”Erotiikka on kadonnut suomalaisesta elokuvasta”, luki
viikonvaihteen Ilta-Sanomissa.
Tuskin
tässä uskotaan naintikohtausten määrän vähentyneen, vaan niiden ajatellaan
olevan jotain samanlaista kuin katsoja olisi avannut vieraan makuhuoneen oven
väärällä hetkellä. Teuvo Tulion (1912 – 2000) melodraamoissa synnin ja
intohimon ilmaisu on epäilemättä elokuvallisempaa, minkä selittää sekä sensuuri
että taiteilijan visio.
Teeman
Tulio-sarjan seurauksena moni muukin toimittaja kuin vanha ystäväni Kari Salminen
on viime aikoina ottanut kantaa elokuva-erotiikkaan, vaikka Keski-Euroopan
markkinoille pelkkänä pornona levitetty myöhäisteos Sensuela (1972) on vielä
näkemättä. Jotain sanoin aiheesta itsekin, kun Lahden muotoiluinstituutti tilasi
ammoin artikkelin kirjaan nimeltä "Eidos - Kirjoituksia suomalaisen valokuvan
90-luvusta" (2000).
Pääosa
jutusta käsitteli Marja-Leena Hukkasen näytelyksi ja kirjaksi koottuja stillvalokuvia Aki
Kaurismäen elokuvista, mutta onnistuin ujuttamaan mukaan (ikään kuin
vertailukohdaksi) toisen näyttelyn ja kirjan, jossa stillkuvat oli koottu
Elokuva-arkiston kellareista.
Kokoelman
nimi oli "Viattomuuden vuosikymmenet – suomalaisen elokuvan erotiikkaa", ja se esiteltiin
ensimmäinen kerran Kai Vasen toimesta Pariisin Pompidou-keskuksessa 1990. Artikkeli oli nimeltään "Lumoutumisen lähihistoria".
Tässä siitä vanhaan kotimaiseen
elokuvaan liittyviä katkelmia.
Elokuvateattereiden mainoslaatikoissa houkuttavia valokuvia
ei ole suinkaan aina kopioitu suoraan elokuvan filminauhalta, kuten nykyisin.
Alun perin asialla oli oma ammattikuntansa, stillkuvaajat. He olivat paikalla
filmiryhmän työskennellessä ja taltioivat valmiiden kohtausten ohella myös
lavasteilluusioiden pystytystä tai lähikuvissa hehkuvien näyttelijöiden
glamouria.
Juuri tähteys oli oleellinen osa
elokuvaa, ja stillkuvilla oli suuri merkitys sen tuotteistamisessa
mainosjulisteisiin ja aikakauslehtiin.
Näin kirjoitti nimimerkki Stigma
eli V.E. Auer Tulenkantajissa vuonna
1929: ”On varmaa, että suomalaisen filmin irtautuminen kotoismerkityksellisestä
rahvaankuvauksesta ja pyrkiminen saavuttamaan kansainvälistä merkitystä
edellyttää ennenkaikkea pätevän naisnäyttelijän, tähden, löytöä.”
Tähti oli yhtä aikaa sekä
nousevan konsumerismin hyödyke että uuden, ajan tasalla olevan kuluttajatyypin
malli - uusi mies tai vielä useammin uusi nainen. 1920- ja 30-lukujen
kotimaisessa lehdistössä näyttelijöiden arviointi ei yleensä liittynytkään
tulkintataiteellisiin näkökulmiin vaan presentaatioon: ulkonäköön, ilmeeseen,
nuoruuteen, poseeraukseen ja pukeutumiseen. ”Hanna Tainin silmät, hampaat, tukka
ja nauru ovat oikea elämys”, ihasteli Olavi Paavolainen nähtyään elokuvan Lavealla tiellä (1931).
Tähtikultti ei ole toissijainen
ilmiö, vaan ”elokuvan loisteliain muoto, sen myyttistä kirkastumista”, väittää
notkeasti letkautteleva sosiologi Jean Baudrillard kirjassaan Amerikka (1986).
Siksi kuvista lumoutuminenkaan ei
oikeastaan ole tavanomaista unelmoimista, jossa tavoitellaan kaukaista,
toisaalla olevaa: ”Valkokankaan idolit ovat sisäistyneinä prosessissa, jossa
elämä kokonaisuudessaan kelautuu kuvina. Ne muodostavat yleisen
elementtirakenteiden järjestelmän, elämän ja rakkauden stereotyyppien
sädehtivän synteesin. Valkokankaan idoleissa ruumiillistuu vain yksi ainoa
intohimo - intohimo kuviin sekä halun sisäisyys kuvissa”.
Idolit eivät niinkään ruoki
kuvitelmia, Baudrillard jatkaa, vaan ne ovat ”välitöntä näkyvyyttä,
silmänräpäyksellistä jäljentymistä, materiaalista kollaasia”. Tähtiä esittävät
kuvat eivät siten liity piilotajuisen mielihyvän tai imaginaarisen alueeseen,
vaan "kuvan materiaaliseen fiktioon”. Samastuminen tähteen ei viime
kädessä merkitse toivetta tulla toisen, haluttavamman ihmisen kaltaiseksi, se
on halua tulla ihailluksi kuvana.
Stillkuvan henkilöteemoissa
psykologinen, persoonallinen aines murenee tähteyden koodien ja fiktion tieltä,
jotka viehättävät juuri epätodellisuudellaan ja formaalisella syvyydettömyydellään.
Lukemattomina kopioina leviävän tähden myötä kaikki yksilöllinen tulee
määrällisesti ilmaistavaksi - ei ainoastaan siksi, että se voidaan tallentaa
todistusvoimaisena kuvana, vaan siksi että se on pelkistetty tavaraksi.
Samankaltainen efekti koskee myös muita stillkuvien tyypillisiä teemoja, joilla
on vastineensa kuvataiteen perinteisissä aihepiireissä: historialliset
merkkitapaukset, maisemakuvaus, arkkitehtuurin kuvaus, asetelmat, ja niin
edelleen.
Menneen hetki, jonka stillkuvaaja
vangitsee, ei ole sinänsä tapahtunut, eikä se eletyn menneen tapaan voi koskaan
johtaa nykyisyyteen. Läsnäolo tai siellä-olo perustuvat jo itse tekniikkaa
edeltävään sopimukselliseen illuusioon. Siksi stillkuvat eivät ravitse meidän
olemisen tunnettamme vaan analyyttisen katseen ja luovuuden valtaa, jotka
asettuvat vastakkain olemassaolon absoluuttisen vallan kanssa. Stillkuvissa
kiteytyy paitsi realismin empirismi ja taiteellisen hahmotuksen läpikotainen
fiktiivisyys, myös massamarkkinoiden vetovoima. Juuri tästä kokemuksen,
tekstuaalisuuden ja tuotteistamisen suhteesta stillkuvien vaikutus juontuu.
1970-luvun jälkipuoliskolla myös
uuden valokuvataiteen kokeilijat innostuivat hetkeksi stillkuvista. Cindy
Sherman kuvasi itseään amerikkalaisesta elokuvamelodraamasta muistuttavissa
roolihahmoissa, jotka eivät ole sirpaloituneet horisontaalisesti erään
kertomuksen tai elokuva-ajan osina vaan vertikaalisesti - osana tutun,
tavanomaisen, kliseen tai banaalisuuden kulttuurista järjestystä. Robert Longo
esitti puolestaan näyttely-yleisölle elokuvan, joka koostui yhdestä ainoasta
stillkuvasta (Sopiva etäisyys hyvästä
miehestä, 1978).
Douglas Crimp tähdentää
kirjassaan Museon raunioilla (1990),
miten Shermanin ja Longon mainitut työt kytkeytyvät postmodernismin ilmiöön
modernismin kanssa tehtynä välirikkona, eivät sen taidehistoriallisena
jatkeena. Tuokion rajaaman kertomuksen sijaan manipuloiva kamera kohdistuukin
valokuvaan tai oikeammin valokuvamontaasiin, joka ei muuta kuvaa vaan fetisoi
sen:
”Jos muodolliset kuvaukset
modernista taiteesta olivat topografisia, kartoittivat teosten pintaa
määritelläkseen niiden rakenteen, nyt on välttämätöntä ajatella kuvausta
stratigrafisena toimintana. Nuo lainaus-, irrottamis-, rajaamis-, ja
lavastusprosessit, jotka muodostavat töiden strategiat, tekevät
välttämättömäksi representaatiokerrosten paljastamisen. Lienee tarpeetonta
sanoa, että tuolloin ei etsitä lähteitä
tai alkuperää vaan merkitysrakenteita. Jokaisen kuvan alla on aina toinen kuva.”
Perinteisten stillkuvaajien
keskeisestä elokuvakulttuurisesta panoksesta huolimatta heidän työtavoistaan on
säilynyt kovin vähän tietoa. Aikalaistodistuksia ei ole esimerkiksi Suomessa
kerätty yhtenäisiksi haastatteluiksi eikä aiheeseen perehtyneitä tutkimuksia
ole julkaistu. Tekijöiden nimiä ei myöskään ole kirjattu yksittäisten teosten
ja teossarjojen yhteyteen. Parhaiten ne löytää elokuvayhtiön palkkakuiteista.
Nimettömyyden käytäntö jatkui,
kun Kai Vase kokosi suomalaisen stillkuvauksen parhaimmistoa Pariisin
Pompidou-keskuksessa vuonna 1990 avattuun näyttelyyn ja myöhemmin samannimiseen
kirjaan: Viattomuuden vuosikymmenet -
suomalaisen elokuvan erotiikkaa (1991). Sekä näyttelyn että kirjan yhteydessä
tekijyydestä ja merkityksen ulottuvuuksista vastasi nähtävästi itse kuvia
ympäröivä lumoava menneisyydellisyys - näkymätön käsi ja silmä.
[---]
”Maailman omistaminen kuvina on todellisen epätodellisuuden
ja kaukaisuuden kokemista uudelleen”, toteaa Susan Sontag kirjassaan Valokuvauksesta (1977). Siinä on myös
stillkuvan missio, mutta tietysti vain osa siitä.
Historiallisessa katsannossa
stillkuvaus kytkeytyy lumoutumisen historiaan. Kuva, joka otoshetkellään
luonnehti aikakautensa unelmia, muuttuu vuosien ja vuosikymmenien myötä
unelmasta dokumentiksi. Valokuva dokumentoi kuvitteellisen ja vääristetyn ja
tekee siitä aidon ajankuvan lähteen. Ylitetty todellisuus, jota ei sinänsä
koskaan ollut, muuttuu kadotetuksi todellisuudeksi, jota ei enää ole.
Viattomuuden vuosikymmenet on
muistutus elokuvakohtauksista vangittujen otosten selittämättömästä
viehätysvoimasta, niiden kyvystä palvoa ja jalostaa pysäytettyä hetkeä sekä
samalla kutkuttaa keskeytetyn kertomuksen ulottuvuuksilla. Kuvien kiistämätön
kauneus hätkähdyttää. Musta-valkoisten vedosten rikkaat tummat sävyt lietsovat
sokeaa nostalgiaa ja luovat arvoituksellisia pinnan syvyyden arvojärjestyksiä.
Näissä kuvissa ihmisten välinen
kosketus on ujoa hapuilua, siveää yhdessäoloa tai tyydyttymätöntä
tarrautumista, jonka eroottinen vertauskuvallisuus perustuu huolellisiin
poseerauksiin ja muotojen yhdistelypelin ornamentaaliseen kieleen. Todellinen
viettelevä subjekti on valo ja sen kohde on naisen iho, erityisesti kun Anneli
Sauli tai Aino-Maija Tikkanen antautuvat auringolle ja veden kimallukselle.
Suudelma on lemmenelkeistä
rohkein, kuten Elokuva-arkiston tutkija Sakari Toiviainen toteaa kirjan
esipuheessa, ja sellaisena se käy myös yhdynnän häveliäästä korvikkeesta.
Toiviainen jatkaa Edgar Morinia siteeraten:
”Suudelma on voitokas symboli
sille asemalle, jota kasvot ja sielu nauttivat tämän vuosisadan
rakkauskäsityksessä. Se symbolisoi sielujen viestintää tai symbioosia, ilmentää
syvällisesti rakkauden järjestelmää, joka erotisoi sielun ja mystifioi ruumiin.”
Stillkuvalle ei ole ominaista
silmänräpäyksellisyys, vaan kokoavuus ja kiteyttäminen. Todellisuuden
määrätietoinen muuttaminen alkaa jo elokuvatyössä, mutta stillkuvaaja korostaa
keinotekoisuutta entisestään kuvaamalla eräänlaisen inhimillisen asetelman
(Stilleben), joka perustuu tapahtuneen draaman tulkintaan ja vasta tapahtumassa
olevan dramaturgiseen ennakointiin.
Stillkuva rikkoo valokuvan
varhaisten teoreetikoiden, kuten venäläisen Osip Brikin, periaatteita
pyrkimällä ”luonnon esteettiseen vääristelyyn”.
Viattomuuden vuosikymmenille
tyypillinen maalauksellisuus ei kuitenkaan liity vain piktorialistiseen
tyylittelyyn, kuten taiteellisuutta tavoittavien valokuvien sommittelulliseen
tasapainoon, traditionaalisiin motiiveihin, valo- ja varjokokeiluihin tai
kaiken vietti- ja tunnesisällön allegorisointiin. Kevytmielisen konkreettisesti
katsoen ”maalauksellisuus" edeltää valokuvaa:
Sirkka Sipilän (elokuvasta Suomisen perhe, 1941) tarkasti piirretyt
kasvot ovat olleet maskeeraajan tyhjä kangas. Toisaalta klassinen,
modernistinen impressionistisuus ja sen ohjaava katse ovat tekniikan tai sen
puutteellisuuden jälkikäteistä seurausta. Liikkeessä olevan veden, pilvien tai
ihmishahmon sumea epätarkkuus erottaa muuntuvan ja eloisan kaikesta paikoilleen
jähmettyneestä ja elottomasta.
1.
Viattomuuden
vuosikymmenet ei toki ole vain satunnainen, tietyn aikajänteen viileästi
toteuttava kuvakokoelma. Se on myös kymmenluvulta 60-luvun alkuun vedetty
tulkinta, nykyhetken mieltymyksiä ja asenteita paljastava valikoima. Sen
historianäkemys haluaa korostaa suomalaisuuden siirtymistä maalta kaupunkiin ja
eroottisuuden muuttumista sen myötä agressiivisemmaksi ja esineistyneemmäksi.
Siksi vaikkapa Valentin Vaalan
elokuvat voivat olla runsaasti esillä, kunhan hänen ilmeisistä
kaupunkilaiskomedioistaan vältellään erityisesti niitä tuokioita, jotka jo 30-
ja 40-luvuilla hyödynsivät iloisen ironisesti maaseudun ja kaupungin
vastakkaisia myyttejä - kuten vaikkapa lauseella ”swing talkoopellolla”
mainostettu Tositarkoituksella
(1943).
Syy tuntuisi löytyvän siihenkin,
miksi tämän elokuvan mainio sankaritar, Lea Joutseno, ei ole edustettuna
minkään muunkaan roolinsa voimin. Viattomuuden
vuosikymmeniä kiehtoo ennen kaikkea passiivinen, koristeellinen
eroottisuus, ruumiin muotojen vaiennut, raukea fetisismi - ei Joutsenon
kaltainen aktiivinen, kainostelematon naiseus, johon ei liity sen enempää
viattomuuden haurautta kuin synnin haureuttakaan.
Alaston viattomuus vetäytyy
koskemattomaan luontoon, mutta alusvaattein tai paljastavin iltapuvuin verhottu
synnillisyys lankeaa miehen käsivarsille, messinkivuoteelle tai kenties
agraarin kulttuurimaiseman tuottamaan heinälatoon. Jälkimmäisissä tapauksissa
naisen ruumis on miehen käsissä muuntuva muoto, jonka keskeisimpiä elementtejä
ovat paljastuvat olkapäät ja taakse taipuva kaula. Suu ja vaatteen verhoamat
rinnat kuuluvat eroottisen draamaan edeltävään vaiheeseen. Ne ovat miehelle
suunnattuja viestejä, ja siten kuin naisesta irrallisia elementtejä, ei hänelle
vaan miehelle (ottamisen kautta) kuuluvia.
Sukupuolisten roolien keskeinen
elementti ei kuitenkaan ole hierarkia - miehen oletettu valta ja naisen
oletettu alistuneisuus - sillä eroottisen ilmaisun arsenaalia ei kannata lukea
kirjaimellisesti, realismina. Jotain alistavaa voi toki etsiä kirjan
toimitusperiaatteista - siitä, miten moni erinomainen näyttelijätär on
pelkistetty nukkemaiseksi luomukseksi: miten typeriäkin rooleja viehätysvoimalla
ja rohkeudella selättänyt Anneli Sauli saa olla tällä kertaa vain Hilja
maitotyttö, tai kuinka retusoijan pensseli on muuttanut Helena Karan pehmeäksi
kitschiksi.
Viimekädessä kiintoisinta ja keskeisintä
on kuitenkin mainittujen roolien välille jännitetty ero.
Nainen on halun kohde, siis ”objekti”,
koska mies on vasta matkalla sinne missä nainen jo näyttäisi olevan: Kirsti
Hurme edustaa itsetietoista nautintoa ja Leif Wager nautinnon epätoivoista
kaipuuta (elokuvasta Nuoruus sumussa,
1946). Itse asiassa naisen eroottinen ilmaisuskaala on kuvakokoelman
perusteella ylipäänsä joustavampi, täydempi yksityiskohdista, mutta samalla
siinä on liukuvuutta, hajonneisuutta ja houkuttavaa passiivisuutta, josta
miestä suojellaan.
Ilmeisin suojakeino on kietoa
miehen ruumis selkeän maskuliiniseen asuun, mustalaisruhtinaan eksotiikkaan,
univormuun tai vaikkapa frakkiin. Toinen keino on todistella miehen ruumiin
kovuutta, arkista käytännöllisyyttä ja työn siihen tuomaa ykseyttä – sitä paitsi
kun Esko Vettenranta (elokuvasta Yrjänän
emännän synti, 1943) tai Tapio Rautavaara (elokuvasta Kuudes käsky, 1947) kyntävät peltoa, ja osallistuvat siten mitä
vanhimpaan seksuaalimetaforaan, he onnistuvat korvaamaan seksuaalisuudelle
antautumisen sen etäännyttämisellä, kielellistämisellä.
Viattomuuden vuosikymmenien valitsemalle mieskuvalle on ominaista
paitsi Olavi Reimaksen rehtiys ja Matti Oraviston hiukan naisvihamielinen
seksuaalinen julmuus, myös Tapio Rautavaaran henkilöimä ruumiin ja mielen
kömpelö yhteistyö. Hänessä on jotain ehdottoman Rock Hudsonmaista: loistava
ruumis, kaunis pää mutta pelokas ja naiivi, joskin innokas mieli, joka ei
täysin kykene hallitsemaan omaa fysiikkaansa ja sen kannattamia viettejä.
Tämä tiivistyy loistavasti Kultamitalivaimoon (1947) perustuvassa
kuvassa, jossa vuoteen mitta erottaa avioparin toistaan: Rautavaara istuu
omalla tuolillaan kuin koulupoika, jalat yhdessä ja kädet ristissä, pälyillen
kuin pistoksissa tyyntä ja upeaa Ritva Arveloa. Arvelo osoittautuu sitä paitsi
liian pelottavaksi, kauniiksi, älykkääksi ja arvoitukselliseksi naiseksi, jotta
hänestä olisi mukana muuta kuin tämä vaatimaton profiilikuva. Siitäkin
huolimatta, että hän näytteli pääroolin elokuvassa Suopursu kukkii (1947), joka on T.J. Särkän lukuisista eroottisista
melodraamoista ehdottomasti kiinnostavimpia, suorastaan julkea.
2.
Epäröinti ja tietty neitseellinen viehätys on siis sallittua
miehelle poikamaisuuden varjolla - siksi kaikkien ylioppilasrakastajien
prinssille, nuorelle Leif Wagerille, on suotu niin sumusilmäinen potretti
(elokuvasta Katariina ja munkkiniemen
kreivi, 1943).
Sen sijaan muut feminiinisiksi
leimatut eroottisuuden piirteet, kuten haureus, viettelevyys tai kasvojen
sirous ja sensuaalisuus ovat kirjan toimituslinjan kannalta pelottavia tai
ainakin vältettäviä seikkoja.
Esimerkiksi kahlitsemattoman
otsakiharansa kanssa taistelevalla Jussi Jurkalla on tähtikuvassaan
ainutlaatuinen piirre: hän ei ole ainoastaan pakkomielteinen, riutuva
dostojevskiläinen, vaan myös viettelijä joka vetää hyvän naisen oman
synnillisen intohimonsa pyörteisiin - kuten langenneet naiset, Raamatun Eevaa
seuraten, tekevät yleensä hyville miehille. Silti hänelle on suotu asema vain
ihanan Aino-Maija Tikkasen kukkakeppinä ja häneen suunnatun katseen kantajana
(elokuvasta Morsiusseppele, 1954).
Jurkkaakin ainutlaatuisempi hahmo
on kuitenkin vaivaisen pienellä kasvokuvalla muistettu Martti Katajisto,
turmeltunut lapsi, irstas kerubi - tai käärmeensilmäinen lammas, jatkaaksemme
raamatullisia vertauskuvia. Hän on ehkä pahinta mitä mies voi olla, nimittäin
itseään hallitsemattomalla tavalla erotisoitunut, oikukas, mutta tyrmistyttävän
tietoinen omasta koristeellisuudestaan.
Kirjan toimituslinjan arastelu,
miesten ja naisten kahlehtiminen sellaisiin rooleihin, joille kuvien
materiaalina toimineet elokuvakertomukset antaisivat vaihtoehtoja, nimeää oman
verukkeensa jo kirjan kannessa. ”Viattomuus” on verho ideologialle, jossa oma,
kenties hiukan ahdistunut seksuaalinen arvomaailma tarjotaan jos ei nyt aitona
ja ainoana, niin kuitenkin vanhempana, johdonmukaisena ja miellyttävämpänä -
yhteisenä autenttisena perustana, kadonneena aikakautena, viattomuuden
vuosikymmeninä.
Valittu nimi on siinäkin mielessä
harhaanjohtava, että seksi ei tullut kotimaiseen elokuvaan mitenkään
vähitellen, myöhään tai arvomaailman vasta vapauduttua meidän sukupolviemme
myötä. Suomalaisessa journalismissa käsitteet eroottisuus ja ruumiillisuus
liitettiin oleellisesti elokuvaan, valokuvaan ja erityisesti tähteyteen jo
1920- ja 30-lukujen taitteessa, kuten elokuvatutkija Anu Koivunen muistuttaa
lisensiaattityössään Isänmaan moninaiset
äidinkasvot (1995):
”Elokuva nähtiin osana laajempaa
kulttuurin erotisoitumisprosessia. Seksuaalinen komponentti vahvistui niin
tieteessä (seksologia, psykoanalyysi), kasvatuksessa (sukupuolivalistus) kuin
taiteissakin. Yhteiskunnallisten muutosten myötä kristillinen elämänasenne
heikkeni ja uudet tavat levisivät laajalle ihmisten lisääntyneen liikkuvuuden
myötä. Elokuva rinnastettiin tanssiin ja urheiluun osana uudenlaista ruumiinkulttuuria
ja alastomuusliikettä.”
Alastomuusliike halusi vapauttaa
verhoamattoman ihmiskehon salamyhkäisestä seksuaalisuudesta, porvarillisesta
kaksinaismoraalista ja kristinuskon aistikielteisyydestä. Tavoitteena oli
palauttaa silmälle sen oikeus iloita luonnollisesta kauneudesta, Koivunen kirjoittaa.
Välineenä uuteen erotiikkaan ja alastomuuskulttuurin pääsemisessä oli kuva: ”Ajateltiin,
että kun alaston ruumis tuodaan julkisuuteen (lehdet, kirjallisuus, teatteri,
elokuvat), siihen kohdistuvat katseet jalostuvat.”
Uuden erotiikan vaikutus oli
Koivusen mukaan luettavissa myös suomalaisesta elokuvakirjoittelusta. Roland af
Hällström ei tunnistanut ”filmin geniusta” ohjaajista tai käsikirjoittajista,
vaan mykän kauden tunnetusta tanskalaisesta tähdestä, Asta Nielsenistä, jonka
voima piili ”hänen esityksensä vapisevassa, väräjävässä soinnissa”. Tuon
soinnin af Hällström palautti erotiikkaan:
”Juuri erotiikka on sopivin
kaikista filmiaiheista, ensinnä siksi, että siinä niin suuressa määrässä aina
on mukana myöskin näkyvää, ruumiillista elämystä, ja toiseksi, koska
erotiikassa piilee sanattoman ymmärtämyksen loputon mahdollisuus.”
Suomalaistenkin eroottisten
kiihokkeiden ja kuvien kaupalla on siis pitkä ja komea historia, vaikka af
Hallströmin kaltaisten esteetikkojen mielissä filmitähteys merkitsi myös ”filmikasvojen
mystillistä sielukkuutta” - toisin sanoen pittoreskin erotiikan taiteellista
arvoa, joka naistähden ”suloisena henkevöitymisenä” ja ”kauneuden uinuvana
luonnonasteena” nousee pelkän sukupuolielämän yläpuolelle.
Eikä suurtuottaja T.J. Särkän
kuuluisa silmä naiskauneudelle yksin luonut ja ylläpitänyt suomalaista
kuvaerotiikkaa, vaikka onkin oikein ja ansaittua että tämäkin valikoima päättyy
hänen viimeiseen löytöönsä, Liana Kaarinaan, naisellisen seksuaalisuuden
karikatyyrimäiseen henkilöitymään - sekä nuoren Esko Salmisen antautuneeseen
avuttomuuteen tämän ylenpalttisen seksuaalisen ilmaisuvoiman edessä (elokuvasta
Kuu on vaarallinen, 1962).
Esipuheensa lopuksi Sakari
Toiviainen viittaa ranskalaisen psykosemiootikon Christian Metzin käsitykseen,
että valokuva pystyy elokuvaa paremmin vangitsemaan halun, ja vielä täsmällisemmin:
halun harhakuvan. ”Jäljelle jää kysymys”, Toiviainen jatkaa, ”onko mahdollista
esittää tai edes kuvitella seksuaalisuutta irrallaan näistä kuvista, jotka ovat
jähmettyneet kulttuurimme alitajuntaan, tai mitä me esteettisesti olemme
voittaneet vapauden ja paljaan pinnan voittokulun myötä?”
Toiviaisen johtopäätökseen
sisältyy vielä yksi kokoelman stillkuvia koskeva tarina, tällä kertaa
käänteinen. Inhimillisen kehityksen kulku ei olekaan johtanut viattomuudesta
sivilisoituneisuuden tilaan eli paratiisista kaupunkiin, kuten aiemmin
luulimme, vaan ikään kuin päinvastoin: hienostuneesta estetisoituneisuudesta
karkeaan barbaarisuuteen, merkityksin verhotusta seksuaalisuudesta silkkaan
alastomuuteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti