Schönberg – Sibelius. Viulukonsertot. Hilary Hahn. Ruotsin
radion sinfoniaorkesteri. Esa-Pekka Salonen. DG 2008.
Musiikin tutkimuksessa on kuulemma jo kumottu filosofi
Theodor Adornon pahamaineinen (ainakin Hesarin musiikkitoimittajien mielestä) vastakkainasettelu kansallisromanttisen Jean
Sibeliuksen ja änkyrämodernistisen Arnold Schönbergin välillä. Saman voi tehdä
myös taiteen keinoin.
Nuoren
amerikkalaisen Hilary Hahnin päätös levyttää yhdessä molempien viulukonsertot
osoittaa miten kuulokuvalta ja soittotekniikalta erilaiset teokset taipuvat
ainakin kielen kuvailemina samanlaisille merkityksille.
Kumpaakin
voi sanoa tempovaihteluiltaan tylyksi, synkkämieliseksi ja kulmikkaaksi
musiikiksi, josta harva kuulija ensi kokemalta hahmottaa juuri muuta kuin
solistin yksinäisen taistelun orkesterin ylivoimaa vastaan.
Kun
kapellimestari Esa-Pekka Salonen melkein kaksi vuosikymmentä sitten levytti
Schönbergin pianokonserton yhdessä Lisztin konserttojen kanssa, hän pääsi jo
todistamaan miten lähellä toisiaan suuren yleisön arvostaman romantiikan ja sen
hyljeksimän 12-säveljärjestelmän karut sielunmaisemat oikeasti ovat.
Tempun
uusiminen Hahnin aloitteesta tuottaa ehkä vieläkin komeamman tuloksen.
Viuluvirtuoosi
itse kaventaa kuilua soittamalla Schönbergiä vaivattomammin ja Sibeliusta
tuskaisemmin kuin ennakko-odotukset edellyttävät. Tunneasteikolla tämä
tarkoittaa, että edellisen teoksen finaalin haastavassa kadenssissa on
hiljenevää voitonriemua, mutta jälkimmäisessä viulu uupuu kaikkensa
antaneena.
Nätimpää
Sibeliusta kaipaava valitsee tietysti Lisa Batiashvilin levytyksen Sonylle
edelliseltä vuodelta, mutta DG:n insinöörit ovat taas rakentaneet muusikoilleen
kirkastetun ääniavaruuden, jossa intensiteetille on enemmän tilaa.
Divariin?
Takaisin hyllyyn? Ei, vaan heti nyt takaisin levylautaselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti