Päivän sana tulee tänään Iltalehdestä
(19.7.2012). Uutisen mukaan Lenita Airisto moittii suomalaisia tavallisuuden ihannoinnista:
”Vaikuttaja, diplomiekonomi Lenita Airisto räväytti provosoivasti Suomi
Areenan Onko Suomella pallo hallussa - globaali näkökulma
menestykseen, työhön ja talouteen -paneelissa Porissa, että tavis on luuseri.”
Taviksella
Airisto tarkoittaa ihmisiä, palveluiden ja sisällön tuottajia ja suunnittelijoita,
sekä keskivertotuotteita, Iltalehti kirjoittaa: ”Esimerkiksi ihminen, joka on
työssään keskinkertainen, ei ole Airiston mielestä hyväksi Suomen
menestymiselle. Ja jos Suomi aikoo menestyä globaaleilla markkinoilla,
tavallinen tuote ja palvelu ei Airiston mukaan riitä":
”Suomen tuotantokustannuksilla keskivertotuote ei mene kaupaksi, kun
samantasoinen tuote voidaan valmistaa esimerkiksi Kiinassa halvemmalla.
Maailmalla maksetaan kyllä hyvästä tuotteesta tai palvelusta, mutta
tavanomainen eli tavis ei riitä.”
Lehden saama palaute on ollut runsasta, ja jonkun verran
puheenvuoroa on huomioitu myös muussa verkkokeskustelussa.
Tavallinen kommentti on ollut se,
että ”pallo hallussa” on kyllä aika tavanomainen fraasi hyvän keskustelun pohjaksi.
Tai se, että ilman katteetonta keskinkertaisuuden ihannointia diplomiekonomi ei
saisi omia kirjojaan kaupaksi eikä tulisi seminaarikutsuja.
Rakentavamman kritiikin voi
kohdistaa Airiston ajatukseen, jonka myös Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja
Matti Apunen on esittänyt. Molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että omaperäisen
tai poikkeuksellisen herättämän ihailun voisi hyvällä omallatunnolla laajentaa
taiteista ja urheilusta koskemaan myös talouselämän menestyjiä.
Mutta eikö käytäntö osoita, että
menestyksen ihailu on keksinkertaisuuden itseimartelua, joka parhaimmillaankin
johtaa uuden sijasta uskolliseen jäljittelyyn?
Oma anekdoottinen näyttöni on
opiskeluvuosilta, jolloin luin paljon kansainvälisesti menestyneiden
yritysjohtajien haastatteluja. Tarvitsin ne malliksi, kun haastattelin vähemmän
menestyneitä City-lehden
paikallispainokseen.
Luetun
ja tavatun perusteella juuri kukaan ei sanonut ihailevansa toisen menestystä,
vaikka nousukaudella bisnesjulkkiksissa olisi ollut valinnan varaa. Todennäköisemmin
joku mainitsi ihanteenaan isoäidin, joka kovalla ruumiillisella työllä oli
elättänyt kuusi lasta ja juopon aviomiehen. Tai enon, joka kaatui talvisodassa.
Toinen
näyttö on varsinaisista opinnoista. Silloin taiteentutkimusta hallitsi taiteenteoria
ja –filosofia, kuten varmaan nykyäänkin. Keskeiset tenttikirjat kirjoitti
kourallinen amerikkalaisia tai englantilaisia tutkijoita, joiden koko ura
rakentui tenttikirjojen kirjoittamiselle. Tenttikirjoissa he mainitsivat aina
kunnioittavasti samat ranskalaiset filosofit, jotka eivät koskaan maininneet toisiaan. Tai jos
mainitsivat, ivallisesti.
”Hänen
kirjansa suuri suosio osoittaa, että sitä tiedettiin odottaa”, sanoi Jean-Paul
Sartre Michel Foucaultin kirjasta Sanat
ja asiat (1966): ”Omaperäinen ajattelu tulee odottamatta.”
Entä sitten tavallisuuden ihannointi suomalaisena piirteenä?
Haulla
”tavallinen suomalainen” omalta koneelta löytyy vanha kolumni, jossa olen
ilokseni löytänyt yhdestä Journalismikritiikin
vuosikirjasta yhden kulttuurijournalismia arvioivan jutun. Lisäksi löytyy
lainauksia jostakin Jyrki Lehtolan tekstistä. Molemmat 90-luvun lopulta,
jolloin kansallisen identiteetin määrittely oli jostain, mahdollisesti EU-vetoisesta
syystä, tavallista enemmän esillä.
Oleellista
Finlandialla palkitun Lakeuden kutsun
(1997) julkisessa arvotuksessa on ollut kirjailijan monumentalisointi ja maskuliininen
kansanomaistaminen, päätteli tamperelainen tiedotustutkija Sanna Kivimäki. Palkittu
kirjailija Antti Tuuri ei ole haihatteleva taiteilija vaan ”ahkera työn sankari”,
eikä Finlandia-palkinto ole teoretisoivan taiteilun seuraus vaan ”työvoitto”,
lehtikirjoituksissa todettiin.
Tärkeänä kulttuuritoimittajat
pitivät kuulemma myös sitä, että helsinkiläistyneen Tuurin ”siteet maakuntaan
ovat kiinteät”, kuten Helsingin Sanomat
korosti. Toisin kuin naiskirjailijoiden kohdalla, persoonaan ja
henkilöhistoriaan viittaaminen nimenomaan pätevöittää kirjailijaa, Kivimäki
arvelee, sillä kyse ei ole terapiakirjoittamisesta suhteessa entiseen
kotiseutuun vaan tosista ja tarkistetuista asioista:
”Pohjanmaa kuvataan tarinoiden
ehtymättömäksi aarreaitaksi, josta Tuuri mutkattomasti ammentaa aitoa tietoa
suomalaisuuden olemuksesta”, Kivimäki edelleen päättelee. Tuuri itse puolestaan
nähdään totuuksien äänitorvena, joka vastaa koko kansaa koskeviin iänikuisiin
kysymyksiin.
Kulttuuritoimittajille tavallisen
oloinen kauhavalainen insinööri edustaa paitsi aitoa suomalaisuutta, myös
yleistä pohjalaisuutta etenkin sanomalehti Pohjalaisen
kirjoittelussa, tutkija jatkaa: hänestä uhkuu ”tyytyväisyys ja jopa uho, eikä
hän ehdi syödä porkkanalla värjättyä smetanaa eikä siemaista suullistakaan
punaviiniä Helsingin kulttuuriväen kanssa”.
No, itse olen kyllä nähnyt Tuurin
myös buffetin puolella, mutta yleisön tai makutuomarien palvomaa neroa hänestä ei liiallisen
hienostelun pelossa tehdä. Sen sijaan Pohjalaisen mukaan kirjailijasta ”heijastui selkeästi, tuli kehuja tai haukkuja,
että hän kirjoittaa juuri niin kuin oikeaksi katsoo. Keneltäkään mitään
kysymättä”.
Tuurin ulkokohtainen mediakuva ei juurikaan muistuta esimerkiksi Väinö
Linnaa, joka ei häpeillyt kirjailijatoverien opintopiirissä toteutettua
sivistyksen ja itsensä kohottamisen kaipuuta.
Paremmin se tuo mieleen
sosiaalipolitiikan tutkija Jari Heinosen käsitykset Linnan sepittämistä
henkilöhahmoista. Kirjassaan Katseita
suomalaisuuteen (1997) hän pitää linnalaista ihmistä talonpoikaiseen
yhteisöllisyyteen juurtuneena ja työteliäänä, mutta herrojen kotkotuksia
ovelasti halveksivana rahvaan miehenä, joka neuvokkuudellaan nousee oman
elämänsä hallitsijaksi.
Tavallisten
suomalaisten ihailemasta tavallisuudesta diplomiekonomin ihaileman menestyksen rinnalle
luotuna fiktiona tai myyntiartikkelina kirjoitti myös Jyrki Lehtola – vaikka en
lähdemerkinnän puuttuessa tiedä, että tarkasti missä. Ja Heikki Kinnunen, mistä
on myös lähdemerkintä.
”Minä pidän itseäni
keskivertosuomalaisena”, vakuuttaa tähtinäyttelijä kirjassaan Kansalainen Kinnunen (1997): ”Olen
tyypillinen suomalainen mies. Olen laskenut, että määrätynlainen suosioni
ihmisten keskuudessa perustuu siihen, että minä puhun samaa kieltä. Olen
suostunut siihen jo alusta lähtien, että en ole erinomaisempi kuin muut.”
Yleisyydestä tavallisuudeksi
täsmentyvä suomalaisuus on kätevä keino perustella kirjallista pätevyyttä (Tuuri)
tai parannelle omaa sosio-ekonomista asemaa (Kinnunen). Kolumnisti Lehtolan
mukaan ”meitä tavallisia suomalaisia” tapaakin nykyään parhaiten tv-ruudussa
tai lehtien sivuilla, ”joissa me rakastamme selittää kuinka tavallisia ihmisiä
me olemme”. Vierailuohjelmien ja julkkishaastattelujen tavallisessa
suomalaisuudessa luonto on hiljentymisen paikka, perhe voimavara ja työ
itsetuntoon kannustava haaste. Tavallinen suomalaisuus lakkaa olemasta
tarkoituksenmukaista, kiinnostavaa ja markkinoitavaa vasta siinä vaiheessa kun
se ei enää olekaan Mikko Alatalon, Eija Vilppaan tai Juhani Palmun
tavallisuutta, Lehtola epäilee - tai Tuurin ja Kinnusen:
”Silloin kun ns. tavallinen kansa
pääsee televisioon, sen tunnistaa siitä, ettei siinä ole mitään tavallista,
vaan saa varautua kuuntelemaan työttömän transseksuaalin tilitystä
pitkäaikaissairaudestaan.”
Lehtolan mukaan uustavallisuuden
varsinaisia media-arkkitehtejä ovatkin (olivatkin) viihdeartistit Joel Hallikainen ja Timo
Koivusalo. He lanseerasivat markkinoille tavallisuuden tavaramerkin ja tekivät
siitä houkuttelevan - ikään kuin Helismaan sepitteellisen jätkäkulttuurin
jatkeen, josta yhteiskuntaluokkien vastakkainasettelu on häivytetty mutta ”taide-eliitin”
mielipiteiden halveksunta säilytetty:
”Hallikainen ja Koivusalo
näyttivät, että suuri osa kuluttajista asuu edelleenkin Etelä-Helsingin
pohjoispuolella, ja tuo kasvoton lauma haluaa nähdä tv:stä tuttuja tavallisia
ihmisiä juttelemassa mukavia luonnosta ja perheestä. Heidän ansiolistaltaan
löytyy jo tv-ohjelmia, elokuvia, kirjoja ja levyjä, jotka kaikki myyvät
erinomaisesti.”
Ja mitä muuta tavallinen
suomalainen voi elämältään toivoa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti