Janine
Jansen: Bach. Inventions & Partita. Decca 2007.
Viulisti Janine Jansenin Suomen vierailu ei sitten ollut
mediatapahtuma, vaikka ulkoinen edustavuus ja artistin taidot ovat samassa mittaluokassa
kuin Anne-Sophie Mutterilla. Klassisen musiikin tähtijärjestelmässä on muitakin
elementtejä.
Loppuunmyyty illan konsertti sentään
on. Ohjelmassa näköjään Prokofjevia, levyltä olen kuullut Jansenin soittavan Vivaldia
ja Bachia.
Bachin partitoja viime vuosina
levyttäneistä viulun nuorista tähdistä saksalainen Julia Fischer on selvä
Yehudi Menuhinin slaavilaisen romantiikan oppilas, joten hänen odottaa hetkenä
minä hyvänsä lisäävän joukkoon katkelman Kultaisista
korvarenkaista.
Sen sijaan Ilja Gringolts ottaa
niin suurta etäisyyttä venäläisiin perinteisiinsä, että hänen Bachissaan tuntee
luterilaisen kirkon puupenkin jokaisen kuhmun ja painuman.
Tässä joukossa hollantilaisen Jansenin
herkkyys on omaa lajiaan. Ei parempaa eikä huonompaa, vaan jotakin muuta.
Partita No. 2 liukuu pitkin, melkein kuulumattomin äänin, joissa
yhdistyy inhimillinen lämpö ja Jumalan hiljaisuus. Mielikuva hengellisyyden
läsnäolosta Bachin maallisessa musiikissa jatkuu, kun Jansen täydentää levynsä
kaksi- ja kolmiäänisillä inventioilla.
Nuoren muusikon omalinjaisuutta
korostaa sekin, että alkuperäinen kosketinsoitin on vaihtunut barokin aikana
vielä tuntemattomaan alttoviuluun. Maxim Rysakovin ja Jansenin peilikuvamainen
sointi tarjoaa ratkaisulle kaikki tarpeelliset perustelut.
Jansenin Neljä vuodenaikaa mullisti klassisen musiikin nettilatausten
määrän, kertoi taannoin BBC Music
Magazine, ja veikkaan, että hyvin kävi myös hänen Bachilleen. Takaisin hyllyyn?
Divariin? Eiköhän tähän kysymykseen jo vastattu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti