"Ruotsalaisen familjen
Björkin tarjoaman esikuvan mukaan Suomisen perhe asettaa keskiluokkaisen
mittapuun suomalaisuudelle. Vanhempien, Väinön ja Ainon (Elsa Turakainen),
lisäksi perheeseen kuuluu kolme lasta, Elina (Sirkka Sipilä), Olli (Lasse
Pöysti) ja Pipsa (Maire Suvanto) sekä tietysti kotiapulainen Hilda (Siiri
Angerkoski). Varatuomari-Väinön perhe elää sekä kaupungissa Helsingissä että
maalla Kesärannassa. Ilmeisestä keskiluokkaisuudesta huolimatta Suomisen perhe
elää niukkuudessa - mikä sekin on suomalaisuuden kuva. Kaikki suomalaiset
elävät nöyrästi. Jos amerikkalaisessa elokuvassa perhe kerääntyy pöydän ääreen
kiitospäivänä, Suomisen perhe
alkaa torstaina, kun väki kokoontuu hernekeitolle ja ohukaisille. Itse asiassa
ensimmäisen Suomisen perhe
-elokuvan draama rakentuu sille, miten Väinö Suominen lähtee harhapoluille ja,
välirauhan ajan Suomessa, ryhtyy ostamaan osakkeita nopean rikastumisen
toivossa. Väinön vanha ystävä Sam Nelson (Joel Rinne) saapuu Ameriikoista
yhdessä puolisonsa Telman (Emmi Jurkka) kanssa, ja tuota pikaa osakkeet
vaihtavat omistajaa. Väinön harharetki osoittautuu kuitenkin tilapäiseksi, ja
lopussa perhe palaa jälleen aitojen arvojen, ja hernekeiton, äärelle."
-- Hannu Salmi, kulttuurihistorian professori (Turun
yliopisto)
Valittaako Helsingin
Sanomat taas tänään, että yleisö antaa jostakin asiasta väärää palautetta? Vai
yrittääkö toimittaja Miska Rantasen otsikko ja ingressi vain tiivistää sen
arvostelun, jota presidentti Niinistön kokoaman työryhmän raportti Ihan tavallisia asioita on herättänyt
sosiaalisessa mediassa ja siinä toisessa mediassa:
”Ihan väärin keskusteltu. Sauli Niinistön työryhmä halusi ehkäistä syrjäytymistä.
Sosiaalinen media nousi takajaloilleen. Sammutettiinko palo väärin?”
Jos
yrittää, tiivistelmä kompastuu sekin heti virheeseen. Syrjäytymistä ehkäisevästä
työryhmästä näyttää olleen puhetta kaikkialla, myös tässä blogissa, paitsi
työryhmässä, jonka raportissa sanaa ”syrjäytyminen” ei mainita kertaakaan.
Se
voikin olla viisasta, sillä termin määrittely on vaikeaa.
Tilastokeskuksen sivustolla Pienituloisuuden, köyhyyden ja syrjäytymisen mittareista todetaan,
että syrjäytyminen ja sosiaalinen syrjäyttäminen johtavat yhteiskunnalliseen
huono-osaisuuteen. Tyypillisesti huono-osaisuus koskee koulutusta,
työmarkkina-asemaa, elintasoa, terveyttä, sosiaalisia suhteita ja elinympäristöä.
Edelleen
sivustolla todetaan, ettei syrjäytymiselle ole vakiintunutta määritelmää
suomenkielisessä sosiaalitutkimuksessa, mutta sitä käytetään usein kuvaamaan
yksilön, kotitalouden tai jonkin ihmisryhmän joutumista taloudellisesti ja
sosiaalisesti ongelmallisiin olosuhteisiin, joista on huonot mahdollisuudet
vapautua.
Sosiaalisesti ongelmallisilla
olosuhteilla voidaan niin muodoin viitata vaikkapa yhteiskunnan tai kanssaihmisen
taholta koettuun arvostuksen puutteeseen, jopa halveksuntaan. Sosiaalisella
syrjäyttämisellä tarkoitetaan yksilöiden ja ihmisryhmien
sosiaalis-taloudellista ulossulkemista siten, sivusto jatkaa, että he eivät
kykene osallistumaan täysipainoisesti yhteiskunnassa kulloinkin tavanomaisina
pidettyihin toimintoihin.
Syrjäytymisen ja syrjäyttämisen
syinä pidetään opiskelumahdollisuuksien puutetta, pitkäaikaistyöttömyyttä, tuloeroja,
terveysongelmia, päihteiden käyttöä ja etnistä syrjintää. Herkkiä
syrjäytymiselle kansalaiset ovat koulun päättyessä, mutta myös silloin kun
työsuhde tai parisuhde katkeaa.
Päihteet ja rikollisuus mainitaan
usein syrjäytymisen yhteydessä, mutta toimittaja Rantasen tarkoittamista
poliittisista intohimoista voi sitten riippua, mainitaanko ne syinä vai
seurauksina.
Olennaista tilastokeskuksen
EU-mittaisille kartoituksille on kuitenkin kansalaisten taloudellinen tilanne -
köyhyys ja suhteellinen köyhyys, joka näyttää yhä useammin olevan periytyvää.
Myöskään kansalaisten kokemuksia yhteiskunnan oikeudenmukaisuudesta ei pidä
unohtaa, vaikka kokemusten tilastointi kyselytutkimusten perusteella on tietysti
eri asia numerofaktan tilastointi. Tilastokeskuksen kvantifiointien rinnalle
suosittelen kuitenkin Nuorisoasiankeskuksen kvalitatiivisia julkaisuja.
Varsinkin Nuorisobarometrit vuosilta
2006 ja 2007 sivuavat nyt käsillä olevaa asiaa.
Tai sitten eivät, sillä eihän
Niinistön syrjäytymistyöryhmä ollutkaan syrjäytymistyöryhmä. Omasta mielestään.
EU:ssa on laadittu tavoiteohjelma köyhyys- tai
syrjäytymisriskin vähentämisestä vuoteen 2020 mennessä 25 prosentilla vuoden
2008 tasosta, Tilastokeskus kertoo:
”Tämän tavoitteen toteutumisen seuraamiseksi on lanseerattu
mittaustapa, joka ottaa huomioon paitsi pienituloisuuden (pienituloisuuden rajana 60 % mediaanista), myös muunlaisia
elintasovajeita kuvaavan ns. aineellisen puutteen
(material deprivation) ja kotitalouksien heikkoa kiinnittymistä työmarkkinoille
kuvaavan vajaatyöllisyyden (very low work intensity). Näiden kolmen
kriteerin perusteella määritellään köyhyys- tai syrjäytymisuhan alaisen väestön
määrä (population at risk of poverty or exclusion) taso kunakin vuonna.”
Mittaustavan mukaan aineellista
puutetta kokee Suomessa noin 150 000 henkilöä. Heistä suurin osa on myös
pienituloisuusrajan alapuolella:
”Puutteita aineellisessa elintasossa mitattiin seuraavasti. Jos
kotitaloudella on puutetta vähintään neljässä alla luetelluista asioista, se on
aineellisessa puutteessa: Ei ole varaa 1) puhelimeen, 2) pesukoneeseen, 3)
autoon, 4) väritelevisioon, 5) viikon lomaan kodin ulkopuolella, 6)
päivittäiseen proteiinipitoiseen ateriaan, 7) pitää kotia lämpimänä, 8) tai ei
selviä yllättävistä isohkoista laskuista ilman apua, 9) tai on ollut
osamaksujen, lainojen, vuokran tai asumiskustannusten (ml. asuntolainan korot
ja lyhennykset) maksuhäiriöitä. [--] Pienituloisia ovat ne henkilöt, joiden
kotitalouden tulot ovat pienemmät kuin 60 prosenttia maan mediaanitulosta.
Suomessa raja oli vuonna 2008 noin 1000 euroa kuukaudessa laskettuna
kotitalouden kulutusyksikköä kohti.”
EU-ohjelman lähtökohtien ja
tavoitteiden kuvaamista voisi jatkaa, mutta ne löytyvät Tilastokeskuksen sivuilta.
Tämä kuitenkin antanee riittävän vertailukohdan sille, mikä kansalaisten taloudellisessa
hyvinvoinnissa on olennaista syrjäytymisriskiä ehkäisevälle työlle, ja miten toisaalta
talous näkyy Niinistön työryhmän raportissa.
Raportissa raha mainitaan
kahdesti. Raportin mukaan aikuisten tulisi antaa rahaa enemmän
vapaaehtoisjärjestöille, koska ne tarvitsevat sitä, muta vähemmän lapsille, koska
tuhlaus ei kasvata vastuuseen. EU-strategiassa fokus on työttömyydessä,
raportissa pikemminkin työssä. Raportin mukaan lapset kannattaa tutustuttaa
aikuisen työhön jo varhain, mutta työn takia lapsen aikaa ei saisi laiminlyödä.
Pelkästään tämän nojalla raportin neuvot voivat olla ”holhoavia”
ja ”alentuvasti suhtautuvia”, kuten toimittaja Rantala siteeraa
ivallista palautetta. Tai ne voivat olla ”yksinkertaisesti oikeistolaisia”
sen yksinkertaisen johtopäätöksen nojalla, etteivät ne oikein puhuttele niitä
ihmisiä, joiden oikeistopuolueet eivät edes oleta äänestävän itseään.
Toinen
oikeistolainen piirre voisi liittyä sosiaalitutkimuksen käsitteisiin.
Sosiaalitutkimuksessa mahdollisuudet saada arvostusta, muodostaa
tukiverkostoja, päästä koulutukseen tai ylipäänsä ansaita elantoa ovat
itsessään muuttujia ja monien ulkoisten tekijöiden armoilla, kun taas raportin
ohjeiden mukainen toimeen ryhtyminen näyttää olevan jokaisessa yksittäisessä
tilanteessa muista olosuhteista riippumatonta yksilön voluntarismia.
Kolmas
oikeistolainen piirre voisi olla kehotus etsiä omat juuret omasta suvusta. Ajatus
on hyvä, jos suvussa on korkeasti koulutettuja, sillä koulutus alkaa taas
nyky-Suomessa olla periytyvä ominaisuus. Jos sen sijaan suvussa on työttömyyttä
ja alkoholismia, juuriaan kannattaa etsiä vähän laajemmalta yhteiskunnasta.
Neljännen mahdollisesti
oikeistolaisen piirteen nostaa esiin toimittaja Rantanen, tosin tahattomasti.
”Niinistön vihkonen on saanut
pyyhkeitä siitä, ettei se ota kantaa rakenteisiin eli se ei kerro poliitikoille,
mitä pitäisi tehdä syrjäytymisen estämiseksi”, Rantanen kirjoittaa:
”Taloudellista vaikuttamista opas sivuaa vain muutamassa
neuvossa, kuten esimerkiksi rahan lahjoittamisessa vapaaehtoisjärjestölle.
Kriitikot ovat nähneet taustalla oikeistolaisuuden peikon, jolla halutaan
hoitaa yhteiskunnan kipupisteet mahdollisimman halvalla. Niinistön
työryhmän arkineuvojen ilmaisuuden ei pitäisi kuitenkaan tulla kenellekään
yllätyksenä. Vaikka nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen oli yksi
Niinistön vaalilupauksista, hän painotti useaan kertaan, ettei hän
aio astua asiassa poliitikkojen tontille. Presidentin valta ei ulotu
sisäpolitiikkaan.”
Rantaselle
presidentin epäpoliittinen rooli on veräjä, joka päästää Niinistön pois hänen työryhmänsä
poliittisen arvostelun kentältä. Rantasen kollegasta, joka on aiemmin arvioinut
kokoomuksen julkista esiintymistä, se ehkä olisi kokoomuslaista politiikkaa
tyypillisimmillään.
Hallitus ei niinkään hallitse
kuin lähinnä hallinnoi, kirjoitti Helsingin Sanomien politiikantoimittaja Marko
Junkkari (”Suomi siirtyy porvarivaltaan”, HS 26.2.2012), kun Niinistö astui
valtaan pääministeri Jyrki Kataisen rinnalle:
”Tähän hallinnointikykyyn tiivistyy eräällä tavalla kokoomuksen
menestys. Puheenjohtaja Katainen perustelee harvoin päätöksiään ideologisesti.
Hän ei julista, mikä on oikein ja väärin, vaan korostaa sen sijaan vastuunkantoa
sekä päätösten järkevyyttä ja välttämättömyyttä.”
Tai ihan tavallisia asioita,
jotka eivät ole politiikkaa vaikka (Rantasen mukaan) niiden arvosteleminen
olisikin. Junkkarin artikkeli jatkuu historiantutkija Mikko Majanderin
mielipiteellä, jonka mukaan ilmiö ei ole uusi:
”Se yhdistyy ajatukseen, että porvarillisuus ei ole politiikkaa.
Porvarillisuus on pikemminkin yhteiskunnan olemassa oleva valtarakenne.
Olotila, johon ei tarvitse hakea ideologista perustelua.”
No, Majander tietysti työskentelee Kalevi Sorsa –säätiössä,
joten Rantanen voi kuitata hänet politikoivaksi henkilöksi, vaikkapa
keskustelusta puuttuneeksi vanhemmaksi vasemmistolaiseksi. Mutta kysymys silti
kuuluu:
Jos
Niinistön työryhmän arvostelusta närkästyneet tahot, muiden muassa
lastenpsykiatri Jari Sinkkonen ja radiopsykologi-poliitikko Pekka Sauri, ovat lukeneet
raportin tuntematta myötähäpeää sen tekijöitä kohtaan, ovatko he lukeneet sen tuntematta
itsensä edes hieman petetyksi? Eikö meille luvattu ”syrjäytymistä ehkäisevää”
työtä, vaikka työryhmä puhuu ”arjen helpottamisesta”?
Näin
varovaisella ilmaisulla raportti ei pyri edes EU:n tavoiteohjelman rinnalle,
saati sitten sen tilalle, kuten Matti Apusen ideologisesta paatoksesta olisi
voinut päätellä. Lähinnä se jää ”setämäisesti lässyttäväksi” (Rantanen)
kuvitelmaksi maailmasta, jossa EU:n ohjelmia ei lainkaan tarvita.
Jos
te ette ole raporttia lukeneet, tässä vielä sen tyhjentävä tiivistelmä. Alussa työryhmän
havaitsema ilmiö, sulkeissa nimetty ratkaisu:
Vapaaehtoistyö
(tarvitsee vapaaehtoisia), oma päätösvalta täysi-ikäisenä (anna yrittää ja
erehtyä), manipuloidut mainoskuvat (noudata median ikärajoja), koti (noudata kotiintuloaikoja),
hanskat (ei heitetä tiskiin kun riitoja syntyy), alkoholi (älä tarjoa lapselle,
hae apua omaan ongelmaasi), kuuntelu (tärkeää varsinkin pulmatilanteissa), oma esimerkki
(mieluummin positiivinen), työ (sitä voi toisinaan vähentää yhdessäolon hyväksi), pulla (hyvää), unelma (mieluummin lapsen oma kuin aikuisen), murrosikä
(kärsivällisyyttä), peruskoulu (käytävä tunnollisesti), tavat (mielellään
hyvät), raha (pienempi viikkoraha on kasvattavampi), juurettomuuden tunne
(yhteisön muodostaa oma perhe ja suku), siisteys (tylsää mutta tärkeää), työ (kiinnostaa
lapsia), turvallisuus (rakentuu lähiympäristön varaan), ystävät (hyviä tai
pahoja), puheet (siivoja), häiriköinti (huomiontavoittelua), nukkuminen
(noudata nukkumaanmenoaikoja), apu lapselle (aikuisen ja viranomaisen tehtävä),
myötäeläminen (”hali, pusi, silitys, rapsutus”), seksi (oikeat asiat oikeaan
aikaan), turhautuminen ja lohduttomuus (lisää liikuntaa), apu aikuiselle (anna ja
pyydä), pelikone ja televisio (hyviä ja huonoja puolia), harrastukset
(harrastuspohjalta), vatsakipu ja unettomuus lapsella (vähemmän
suorituspaineita), kirjallisuus (vain hyviä puolia), lyöminen (ehdottomasti
ei), vatsakipu ja unettomuus aikuisella (pakko jaksaa), työ (lasten lisäksi
kiinnostaa myös nuoria), vapaaehtoistyö (tarvitsee rahaa).
Loistava kirjoitus.
VastaaPoistaMuutamia hajahuomioita.
Itse olen pohtinut syrjäyttämisen käsitettä, moni yhteiskunnan piilomekanismi syrjäyttää, ja suosii toisia ryhmiä. Minusta yhä enemmän on näitä, jotka ovat vaarassa syrjäytyä jo aivan pienenä, enemmän mekanismeja, että viedään yhdessä ikäluokkaa eteenpäin, ja tuetaan toista tuetaan perheitä, tuntuu lapsellista, mutta minusta ei ole.
Köyhyys ei ole pelkkiä tulorajoja, mutta väärä köyhyys poistaa hallinnan tunteen. Tuloerot on annettu kasvaa liian suuriksi, korjausliikettä ei ole näkyvissä, ei Suomessa ei maailmassa.
Kuten tekstistä minusta ilmenee minkä tahansa asian yksinkertaistaminen ei ole niin yksinkertaista.
Toiset keskustelijat ovat leimanneet presidentti Niinistön nimittämän työryhmän neuvot keskiluokan kapinaksi sellaista sosiaaliturvaa vastaan, jota alemmat yhteiskuntaluokat käyttävät ylempiä ahkerammin.
VastaaPoistaToiset keskustelijat ovat puolestaan leimanneet toiset keskustelijat. He sanovat työryhmän kokemaa arvostelua punavihreäksi politikoinniksi.
Kumpikin tulkinta on perusteltavissa. Perusteita vaille on sen sijaan jäänyt Niinistön oma ajatus siitä, mitä ”syrjäytyminen” on ja miten työryhmän neuvot siihen vaikuttaisivat.
Kun Niinistö edellisen kerran puuttui julkisuudessa esillä olleeseen epäkohtaan hän luonnehti työpaikkakiusaamista ”tyhmäksi”. Syrjäytymisestä Niinistö ei ole toistaiseksi sanonut mitään näinkään täsmällistä. Eikä työryhmän verkkosivu sano siitä mitään.
Kinastelun puoluepoliittisuutta korostaa se, että jokseenkin samalla mielipiteellä voi sekä puolustaa että arvostella työryhmän neuvoja.
Esimerkiksi näin: ”Vaikka tärkeimmät kannustimet nuorten elämässä löytyisivätkin heidän lähipiiristään, tulevaisuutta suunnitellessaan he tarvitsevat myös ammattilaisten apua.” Tai näin: ”Syrjäytymisen ehkäisyyn ei tepsi vain raha ja lainsäädäntö, vaan tarvitaan kaikkien kasvatusyhteisöjen panos.”
Lausujan voi päätellä ministeri Arhinmäeksi tai presidentti Niinistöksi lähinnä siitä, missä järjestyksessä valtion velvollisuudet ja yksityisten tahojen tehtävät luetellaan.
Toisaalta kyse on muustakin kuin politiikasta, nimittäin henkilöistä ja heidän uskottavuudestaan.
Ainakin minusta tuntuu, että edellinen presidentti olisi kyennyt uskottavammin edustamaan vapaaehtoisen järjestötyön merkitystä sosiaaliselle hyvinvoinnille, sillä hänellä on siitä poliittista uraa edeltävää ja sitä seurannutta kokemusta. Sen sijaan Niinistön kokemus järjestötyöstä rajoittuu poliittisen uran palkintona saatuun Palloliiton puheenjohtajuuteen sekä presidentinvaalikampanjaa varten perustettuihin Tukikummeihin.
Suokaa anteeksi, mutta uskallan epäillä, miksi pitäisi turvautua aivan "tavallisiin asioihin" syrjäytymisen estämisessä. Sehän on kuin piirileikkiä "näin sitä leikkiä leikitään, parit viedään toisilta"- tyylistä. ('parit' sanan voisi korvata millä muulla tahansa, sillä aina on joku viemässä joltakin jotain. Toisen onni on toisen epäonni.)
VastaaPoistaJos kerran kaikki perustuu "tavallisuuteen" (äidin leipomaan pullaan, oikein riitelemiseen - mitä se on?, kotiintuloaikoihin, hali, puli, silitys, oikean aikaiseen seksiin - ikä ja kellonajat puuttuvat, siisteyteen, turvallisuuteen, sukuun tai yhteisöön turvautumiseen, ei rahan antamiseen lapsille vaan vapaaehtoistyölle tai hyväntekeväisyysjärjestöille, jne.... mitä kaikkea tavallisuus sisältääkään) miten kaikki saadaan tavallisiksi, sillä tavalliset ovat tavallisia jo valmiiksi. Eikä tavallisuudesta voi horjua muut kuin epätavalliset.
Jos kaikki tuo ylläoleva pyrkimys "tavallisuuteen" on se perusta, mille perheen täytyy perustua olemme surkeasti epäonnistuneet. Emme täytä yhtäkään noista luetelluista asioista. Ja jälkeläisemme ja mahdolliset tulevat jälkeläisemme sukupolvittain, ovat huonoilla teillä ja syrjäytyneitä.
En olisi millään uskonut, että arvokkaat työryhmän jäsenet vielä arvokkaamman kokoojansa johdolla alkaisivat leikkiä tavallisuudella. Olen surkeasti pettynyt, sillä sosiaalinen omatunto alkaa kolkuttaa jo oman perheen kohdalla, saati sitten muiden. Tai toisaalta: Homo Ludens. Onhan se ymmärrettävää joltakin taholta.
Niinpä…
VastaaPoistaPresidentin kanslian tiedotteen mukaan ”tasavallan presidentti kokoaa arkikeinoja syrjäytymisen ehkäisyyn”. Presidentin asettaman työryhmän verkkosivulta sanaa ”syrjäytyminen” ei enää löydy. Puhutaan ”arjen helpottamisesta”.
Kun viesti on ristiriitainen, ei pidä hämmästyä, jos sitä lähdettiin julkisuudessa tulkitsemaan.
Tulkinnanvaraisena pidettiin myös työryhmän selitystä sille miksi Ihan tavallisia asioita ei puhu mitään julkisten palveluiden tarpeesta ja resursseista. Eduskunnan budjettivallan ohjailu ei kuulemma kuulu presidentin valtaoikeuksiin.
Arvojohtajan oikeuksiin se ehkä kuulukin. Kansalaisille, joista työryhmä koottiin, se kuuluu varmasti. Etenkin jos he lisäksi ovat alansa asiantuntijoita.
Nyt viesti jäi hämäräksi, ja tulkinta oli se, ettei kokoomuslainen presidentti halua puhua syrjäytymisestä taloudellisen epätasa-arvon seurauksena. Samaan aikaan virkamiehille taloudellinen epätasa-arvo määrittää syrjäytymisestä käytyä keskustelua (em. Nuorisobarometrit, EU:n tavoiteohjelma).
Harva työryhmän ”tavallisista asioista” mahtuu Tilastokeskuksen selostaman EU:n tavoiteohjelman käyttämien mittarien sisään. Siksi työryhmän voitaisiin kai sanoa täydentävän ohjelmaa kantamalla huolta mm. liian suurista viikkorahoista, tv-mainosten maailmankuvasta ja kiroilusta.
Tämän jälkeen jokainen voi sitten kysyä itseltään, tuliko työryhmä tarpeeseen. Sen sijaan kysymys, joka pitää esittää virkamiehille ja Helsingin Sanomien toimittajille, on hieman vaativampi: tuliko EU-ohjelma tarpeeseen ja miten tavoitteissa edetään? Vai onko siinäkin turhakkeen makua?