”Ideaalinen
puhetilanne on hieman abstrakti ilmaisu joukolle yleisiä ja väistämättömiä
kommunikaation edellytyksiä, jotka jokaisen puhe- ja toimintakykyisen subjektin
on täytettävä aina kun hän haluaa vakavissaan osallistua argumentaatioon”.
-- Jürgen Habermas: Järki ja kommunikaatio. Tekstejä 1981 – 1989. Gaudeamus, 1987
-- Jürgen Habermas: Järki ja kommunikaatio. Tekstejä 1981 – 1989. Gaudeamus, 1987
Onko viime aikoina tuntunut siltä, että Hesarin kulttuurisivuilla kirjoittavat yhä useammin vieraat
ihmiset?
Ei
ihme, sillä tutummista Hesaria
julkaisevan Sanoma-konsernin freelancereista 353 on yhä kieltäytynyt allekirjoittamasta
konsernin uutta avustajasopimusta, kertoo Suomen arvostelijain liiton jäsenlehti
Kritiikin uutiset (2/2012).
Kiistelty
sopimusmalli on ollut pöydällä jo kolmatta vuotta, ja Suomen journalistiliitto
on yrittänyt taistella sitä vastaan markkinatuomioistuinta myöten. Yksityistä
ammatinharjoittajaa suuryrityksen eduksi kyykyttävässä sopimuksessa puhuttaa
erityisesti pykälä, jolla Sanoma-konserni ei ainoastaan halua yhden
tiedotusvälineen lunastaman jutun tai kuvan julkaisuoikeuksia kaikkiin
välineisiinsä. Lisäksi se haluaa itselleen täydet tekijänoikeudet.
Sopimuksesta
ja sitä vastaan esitetystä arvostelusta voi lukea lisää kirjasta Turmio ja perikato (2009), luku ”Epäillyillä
ei aiempaa rikostaustaa”. Täydentävänä tietona kerrottakoon, että sopimusta
vastaan lakkoilevia kriitikoita ja muita freelancereita vastaan on käytetty myös työantajan työsulkua: konserni on yksipuolisesti irtisanonut
niskoittelevien freelancereiden vanhoja sopimuksia.
Ikävimmin
temppu on osunut kriitikko Heikki Jokiseen, joka on kirjoittanut Hesariin 27 vuotta. Lisäksi on hän
vuosien ajan toiminut kriitikoiden epävirallisena edunvalvojana, mm. neuvoen
sopimusoikeuksissa sekä ottamalla julkisesti kantaa Sanoma-konsernin
sopimusmalliin ja tapaan jolla konserni on sitä kulissien takana ajanut.
Tämän
seurauksena Hesari ei enää tule
koskaan käyttämään Jokisen palveluksia missään sopimusmuodossa. ”Kehitys ei
lupaa hyvää”, Jokinen toteaa happamasti Kritiikin
uutisissa: ”Aiemmin esimerkiksi lehden taidearvostelijoista päätti yksin
toimitus, nyt yhtiön juristi määrää kuka saa lehteen kirjoittaa ja kuka ei.”
Sehän
olisi tietysti iso uutinen, jos yritys lain vastaisesti erottaisi
luottamusmiehen, koska tämä on ollut luottamustehtävässään aktiivinen. Mutta
koska freelancereiden asemaan sovellettavia lakipykäliä on kovin niukasti,
luette uutisen ainoastaan närkästyneistä verkkokirjoituksista.
Edes
Kritiikin uutiset ei jaksa uskoa,
että tämä tilanne tästä missään muodossa kääntyisi freelancerin eduksi.
Optimistisesti lehti silti toteaa, että ”suurin tappio on koitunut kuitenkin
Sanoma Magzines Finland –yrityksen imagolle”. Minun on vaikea uskoa, että
imagot kovin paljon kärsivät asioista, joista kukaan ei ole kuullut, koska
valtakunnalliset mediat ovat haluttomia kertomaan toisten valtakunnallisten medioiden
asioista.
P.S.
Ihan konsernikohtaisista sopimusmalleista riippumatta ”medioiden
yleinen käytäntö on kierrättää juttuja, joiden julkaisusta eri lehdissä tai
olomuodoissa – kuten verkossa – ei makseta tekijälle erillistä korvausta”,
muistuttaa kirjallisuuskriitikko Maaria Pääjärvi toisaalla samassa Kritiikin uutisten numerossa:
”Edesmennyt
Kritiikkiportti-portaali heijasti omalle sivulleen linkit näihin juttuihin. Lakia
rikkomatta sivusto rakentui muiden tuottaman sisällön varaan. Asetelma on
ironinen. Kritiikkiportin päätoimittaja Sisko-Tuulikki Toijonen toimi samaan
aikaan Suomen arvostelijain liiton SARV:n puheenjohtajana.”
Itse
käyttäisin - ja olen käyttänyt – "ironian" sijaan hieman vahvempaa sanaa. Heikki Jokisen
vilpitöntä toimintaa lukuun ottamatta SARV:n rooli kriitikoiden edunvalvojana
oli Toijosen ohjauksessa yleensä jotakin naurettavan ja halveksittavan tai
hyödyttömän ja vahingollisen välimailta.
Tästäkin
lisää kirjassa Turmio ja perikato, sama
luku kuin edellä. Ja lisää Kritiikkiportista Esa Mäkinen: ”Kritiikkiportti oli
huono ja kallis”, HS 29.6.2011. Käy kirjastossa, Hesarin verkkoarkistosta tämä
kolumni on valitettavasti kadonnut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti