perjantai 4. tammikuuta 2013

Aikamme ajattelijoita: Rasisti-testi






Kaikki tuntevat yksilön eettistä rohkeutta mittaavan natsi-testin:
Kuvittele, että asut 1930-luvun Saksassa. Olet juuri piilottanut kellariisi juutalaisperheen, kun ovellesi koputetaan. Avaat oven ja oven takana on tyttöystäväsi, joka kysyy: ”Näyttääkö takapuoleni tässä mekossa isolta?” Mitä teet?
2000-luvun Suomessa ei ole natseja – no, ainakaan kovin montaa – mutta rasisteja varmasti on. Siksi rasisti-testi. Lue seuraavat kysymykset ja valitse mielestäsi oikea vaihtoehto.


Kuvittele, että olet kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hanna. Kuljet kaikessa rauhassa kadulla yksivuotiaan adoptiotyttäresi kanssa kun noin 80-vuotias mummo alkaa silmittömästi huutaen nimittää tytärtäsi saatanan neekeriksi ja helvetin neekerikakaraksi. Mitä teet?

a) Kirjoitat Helsingin Sanomiin kulttuurisen vuosikatsauksen, jossa et arvele mummoa häiriintyneeksi vaan käytöksensä perusteella ”aivan tavalliseksi vanhaksi ihmiseksi”.
b) Kiusaantunut hiljaisuus

Kuvittele, että olet Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin. Luet Helsingin Sanomista kirjoituksen, jossa pienen ulkomaalaisen lapsen adoptioäiti kertoo lastaan nimiteltävän rasistisesti ja loukkaavasti kolmasti kuussa. Mitä teet?

a) Kirjoitat lehteesi kolumnin, jonka otsikossa on kirjallinen vertauskuva ”Prinsessa ja herne”, koska rasistisen nimittelyn kohteeksi joutuneen lapsen äidin luonnehtiminen turhan herkkänahkaisesti ilman kirjallista vertauskuvaa olisi aika tyhmää.
b) Kiusaantunut hiljaisuus

Kuvittele, että olet Ilta-Sanomien toimittaja Tuomas Manninen. Luet Helsingin Sanomista kirjoituksen, jossa pienen ulkomaalaisen lapsen adoptioäiti kertoo lastaan nimiteltävän rasistisesti ja loukkaavasti kolmasti kuussa. Mitä teet?

a)  Kirjoitat lehteesi kolumnin, jossa paljastat, että adoptioäidin oman kirjan mukaan nimittelyä tapahtui kerran kuussa ja radiohaastattelun mukaan kerran päivässä, joten äitinä adoptioäiti voi olla tiikeri mutta kirjailija-toimittajana aika epäluotettava.
b) Kiusaantunut hiljaisuus.

Kuvittele, että olet perussuomalainen kunnan varavaltuutettu. Luet Helsingin Sanomista kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hannan lehtikirjoituksen, jonka mukaan ihmistä nimitetään Suomessa tyhmäksi, jos tämä on ihonväriltään liian tumma. Mitä teet?

a) Kirjoitat sosiaaliseen mediaan kirjoituksen, jossa korostat, että ei kiinnosta koska sinuakin on nimitelty tyhmäksi, koska sinäkin olet joskus ollut liian nuori, liian vanha, liian lihava, liian laiha, liian lyhyt, liian pitkä, liian ahkera, liian laiska, liian maalta ja aivan liian väärästä puolueesta.
b) Kiusaantunut hiljaisuus.

Kuvittele, että olet kirjailija-toimittaja Putte Wilhelmsson. Luet Helsingin Sanomista kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hannan lehtikirjoituksen, jossa Abu-Hanna kertoo muuttaneensa suomalaista rasismia pakoon Hollantiin, jossa rasismia ei ole tullut vastaan lainkaan. Mitä teet?

a) Kirjoitat blogiin laajan merkinnän, jonka aluksi lainaat vanhaa seminaarityötäsi natsismin historiasta, luku ”Juutalaisvainot Hollannissa sekä organisoidut muukalaisvainot sodan jälkeen”. Seuraavaksi lainaat Rotterdamissa toimivan National Bureau Against Racist Discriminationin raportteja, joiden mukaan syyskuun terrori-isku lisäsi väkivaltaisten rasististen iskujen määrää Hollannissa enemmän kuin missään muussa Euroopan maassa, ja että iskuissa on poltettu synagogia ja moskeijoita sekä murhattu maahanmuuttajia. Lisäksi kertoisit, että sama valvontaelin pitää rasismia yhä maan nousevana poliittisena trendinä, ja että trendin valtavirtaistumisesta kertoo juuri voimaan tullut muslimien huivikielto.
b) Kiusaantunut hiljaisuus

Kuvittele, että olet kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hanna. Et halua kirjoittaa Helsingin Sanomiin, että Suomessa sinä ja moni muu maahanmuuttaja on kokenut rasistista nimittelyä, koska siitä moni olisi samaa mieltä. Siksi kirjoitat, että Suomessa rasistinen nimittely on aivan tavallisen ihmisen käytöstä ja että Suomessa rasismia kohtaa koko ajan mutta Hollannissa ei kertaakaan, koska siitä riittävän moni on eri mieltä. Muutama päivä kirjoituksen julkaisun jälkeen Tampereen yliopiston tutkija Anna Rastas ihmettellee Helsingin Sanomien haastattelussa miten ”joku valtaväestöön kuuluva ” (Ulla Appelsin) on kieltänyt ”toisen” (Abu-Hanna) rasistiset kokemukset ja julistanut hänet valehtelijaksi. Mitä teet?

a) Opetat myös tyttärellesi miten yhteiskunnallista ongelmaa koskeva julkinen keskustelu voidaan tyrehdyttää napanöftäksi, ja miten toisten ihmisten asiallisesti oikeat kommentit voi jo etukäteen saada näyttämään moraalisesti vääriltä.
b) Kiusaantunut hiljaisuus

Kuvittele, että olet Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin. Olet juuri kirjoittanut lehteesi kolumnin, jonka otsikkoa ja paria muuta kohtaa olisi voinut miettiä uudelleen. Muutama päivä kolumnin julkaisun jälkeen Jyväskylän yliopiston tutkija Jeremy Gould paljastaa sinut Helsingin Sanomien haastattelussa ”liberaaliksi rasistiksi”. Mitä teet?

a) Toimituksen aamupalaverissa luonnehdit itseäsi sananvapauden ritariksi, joka puolustaa perustuslakia akateemisen suvaitsevaiston leimaavalta nimittelyltä ja muulta sensuuritaktiikalta.
b) Kiusaantunut hiljaisuus

Kuvittele, että olet kirjailija-toimittaja Umayya Abu-Hanna. Muutat Suomesta Hollantiin, koska Hollannissa sinua kohdellaan yksilönä eikä kaikkia maahanmuuttajia edustavana ja kantasuomalaisten omaa edistyksellisyyttä symbolisoivana ”maskottina” – kuten sanoit mm. YleX:n haastatelussa. Kaksi vuotta myöhemmin suuri suomalainen media pyytää sinua kertomaan millainen maa Suomi on elää maahanmuuttajan silmin, sillä suomalaisessa mediassa maahanmuuttajaa pyydetään aina kertomaan millainen maa Suomi on elää maahanmuuttajan silmin. Mitä teet?

a) Olet kiitollinen, etteivät pyytäneet Roman Schatzia, ja päätät kirjoittaa artikkelin nimeltä ”Lottovoitto jäi lunastamatta”.
b) Kiusaantunut hiljaisuus


Rasismista ei saa koskaan vaieta, mutta mediassa ja sosiaalisessa mediassa viime päivinä esille nousseiden lausuntojen valossa kiusaantunut hiljaisuus on sivistyneen, arvokkuudestaan huolestuneen kansalaisen varteen otettava vaihtoehto. Siksi rasisti-testin oikea vastausrivi on seuraava: b,b,b,b,b,b,b ja b.

11 kommenttia:

  1. Tämä on liian hyvä testi, en tiedä, oletko tosissasi, mutta itse olisin vastannut jokaiseen b, vaikka en itse hyväksy minkäänlaista kiusaamista enkä sortoa, mutta oikeasti keskustelu tuntuu lähteneen lapasesta, olen lukenut alkuperäisen sekä Appelsinin tekstit.

    VastaaPoista
  2. Kiitos näistä järjen sanoista tämän hulluuden keskellä.

    VastaaPoista
  3. tämä aiheutti - jälleen - syvän, kuisaantuneen hiljaisuuden... :)

    VastaaPoista
  4. Samoin kiitos tekstistä! Aina pitäisi ajatella ensin ennen kuin sanoo jotain. Olen ollut hiljaa. Taidan pysyä hiljaa ja viitata tähän tekstiin.

    VastaaPoista
  5. http://blogit.iltalehti.fi/jyrki-lehtola/2013/01/05/laiskat-ahneet-rasistit/

    VastaaPoista
  6. Tässä koko keskustelussa (ei koske tätä bloggausta) minua ainakin tökkii liiallinen induktion käyttö.

    Toinen asia mikä tökkii on voimakkaiden premissien asettaminen, yksittäistapauksesta ei voi minusta tehdä jotakin yleispäteviä päätelmiä, jokaista arvosteltakoon omien tekojensa mukaan, jos pitää arvostella. (Minulla on kuitenkin käsitys, että mummot ovat herttaisia, vaikka poikkeuksia voi olla).
    ***
    Minä olen ollut joskus ihminen, joka työnsi lastenvaunuja, ja noin kaksivuosikymmentä sitten asia oli niin, että ihmiset kunnioittivat lastenvaunujen piiriä. Myös ns laitapuolen kaverit, jotka saattavat tulla pyytämään jotain jos lastenvaunuja ei ole, kunnioittivat (tai jättivät rauhaan)vanhempia, joilla oli lastenvaunut.
    ***
    Jokunen vuosi sitten ostimme muutaman taidekaiteen palasen. Ne piti itse kantaa kotiin. Vanerilevy oli monta neliötä, eikä mahtunut henkilöautoon, sitä oli huomattavan hankala kantaa mm. kuumuuden koon ja tuulen vuoksi. Kannoimme perheen voimin niitä kotiin noin 2,5 km. Sillä matkalla meni ohikulkijoita. Yleisin reaktio oli vain vilkaisu, mutta ne jotka tulivat puhumaan olivat asenteella, miksi kannatte noita, touhussa ei ole mitään järkeä, luovuttakaa jo, mutta kukaan ei tullut auttamaan, ei tosin pyydettykään :).

    Silloin mietin, että onko touhu muuttunut. Ongelma on myös siinä, että ihminen vanhetessaan muuttuu, ja elämänpiiri kapenee, ja silmät ongelmilta sulkeutuvat.

    Jälkeenpäin oli mukava ostaa kaiteen palaset, ja kantaa ne kotiin. Yleisempää varmasti oli, että ostajilla oli ostettu myös kuljetus. Osa kantoi palasensa pois, kukin omaan suuntaansa. Silloin mietin myös, eikö missään asiassa saa olla enää ns. vaivaa tai takaiskuja.

    VastaaPoista
  7. Kiitos tästä. Tosin juttu alkaa toiseuttavalla yleistyksellä "kaikki tuntevat", joka saa tällaista testiä tuntemattoman tuntemaan itsensä hieman sivistymättömäksi. En tunne ko. testiä (vaikka se kuulostaa hämärästi tutulta), ja jäipä askarruttamaan, onko ko. testi myytti vai totta, ja mitä siihen kuulemma on pitänyt vastata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai "toiseuttavalla".
      Nyt minä tunnen itseni tyhmäksi.

      Poista
    2. Ehkä anonyymin tuntemus on aiheellinen.

      Poista
  8. Tyhmistin siis itseni!

    VastaaPoista