keskiviikko 10. elokuuta 2016

Kirjoitin yleisönosastoon





VM:n valtiosihteeri Martti Hetemäen mukaan Suomen ”työllisyysaste on vain 68,5 prosenttia. Tavoite on 72 prosenttia, jotta velkaantuminen pysähtyisi” (HS 10.82016). Ajantasainen osavuosikatsauksen tieto Tilastokeskuksesta on kuitenkin seuraava: ”Työllisyysaste eli työllisten osuus 15–64-vuotiaista oli kesäkuussa 72,0 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 71,0 prosenttia.” Jos Hetemäen numero on vanhempi tilastotieto, se vastaa desimaalia myöten Tilastokeskuksen julkistusta vuodelta 2014 (joka siis kertoo tilanteen edelliseltä kuluneelta vuodelta 2013). Jos se on tilastollinen arvio kausivaihtelusta tasoitetun trendin suunasta vuoden loppuun mennessä, Hetemäki uskoo tavanomaisen sesonkimuutoksen olevan nyt tuplasti synkempi kuin vaikkapa viime vuonna.

Hetemäki kertoi samassa haastattelussa myös, että ”työllisyysasteemme on ainakin viisi prosenttiyksikköä matalampi kuin muissa Pohjoismaissa.” No oikeastaan neljä, kuten se oli myös ennen pitkittynyttä talouskriisiä. Mutta ehkä tähänkin voisi etsiä positiivisen näkökulman: Suomi on ensimmäisenä pohjoismaana ponnistelut lähimmäksi kriisiä edeltänyttätyöllisyysastetta. Tai vahingoniloisen: Suomen työllisyysasteen ero Tanskaan, jossa talouskriisin jälkeen on tehty pohjoismaiden radikaaleimmat työelämän muutokset, on nyt pienempi kuin ilmeisesti koskaan 2000-luvulla.

Lisäksi Hetemäki kertoi, että ”meillä on pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta, sen etuudet ja palvelut, mutta työllisyysaste on eteläeurooppalainen.” Jos yhä pysytään Hetemäen mahdollisesti suosimassa julkistusvuodessa 2014, Kreikan työllisyysaste oli 49,4 %, Espanjan 56 % ja Italian 55, 7 %.

Yleinen johtopäätös ajantasaisesta tilastotiedosta näyttäisikin olevan, ettei sitä ole VM:n käytössä, tai että mahdollisista vaihtoehdoista pitää ainakin viitata siihen, jossa lasi taas on puoliksi tyhjä. Tai ettei vähän vanhempaakaan tietoa (vaikkapa Italian tai Espanjan verrokkiluvuista) voi esittää yleisölle totuudenmukaisesti, koska pitää hyväksyä, koska on pakko ja koska vaihtoehtoja ei ainakaan ole.

Johtopäätös hallituksen toimista on kysymyksen muotoinen. Velkaantumisen pysähtymisen kannalta tärkeä työllisyysasteen välitavoite (72 %) on nyt edes hetkellisesti saavutettu ennen kuin mikään taloutta edistävä päätös on ehtinyt sopimus- tai lainsäädäntöasteelta käytäntöön, joten missä määrin sama  päättäväinen mitään tekemättömyys olisi toimivin ratkaisu myös jatkossa?

[korjattu pohjoismaita koskeva tilasto, mistä kiitos FB-kaveri Kim Väisäselle]

4 kommenttia:

  1. Medialla on velvollisuus tuoda talouseliitin näkemykset esiin suodattamattomina, mutta ei kommentoimattomina. Kuten JSN:n langettava päätös Turun Sanomia ja pääministeri Sipilän haastattelua koskien tähdensi. Silti, ei täskään dirikan tajunnanvirrasta jäänyt elämään HS:n arkistoon kuin se havainto, että dirikan epäilemättä korkeatasoinen osaaminen on jossain muualla kuin kansantalouden kokonaisuuksissa ja/tai yksityiskohdissa. Vanhempi esimerkki Hesarin henkilöhaastatteluista: https://www.facebook.com/putte.wilhelmsson.5/posts/1822542944643344

    VastaaPoista
  2. No hemmetti soikoon! Ja toi mies on tuomassa budjettia hallitukseen tällä viikolla..

    VastaaPoista
  3. 68,5% tulee ehkä valtion vuoden 2016 talousarvioesityksestä, jossa se tosin on 68,2% ...

    http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=3EFD3321221504CF3DB414B461EA1733?year=2016&lang=fi&maindoc=/2016/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&opennode=0:1:3:7:9:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kieltämättä huono vitsi syyttää virkamiestä liiasta negatiivisyydestä, koska valitsee kesäkauden korkeamman luvun sijaan arvion loppuvuoden tulemasta. Toisaalta huonommankin vitsin olen nähnyt: saman virkamiehen selittämässä iltapäivälehdelle heittoaan Suomen "eteläeurooppalaisesta" työllisyystasosta valikoimalla vertailuun vain Suomen miesten ja eteläisten kotiäiti-kulttuurien miesten työllisyyden. Virheellistä tilastovalikontia, joka ei edes korjannut eroa maiden välillä (gappia jää silti kymmnenkunta prosenttiyksikköä).

      Poista