivuilta saatan joskus lukea Tuomo Pietiläistä ihan
vain hyvän proosan takia. Edellisen esimerkin nojalla en vaivautuisi etsimään
Stephen Bakerilta edes asiaa, sillä huono tyyli antaa ymmärtää, ettei sitä ehkä
ole.
Hipin yleinen nyrpeys tai
taloustoimittajan satunnainen kyynisyys ovat sanomalehteen oikein hyvin sopivia kirjallisia
malleja. Sopivampia kuin Navaronen tykit
tai Neurovelho, vaikka Apusen
kanssa voikin olla yhtä mieltä siitä, että joistakin yritysjohtajista ne
voisivat kuulostaa imartelevammilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti