Jotakin lehtikritiikkiä koskevaa kurssimateriaalia varten
luin Mika Waltarin kirjoittaman opaskirjan, eiköhän se ollut nimetään ”Aiotko kirjailijaksi”?
Ajattelin, että mitä siitä sai vaikkapa Kalle Päätalo.
En
tiedä, mutta minulle jäi mieleen tämä kirjailijan ohje: älä koskaan käytä
proosatekstissä allitteraatiota. Se tarkoittaa alkusoinnutusta.
Turkka
Hautalan Kansalliskirjassa (2012) on heti ensimmäisellä sivulla punaposkisia
perheenäitejä pullapelteineen ja ”värit” luonnollisesti ”vellovat”. Seuraavalla
sivulla kirmataan kotiin.
Oliko
Waltarin ohjeen taustalla keinotekoisesti lyyrisen vaikutelman välttely
toisessa lajityypissä? Vai pelkäsikö hän, että alkusoinnutteleva prosaisti
seuraa sanoissaan aina ilmeisintä ja kuluneinta polkua? Tai ehkä hän tarkoitti,
että alkusoinnut ovat kovin vanhanaikainen tehokeino. Siinä tapauksessa Hautala
on tietysti valinnut aivan oikein, kuten myös tässä lauseessa, jossa kerrotaan
hyppyrimäkien merkityksestä nuorison elämäntavalla:
”Harvassa
ovat ne mäkikaupunkien vesojen kädet jotka eivät kerran ainakin ole tornissa
levottomina vaeltaneet.”
Kuka
Hautalan sukupolvessa sanoo lapsia ”vesoiksi”? Tai käyttää tällä tavoin
käännettyjä sanajärjestyksiä muutenkin kuin Koskenniemen tai Sillanpään tyyliparodiana?
Mieleen
tulee Tuomas Kyrö, joka Uutisvuodon jäljitelmässä alkoi monologisoida jotain
pokasahan tai muun muinaisesineen käytöstä metsätöissä, ja joutui
rangaistukseksi näyttämään ohjelman juontajalle kämmenpohjat. Tietokoneen
näppäimistöllä ne olivat pysyneet pehmeinä.
Tai
tulee ylipäänsä mieleen Tuomas Kyrö. Kesäkuussa Turun Akateemisen myydyin
kaunokirjallinen teos oli Mielensäpahoittaja, toiseksi myydyin oli Mielensäpahoittaja
ja ruskeakastike.
Tätä taustaa vasten Hautalan
lyhyet anekdootit aina menneisyyteen katsovasta suomalaisesta elämäntavasta
tuntuvat miellyttävältä luettavalta mutta vaikuttavat työpaikkahakemukselta.
Jospa Kyröltä on jäänyt yli kolumnipaikka lehdessä tai vierailu tv-ohjelmassa?
Tartun
helposti kirjoihin, joiden takakannen ensimmäinen lause alkaa: ”Lapsuuden
kesinä…” Se ei ole nostalgiaa, jossa muistellaan menneitä. Se on eskapismia,
jolla muistot yritetään korvata kirjallisuudella. Helposti luen myös kannesta
kanteen kirjallisuutta, joka isollakaan kirjasimella ei yllä kuin sataan
sivuun.
Vähäisempää
kiinnostusta minussa herättävät väliotsikot ”Hävityn arvokisafinaalin jälkeen”
(eiköhän anneta tämän jo olla), ”Heinä odotti tekijäänsä” (kun on näitä
allergioitakin) tai ”Tikkaat navetan vintille” (näin ne jo
margariinimainoksessa). Jutut lukiessa sentään selviää, onko kyse ironiasta. Ei
ole:
”Muistoissani
kävelen yhä uudelleen pihan poikki heinävarastolle. Nousen tikkaat navetan
vintille. Istahdan paalille koska siihen on istahdettava. Ikkunat ovat lian peitossa
mutta tiedän kyllä mitä siellä. Maisema jota ei voi unohtaa, lämpöiset,
ylivoimaiset ihmiset joita ei enää synny.”
Kansallismielisiä
tai ainakin –henkisiä kertomataiteen muotoja tutkineen Jacqueline S.
Stoecklerin mukaan taiteen teosten ympärille muotoutunut kansallinen
identiteetti nojaa oman identiteetin epäkriittiseen hyväksymiseen kansallisena
ilmiönä:
”Samalla
kun sisäiset eroavuudet tukahdutetaan kulttuurisen egon nimissä, tämä ego
sojottaa ikään kuin palvottuna toteemipaaluna. Sen voivat ymmärtää vain
kanssakansalaiset, joilla on muiden ulottumattomissa olevia ’oikeuksia’”.
Taiteilijoiden
viljelemät kansalaisuuden ja kansanomaisuuden tunnusmerkit ovat sitä paitsi ”helposti
vaihdettavissa muiden samantyyppisten vaikutelmien kanssa huolimatta niiden
maantieteellisestä sijainnista”.
Länsimaiseen
kulttuuriin tottuneelle yleisölle kodin kuva, kotimaa, on eräänlainen
yleispätevä sosiaalinen hieroglyfi, Stoeckler jatkaa. Se ei jakaudu
kansainvälisiä yleisöjä imarteleviin väärennöksiin ja toisaalta autenttisiin
mielikuviin. Kyse on kansallisuuden fetisoidusta kulttuurimaisemasta ja
helppotajuisista käyttökielistä, jotka ”juuri erityisyyden ylijääminä saavat
yleisen luonteen”.
Hautala
on kirjoittanut 50 tarinaa, ”joita ei toisaalle osaa kuvitella”, väittää
kustantajan takakansi. Aivan helposti voi.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti