maanantai 13. elokuuta 2012

Viimeksi kuultuna: Brad Mehldau Trio / Ode


Brad Mehldau Trio: Ode. Nonesuch 2012


Pianisti Brad Mehldau on rock-sukupolven jazz-muusikko, joka on etsinyt Radioheadin, Oasiksen ja Soundgardenin hiteistä enemmän rytmisiä peruselementtejä kuin musiikin raja-aidat ylittävää menestyskaavaa.
                      Brad Mehldau Trion vuonna 2008 julkaistun konserttilevyn Live aloittava ”Wonderwall” on pelkistetty basson ja rumpujen rikottuun tahtilajiin, jota piano tutkii ja muuntelee yhtä paljon intellektuaalisella kiihkolla kuin katu-uskottavalla asenteella. ”Black Hole Sun” saa varovaisemman käsittelyn. Grungesta tulee jazz-ympyröihin perinteisesti kuuluva melankolinen blues
                      Muu levy on hard- ja postboppia, ja oikeastaan tavallisempaa kuin Mehldaun konserttiäänitteiltä on tottunut kuulemaan.
Percy Heathin sävellys ”C.T.A.” on rumpalin kestävyyskoe, josta Jeff Ballard tienaa illan pisimmät aplodit, standardiballadi ”More Than You Know” on herkkä vaellus pianistin sielun sopukoihin.
Vasta päätösnumero sisältää uusia yllätyksiä. John Coltranen ”Countdownissa” trio kääntää nurin käytännön, jossa tuttu teema ensin todetaan ja sitten pilkotaan. Mehldau aloittaa soolonsa harmonisesta dissektiosta, ja vasta muun bändin liittyessä mukaan sitoo havaintonsa alkuperäiseen lähteeseen.
Näin syntyy varttitunnin mestarikurssi jazzin olemuksesta.
Levykansissa Mehldau siteeraa mieluusti 1800-luvun filosofeja tai kirjailija Thomas Mannia muistuttaakseen, ettei ”romantiikka” merkitse hänelle iltahämyisiä balladeja vaan myrskyäviä tunteita, ihmisluonnon ja kulttuurin välisiä ristiriitoja sekä omien intohimojemme tuhoisuudesta syntyvää ironiaa.
                      Riivatun taiteellisuuden ohella Mehldaussa on sitten tuo toinen puoli, josta ”Wonderwallin” tai ”Paranoid Androidin” versiointi kumpuaa
                      Largo (2002) oli Mehldaun ensimmäinen studiossa hiottu sivuaskel pop-koukkujen ja isompien orkesterisovitusten suuntaan. Highway Riderin (2010) yhteistyö Kanye Westia ja Aimee Mannia tuottaneen Jon Brionin kanssa kuulostaa jousitaustoineen äitelämmältä, mutta vähitellen korva vakuuttuu, ettei kamariorkesterikaan ole pelkkää tapettia. Parhaimmillaan Mehldaun sointuvallit intoutuvat Lisztin pianokonsertot mieleen tuovaan vimmaan hänen pianoaan ympäröiviä elementtejä vastaan.
                      Muita trion täydentäjiä ovat sanaton kuoro, Joshua Redmanin saksofoni, Matt Chamberlainin lyömäsoittimet sekä Mehldaun omat syntikka- ja urkutäytteet.
Kokonaisteoksella, jonka folk, gosbel ja rock-vaikutteet tekevät musiikillisia vierailuja syrjäiselle maaseudulle, etelän pikkukaupunkeihin ja suurkaupungin kujille, on edeltäjänsä sekä Leonard Bernsteinin sinfonioissa että Pat Methenyn, Charlie Hadenin tai Bill Frisellin maantieteellisesti avarissa teemalevyissä.
                      Varsinaista tienraivausta Highway Rider ei siis tee, paitsi Mehldaun omassa musiikillisessa historiassa, jossa vielä yksi askel rockin ja toinen klassisen suuntaan tuntuu loogiselta valinnalta.
Taiteilijan nykytilaa pitää sitten yrittää tulkita levylta Ode (2012), mutta onko se tavanomaisessa mielessä Brad Mehldau Trion uutuus? Oikeastaan se dokumentoi soittajien lyhyitä studiovierailuja neljän vuoden ajanjaksolta.
                      Ehkä vastaus löytyy Mehldaun tyypillisesti seikkaperäisistä saatesanoista. Tällä kertaa ne kuvailevat taiteenhistoriallisten vaikutteiden sijaan sävellysprosessia. Jokainen levyn melodia on uusi ja kirjoitettu juuri basisti Larry Gredanieria ja rumpali Jeff Ballardia silmällä pitäen. Ja jokainen rytminen ja harmoninen ratkaisu kehittyy yhteistyön myötä. Siksi kappaleet ovat studiovalmiita vasta eripituisten live-hiontojen jälkeen, Mehldau kertoo.
                      Viimeinen sana on silti säveltäjä-pianistilla, jonka tempon ja volyymin vaihtelut järjestelevät tarttuvia melodioita dramaattisiksi, kertoviksi kaariksi. Rytmiryhmän pulssi on entistäkin nopeampi, mutta toimii kankaana, johon mietiskelevä solisti kirjoittaa ajatuksiaan.
Suuren maailman kriitikoiden lausunnoissa tämä kääntyi liian helpoksi tai hieman tavanomaiseksi jazziksi, jos sitä vertaa vanhojen standardien uustulkintaan trion villeimmillä konserttitaltioinneilla. Minusta se nostaa Mehldaun parhaimpien jazz-säveltäjien joukkoon sitten Chick Corean.
Divariin? Takaisin hyllyyn? Jos ihan pakko olisi pitää tästä valikoimasta vain yksi, niin…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti