”Ideaalinen
puhetilanne on hieman abstrakti ilmaisu joukolle yleisiä ja väistämättömiä
kommunikaation edellytyksiä, jotka jokaisen puhe- ja toimintakykyisen subjektin
on täytettävä aina kun hän haluaa vakavissaan osallistua argumentaatioon”.
-- Jürgen Habermas: Järki ja kommunikaatio. Tekstejä 1981 – 1989. Gaudeamus, 1987
-- Jürgen Habermas: Järki ja kommunikaatio. Tekstejä 1981 – 1989. Gaudeamus, 1987
Tänään en lukenut Helsingin
Sanomien kulttuuriosaston pääjuttua, kuten en yleensäkään lue, koska
otsikossa oli sana ”kansallisooppera”.
Minulla
ei ole mitään kansallista ja oopperaa vastaan, pikemminkin päinvastoin, mutta
yhdessä ne tarkoittavat, että juttu sisältää taiteilijan itsekehua tai
taiteellisen johtajan näkemyksiä taiteen julkisesta rahoituksesta. Sellaista ei
ole koskaan hyvä lukea, vaikka aina siitä olisi hyvä jotakin tietää.
Sen
sijaan viime sunnuntaina luin Helsingin
Sanomien kulttuuriosaston pääjutun.
Jutussa kirjailija Riikka
Ala-Harjan sisar kertoo, että kirjailijan uusi romaani Maihinnousu on käyttänyt häntä hyväksi, raiskannut hänet ja
varastanut häneltä, koska romaanin ranskalaisen tytön sairaskertomus on sama
kuin sisaren suomalaisen pojan. ”Meidän hätämme ja tuskamme oli kirjailijalle
vain materiaalia, josta kustantaja tekee bisnestä”, sanoo kirjailijan
lanko kirjailijasta. Kirjailija sanoo kaikenlaista romaanistaan, mutta ei mitään
siskostaan ja langostaan, koska hänestä perheriita on perheen sisäinen asia.
Juttu oli asiallinen, koska se
löysi minusta lukijan. Vasta myöhemmin luin samasta lehdestä, että lukijat
olivat asiattomia.
”HS:n
artikkeli nostatti kiivaan verkkokeskustelun, mutta siinä kävi kuten
usein”, kirjoittaa kulttuurin esimies Jaakko Lyytinen kolumnissaan: ”Keskustelu
ei juuri sivunnut ydinkysymystä.”
Ymmärsinkö oikein?
Lyytisen mukaan HS:n
ydinkysymys oli kirjallisuuden etiikka sekä se, saako taiteilija kerätä
materiaalia mistä ja miten tahansa? Ja edelleen Lyytisen mukaan HS:n
lukijoiden sivuun mennyt kysymys oli journalismin etiikka sekä se, saako
toimittaja kerätä materiaalia mistä ja miten tahansa?
Nimeltä kolumni moittii ulkoministeri
Erkki Tuomiojaa, joka kirjoitti blogissaan: ”Ennemmin kuin kirjallisen
etiikan perään voisi tässä tapauksessa kysyä lehden etiikan perään,
kun tavanomainen tragiikkaviihde on verhoiltu keinotekoisesti
etiikkakysymykseksi.”
”Sosiaalisen median ja jatkuvasti
jaetun virtuaalitodellisuuden aikana rajat hämärtyvät, ja toisten
elämästä ammentaminen tulee entistä yksinkertaisemmaksi”, vastaa
Lyytinen: ”Aihe on polttava. Siksi on erikoista, että sananvapautta
yleensä puolustavat henkilöt ovat tässä tapauksessa kovin valikoivia
sen suhteen, keille kaikille suovat vapauden keskustella fiktion
etiikasta.”
Ymmärsinkö oikein?
Eettisen normiston mukaan on
oikein, että sanomalehdessä julkaistaan yhden sisaren kertomia yksityiskohtia
perheriidasta, joita toinen sisar ei halua lainkaan julkisuuteen? Mutta
eettisen normiston mukaan on väärin, että romaanissa julkaistaan yhden sisaren
kertomia yksityiskohtia perhetragediasta, joita toinen sisar ei halua lainkaan
julkisuuteen?
Lyytisen virhe ei ole siinä, ettei hän tiedosta
tilanteensa ironisuutta, koska sanomalehden ei pääsääntöisesti tulisi tiedostaa
ironisuutta. Virhe on siinä, että hän yrittää selittämällä selittää, ettei
mitään ironiaa oikeasti ole. On vain komealta kuulostavaa ”etiikkaa”.
Oletteko
koskaan lukeneet sanomalehden nimettömästi julkaistua pääkirjoitusta, jossa
moititaan verkkokeskustelua siksi, että verkossa julkaistaan kirjoituksia
nimettömästi? Aivan varmasti olette, esimerkiksi Helsingin Sanomista.
Tilanne
on kieltämättä ironinen, mutta ironian tiedostaminen olisi estänyt
pääkirjoitustoimitusta esittämästä sinänsä järkeviä pohdintoja sananvapaudesta
ja vastuusta.
Hieman
samanlaisia ovat myös ne toimittamistyön tehtävät, joissa toimittaja kirjaa
haastateltavan näkemyksen sellaisenaan, lisätietoa tarjoamatta, vaikka
toimittaja epäilisi, että tiedon saatuaan haastateltava voisi hioa tai jopa
muuttaa kantaansa. Jos poliitikko antaa taloudesta väärää tai ainakin
kyseenalaista tietoa, poliitikko huomaa sen vasta seuraavan päivän lehdestä,
jossa poliitikon lisäksi on haastateltu taloustutkijaa. Toimittaja ei tee
politiikkaa poliitikon puolesta, hän yrittää kirjata tilanteen sellaisenaan.
Sama
koskee toimittamistyötä, jossa kyse ei ole yhteiskunnallisesti olennaisista
seikoista ja tulkintojen todenperäisyydestä vaan – kuten Lyytinen sanoisi –
yksilöistä ja eettisyydestä.
Jos
haasteltavalta lipsahtaa jotain sopimatonta, toimittaja ei pyydä pitämään
pienempää suuta. Jos haastateltava käyttää kömpelöä metaforaa, joka arvokkaan
sijaan antaa puhujasta koomisen vaikutelman, toimittaja ei ehdota tilalle
parempaa. Taas tilanne yritetään kirjata sellaisenaan. Eikä sitä ainoastaan
kirjata, vaan siitä voi tehdä jutun kärjen:
”Poikamme tulisi saada jättää sairaus
taakseen ja unohtaa se. Romaani, sen markkinointi ja sitä seuraava
julkisuus, pitää asiaa jatkuvasti pinnalla”, he sanovat. Heitä kauhistuttaa
myös se ajatus, että poika potisi syyllisyyttä suvun välirikon vuoksi.
Tämän
kuulleessaan toimittaja on varmaan kysynyt mielessään, että miten sairaus
unohtuu tai lapsen osallisuus perheen välirikkoon hälvenee, jos asiaa
vähälevikkisen romaanin lisäksi ”pidetään pinnalla” maan suurimmassa
sanomalehdessä. Lapsen vanhemmilta hän ei sitä kysy, koska ei ole tämän
eettisen ristiriidan subjekti eikä perheriidan osapuoli.
Toisin
sanoen toimittaja ei ota kantaa siihen, miten tästä olisi viisainta keskustella
tai olla keskustelematta, koska vastuu on aikuisten ja oikeustoimikelpoisten
vanhempien. Sen sijaan toimituksen esimies Lyytinen ottaa kantaa, ja
jyrähtää lukijoilleen etiikasta ja sananvapaudesta, joten ottaako hän myös
vastuun?
Lyytinen on siis väärässä puolustaessaan kolumnissaan
alkuperäisen jutun julkaisua. Mutta miksi hän oli oikeassa julkaistessaan
jutun?
Siksi,
ettei toimittajilla tulisi olla niin paljon valtaa toimittamistyön etiikkaan,
että se alkaa näyttää ennakkosensuurilta tai julkisuusviranomaisen
toiminnalta, jossa aina etukäteen päätetään, mitä yleisön sopii ja kuuluu
tietää tai kuulla. Tällaista viranomaistehtävää toimituksille tyrkyttävät
yleensä Tampereen tiedotustutkijat, jotka näillä ja muilla päättömyyksillä
yrittävät tähdentää vaatimattoman tieteenalansa merkitystä. Se, mikä
demokratioissa kuuluu julkiseen tilaan, tulisi ensisijaisesti ratkaista
julkisessa tilassa, ei tutkijoiden, ammattikuntien eikä poliitikkojen
kabineteissa.
Entä
sitten sisaren ja langon esittämät kysymykset? Niihin on niin helppo vastata,
etten ymmärrä mihin Lyytisen mahtipontisesti kuuluttamaa keskustelua oikein
tarvitaan.
1:
Murtovuori [kirjailijan lanko] ja
Ala-Harja [sisar] kysyvätkin nyt, saako taiteilija kerätä materiaalia
mistä ja miten tahansa.
Kyllä
saa. Saavat muutkin kuin kirjailijat, mutta muiden on syytä muistaa, että
perustuslakiin on kirjattu kansalaisvapauksien lisäksi erityiset sivistykselliset
vapaudet, jotka takaavat tieteelliselle ja taiteelliselle ilmaisulle suuremman
itsenäisyyden kuin nyt vaikkapa naapuririidoissa käytetylle ilmaisulle.
Sama suurempi itsenäisyys ohjaa
myös sananvapauslain tulkintaa. Ensin kannattaa muistaa, että ilmaisun vapaus
on yksilön oikeus, jota laki pyrkii suojaaman eikä säätelemään. Toiseksi
kannattaa muistaa yksityisyyden suojan osalta, että sen loukkaamisen puinti
julkisuudessa voi näyttää oikeuden silmissä siltä, että mahdollisen kanteen
nostaja sietää enemmän julkisuutta kuin on halukas myöntämään. Tämän
esimerkiksi pääministeri Vanhanen taktikoi taitavammin kuin kirjailijan sisar
ja lanko, jotka kertovat haastattelussa enemmän kuin kirjailija romaanissa.
2: Heidän mielestään taiteessa pitäisi olla samankaltaisia
eettisiä sääntöjä kuin esimerkiksi tieteessä tai journalismissa,
jossa ala säätelee itse itseään Julkisen sanan neuvoston kautta.
Ei pitäisi. Tieteissäkin eettinen
neuvottelukunta valvoo vain luonnontieteen etiikkaa, joten historia,
sosiologia, kirjallisuustiede ja muu semmoinen kukkii omalla kesannollaan.
Taiteissa jokainen taiteilija
valvo omaa etiikkaansa sen sijaan että kaikki taiteilijat valvoisivat toistensa
etiikkaa. Tässä tilanteessa ja varsinkin kirjailijan sisaren ja langon
näkökulmasta rinnastus julkisen sana neuvostoon ja journalistin ohjeisiin on
epäonnistunut. Eikä vähiten siksi, etteivät journalistit enää edes kehtaa sanoa
niitä ”eettisiksi” ohjeiksi.
Juristi Jukka Kemppisen tiivistys
on osuva: ”Julkisen Sanan Neuvoston toimena on varjella sanoma- ja
aikakauslehtiä oikeudenkäynneiltä. Se tarkoittaa varjeltumista ikäviltä
seuraamuksilta, kuten vahingonkorvauksilta ja sakoilta.”
Käytännössä tämä ilmenee
esimerkiksi siten, ettei journalistin ohje täydennä sananvapauslakia vaan se
käsittelee rinnakkain sananvapauslaissa säädettyjä seikkoja. Yleensä siten,
että toimitusten eettinen taakka on kevyempi kuin niiden todellinen juridinen
vastuu. Neuvoston puheenjohtaja Risto Uimonen onkin Helsingin Sanomien kirjoituksellaan avannut listan lainkohdista,
joiden rikkominen ei journalistin ohjeen mukaan ole ”hyvän tavan vastaista”.
Odottelemme listan täydentymistä.
Jos taiteilijoilla olisi
samanlainen ohje ja Neuvosto kuin toimittajilla, tuskin lainkuuliaisuus
siinäkään olisi kovin korkealla. Taiteilijoita viruu vankiloissa paikallisen
lain mukaan tuomittuina ja käräjäoikeudet ovat olleet ankaria Suomessakin –
Hannu Salamasta Anja Snellmaniin. Tuskin taiteilijoiden maine on tästä
heikentynyt, ja julkinen paheksuntakin on ollut laajemman kulttuurin tilan
mukaan aaltoilevaa.
Mainita voisi myös
vastarintaliikkeeseen kuuluneen Albert Camus’n, jonka juhlavuosi on tulossa.
Miehitetyssä Ranskassa hän sai merkkiteoksiaan julki tavalla, jota ajan
sensuuriviranomainen voisi jälkikäteen kutsua yhtä salakähmäiseksi kuin sisar
ja lanko kirjailija Ala-Harjan toimia.
Jaakko Lyytisen mielestä
ainakin tämä viimeinen vertaus on kovin abstrakti, teoreettinen, mutta sitä
hänen haluamansa eettinen keskustelu aina on: hyvän ja pahan teoriaa. Hyvän ja
pahan käytäntöä ovat perheriidat, joista lehdet sitten
tekevät meitä yleisöä kiinnostavia juttuja.
Hyvä postaus ajan ilmiöistä.
VastaaPoista***
Helvi Hämäläisen Säädyllinen murhenäytelmä oli ilmeisen suora kopio eräästä tositilanteesta, joka aiheutti "skandaalin" ja välien rikkontumisen... Hän itse muistaakseni totesi, ettei voinut olla käyttämättä aineistoa.
***
Kirjailijat aina ottavat tarinaansa jotakin omasta sisäisestä kirjastaan, omista tai läheisten kokemuksista.
***
Asiaa sen tarkemmin tuntematta minusta olisi asia voitu hoitaa mainitsemalla romaania kirjoitettaessa aiheesta, ja kirjoituksen jälkeen hoitaa likapyykki kotona ...
***
Blogistin huomiot pääkirjoitussivujen nimettömyydestä ovat huomionarvoisia, ja käyttäähän lehdet nimettömiä lähteitä ja vihjeitäkin.
***
Yhä useammin ovat yleistyneet otsikot, jossa joku raivostuu tai kiivastuu, vaikka todellisuudessa on hieman kettuuntunut :)
Lyytinen, ei Lyytikäinen.
VastaaPoistaKiitos oikoluvusta, "Ala-Hangat" huomasin sentään korjata itse ennen postausta...
PoistaTätä Ala-Harja-keissiä käsittelevistä blogi- yms. jutuista tämä on paras tähän mennessä näkemäni.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista