Vain muutama päivä Sauli Niinistön vaalivoiton jälkeen
Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) johtaja Matti Apunen toivoi Suomeen
”ideologista korjaussarjaa”, jolla ”rakennetaan jämäkkä 21. vuosisadan liberaali
demokratia ja sen takeeksi vauras keskiluokka”. Mutta mitä se tarkoittaa ja
mitä Apunen oikeasti haluaa?
Sitäkö,
että yhteiskunnan eriarvoistuminen katkaistaan jämäköin toimenpitein, ja että
keskiluokka ryhmittyy avoimesti vaatimaan tulonjakoa, jolla se saa todellista
panostaan vastaavan tuoton teknologia-vetoisesta tuottavuuden kasvusta?
Vai
sitä, että valtio ryhtyy Saksan mallin mukaisiin toimenpiteisiin, joilla
teollisten työpaikkojen pako halpatuotantomaihin hankaloituu?
Vai
vielä sitäkin, että seikkaperäinen julkisen sektorin Stakeholder-analyysi avaa
etujärjestöjen, intressiryhmien, yksityisten yritysten ja hyvä-veli
–verkostojen roolin, ja arvioi onko niiden vaikutus lainsäädäntöön ja
päätöksentekoon oikeassa suhteessa niiden yhteiskunnalla antamiin panoksiin?
Periaatteessa
vastauksen pitäisi olla ”kyllä”, ”kyllä” ja ”kyllä”. Nämä kolme aloitetta
muodostavat rungon amerikkalaisen politiikan tutkijan Francis Fukuyaman
artikkelissa ”The Future of History” (Foreign
Affairs, Jan/Feb 2012), jota Apunen omassa kolumnissaan kutsuu ”yhdeksi
tämän vuosikymmenen kiinnostavimmista poliittisista analyyseista” (”Elämän
valttikortit”, HS 14.2.2012).
Käytännössä
vastaus lienee kuitenkin ”ei”, ”ehdottomasti ei” ja ”kyllä siinä tapauksessa
että analyysi rajataan koskemaan vain ammattiyhdistysten toimintaa”.
Perustan päätelmäni siihen, ettei
Apunen ylistävästä sävystään huolimatta mainitse yhtäkään Fukuyaman
”korjaussarjan” todellisista aloitteista. Kolumnissa ne korvataan suomalaisen
presidentinvaalin herättämällä vahingonilolla, editoiduilla lainauksilla joissa
Fukuyaman alkuperäinen ajatus hämärtyy sekä Apusen omilla väärinkäsityksillä,
joista käy ilmi lähinnä se, ettei poliittisen taloustieteen perustermien
tuntemus ole EVAn johtajuuden edellytys.
1.
Monia Apusen ratkaisuja voi toki ymmärtää.
Ei
ole helppoa sovittaa toisiinsa keskiluokan tilannetta Suomessa ja valtameren
takana, vaikka se tarjoaisikin tilaisuuden pönkittää omia ajatuksia
kansainvälisesti tunnetun tutkijan nimellä. Fukuyama kirjoittaa:
In 1974, the top one
percent of families took home nine percent of GDP; by 2007, that share had
increased to 23.5 percent.
Meillä
yhteiskuntaluokkien repeäminen ei ole ollut näin jyrkkää, eikä elintason
stagnaatiosta voi puhua samalla tavalla kuin Yhdysvalloissa, jossa (Fukuyama
jatkaa) keskiluokan vakavaraisuuden kehitys perustui pikemmin illuusioon kuin
siihen että työtä tekevät perheet saivat oikeudenmukaisen osansa talouskasvusta
– aluksi toimeen tultiin niin, vaimot rekrytoitiin työelämään, mikä oikeastaan
kertoi kotitalouksien tuottavuuden laskusta, sitten synnytettiin keskiluokan
varallisuuskupla katteettomilla asuntolainoilla.
Vielä
mahdottomammaksi Apusen tilanne muuttuu, jos ja kun hän yrittää rinnastaa
toisiinsa kokoomuksen uusimman vaalivoiton Suomessa ja poliittiset
ruohonjuuriliikkeet Yhdysvalloissa, jotka avaavat ja sulkevat Fukuyaman
artikkelin.
Occupy Wall Street ei saa liikkeelle samoja kansan syviä rivejä
kuin poliittista agendaansa suuremmalla menestyksellä julkisuuteen vienyt Tea Party –liike, Fukuyama uskoo, mikä
tietysti voi kuulostaa samalta kuin demarien (taas) aneeminen vaalisuoritus ja
(jatkuva) kokoomuksen menestys. Analogian ongelma on kuitenkin siinä, että Tea Party –liikkeen oikeistovirtauksessa
keskiluokka ampuu itseään jalkaan, joten niinkö myös kokoomuksen kulkueessa?
Fukuyama kirjoittaa: One of the most puzzling features of the world
in the aftermath of the financial crisis is that so far, populism has taken
primarily a right-wing form, not a left-wing one. In the United States, for
example, although the Tea Party is anti-elitist in its rhetoric, its members
vote for conservative politicians who serve the interests of precisely those
financiers and corporate elites they claim to despise.
2.
Vielä on syytä mainita kolmas seikka, jonka nojalla on
Fukuyaman artikkeli sopii huonosti Apusen sille antamaan lokeroon. Se
liittyy merkilliseen imago-säätämiseen, jossa kokoomus pitää itseään
muodollisesti Yhdysvaltain republikaanisen puolueen veljespuolueena, mutta jos
epämuodollisesti puhuttaisiin, republikaanien enemmistö pitäisi kokoomusta
tyypillisenä eurooppalaisena sosialistipuolueena.
Asia
havainnollistuu, kun lukee ensin Apusen kolumnin ja Fukuyaman artikkelin, ja
sitten Helsingin Sanomien politiikan
toimituksen esimiehen Marko Junkkarin artikkelin viime viikonlopulta.
Apunen
kirjoittaa miten demareista on tullut julkisen sektorin puolue, joka puolustaa ”myyttistä”
hyvinvointivaltiota ”hinnalla millä hyvänsä”. Fukuyama kirjoittaa
”ideologisesti aneemisesta” eurooppalaisesta vasemmistosta, joka
näköalattomasti tyytyy puolustamaan sellaista hyvinvointivaltiota, ”johon
meillä on varaa”. Junkkarin artikkelissa tämä tehtävä on sellaisenaan
periytynyt demareilta kokoomukselle, joka nyt on uusi ”valtionhoitopuolue”,
eikä Apusen kiihtynyt retoriikkaa tee aatteellisesti hämärtynyttä todellisuutta
yhtään sen kirkkaammaksi. Junkkari kirjoittaa:
Pääministeri Jyrki Kataisen kuuden puolueen
sateenkaarihallituksen kausi on ollut vaikea. Hallitus ei niinkään hallitse
kuin lähinnä hallinnoi. Tähän hallinnointikykyyn tiivistyy eräällä tavalla
kokoomuksen menestys. Puheenjohtaja Katainen perustelee harvoin päätöksiään
ideologisesti. Hän ei julista, mikä on oikein ja väärin, vaan korostaa sen
sijaan "vastuunkantoa" sekä päätösten "järkevyyttä" ja
"välttämättömyyttä". Kokoomus pyrkiikin asemoimaan itsensä politiikan
yläpuolelle viestiessään, että se tekee faktoihin perustuvia vastuullisia
päätöksiä. Sen sijaan muut puolueet ja etenkin vasemmisto
"politikoivat" (”Suomi siirtyy porvarivaltaan”, HS 26.2.2012).
Junkkarille Katainen on ”kameleontti” joka ”puhuu köyhien auttamisesta kuin
demari ja kulutuksen verottamisesta kuin vihreä”, joten ideologisesti oikeaoppisten intressiryhmien tehtäväksi jää tunnustaa oikeaa kokoomuslaista
väriä. Sitä Apunen myös yrittää piikitellessään vasemmistoa
”suvaitsevaisuudesta, juu” ja kiittäessään oikeistoa moraalisesta rohkeudesta
talouden ”vaikeissa” päätöksissä.
Itse en kuitenkaan näe
päähallituspuolueiden lisäsopeutustarve-neuvotteluissa suurta aatteiden kuilua, enemmän kuulosta
siltä kuin demarit toistaisivat yhden kansainvälisen luottoluokituslaitoksen
mantraa (kovat julkisen talouden leikkaukset voivat vaarantaa talouskasvun, sanoo Standard & Poor’s) ja
kokoomus toisen (verojen korotus leikkausten kustannuksella voi vaarantaa
talouskasvun, sanoo Moody’s).
No, vaikeaa tästä tietysti onkin
valita, kun kolme A:ta edellyttää puhtaita papereita molemmilta.
3.
Johtaja Apusen hämmennys Suomen ja Amerikan erojen ja Suomen
sisäpolitiikan yhdenmukaisuuden osalta on siis ymmärrettävää. Entä – vielä
lopuksi – ne Apusen ratkaisut ja näkemykset, joita ei voi ymmärtää?
Talouselämän
rahoittamana toimijana Apunen voi varmaan olla Fukuyaman kanssa samaa mieltä
siitä, että ”ideologinen korjaussarja” edellyttää edustuksellisen politiikan
ylivaltaa suhteessa talouteen ja aloitteellisempaa valtiota, mutta
väärinkäsityksien välttämiseksi sitä ei ole syytä sanoa ääneen. Siksi nämäkin
painotukset ovat mukana ”yhdessä vuosikymmenen kiinnostavimmista analyyseista”,
mutta eivät Apusen kolumnissa.
Vaikeampi
sen sijaan on selittää Apusen tapaa muotoilla Fukuyaman ajatus globalisaation
haasteista ja mahdollisuuksista. ”Suomeksi” sanottuna, Apunen kirjoittaa,
”tarvitsemme vakuuttavan kasvuohjelman”.
Suomeksi,
juu, mutta näin se sanotaan englanniksi:
Globalization need be seen not as an inexorable fact of life but rather
as a challenge and an opportunity that must be carefully controlled
politically. The new ideology would not see markets as an end in themselves;
instead, it would value global trade and investment to the extent that they
contributed to a flourishing middle class, not just to greater aggregate
national wealth.
Oma
käsitykseni on, ettei talouskasvun esittäminen keskiluokan menestymisen ainoana
ehtona ole sama asia kuin todeta, ettei keskiluokan menestys ole kiinni ainoastaan
talouskasvusta. Apusen ja Fukuyaman käsitysten kuilu myös kasvaa, kun palataan
tarkastelemaan kolmea alussa mainittua aloitetta - jotka Fukuyama siis asettaa isomman
BKT:n edelle ja joista Apunen vaikenee kokonaan.
Lopullisesti
eri maailmoihin politiikan tutkija ja EVAn johtaja erkanevat tässä Apusen
kolumnin kohdassa:
Uuden ideologian olisi muotoiltava julkinen
sektori uudelleen ja ”vapautettava se riippuvuussuhteesta nykyisiin osakkaisiinsa”,
joilla hän tarkoittaa ammattiyhdistyksiä.
No, juu ei.
”Hän”(Fukuyama) tarkoittaa julkisen sektorin osakkaita koko siinä laajuudessa,
jossa poliittinen taloustiede on tottunut tätä termiä käyttämään.
Jos esimerkkinä olisi vaikkapa
terveydenhuollon uudistus, Stakeholder-analyysin (SA) tehtävänä on eritellä
henkilöt tai yleensä ryhmät, jotka ovat osakkaina terveydenhuollon kokonaisuudessa,
arvioida heidän äänivaltaansa suhteessa panokseen – ja löytää ne mahdolliset
ryhmät, joiden ääni ei kuulu.
Julkisen sektorin osakkaita tässä tapauksessa olisivat mm. yksityiset ja julkiset rahoittajat, kansalliset tai poliittiset toimijat (lainsäätäjät, kuntapäättäjät), vakuutuslaitokset, intressiryhmät (ammattiyhdistykset, lääketieteelliset yhdistykset), yleishyödylliset yhdistykset, yksityiset alihankkijat (lääketehtaat, yksitysisairaalat, laitevalmistajat), heidän intressiryhmänsä ja lopulta tietysti palveluiden kuluttajat.
Julkisen sektorin osakkaita tässä tapauksessa olisivat mm. yksityiset ja julkiset rahoittajat, kansalliset tai poliittiset toimijat (lainsäätäjät, kuntapäättäjät), vakuutuslaitokset, intressiryhmät (ammattiyhdistykset, lääketieteelliset yhdistykset), yleishyödylliset yhdistykset, yksityiset alihankkijat (lääketehtaat, yksitysisairaalat, laitevalmistajat), heidän intressiryhmänsä ja lopulta tietysti palveluiden kuluttajat.
4.
"Stakeholder"-termi on siis hieman monimutkaisempi kuin Apunen asiayhteyden perusteella arvasi, mutta olennaisen sisällön voinee silti yksinkertaistaa yhteen
kysymykseen: minkä panoksen EVA oikeastaan antaa yhteiskunnalle, ja onko sen
vaikutusvalta intressiryhmien äänenä panokseen suhteutettuna suurempi kuin
vaikka Julkisten ja hyvinvointialojen liitolla?
Kukapa tietää, mutta sen me nyt
tiedämme, ettei puoluekannaltaan ”republikaaniksi” ilmoittautunut Matti Apunen
olekaan huumorimies vaan kuin kuka tahansa keski-ikäinen mies: hän kuvittelee
tietävänsä taloudesta sitä enemmän mitä oikeistolaisempia hänen mielipiteensä
ovat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti