Päivän lehden
sunnuntaisivuilla kirjailijat muistavat hyvät ja huonot arvostelut. Parhaasta
Petri Tamminen on luemma vannottanut vaimolleen, että se tulee hautakiveen eikä
mitään värssyjä.
Muistokirjoitus
menee näin:
”Viime
vuosisadalla oikeastaan vain kaksi filosofia kirjoitti Tammisen mittakaavassa.
Eikä aina yhtä etevästi.”
Mainittakoon,
ettei arvostelijan viittaus Heideggeriin ole temmattu tuulesta. Myöhemmin
Tamminen kertoi, että ”maailmaan heitetty” oli kuultu koulutusseminaarissa,
samoin filosofin nimi. Sanapari teki vaikutuksen, ja päätyi kirjailijan omaan
kirjaan.
Pahasti
ja hyvästi sanoneista arvostelijoista olen näköjään ainoa, jota ei mainita
nimeltä. Se on varmasti sattumaa, vaikka tämä oli eräs niistä arvosteluista, jotka
tuore kirjallisuuspäällikkö ilmoitti lehteen ja sen lukijoille sopimattomaksi.
Helsingin Sanomien kestotilaajien ei siis kannata lukea tästä eteenpäin, voi päällikön
mukaan mennä yli ymmärryksen.
”Virsi ikävästä, jota elämä on”
Petri Tamminen:
Piiloutujan maa. Otava 2002
Kielikuvassa
näkyvät kulumisen jäljet, mutta se sopii yhä paikalleen: Petri Tammisen (s.
1966) proosa on jotakin passikuva-automaatin ja oikean kirjallisuuden
välimailta.
Tammisen
lauseoppi nojautuu yleiseen ja yhtäläiseen. Kaikenkattavat rakenteet erottuvat
yksilöllisesti koettujen kohtaloiden läpi. Ihmisen salatut motiivit hän jättää
psykoanalyytikoiden pohdittaviksi, julkilausutut päämäärät
yhteiskuntatieteilijöille. Väliin jää arki, joka esitetään humoristin ja
antropologin keinovaroin.
Piiloutujan maa on Tammisen neljäs teos.
Finlandia-ehdokkuutta silmällä pitäen en kutsu sitä lyhytproosaksi vaan
esseeromaaniksi. Olisi ikävää, jos kirjailijan onni kaatuisi muotoseikkaan.
”Hermoparantoloita
ei enää ole”, Tamminen aloittaa, ”mutta piiloja on”. Piilo ei liity salailuun
vaan sisäisen elämän alueisiin, joita voi olla vaikea kokea väkijoukon keskellä
tai aamupalaverissa: haikeus, syyttömyys, mielenrauha.
Arkena
ihminen käpertyy suojaamaan sieluaan, Tamminen itse luonnehtii, piilossa
ihminen on koossa ja kasassa. Useimmiten kirjailijan kuvaamassa tilanteessa on
nimetön ”mies”. Se on sana, jota Tamminen käyttää yhtä täsmällisesti kuin Reijo
Taipale sanaa ”sinä”. Lukija tunnistaa aina itsensä tai Reiskan, kuuntelija
itsensä tai Tuiren.
Kirjallisuustieteessä
tätä ns. samastumisrakennetta kuvataan usein väärin, jonkinlaisena omahyväisenä
minässä lillumisena. Oikeastaan kyse on päinvastaisesta: kommunikaatiosta. Kun
ulkomaailma tervehtii, minän ahtaudesta pääsee hetkeksi eroon. Siksi ihmisestä,
joka muistaa samastuneensa sepitteeseen, kuvastuu helpotus. Tammisen
lukijakunnasta kuuluu myös helpottunut nauru.
Piiloutujan maa kommunikoi.
Lisäksi
se kertoo eikä selitä, mikä on romaanin eikä filosofian ominaisuus. Toinen ero
on Tammisen esille ottamien asioiden perimmäisessä laajuudessa. Filosofeilla on
tapana keskittyä johonkin pienempään, kuten totuuslauseiden kumottavuuteen tai
moraalinormien logiikkaan.
Viime
vuosisadalla oikeastaan vain kaksi filosofia kirjoitti Tammisen mittakaavassa.
Eikä aina yhtä etevästi.
”Ihminen on
maailman heitetty”, Tamminen kirjoittaa. Ennen häntä sen kirjoitti Heidegger,
joka tosin tiivisti lauseen yhteen sanaan: Geworfenheit. Se kajahtaa komeammin.
”Jokainen
hetki on oman olemassaolon jyskytystä, jokainen kokemus rakennusainetta omaan
taloon”, Tamminen jatkaa selkokielistä mukaelmaansa:
”Hän
elää täällä kuin pallo pelipöydällä. Hänellä ei ole muuta kuin tämä
ajelehtimisensa eikä muuta pelkoa kuin että se loppuu. Ihminen voi piiloutua
toisilta ihmisiltä ja häpeältä, ja hän voi piiloutua huomiselta ja käsi ojossa
ja kravatti kaulassa lähestyvältä uupumukselta. Mutta omalta ikuiselta
itseltään hän ei voi piiloutua. Se tavoittaa hänet joka paikasta.”
Arjessaan
Tammisen piiloutuja on kuin Heideggerin das Man, ”keskivertoihminen” tai ”jokainen”,
joka antautuu yleisten normien huomaamattomalle herruudelle.
Velvollisuudet
työnantajaa ja perhettä kohtaan hoidetaan pääkonttorissa, jossa pitää
käyttäytyä. Vapaa-ajalla pysähdytään kahvilassa, jossa voi vihdoin nojata
toista kättä poskeen, mutta molempia ei voi nojata otsaan. Ei vain voi. Siihen
tarvitaan piilo.
Kukaan
ei ole oma itsensä jokapäiväisyydessään, saksalainen filosofi kirjoittaa. Mutta
piilossa ”haihtuu se makeilun muisto”, suomalainen kirjailija täydentää, ”että
on kulkenut tuolla pitkin ja poikin ja hokenut hyvä hyvä ja kiitos ei ja oikein
mielellään ja sisällään kuitenkin tiennyt, mitä se oma rehellisyys on ja mitä
mielessä liikkuu”.
Piiloutujan
ahdistus on Heideggerin ahdistusta. Tai Sartren tarjoilijan ahdistusta. Tarjoilija
on niin tietoinen omasta identiteetistään, että hän näyttelee olevansa kahvilan
tarjoilija. Eleet ovat liian täsmällisiä ollakseen aitoja.
Heideggerilainen
ihminen ratkaisee ristiriidan turvautumalla kaksimieliseen (die Zweideutigkeit)
lörpöttelyyn (das Gerede), vaikka se onkin epärehellinen ratkaisu. Rehellistä
ratkaisua ei ole. Lörpöttelijä väittää yhdellä mielensä tasolla, että puheessa
on asiaa, vaikka myöntää samanaikaisesti, että lörpöttelyn ainoana
tarkoituksena on keventää tunnelmaa. Hän siis filosofoi.
Tammisen
piiloutuja vaikenee. Heideggerille ja Sartrelle se ei tullut edes mieleen.
Sartre
vietti yksinäisen lapsuuden. Aikuisena hän käytti puhetaitoaan ja asemaansa
manipuloidakseen älymystöläisiä ja rakastajattariaan. Myös Heideggeria painoi
samanlainen elämänkokemus. Piilo ja hiljaisuus eivät houkuttele ihmisiä, jotka
kyllästyivät seuran puutteeseen jo polvihousuissa, ja jotka vartuttuaan etsivät
itseään julkisesta menestyksestä ja säädyn mukaisista seurustelutavoista.
Herääkin
epäily: ei kukaan keinuttele sylissään suurfilosofia, joka lausunnoillaan
liikuttelee kansakunnan mielialoja. Mutta Tammisen havainto on tietysti
parempi. Se on pelkistetympi ja elämänläheisempi: ”Ei kukaan keinuttele
sylissään kapteeniluutnanttia, jonka kengännumero on 48.”
Joten
lohtuakin on etsimällä etsittävä. Jos muistoista ei voi ammentaa, niin jostakin
muualta.
Äidin syli on
vain yksi Tammisen mainitsema piilo, ei niiden arkkityyppi. Muita ovat
esimerkiksi metsä, vintti, kalamökki, kirjasto, peräkamari ja lentoaseman
vessa.
Yhteistä on se, ettei ulkomaailmaa, ”keskivertoihmisen” valtakuntaa, suinkaan
kielletä. Siltä vain piiloudutaan. Joskus.
Heidegger
ja Sartre haaveilivat kiellosta, eivätkä siksi havainneet lentoaseman vessaan
liittyvää käytännöllistä ratkaisua.
Filosofien
höpinä aidosta ihmisestä (epäaidon keskivertoihmisen vastakohtana) pyrkii
arkielämän eettisen perustan neutralisoimiseen ja demoralisoimiseen. Jos emme
olisi niin riippuvaisia toisista ja huomaamattomista normeista, he pähkäilivät,
ihmisenä olemisen ongelma ratkeaisi ikään kuin itsestään.
Tammisen
piiloutuja on toista lajia. Piilossaan hän ”veisaa virttä ikävästä, jota elämä
on”. Mutta ikävä ei ole hänelle merkki Sartren tarkoittamasta
ylitsepääsemättömästä esteestä aidon ja epäaidon välillä. Se on yksityiskohtien
kantamaa merkitystä. Kuin business planning managerin aamuruuhkassa näkemä
mänty, josta muistaa luonnon armon: ”Tuohon mäntyyn hänen sielunsa jää, kun
Volvo ja kiire jatkavat Helsinkiin.”
Lentoaseman
vessasta piiloutuja jatkaa esteettömästi lentokoneeseen: ”Hän painaa päänsä
selkänojan auringonläikkään. Kaikki tuntuu helpolta ja hyvältä, työkin, joka ei
voi olla kauttaaltaan kamalaa, kun se tarjosi hänelle tämän kokemuksen.”
Piiloutujaa
ei enää närästä, vaikka joskus myöhemmin närästää uudelleen. Vessassa hän ehti
ajatella ajatuksen loppuun, ”senkin että jättäisi työn ja tyhjentäisi
autotallin ja soittaisi siellä jätkien kanssa rokkia”. Heideggerilta ajatus jäi
kesken. Olemisesta ja ajasta (1927)
ilmestyi vain ensimmäinen osa.
Minusta tämä oli hyvä arvio teoksesta, jota tosin en ole lukenut, enkä muutakaan Tammiselta.
VastaaPoistaJoskus olen lukenut arvioitavan teoksenkin, mutta luulen, että kirjailija, joka arviota lukee, ei sitä ymmärrä, lukija ehkä paremmin.
Tamminen varmasti ymmärsi tämän - postauksen yläosasta päätellen.
No, viimeksi taisin poistaa kommenttini täältä huomattuani sen tyhmäksi. Se oli vain toisten kommenttien toistoa. Teko oli siis osoitus siitä, että tyhmä voi olla joskus viisas.
VastaaPoistaMutta onko tyhmää sanoa: tämä Putten (ant. sinuttelu) kirjoitus Tammisesta on parempi kuin Tamminen itse?
Tämä essee viisastuttaa ja saa tuntemaan Tammista paremmin kuin Tamminen kirjoissaan (perustelu).
Petyin Tammiseen luettuani häneltä paljon myönteistä kritiikkiä saaneen Enon opetukset. En mä tykännyt siitä yhtään. Se oli pettymys (minulle). Aikaisemmin olin lukenut hänen lyhytproosaansa, josta pidin. Nyt Tamminen nousi kurssissa Putten (ant. sinuttelu) esitellessä omia ajatuksiaan ja sivutessa muita tunnettuja maailman ajattelijoita. Eläköön, Putte ja Tamminen (ilman huutomerkkiä).
Mieleeni palautui kauniita muistoja kesältä, jolloin tuota kirjaa tuoreeltaan luin ja arvostelun viikkasin kirjan väliin. Kirja oli huima ja arvostelu säesti kokemusta hienosti. Ei suinkaan yläpilveä ainakaan minulle, vaikka oma Heidegger-tuntemukseni on olematon (ei vähättelevässä mielessä, vaan konkreettisesti). Höpsö kirjallisuuspäällikkö siis (uumoilen blogin perusteella, kuka on kyseessä).
VastaaPoistaLiisulle sanon, että unohda Enon opetukset. Itseltäni se taisi jäädä kesken, eikä sillä ole mitään tekemistä Piiloutujan maan kanssa. Tammiset ovat sittemmin muutenkin jääneet elämässäni vähemmälle, hänestä taisi muovautua vähän semmoinen turvallinen mukavikko sittemmin, mutta alkupään tuotannon neuroottisuus on jautaa, siinä hän erosi edukseen näistä äijämäisemmistä 'Veijo Meren pojista' tms. Piiloutujan maassa aiempi sitten vielä kohtasi jonkin ihme zenin (ok, tiedän siitä yhtä vähän kuin Heideggerista), tulos oli mielestäni aika ainutlaatuinen. Hyvin konseptuaalinen teos, ajatelkaa nyt mikä lähtökohta/rakenne, vaikea tosiaan lyödä sitä novelli/romaani/blaablaa-laatikoihin, silti ei mitään dadaa, elämänläheinen, kuten kritiikki esittää. Kritiikistä muistelen ilmestymisaikaan ajatelleeni ainoana mitättömänä miinuksena, että lentoasemajuttu lopussa esimerkkinä ei ollut kirjan parasta antia, joku Somero vaikka oli ja on ihan huikea.
Kiitos. Päivä jokamiehenä jatkuu tämän piilopaikan jälkeen taas uusin voimin...
Anonyymi, piiloutuminen on terve reaktio. Arvostan sitä. Tulin tästä vakuuttuneeksi, kun luin uudestaan Wilhelmssonin esseen Tammisen romaanista Piiloutujan maa.
VastaaPoistaEnsinäkemältä ei aina osaa erottaa kohdetta, jonka joku kapaloi kirjallisesti niin taitavasti, että kapalointi alkaa kiinnostaa enemmän kuin sen sisällä lepäävä Piiloutuja. Näin pääsi käymään nyt.
Molemmat, sekä kirja, että kirjoitus sen tiimoilta, ovat itse asiassa luomuksia, jotka pelaavat ainakin tässä tapauksessa niin saumattomasti yhteen, että lukiessaan toista, tulee huomaamattaan lukeneeksi toisenkin. Ja onko sillä väliä, jos toinen, se jonka näkee edessään, antaa siitä toisesta, jota ei ole edes nähnyt, niin hyvän kuvan, että kiinnostus piilossa olevaan herää, niin kuin nyt tapahtui. Ehkä sekin vaikutti asiaan, kun olen piiloutuja itsekin. Puhun itsestäni paljon (niin kuin Tamminen), mutta vain sentähden, että en uskalla kauheasti puhua toisista, pelkään että loukkaan. Itselle saa rauhassa motkottaa ja puhua totuuksia, sillä kukapa nyt itselleen suuttuisi.
Heidegger alkoi kiinnostaa myös, omana kokemuksena, eikä vain kuullessa toisten puhuvan hänestä. Sartre on onneksi tuttu. Ja hänen naisystänsä, tosin heistä vain ne kaksi, jotka kumpikin kuvittelivat olevansa Sartrelle läheisempi kuin toinen. (Simone saattoi olla voitolla, ainakin omasta mielestään).
Koska en itse uskalla olla niin ilkeä kuin olen, tykkään erikoisesti itävaltalaisesta Thomas Bernhardin kirjoista. Kaikki, jotka uskaltavat olla sitä mitä ovat, ovat suosikkejani. Joskus kuitenkin kyllästyn ilkeyteen ja annan tulla ilkeyksiä omasta suustani niin paljon, että kauhistun. Epäilen, että kyseessä pn jonkinlainen "kiltin tytön syndrooma". Mutta taas jouduin sivupolulle. Hyi! Pitäisikö tämä poistaa. Järki sanoo poista. Mutta kilttipuoli sanoo: anna mennä.
Mutta ei tämä kyllä mikään kommentti ole. Pikemminkin pelkkä kiitos Tammisen ja Heideggerin puolesta!. Osoite: Anonyymi / via Putte Wilhelmsson.