Nyt on oikein tieteellisesti todistettu, miksi kylät
autioituvat. Se johtuu naisista, kertoi maanantain Aamulehti (”Maaseudun tuho?”
AL 6.8.2012).
Nuoret
naiset muuttavat kotiseudulta kasvukeskuksiin kaksi kertaa todennäköisemmin
kuin nuoret miehet, lehti analysoi tuoreeseen tutkimukseen nojaten: ”Viime
vuonna 15–19-vuotiaista naisista 9039 muutti maakuntien välillä.”
Syyt ovat tavanomaiset, koulutus
ja sitä vastaavat työt:
”Ainoastaan neljässä maakunnassa,
joissa on suuri yliopisto, nuorten naisten määrä lisääntyi. Naisten väheneminen
lamaannuttaa maaseudun. Naiset lähtevät lukion jälkeen opiskeluiden perässä
toiselle paikkakunnalle, harva palaa. Nuoret miehet jäävät ammattikoulun
jälkeen töihin kotipaikkakunnalle.”
Seuraukset voi sitten arvata, jos
verkkolehden pienen noston lisäksi ei jaksa lukea koko juttua painetusta
lehdestä. Ikärakenteeltaan vinoutuvissa kunnissa vähät verovarat ja
valtionosuudet menevät vanhusten huoltoon, lapsiperheiden kaipaamia palveluja
ja mahdollisuuksia on niukalti. Siksi paluumuuttokaan ei kiinnosta enää sen
jälkeen, kun kaupungista on löytynyt peräkamarin poikia tasokkaampi aviomies.
Hyvä
esimerkki korkeakoulutetusta naisesta, joka kyllä näkee maaseudun omaa
elämäntapaansa rikastavana miljöönä, mutta ei itseään sen osana, löytyy Kaiho
Niemisen romaanista Hännikäisen tapaus (2011).
Lisäksi löytyy esimerkki ammattikoulun ATK-linjan käyneestä miehestä, joka ei
alkuperäisen suunnitelman murentuessa osaa enää pitää elämäänsä koossa. Myös
alkoholilla on osuutta asiaan.
”Jämäkkää,
rikasta ja totuudessaan lohduton yhdistelmä Mikko Niskasen Kahdeksaa
surmanluotia ja edesmennyttä Arto Salmista”, puntaroi kriitikko-kirjailija
Juhani Brander Turun Sanomissa: ”Se
ei ole ihan vähän.”
Heti Hännikäisen
tapauksen toisessa luvussa kirjailija lyö keittiön pöytään leivän ja piimän,
ikään kuin nostaisi keksisormea niille, joille keittiö, leipä ja piimä ovat vanhakantaisen
realismin synonyymeja. Elleivät peräti kirosanoja.
Muutoin
mennään modernimmasta kirjallisuudesta tutun näkökulmatekniikan mukaan. Olennaisen
Nieminen valaisee eri henkilöiden ajatuksin, kokonaisuuden hän jättää hieman hämäräksi:
miksi kylästä ohjelmointihommiin lähtenyt Jamppa Hännikäinen palasi
kotikulmille hankkimaan itselleen vankilatuomion rattijuoppoudesta, vahingonteosta
ja pahoinpitelystä?
Lukijalle
kerrotaan, ettei Jamppa kiinnostunut pienillä perintömailla harjoitetusta
luontaistaloudesta omia aikojaan, vaan piilotellakseen työttömäksi jäämisen
noloutta ja tehdäkseen vaikutuksen kylän uuteen kulttuurisihteeriin, Sariin.
Jostakin Jampan sukuhistoriasta
löytyy myös Mikko, jota ammuttiin selkään punakaartilaisena, mutta oikeasti
vanhojen kaunojen vuoksi. Sitä asiaa ei kuitenkaan tiedä juuri kukaan kylän
väestä jos ei kuuntele ikäihmisten juoruja tai selaa Suomen sotasurma
–projektin arkistoja. Niinpä Nieminen rakentaa romaaninsa historiallisen
kerroksen ilman perinteisen historiantajun seuraantoa, toiston varaan.
Toistuvaa on epäoikeudenmukaisuus,
se on selvää jo etukäteen, mutta myös sellaisen sosiaalisen kohtalon kokeminen,
jota yksilö ei omilla ponnistuksillaan kykene välttämään. Niemisen kuva
pientilallisten ja päivätyöläisten luokkayhteiskunnasta on kylmäävää luettavaa
niille, jotka mieluusti antavat vanhoille ajoille epiteetin ”hyvät”.
Aikakausien erojakin nousee
esiin. Kuten ihmisen lokeroituminen nykypäivän rahataloudessa ja
koulutusyhteiskunnassa.
Oikeastaan Mikolla oli käytössään
– tragediaan asti - useampia keinoja kaapia kokoon peruselinkeino kuin
Jampalla, jonka ohjelmointitaidoille ei ole kylillä kysyntää. Elämänpiirin
kuihtumista kuvaa sekin, että Maijun
baarin (2001) nimikkoravintola on nyt kiinni.
Maijun baari on
paitsi Hännikäisen tapauksen
viitekohta, myös Niemisen ihmis- ja yhteiskuntakuvan avainteos.
Kylän ainoan anniskeluravintolan
kulmilla pyörivä väki pitää kortit visusti rintaansa vasten, valtteja niissä ei
ole. Ylpeys kuitenkin vaatii, että toisille on esiinnyttävä jonakin, vaikka
normaali häveliäisyys samalla neuvoo, ettei pidä olla liiaksi olevinaan.
Tämän arjen jännitteen Nieminen
osaa. Kertojan ääni kaartelee jälleen yleiskuvasta
yksilöön. Viimeisessä vaiheessa lukijalle esitetään ihmisen haavoittuvuus sekä
ponnistelun jäljet, joita murenevaan yhteisöön takertuminen sen irrallistuvissa
jäsenissä aiheuttaa.
Nieminen kertoo melko ykskantaan,
että maaseudun elämän aineellisten edellytysten heikkeneminen on vain
alkuvaihe. Vasta sitten miehet kaatuvat, kun heiltä katoavat naiset. Äidit
hautaan ja morsiamet kaupunkeihin.
Maijun baarin Maiju pyörittää monilla taloustoimillaan kylän
hiljenevää elämää, ja puuttuu silloin tällöin myös puheeseen, jos asiakkaiden
tunnelmat kiristyvät liiaksi: ”Voi hyvät pojat, ei se toisille tuomioita
jakamalla selviä, kun se on täällä kaikilla elinkautinen.”
Muutoin Niemisen naiset ovat
pitkälti samojen voimien alaisia kuin miehetkin. Perinteisiin elämänmalleihin
sovittautumisen ja selvien päämäärien tilalla on korjaamaton tyytymättömyys ja
näköalaton haikeus. Siitä on kyse myös Hännikäisen
tapauksessa, kun Sari rakastuneen Jampan kauhuksi kyllästyy, ja haluaa
pysyä vain kaverina.
Oppineet sosiologit kutsuvat tätä
”refleksiiviseksi moderniksi”, ajan ilmiöksi, jonka keskeinen moottori on
yksilöllistymisprosessi.
Kun mitään jaettua luokkakohtaloa
tai yhteistä kokemuspiiriä ei enää ole, valintoja tukeva tieto on hajonnut.
Kukaan lavalauantain tuttu mies ei lupaa tulevaisuudelta mitään valmista ja
siedettävää, eikä kiinnostavia tuntemattomia näy. Elämänarvot olisi aseteltava
entistä enemmän omin neuvoin, mikä sekään ei tapahdu ilman uusia sitovia
pakkoja.
Kaikki eivät jaksa harjoittaa tätä jatkuvaa oman tien
tarkistamista. Arvaamattomiin suuntiin ohjaava epävarmuus on helpompi torjua
mielestä.
Maijun baarissa heidän tunnesisällökseen jää Mentulan Mailan
mainitsema ”kaiherrus”. Tai Peskun ”hiljainen hatutus”. ”Hahmoltaan huvennut”
Paavo räpiköi juuri pinnalle. Hän löytää kirjeenvaihtoilmoituksella vaimon ja
jättää viinan. Pinnan alle painuvat Kurtin Masa ja Pesku.
Edellinen saa hirttäytymisen jälkeen
seuraavat muistosanat: ”Ei siinä mittää mielenhäiriötä tarvita. Kun nuotanperä
näkkyy jo tyhjänä ejessä, ei tarpominen auta, on sama vaikka jättää sen kesken
vetämättä.”
Jälkimmäinen edustaa paitsi kylän
yhden hengen nuoriso-ongelmaa, myös sattuvasti kuvattua syrjäytyjän tyyppiä.
Peskussa yhdistyy tunaroiva saamattomuus ja omakohtaiseksi kuviteltu
sosiaalidarwinismi, jossa ”tuohta on tehtävä jos aikoo selvitä, kehnot sortuu”.
Ristiriitaa ei kannata ihmetellä.
Peskun vuokra-videoista ja
pintajulkisuudesta omaksumassa yksipärjäämisen ihanteessa kaikki ihmistä
normaalisti tukevat sosiaaliset pääomat ja suhdeverkot ovat hävinneet
näkyvistä. Niiden tilalla ovat yksilölliset ominaisuudet, kuten kyky syrjäyttää
kilpailijat. Mikä oikeastaan myös tarkoittaa, että kohtuuttomissa toiveissa
koetut väistämättömät tappiot ovat kostoa huutavia hyökkäyksiä omaa sisäistä
olemusta vastaan.
Niinpä Pesku rehvastelee
itselleen lyhyen kakun, josta oma vääristynyt käsitys elämänkamppailun
luonteesta vain vahvistuu.
Hännikäisen tapauksessa paine purkautuu
olosuhteissa, joissa mielipahan ja epätoivon lähteitä ei enää viitsitä tai
jakseta erotella toisistaan. Uhriksi sattuu viaton, joka tosin ei ole ollut
täysin vailla merkitystä Jampan elämässä tai kylän ikävyyksien historiassa:
”Maailmassa jossa saa pettää, tappaa ja peitellä jälkiään, ei paljon paina jos
mies istuu rattiin pienessä vihneessä.”
Romaanin
lopetus muistuttaa kovasti Philip Rothin Ihmisen
tahraa (1998), jossa menneisyyden valinnoille ei enää etsitä syitä ja
syyllisiä vaan niiden kanssa elellään – vieläpä kalamiehenä, kuten
Niemiselläkin. Ratkaisu voi tuntua lannistavalta, jos lukija on jo totuttautunut
nykykirjallisuuteen, jossa ihmeelliset ja kummalliset käänteet vapauttavat
ainakin lukukokemuksen arjen kahleista. Heille Niemisellä ei ole juuri muuta
tunnelman kohotusta kuin tämä lesken viisaus:
”Elettävä
on.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti