perjantai 25. toukokuuta 2012

Keskeneräinen Sanakirja: "Ristiriita"



Ristiriita

Tavallisessa työssä johdonmukaisuus vie tulokseen, kriitikon työssä ”tulos” voidaan olettaa teoksen rajaamiseksi johonkin yksittäiseen tulkintaan, joten myös epäjohdonmukaisuutta tarvitaan.
                      Siksi Parnassoon kirjoittanut kriitikko Ossi Hormia totesi varmuuden vuoksi, että runoilija Paavo Haavikon esikoiskokoelma Tiet etäisyyksiin (1951) oli ”klassinen” ja ”moderni” (perinteinen ja uudenaikainen), ”dynaaminen” ja ”dekoratiivinen” (tarkoituksenmukainen ja koristeellinen), ”emotionaalinen” ja ”spekulatiivinen” (tunteellinen ja älyllinen), ”yhtä aikaa avara ja täysi” (ääretön ja täsmällinen).
                      ”Tulkinta on minimalistinen mutta se aukeaa suuriin visioihin”. Kirsikka Moring Helsingin Sanomissa Juhanin Ahon Juhan näytelmäsovituksesta (2009).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti