maanantai 27. helmikuuta 2012

Keskeneräinen Sanakirja: "Sijainen"


Sijainen

Taiteen historian ensimmäinen kriitikko oli luultavasti satunnainen ateenalainen, jonka mielestä Epidauroksen amfiteatterissa ei mene tänä sesonkina muuta kuin puskafarsseja. Filosofi Friedrich Nietzschelle (1844 – 1900) kriitikko on keskinkertaisuuden alkupiste: ontto, pöyhkeä, nautintakelvoton tyyppi, joka esittää puolioppineita ja puolimoraalisia huomautuksia.
Yleisön edustajana kriitikko on Nietzschelle myös yleisön sijainen, joka käyttää esteettistä kritiikkiä ”turhamaisen, hajanaisen, omaa etua etsivän ja päälle päätteeksi köyhän ja epäoriginellin seurallisuuden sideaineena”. Ja jos kriitikko vielä onnistuu työssään, seurauksena on ”kriittisen lamaannuksen” valtaan joutunut yleisö ja ”alhaisimman lajin viihdytysesineeksi” huonontunut taide.
Toisin sanoen teennäisyys ei ole kriitikon ammattiin valikoituvan yksilön ominaisuus vaan kaikkeen vaikuttava voima. ”Sijaisuudeksi” hahmotettuna se paljastaa luonnon ja sivistyksen rappion: jumalten ja ekstaattisen elämänkokemuksen paikan ovat ottaneet kulttuuriyleisö ja taidekeskustelu.

Kts. myös Kriitikko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti