Lehdet julkaisevat säännöllisin väliajoin uusia tutkimuksia,
joiden mukaan jo muutaman tunnin päivittäinen Internet-käyttö voi aiheuttaa
masentuneisuutta.
Tietokoneväkeä tällaiset väitteet
tietysti ärsyttävät, mutta ärtyneisyys onkin eräs lievän masennuksen oire. Sitä
paitsi tutkijoiden päätelmä on jo sisäänrakennettuna verkon toimintatapaan,
joten tutkimusten tulokset eivät voi tulla kenellekään yllätyksenä. Jos
hakurobotti ei tarjoa välitöntä vastausta, verkon käyttäjä turhautuu. Jos se
löytyy välittömästi, muita mahdollisia vastauksia on vielä tarkistamatta
lukemattomia (sanalle ”Internet” 6 660 000 000 tulosta 0,2
sekunnissa), mikä osoittaa, ettei mikään vastaus ole tyhjentävä. Silloin kaikki
ponnistelu alkaa tuntua turhalta.
Filosofi Schopenhauer piti turhuutta
elämän peruskokemuksena jo 1818 kirjoittamassaan kirjassa Pessimistin elämänviisaus. Ihminen pyrkii, kärsii ja eksyy, ”kuin
halki pahan unen”, sillä tahdolle on olennaista suuntautuminen johonkin jota ei
ole olemassa, ainakaan vielä: ”Sen toiveet ovat rajattomat, vaatimukset
ehtymättömät, ja jokainen tyydytetty toivomus synnyttää uuden.”
Filosofia Timo Airaksinen lainaa Schopenhauerin lausetta kirjassaan Tekniikan suuret
kertomukset (2003).
Muodollisesti hän liittää sen
teknopessimismin äärimmäisyyksiin, minkä jälkeen hän tarkastelee
tekno-optimismin äärimmäisyyksiä. Näin syntyy vaikutelma puolueettomasta
pohtijasta, joka etsii kultaista keskitietä.
Käytännössä Schopenhauerin
neuroottinen tapa jakaa ihminen tahtoon ja jonkinlaiseen itseyteen, jota tahto
sitten käskyttää, kuitenkin kuvastaa myös Airaksisen omaa teknoepäilyä. Siinä
tekniikka ei ole jotakin ihmisen omaa tekemistä vaan ulkopuolinen väline, joka
synnyttää fetisistisiä himoja.
Vuosien myötä asiantila on
kuulemma huonontunut. Itseys tai yksilö on yhä ahtaammalla. Airaksisen kaksijakoisessa
historiakuvassa tekniikka palveli ”ennen” tehokkuutta ja
tarkoituksenmukaisuutta, ”nyt” se palvelee enimmäkseen leikkiä. ”Ennen”
tekniikka oli pino tarvekaluja, ”nyt” se on järjestelmä, jota ilman ei tule
toimeen. Tekniikka, varsinkin
tietotekniikka, on siis vallannut työn ohella myös tunne-elämän.
Tästä
voi vain päätellä, että kirjan taustalla on yksi yksinkertainen väärinkäsitys
ja joukko kohtuuttomia yleistyksiä.
Kunnon filosofin tapaan Airaksinen täsmentää sanat ja
erittelee käsitteet, mutta eletystä elämästä hän esittää lähinnä abstrakteja
malleja tai summittaisia yleistyksiä.
Kattavimmat yleistyksensä
Airaksinen aloittaa passiivimuotoisella lauseella: ”Usein ajatellaan, että…”.
Kuka ajatteli? Retorinen tehokeino korostaa kirjoittajan etevyyttä, sillä
täsmentämättömän vastustajan voi muotoilla helpommin tyrmättäväksi.
Jos vastustaja täsmennetään, kyse
on yleensä tekniikan ”suuren kertomuksen” yhdenmukaisuutta pönkittävästä
saivarteluista. Esimerkkinä mainittakoon Airaksisen käsitys lääketieteen
kehityksestä. Hän arvelee sen teknistyneen
ja lääkärikunnan muuttuneen ”kehoinsinööreiksi”.
Todellisuudessa asia lienee
päinvastoin. Leikkaus- ja tutkimuskeinojen määrä on toki lisääntynyt, mutta
samalla viimeisetkin valistuksen kaudella syntyneet ihmiskehon ja koneen
väliset vertauskuvat ovat syrjäytyneet. Asioiden todellista kehitystä vastan
tuntuu tyhjänpäiväiseltä vedota siihen, että ennen sairaanhoito edellytti
henkilökohtaisia ”taitoja”, nyt taas anonyymejä ”välineitä”.
Airaksisen kirjan tiettyä
sekavuutta kuvaa hyvin se, että hän oikeastaan esittää itse juuri tämän
vasta-argumentin. ”Usein ajatellaan”, hän toteaa toisaalla, että tekniikka on
tieteen soveltamista. Tämä on kuitenkin ”paljolti harhaa”, Airaksinen
tähdentää, sillä tiedettä ei tehdä ilman tekniikkaa: uusia tieteellisiä
ilmiöitä on osoitettu ja tuotettu, koska tekniikan kehitys on mahdollistanut
uusia laitteita, joko Galilein kaukoputken tai geenitutkijan
pyyhkäisymikroskoopin.
Lääketieteen ”välineellistyminen”
on siis arveluttavaa lähinnä siksi, että fysiikan tuntemukseen verrattuna
ihmiskehon tuntemus polki niin pitkään paikallaan, joten teknisesti
kehittynyt lääketiede on epäilyttävästi uutta - ”1900-luvun” ilmiö.
Filosofit ovat perinteisesti erottaneet toisistaan sielun ja
ruumiin ja luonnon ja kulttuurin, vaikka ei tietenkään pitäisi. Nyt Airaksinen
erottaa ihmisen toiminnan ja tekniikan, mielen ja välineen, arvon ja esineen.
Vaikka ei tietenkään pitäisi.
Erottelunsa
avulla Airaksinen pohtii miksi
tekniikkaa synnytetään lisää, ja on taas etsivinään kultaista keskitietä:
deterministin mukaan uusi tekniikka synnyttää meissä uusia haluja,
voluntaristin mukaan me teemme uuttaa tekniikkaa, koska haluamme uusia asioita.
Sen sijaan Airaksinen ei pohdi miten
tekniikka syntyy.
Tekniikan
kehitystä olisikin hankala selittää pelkin mielellisin tai psykologisin
käsittein, kuten Airaksisen mainitsemilla haluilla, haaveilla tai tarpeilla.
Eikä sitä oikein voi selittää silläkään, että maailmaan syntyy koko ajan
entistä etevämpiä ihmisiä.
Ongelma ratkeaa vasta, kun
myönnetään – kansatieteilijöiden ja kasvatustieteilijöiden tavoin – ettei
ihmisen tietoisuus mukaudu filosofin asettamiin ulkoisen ja sisäisen rajoihin.
Klassisen esimerkin mukaan
höyrykonetta ei voi tyydyttävästi ymmärtää edeltävän teoreettisen tiedon
sovellutuksena, vaan pumppaamiseen, sylinteriin ja mäntään liittyvien
teknologisten ongelmien eräänä ratkaisuna: rukin olemassaolo oli höyrykoneen keksimisen
kannalta paljon tärkeämpi seikka kuin viisauttaan kasvattaneen keksijän
älyllinen operaatio.
Tässä mielessä Airaksisen
toistuva kysymys ”tekniikan vaikutuksesta kulttuuriin” on käsittämätön, sillä
tekniikka on kulttuuria. Toinen lause, jonka mukaan ”lopuksi tekniikka läpäisee
ja kyllästää ihmisen maailman ”, on jo helpompi. Se pakottaa epäilemään, että
Airaksisen kirjan suuri aihe (filosofinen raportti tekniikan olemuksesta) onkin
pieni (spengleriläinen messuaminen ajan hengellä).
Tekniikan suuret kertomukset ei ole analyysi tekniikasta sinänsä.
Se on pohdintaa tiettyjen uusien tuotteiden, kuten alussa mainitun
tietotekniikan, erikoistuneesta luonteesta. Tekniikka on siis sittenkin
kulttuuria, mutta se on muiden kulttuuria: ”Me käytämme, osaamatta sanoa mitä.”
Muut ovat ”insinöörejä”. He osaavat, mikä tekee heistä Airaksisen silmissä
muukalaisia.
Insinöörejä kohtaan tuntemansa muukalaiskammon Airaksinen ratkaisee kuvittelemalla jonkin
tekniikkaakin olennaisemman seikan, jossa hän olisi insinööriä etevämpi.
Sellaiseksi hän arvelee etiikka, jossa hänellä onkin professuuri. Professorina
hän epäilee insinöörin omaehtoista kykyä kantaa vastuuta työnsä seurauksista.
Airaksisen
massiivisen kirjan voisikin tiivistää yhteen lauseeseen: insinööri osaa tehdä
kestävän sillan, mutta osaako hän tehdä eettisesti kestävän sillan?
Airaksisen
kannalta on tietysti valitettavaa, ettei etiikkaa voi erottaa ihmisten teoista
sen enempää kuin sielua ruumiista. Silta joka kestää, eikä murskaa käyttäjiään
maahan, on eettinen. Jos uskonto niin vaatii, pappi voi siunata sillan. Eetikon
siunausta se ei kaipaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti