
Jos
arvoituksellisen lauseen ymmärtää vertauskuvaksi, siitä saa seuraleikin, tuumi
maineikas aatehistorioitsija Isaiah Berlin (1909-1997). Eräät
maailmankirjallisuuden suurnimet suhteuttivat kaiken yhteen keskeiseen ja
selvin sanoin ilmaistavaan järjestelmään He ovat siilejä, kuten Dante, Hegel,
Dostojevski ja Proust, Berlin toteaa essee-kirjassaan Siili ja kettu. Alun perin se ilmestyi vuonna 1953, Hanna Tarkan
suomennos on vuodelta 2004.
Toiset
tavoittelivat monia päämääriä, ajattelivat hajanaisesti ja laveasti, ja tekivät
siksi myös oikeutta elämän epätäydellisyydelle. Shakespeare, Goethe, Balzac ja
Joyce olivat kettuja.
Varsinaista
päänvaivaa seuraleikki tuottaa vasta siinä vaiheessa, jos sen avulla yritetään
tehdä selvää Leo Tolstoin monumentaalineroudesta. Sodan ja rauhan kirjoittaja oli kettu joka halusi olla siili,
Berlin toteaa ykskantaan, mutta tuomitsee päätelmän samoin tein. Näin laimea
selittely ei kuulemma tee oikeutta elämän todellisuutta myötäävälle
ristiriitaisuudelle, josta Tolstoin historianfilosofian suuruus kumpuaa.
Kirjallisen voimansa tunnossa, ennen kääntymystään Arvid
Järnefeltin lumonneeksi maaseutuprofeetaksi, Tolstoi oli jyrkkä realisti ja
empiristi.
Todellista
oli havainto ja kokemus, niitä selittävät abstraktit teoriat olivat harhaa ja
tärkeilyä, Berlin tiivistää Tolstoin kannan.
Sodassa ja rauhassa kunniansa kuulee varsinkin älymystö, joka
yrittää tehdä omat tiedonalansa merkittäviksi selittämällä maailman tapahtumat
suurmiesten visioihin ja historian lainalaisuuksiin vetoamalla. Erityisen
ivallisesti Tolstoi suhtautui historioitsijoiden käsitteisiin, jotka eivät
kykene selittämään mitään, mutta joilla voidaan kätevästi peittää todellisen
tiedon puute.
Tolstoi oli vakuuttunut, että
elämä noudatti vastaansanomattomia syyn ja seurauksen ketjuja, jotka tekivät
puheen ihmisen vapaasta tahdosta jokseenkin tyhjäksi, Berlin luonnehtii. Mutta
hän uskoi myös, että inhimillisen elämän tapahtumien kudos oli niin runsas ja
me itse siihen niin uppoutuneina, ettei sitä voi havaita samalla tavoin kuin
kemiallisen kokeen kausaliteetteja.
Siksi omahyväiset historioitsijat
sortuvat puhumaan ”vallasta”, aatteiden ”voimasta” tai ”sattumasta”. Kun
todellisuus ei paljasta kausaalisen ketjun puuttuvaa osaa, tiedemies keksii sen
omasta päästään. Hän alkaa käyttää sanoja, joihin hänen tieteenalansa nojautuu,
vaikka se ei pysty niitä analyyttisesti erittelemään.
Tolstoin iva on yhä
ajankohtaista, vaikka hänen nihilismiksi moitittu epäilevyytensä onkin samaan
aikaan arkipäiväistynyt.
Tietoyhteiskunnan kansalainen suhtautuu tiedon tulvaan yhä
tolstoilaisemmin.
Uutisinformaatiota ei
kyseenalaisteta ainoastaan vaatimalla objektiivisempaa tietoa, mitä
suurkirjailija olisikin pitänyt todellisuuden monimutkaisuuden kieltävänä
turhamaisuutena. Moderni mediakriitikko kysyy, minkä umpimähkäisyyden,
mieltymyksen tai yksinkertaistavan kaavan nojalla meille maailmaa milloinkin
muokataan?
Tästä tosin seuraa uusi
ristiriita, joka muistuttaa Tolstoin vanhaa ristiriitaa.
Tolstoi oli positivisti, joka
uskoi luonnonlain mukaiseen yleisnäkemykseen elämän ymmärtämisessä. Mutta hän
uskoi myös, ettei minkään lainalaisuuden kuvaus voisi tehdä oikeutta elämälle
sellaisena kuin se on. Esseensä loppupuolella Berlin vertaakin Sotaa ja rauhaa Israelin kansan
korpivaellukseen ja Tolstoita Moosekseen, joka ei voi seurata lukijoitaan
siihen syvempään viisauteen, jota hän mestariteoksellaan on luvannut.
Myös moderni mediakriitikko on
positivisti. Hän uskoo, että todellisuudella on todellisuuden olemus, mutta
uutisilla on vain kertomuksen olemus, joka pitää paljastaa.
Tällä kertaa ristiriita ei
kuitenkaan liity ongelman ratkaisemattomuuteen – miten sovittaa toisiinsa
realistisen kirjailijan kuvaama inhimillisten tahtojen arkinen ja kaoottinen
todellisuus sekä toisaalta kuvauksen tavoittamattomiin väistämättä jäänyt
kausaliteettien, luonnonlain ja historiallisen determinismin todellisuus?
Nyt ristiriita liittyy ongelman
ratkaisuun.
Käytännössä todellisuuden sepitteellistämisen kaavoja
luetteloiva ja analysoiva moderni mediakriitikko on vain uusi teoriaherra
lisättäväksi Tolstoin vanhaan luetteloon. Näin mediakriitikko voi välttää
Tolstoin tragedian ja epätoivon, joita Berlin ilmeisesti pitää älyllisen
tinkimättömyyden ja kirjallisen nerouden palkintoina, ja valita niiden sijaan
uran.
Elämänsä lopulla Leo Tolstoi oli
”ihmisten avun ulottumattomissa” oleva vanhus, joka ”itsensä sokaisseena
vaeltaa Kolonoksessa”. Moderni mediakriitikko on medioiden tavoitettavissa
oleva päivystävä dosentti, joka itsensä ylentäneenä vaeltaa tv-studioon
moittimaan viimeisimmän kansainvälisen konfliktin, ulkomaisen suuronnettomuuden
tai kotimaisen politiikan uutisointia.
On the spot!
VastaaPoista