Ajatuspaja Liberan toimitusjohtaja Elina Lepomäki (kok) on
diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri, joten hän on varmasti hyvä monissa
asioissa, esimerkiksi laskennossa. Yhtä hyvä hän ei ole hyvien vertausten
keksimisessä. Kuten ei nähtävästi moni muukaan yhteiskunnallinen keskustelija.
Äskettäin AKT:n edustaja vertasi
saarretun venäläisaluksen merimiehiä ”orjatyövoimaan”, mistä Lepomäki pahoitti
blogissa mielensä.
Kuulostaa tosiaan ”propagandalta”
(Lepomäki), mutta olisiko siinä silti jotain olennaiseen osuvaa? Orjataloudesta
poikkeava tasa-arvo työntekijän ja työnantajan välillä ei varmaankaan edellytä,
että molemmilla on avoauto, huvipursi, rantahuvila, Rolex ja laiha vaimo.
Anteeksi puoliso. Mutta jokin minimi voitaisiin silti asettaa.
Orjuuteen rinnastettavaa voisi
olla esimerkiksi se, että työntekijän palkka riittää juuri ruokaan ja yhteisasuntoon
kolmen muun perheen kanssa, mutta vasta työnantajan tulot mahdollistavat
koulutuksen, terveydenhoidon ja harrastukset.
Voin helposti kuvitella, että
venäläisaluksen maksamissa palkoissa voisi olla jokin tämän kaltainen
vinoutuma.
Lepomäen omista vertauksista
mainittakoon Suomen hallitus ja Kiinan hallitus. Pari vuotta vanhan
haastattelun mukaan Kiina on tässä vertailussa esimerkillinen, koska Suomen
hallituksessa oli vain yksi talousalan tutkinnon suorittanut (Erkki Tuomioja),
mutta Kiinassa ”kaikki jäsenet ovat joko diplomi-insinöörejä tai juristeja”.
Vertaus on johdonmukainen
henkilöltä, jonka mukaan demokratia ei ”puutteidensa” vuoksi voi olla
”perimmäinen päämäärä”, ja joka ei aktiivisen kirjoittajauransa aikana ole
löytänyt markkinoista muuta puutetta kuin sääntelyn. Siksi demokratian pitää
olla ”alisteinen markkinoille”. Johdonmukaisuudestaan huolimatta on vaikea
nähdä, että vertaus osoittaisi tai selittäisi niitä eroja, jotka suomalaisen ja
kiinalaisen yhteiskunnan välillä ovat olennaisia.
Siis propagandaa eli ei, mutta
tällä kertaa retoriikkapisteet menevät ATK:lle. Samalla tuomaristo toteaa, että
tulevaisuudessa mm. työväenliikettä, päivähoitoa, ansiosidonnaista
työttömyysturvaa, veroprogressiota ja finanssivalvontaa lopetettavaksi toivovaa
Elina Lepomäkeä kielletään loukkaantumasta, jos joku vielä kutsuu häntä tai
Liberaa ”äärioikestolaiseksi”.
P.S.
”Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n keskiviikon
yllätyslakko tulee kuin tilauksesta niille, jotka kaipaavat kovempia
rangaistuksia laittomista lakoista.” HS 12.6.2014.
”Käytettävissä olevan tiedon
mukaan AKT:n lakko oli laillinen, mutta laittomat lakot jne.” EK:n
toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Yle Uutiset 12.6.2014.
Hesarilla ei sitten ollut
käytettävissä tietoa? Käyttämättömissä olevien tietojen mukaan lakon
kustannukset ovat ”valtavat” (EK:n Ilpo Kokkila), ”miljoonia” (EK:n Tiina
Haapasalo), ”ehkä kymmenen miljoona” (Haapasalo). Tarkkoja laskelmia ei siis
ole eikä tule, mutta menetysten maksajiksi on julkisuudessa arveltu
”tunnollista suomalaista työntekijää” (Kokkila). Tämä tarkoittaisi, ettei
ainakaan EK:n asiantuntijoilla ja Hesarin pääkirjoitustoimituksella ole syytä
huoleen.
Duunari teki kesäkuun toisella
viikolla tyhmyyksiä. Laivojen saarrot, mikäli niihin on aihetta, kuuluvat vallitsevan
sopimus- ja oikeuskäytännön mukaan Merimies Unionille. AKT:n roolina voi olla
niiden tukeminen. Lisäksi kohuttu lakkopäätös tehtiin puutteellisiin tietoihin
perustuvan väärän johtopäätöksen nojalla.
Perusteeksi mainittu luottamusmiehen
”uhkailu” laivanvarustajan taholta oli aika rutiinimaista juristeriaa, jossa riitatilanteessa
korvauksia luvataan hakea virka- tai luottamushenkilöilta henkilökohtaisesti.
Sellaisen toteutuminen vaatisi monta oikeusporrasta ja tuottamuksellisuuden
arviota, eikä käytännössä johda mihinkään.
Muta miksi sitten duunarin
tyhmyyksien pitää johtaa porvarin valehteluun?
Ihan vain kysymällä Hesari olisi
saanut selville, että EK:n sepite miljoonavahingoista perustui skenaarioon,
jossa lakon pysäyttämät tavarat eivät menisi koskaan perille, vaikka lähtivät
jo seuraavana päivänä, ja johon vielä lisättiin ”arvio” lakon Suomelle aiheuttaman
”imagohaitan” kerrannaisvaikutuksista.
Mitähän ne nyt mahtaisivat yhden
päivän työnseisauksesta olla eurooppalaisilla markkinoilla, jossa samaan aikaan
mm. Norjassa ja Ranskassa tavaraa ovat seisottaneet viikkojen mittaiset satama-
ja rautatielakot?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti