Keith Jarrett: Selected Recordings. ECM
2002.
Suurilla
taiteilijoilla on monenlaisia itse-epäilyjä.
Esimerkiksi
Sibelius toivoi jälkipolvien unohtavan A-molli-jousikvarteton ja
Kullervo-sinfonian, koska ne eivät täyttäneet myöhemmän tuotannon korkeampia
standardeja. Rahapulassa tehtyjä pianosävellyksiä hän häpesi niin, että naamioi
ne alhaisilla opusnumeroilla nuoruuden hairahduksiksi.
Pienemmillä
taiteilijoilla epäilyjä on vähemmän. Ehkä he eivät siksi olekaan aina niin suuria.
Pianisti Keith Jarrett on tehnyt urallaan
monta rohkeaa kokeilua, joista useimmat ovat mukana Selected Recordings –nimisellä
kahden levyn kokoelmalla. Ensimmäinen vaikutelma jazzmiehestä, joka improvisoi
lyhyitä melodioita ja pitkiä taukoja barokin myöhäiskaudella keksityllä
klavikordilla, liittyy taiteilijan vapauteen. Sitä on ollut runsaasti. Toinen
vaikutelma liittyy rajoituksiin ja vastuksiin. Niitä ei ole ollut riittävästi.
Levylle on mennyt kaikki, minkä tekijän
sielu sietää. Kuulijan sielu on jäänyt vähemmälle huomiolle. Johtopäätös saa
vahvistusta, kun Jarrett siirtyy klavikordista sopranosaksofoniin,
kirkkourkuihin, pakistanilaiseen huiluun ja intialaiseen tablaan. Napanöftää
pystyy kaivelemaan monenlaisin välinein.
Harva otus on niin rasittava kuin vapaa
ihminen, havaitsi Kari Hotakainen kirjassaan Elämä ja muita juttuja (2001).
Sellainen huokuu itsevarmuutta, keimailee itsetunnollaan, ajattelee rajattoman
suvaitsevaisesti ja on vapaa kuin taivaan lintu, mikä vertauksena tekee
vääryyttä suvustaan, säävaihteluista ja ruokavaliosta riippuvaisille
siivekkäille.
Hotakainen ilmoitti ihailevansa lintuja
juuri siksi, että ne näyttävät vapailta rajoituksistaan huolimatta. Ikävämpää
elämänmuotoa edustavat taiteen oppilaitokset. Ne ovat kuulemma väärällään koulutusohjelmia,
joiden mukaan luovuus on vapautta tai pyrkimystä tuohon tilaan, joka muistuttaa
automarketin tyhjää parkkialuetta:
”Monilta
harmeilta säästyttäisiin, jos tuleville taiteilijoille ei myytäisi tuota
rajatonta autiutta kovin edullisesti. Rajaton taiteilija on kuin rajaton lapsi,
parhaimmillaan nukkuessaan.”
Vasta kitka ja vastukset pörhistävät esiin
ihmisen todellisen karvan, Hotakainen arveli, vaikkei tiettävästi hionut
ajatustaan Jarrettin laajaa levytuotantoa vasten. Taiteessa vastuksesta käy
myös epäluuloinen yleisö.
1970- ja 80-luvuilla se ei ostanut Jarrettin
kummallisimpiä päähänpistoja, mutta teki hänen Münchenin pianoresitaalistaan
valtaisan menestyksen. Siitäkin on tässä valikoimassa näyte.
Lisäksi mukana on perinteisillä kvartetti-
ja trio-kokoonpanoilla soitettua jazzia, jonka perusteella voi jo ymmärtää, miksi
Jarrettista tuli sukupolvensa ehkä jäljitellyin jazzpianisti. Muusikkotoverit
pitivät taiteilijan kurissa. Kurista syntyi taidetta. Vapaudesta syntyi
krääsää.
Divariin?
Takaisin hyllyyn? No, jos tästä ei kehtaa rahaa pyytää niin sujautan
huomaamatta myyntitelineen ja seinän väliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti