
Mitä asia lopultakaan kuuluu meille, ja eikö ole jopa niin, että
kieltämättä pöyristyttävän uskonnollisen rituaalin tuomitseminen osoittaa vain,
että olemme eräänlaisia moraalirasisteja?
Jyväskylän yliopiston historian professori ja Helsingin yliopiston
filosofian historian ja historian dosentti Juha Sihvolan mielestä näin ei
suinkaan ole. Uudessa globaalia etiikkaa pohtivassa teoksessaan Sihvola
argumentoi sellaista moraalista relativismia vastaan, jossa arvoihin liittyvien
kiistojen ratkaiseminen nähdään mahdolliseksi vain kulttuuristen yhteisöjen
sisällä.
Sihvolan mukaan moraalifilosofian tutkijaa ajaa toive siitä, että
tutkimusten tuloksilla olisi objektiivista merkitystä, että olisi kuin olisikin
olemassa moraalisia tosiseikkoja, jotka koskevat kaikkia maapallon asukkaita.”
-- Jyrki Alenius: ”Etiikka voi
olla myös todellisuudentajuista”, HS 1.7.2004
Jos minulla on ollut jotakin asiaa Aristoteleesta tai John
Rawlsista, olen yleensä katsonut ensin Juha Sihvolan kirjoja ja edennyt tarpeen
vaatiessa siitä.
Jos olen ollut eri mieltä Sihvolan
kanssa, olen olettanut, että olen eri mieltä Aristoteleen ja Rawlsin kanssa.
Usein me toimittajat olemme sillä tavoin laiskoja, että oletamme etevämpien
tutkijoiden olevan tällä tavoin tarkkoja ja tunnollisia – mitä Sihvola on etiikan
historiasta sanonut, pätee yleisesti hyväksyttävänä totuutena.
Tieteen popularisoijana Sihvolaa
muistettiinkin kolmasti. Toivon vuosituhat
(1998) sai Vuoden tiedekirja –palkinnon, Maailmankansalaisen
etiikka (2004) Lauri Jäntin palkinnon ja Maailmankansalaisen uskonto (2011) valittiin vuoden kristilliseksi
kirjaksi. Jotain uskoa ylempään tahoon kenties vaaditaankin, jotta tutkija jaksaa
luottaa – kuten Jyrki Alenius kirjoitti Helsingin
Sanomissa – kaikkia maapallon asukkaita koskeviin moraalisiin
tosiseikkoihin.
Kaikki kolme kirjaa nojaavat ihmisen
kykyyn selvitä vaikeista moraalisista ja yhteiskunnallisista ongelmista, kunhan
avuksi otetaan antiikin viisaus, valistuksen järki ja liberaalin demokratian
muovaama kansanvaltaisuus. Niiden välttämättömäksi sideaineeksi Sihvola nimeää
humanistisen sivistyksen, jota hän häpeilemättä agitoi Maailmankansalaisen etiikan viimeisessä luvussa.
Kaikki edeltävät
sivut eivät ehkä anna komealle loppunousulle aivan täyttä katetta.
Kansalaisuuden,
oikeudenmukaisuuden ja jopa moraalin kannalta länsimaiset demokratiat ovat
ottaneet viime vuosisatoina lukuisia merkittäviä edistysaskelia. Eräistä
kärsimystä aiheuttaneista järjestelmistä on luovuttu (orjuus) ja tasa-arvoa on
lisätty (naisten äänioikeus). Kaikki nämä muutokset voidaan perustella
filosofisesti, mutta mikään Sihvolan kirjassa ei sinänsä osoita, että filosofialla
niihin olisi voitu myös vaikuttaa.
Arki
jää taas filosofisten rivien väliin.
Suomalaisessa
akateemisessa maailmassa Sihvola oli monipuolisen osaamisen ja kahden
virkatehtävän mies, joten mieleen juolahtaakin kysymys: miksei filosofian
dosentti Sihvola pysähtynyt kunnolla pohtimaan asioita historian professori Sihvolan
kanssa, jotta moraalin teoria olisi hieman selkeämmin kytkeytynyt
kansalaisyhteiskuntien toteutumiseen todellisessa elämässä?
Maailmankansalaisen etiikan takakansi lupaa ”ajankohtaista
puheenvuoroa”, mikä tarkoittaa lähinnä sitä, että George W. Bush mainitaan
kerran henkilöhakemistossa. Muutoin painotus on sama kuin Toivon vuosituhannessa.
Filosofian
historiaa tarkastellaan antiikista nykypäivään, huipulta huipulle. Etiikkaa koskevan
ajattelun kulminaatioina ovat Aristoteles, valistusfilosofi Kant ja viime
vuosisadalta John Rawls, mutta kuitenkin niin, että antiikkiin erikoistuneen
Sihvolan mielestä jo Aristoteles sanoi kaiken oleellisen, kunhan hänen
kirjoituksiinsa tehdään historiallisen ajankohdan edellyttämät korjaukset.
Aristoteles
eli kreikkalaisessa orjataloudessa, jossa naiset oli syrjäytetty julkisen
päätösvallan ulkopuolelle, ja jossa oikeuksia ja velvollisuuksia koskevat
periaatteet ulottuivat vain kaupunkivaltion rajalle. Sihvolan mielestä näiden
seikkojen ei pidä kuitenkaan estää meitä löytämästä sitä, mikä hänen
ajattelussaan on kestävää ja yleispätevää.
Siinä
Sihvola myös osoittaa olevansa oikeassa.
Sietämättömäksi moraaliteorian ja
tapahtumahistorian ristiriita käy vasta Kantin yhteydessä, vaikka Sihvola ei
näytä sitä huomaavan. Filosofisten teorioiden korkea abstraktisuuden aste käy
puolestaan sietämättömäksi Rawlsin yhteydessä, minkä Sihvola myös terävästi
huomaa.
Modernia
keskustelua kansainvälisestä oikeudesta tai ns. ”humanitaarisista interventioista”
olisi epäilemättä tyylitöntä käydä ilman Kantin tunnetuimpiin kuuluvaa teosta Ikuiseen rauhaan (1795).
Kant
arveli jo entuudestaan, että ihmisillä on oikeus vapaaseen mielipiteen
ilmaisuun ja velvollisuus poliittisten uudistusten ajamiseen. Nyt niiden päälle
lisätään meille tutun globalisaatiokeskustelun kolmas avaintekijä –
universaalin ihmisyhteisön keskinäinen riippuvuus. Kantin mukaan kansainvälinen
laki säätäköön valtioiden väliset suhteet, mutta sen lisäksi on oltava
kirjoittamaton kosmopoliittinen laki, joka säätelee kansalaisten moraalisia
suhteita valtioiden rajat ylittävässä kanssakäymisessä.
Sihvola
mainitsee, että Kantia huoletti erityisesti ”kolonialismin pahuus”. Kyse ei
kuitenkaan ollut nykykeskustelun mukaisesta luonnonvarojen ja työvoiman
riistosuhteesta, vaan väkivaltaisesta laittomuuden tilasta - siirtomaiden
asukkaat olivat alituiseen ryöstön ja murhien kohteina.
Kantin
käsitykset yhtäläisestä moraalilaista eivät missään vaiheessa palaudu
yhtäläisiin ihmisoikeuksiin. Viime kädessä filosofi alistuu biologialle, jonka
mukaisesti kaikki naiset ovat laista riippumatta miehiä alempana ja kaikki muut
rodut valkoisia alempana.
Toisin
sanoen Kant on merkkipaalu tiellä Sihvolaa askarruttaneeseen teoreettiseen maailmankansalaisuuden
käsitteeseen. Sen sijaan Kant ei auta meitä lainkaan ymmärtämään miksi tai
miten vaikkapa naiset ovat käytännössä nousseet täysivaltaisiksi kansalaisiksi.
Maailma rakentuu erillisistä
tapauksista, joista naiset eivät ole yksi, vaan jokainen nainen on omansa.
Kantin
jälkeen Rawls otti ongelmakseen rakentaa yleisen oikeudenmukaisuuden teorian,
joka kattaisi mahdollisimman monet erilliset tapaukset, mielellään ne kaikki.
Tämän seurauksena jokainen hän uusi kirjansa oli vastaus edellisen herättämään
kritiikkiin, eikä yksi ihmisikä tietenkään riittänyt etevien kollegojen
löytämien loogisten aukkojen paikkailuun.
Tätä
Sisyfoksen tragediaa Sihvola kuitenkin kuvaa arvostavasti, sillä hänenkin
mielestään moraalissa vaaditaan arvojen ja normien ristiriidoista vapaata
järjestelmää. Aksioomien ja teoreemojen ohella Sihvola toki uskoo lapsen
myötäsyntyiseen oikeudentajuun, aikuisen yksilön elämänkokemuksen ja yhteisöjen
poliittisiin prosesseihin. Mutta hän uskoo myös, etteivät ne riitä.
Toista
mieltä ovat moraaliteorioiden kriitikot, jotka Sihvola siirtää kohteliaasti
sivuun jo kirjan ensimmäisessä luvussa. Kriitikoiden yhteiseksi lähtökohdaksi
voitaisiin kuvitella se kohta Aristoteleen Nikomakhoksen etiikasta, jota
Sihvola ei siteeraa:
Älä
vaadi matemaatikolta retorisia todistuksia, äläkä reetorilta matemaattisia
todistuksia.
Tämä
ei tarkoita sitä, että moraalifilosofian olisi tyydyttävä olemaan pelkkää
puhetaitoa, vaan että moraaliteoria jo on sitä väistämättä.
Ensinnäkin
abstrakti moraaliteoria kuvaa vallitsevaa todellisuutta huonosti – kuten Kantin
tapaus osoittaa. Toiseksi moraaliteorian suhteellinen hyöty ymmärretään usein
väärin, poliittisen prosessin käynnistäjänä, vaikka käytännössä moraaliteorian
kielelle on lähinnä juridista käyttöä. Kantin tai Ralwsin kirkas logiikkaa
varmaankin auttaa virkamiehiä kirjoittamaan lain, mutta eduskunta osaa säätää
sen ilmankin.
Itse asiassa moraaliteorian suhde
oikeudenmukaisuuteen on suunnilleen sama kuin pornografian suhde seksiin.
Entä miten moraaliteoriaan
perustuva kirjoittaminen ylipäänsä eroaa muusta moraalifilosofiasta? Asiaa voi
yrittää valaista sotatoimien oikeutusta koskevalla esimerkillä, jonka Sihvola
on valinnut brittifilosofi Jonathan Gloverin kirjasta Ihmisyys (suom. 2003).
Kun norjalaiset vastarintamiehet
päättivät sodan aikana räjäyttää ydinpommin raaka-ainetta kuljettaneen natsien
junan, he joutuivat hyväksymään myös sen, että viattomia sivullisia kuolee.
Moraaliteoreetikolle kyse on
”kaksoisvaikutuksen periaatteesta”: inhimillisellä toiminnalla on sekä
tarkoitettuja että tarkoittamattomia seurauksia.. Niinpä aiheutetun hyvän ja
pahan määrä on yksinkertaisesti pakko punnita, Sihvola kirjoittaa. Tuloksena
voi olla, että satojen kuolema pelastaa satoja tuhansia.
Toteutunutta historiaa ei voi
kuitenkaan verrata toteutumattomaan, joten tällainen spekulointi voi joko
lykätä päätöstä loogisesti ratkaisemattomana loputtomiin. Tai se voi pukea
vaikean valinnan rationalismin lohdulliseen valekaapuun.
Siksi Bernard Williams,
merkittävin Sihvolan mainitsema moraaliteorian kriitikko, olisi ehkä valinnut
Gloverin kirjasta aivan toisen esimerkin.
Se olisi voinut koskea Enola Gay
–pommikoneen reittiselvityksen tehnyttä majuri Claude Etherlya, jota Hiroshiman
tuho järkytti niin, että hän kuljeksi loppuikänsä atomipommia vastustavien
mielenosoitusten ja mielisairaaloiden väliä.
Gloverille atomipommi oli
hirmuteko, joka ylittää loogisen käsityskyvyn, mutta monen amerikkalaisen
historioitsijan mielestä se mahtuu silti ”kaksoisvaikutuksen” piiriin: sodanjohto
oli hyvin perillä miestappioiden kasvusta rintaman lähestyessä Japania, ja
laski atomipelotteen säästävän ihmishenkiä molemmin puolin.
Mutta sekin on tietysti
abstraktia spekulaatiota, kuten historiankirjoituksen erimielisyys osoittaa.
Konkreettista on vamma, jonka majuri Etherly sai sielulleen siitä huolimatta
mihin tulokseen historioitsijat tai filosofit tulevat pommituksen
tarkoituksenmukaisuudesta.
Bernard Williamsille
moraalifilosofia liittyykin luontevimmin historiallisten olosuhteiden ja
psykologisten vaikutusten kuvailuun. Tässä vaatimattomassa tehtävässään se voi
olla tarkkaa ja luotettavaa, kun sen sijaan moraaliteoreetikoiden kirjoitukset
ovat ilmavissa spekulaatioissaan kovin epätarkkoja eivätkä lainkaan
vaatimattomia.
Sihvolan kirjaan sisältyy juuri
sen verran epäselvää meta-etiikkaa ja mahtavia unelmia filosofian roolista
maailmannäyttämöllä, että Williams olisi hyvinkin voinut tuhahtaa sille kuten
hän tuhahti vuonna 1971 brittiläisen moraalifilosofian valtavirralle: ”Tylsää
ja tarkoituksetonta”. Mutta koska Williams kuului filosofian todellisiin
suurmies, vähän epäedullisempikin vertailu on Sihvolan elämäntyölle vain
kunniaksi.
Kaikista mahdollisista linjaerimielisyyksistä huolimatta hän on
sentään julkaissut kirjan, joka on moraaliteoreettisen koulukunnan esittelynä
esimerkillinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti