Kulttuuri-ihminen voi pilata lomakuukauden myös monella
muulla tavalla kuin lukemalla säätiedotuksia. Esimerkiksi miettimällä, että
mitä sitten jos oma apuraha tai projektityö päättyy jo seuraavassa
vuodenvaihteessa, eikä mitään koko toimeentulon takaavaa tulonlähdettä ole sen
jälkeen tiedossa.
Itselläni
on vielä vähän enemmän aikaa ihmetellä, mutta muille varoitukseksi kaivoin
arkistosta esiin palan oikeaa journalismia. Sellaistakin tulee joskus tehtyä.
Lyhyt versio ilmestyi 2010 Turun Sanomien pääkirjoitussivulla ”Alakertana”,
tämä pitempi on Suomen arvostelijainliiton julkaisemista Kritiikin Uutisista.
Hallinnon
ja juridiikan kannalta mikään ei ole parissa vuodessa muuttunut, joten hieman samanlaisista
asioista on äskettäin vaikeroitu myös Hesarin ”Vieraskynässä”. Ainakin tässä, tässä ja tässä. Edellinen, samaa aihepiiriä sivunnut blogimerkintä löytyy tästä.
Jos seuraavan vuoden työtulo on lähinnä toiveen varassa (”aina
jotakin on järjestynyt”), kansalaisen toimeentuloturvaan perehtyminen kannattaa aloittaa välittömästi. Jos toive toteutuu, hakemukset voi aina vetää takaisin. Mutta jos aloitat vasta
tammikuussa, normaali byrokratia pitää huolen siitä, että kaikki on jo myöhäistä.
Kulttuurin pätkätyöläinen etuuskäsittelyn alakynnessä
Korkea koulutus ja pitkä
työura ei ole tae sosiaaliturvasta, jos elämäntilanne äkisti muuttuu. Yhä
useampi turvaverkon läpi putoaja on keski-ikäinen ja vielä äskettäinen
keskituloinen kulttuurin pätkätyöläinen.
Suomalainen ansaitsee sosiaaliturvansa itse, joko
palkansaajana tai yrittäjänä. Näiden kahden yhdistelmää lainsäätäjä ei tunne,
vaikka epätyypilliset työsuhteet ovat muutoin arkipäivää.
Tätä artikkelia varten on
haastateltu kuutta Turun seudulla asuvaa kulttuurin pätkätyöläistä. Ennen työttömyysjaksoa
he ovat saaneet tuloa vähintään kolmesta tai enintään viidestä tulonlähteestä:
myyntitulo taiteellisesta työstä, gramex-korvaus tai muu tekijänoikeuskorvaus,
kirjoituspalkkio sanoma- tai aikakauslehdistä, toimituspalkkio sähköisestä
mediasta, käännöstyö, sivutoiminen tuntiopetus, graafinen suunnittelu, copy,
kokouspalkkiot, kulttuurihallinnon viransijaisuudet, osa-aikatyö oman alan järjestöissä,
lyhyet tieteen tai taiteen apurahat. Listaa voisi jatkaa arkisemmalla työllä
viikonloppusiivouksesta Siwan iltakassaan.
Yhteistä on korkea koulutus, sirpaleinen
ura sekä virkamiestulkinta, jonka mukaan kukaan heistä ei ole oikeaa työtä edes
tehnyt.
Työssäoloehto
sudenkuoppana
Työssäoloehdolla viranomainen tarkoittaa säännölliseen
työhön käytetyn ajan tai tulon alarajaa, joka työttömyyden kohdatessa oikeuttaa
ansiosidonnaiseen päivärahaan tai peruspäivärahaan.
Myös pätkätyöläisen olisi
täytettävä vaaditut ehdot toisessa lainsäätäjän hyväksymistä rooleista.
Esimerkiksi kuvataiteilijan taiteestaan saamaa myyntivoittoa ei lasketa yhteen
yhdistystoiminnasta saadun palkan kanssa, eikä freelancer-toimittajan yritystuloa
lasketa yhteen sivutoimisesta tuntiopetuksesta saadun palkkatulon kanssa.
Työttömyyttä edeltävällä
tarkastelujaksolla (vähintään 18 kk) palkansaajan tulee työttömyysturvalain
asetuksen mukaan ansaita minimipalkka 1052 e/kk. Siis joka kuukausi, ei
yhteenlaskettujen työkuukausien keskiarvona. Yrittäjällä raja on alhaisempi, 710
e/kk, mutta korkeampi kuin vakuutettavan yrittäjätulon alaraja vuositasolla
(6775,60 e). Yrittäjätulo voidaan kuitenkin laskea eri kuukausien keskiarvona,
mutta vain siltä osin kuin se on ilmoitettu yrittäjän oman eläkesopimuksen
(Yel) perusteena.
Työssäoloehtoa arvioitaessa
tieteen ja taiteen pitkät apurahat huomioidaan vasta tästä vuodesta (2010) alkaen,
kun uusi asetus edellytti niiden eläkevakuuttamista. Huomiotta jätetään yhä
paikallisten taidetoimikuntien, säätiöiden ynnä muiden tahojen kertaluonteiset
apurahat, samoin kuin palkanluonteinen yrittäjätulo, josta työn ostaja maksaa
työnantajamaksun, mutta jota ei tehdä asetuksen edellyttämänä, työnantajan
valvomana tuntityönä. Esimerkkitapauksissa tällaisia olivat Yhtyneet-sopimusta
noudattavan YLE:n freelance-palkkiot sekä eräät mainostoimistojen maksamat
palkkiot.
Jos työssäoloehto ei toteudu,
tuen hakijalle voidaan myöntää työmarkkinatukea. Tämä tukimuoto on tarveharkintaista,
ja siinä huomioidaan omaisuusselvitysten ohella puolison tulot.
Taulukkolaskelman mukaan työttömyysturva voi jäädä kokonaan saamatta jos puoliso
ansaitsee yli 1780 e/kk.
Sillä summalla kaksi ihmistä ei
tule toimeen, eikä lapsiperhe, mutta toisaalta peruspäiväraha tai
työmarkkinatuki (551 e/kk miinus verot 20%) ei riitä yhdellekään, joten seuraava
luukku on sosiaalitoimi. Kulttuurin pätkätyöläisten asiointia sosiaalitoimessa
näyttää kuitenkin jarruttavan keskiluokkainen häpeä, tietämättömyys omista
oikeuksista sekä kolmantena tekijänä uupumus turhaksi ja turhauttavaksi
koettuun viranomaisprosessiin.
Häpeäraja
Kulttuurin pätkätyöläinen ei hevin usko kuuluvansa
huono-osaisiin. Siksi avun hakemista kursaillaan kunnes tulottomia kuukausia on
takana useita ja hyvinä aikoina hankitut luottokortit on kulutettu loppuun: Aina oli tottunut siihen, että kyllä tilanne
tästä paranee (nainen, 39 v.).
Harva lisäksi tietää, että
työttömyysturvaa voi hakea ”painavista syistä” takautuvasti.
Kelan maksamista etuuksista
tutuimpia ovat äitiysavustus, äitiysraha, vanhempainraha, lapsilisä ja
kodinhoidontuki. Poliittisessa keskustelussa niitä ei edes mielletä
sosiaalietuuksiksi vaan koko kansan palveluiksi. Myös sosiaalitoimen maksama toimeentulotuki
on tuttu, mutta Kelan asumistukea haetaan vasta kun virkailija kertoo sen
olevan toimeentulotuen edellytys.
Yleisesti hyväksytyt tulonsiirrot
ovat myös niitä, joita poliitikko ei vaadi leikattavaksi jos menoja pitää
muuten karsia. Tämä julkisesti vedetty häpeäraja ehkä selittää, miksi monet
kansalaisten etuuden jäävät kokonaan käyttämättä.
- Kelan ja Turun Yliopiston
yhteisen selvityksen mukaan 2000-luvun alussa sosiaalietuuksia jätti hakematta
noin kuusi prosenttia niihin oikeutetuista, toteaa Sosiaali- ja
terveysministeriön ylitarkastaja Jaakko Ellisaari .Vuoteen 2008 mennessä
tilastoista pois jääviä henkilöitä oli jo noin kymmenen prosenttia.
Haluttomuus ryhtyä
etuuskäsittelyn asiakkaaksi kostautuu nopeasti. Liian moni jää odottamaan Työ-
ja elinkeinotoimiston työvoimapoliittista lausuntoa ennen kuin jättää työttömyysturvan
maksavalle Kelalle hakemuksen. Molempien virastojen käsittelyajat ovat rinnakkainkin
pitkiä ja perättäin ne vievät kolmatta kuukautta, joten pitkään tulotta
sinnitelleen kannattaa marssia heti myös Sosiaali- ja terveystoimeen.
Siellä toimeentulotukihakemus
luvataan käsitellä seitsemässä arkipäivässä. Ripeyden hintana ovat käsittelyvirheet,
enemmän virkamiehen asemaa kuin asiakkaan tilannetta palvelevat
lisäselvityspyynnöt sekä yleisten tulkintaohjeiden epäselvyyteen liittyvä
kyykytys.
Ristiriitaiset ohjeet
Esimerkkitapauksissa ruokaan ja asumiseen heti tarvittu raha
viivästyi yli viikolla, kun hakija unohti lomakkeesta allekirjoituksen. Virhe
on hakijan.
Kolmen
viikon viive syntyi, kun sosiaalitoimi vaati omaisuusselvitykseen
kerrostalo-osakkeen kauppakirjan kopiota ja myöhemmin lisäselvitystä sen
reaalisesta arvosta. Virhe on virkamiehen. Toimeentulolain mukaan ensisijainen
asunto on suojattua omaisuutta, jonka realisointi ei ole toimeentulotuen
edellytys.
Neljän
viikon viive syntyi, kun koko hakemus piti tehdä uudestaan, vaikka hakija katsoi
tehneensä kuten sossun verkkosivulla neuvottiin.
Ohjeen mukaan hakijan tulot huomioidaan ”pääsääntöisesti”
seuraavan kuun menojen arvioitaessa: kuun lopussa tulleet rahat menevät seuraavan
kuun alussa maksettavaan vuokraan. Hain tukea kesäkuun menoihin toukokuun tiliotteella,
vaadittiin kesäkuun tiliote. Kunta säästi selvää rahaa, kun toukokuun tulot olivat
nolla ja kesäkuun joitain satasia. Lisäksi pidettiin huolta, että tukikauden
ajan jokainen vuokranmaksu oli kuukauden myöhässä. Päätöksen vein
valituslautakuntaan (mies, 45 v.).
- Tässä on ollut jokin
väärinkäsitys, arvioi ylitarkastaja Ellisaari, mutta tähdentää virkamiehen
toimineen asetusten puitteissa. Valitus on kuitenkin perusteltu sosiaalihuollon
asiakaslain nojalla, joka edellyttää harkinnan käytössä asiakaslähtöisyyttä.
Epäselviä
tilanteita lisäävät ristiriitaiset neuvot, jotka tulevat vaikkapa
asiakasneuvonnasta, eivät etuuskäsittelijältä. Esimerkkitapaus on sama.
Saamatta jäänyt etuus korvattiin vipillä, jonka kaveri maksoi tilille
vuokranmaksua edeltävänä päivänä. Seuraavassa tukihakemuksessa vippi laskettiin
tukea alentavaksi tuloksi.
Kirjallinen selvityspyyntö ei kertonut miten
tiliotteella näkynyt summa pitäisi selittää. Soitin neuvontaan, jossa
velkakirjan sanottiin riittävän. Silti laina laskettiin lopullisessa
päätöksessä tuloksi (mies, 45 v.).
Muodollisesti
oikein, vahvistaa Ellisaari. Kaikki raha tilillä on käytettävissä olevaa
varallisuutta. Asiakkaan vahingoksi jää turha vaiva, kun velkakirjan malli piti
kopioida kirjaston lakikirjasta. Lisäksi mieltä jäi askarruttamaan viranomaiskäytännön
mielivaltaisuus: missä vaiheessa sählykaverit ovat muuttuneet vanhempiin ja
puolisoon rinnastettaviksi elatusvelvollisiksi?
Juristi mukaan
Isoja viiveitä tuen maksuun voi syntyä mitättömistäkin
summista.
Minua pyydettiin selvittämään tiliotteella näkyvät pienet panot,
yhteensä 29 e. Ne olivat Huuto.netissä myytyjä cd-levyjä. Olinko tyhmä, kun
annoin ostajien laittaa rahat omalle tilille, eikä vaikka lapsen? Vai olinko
epärehellinen, kun en kertonut, että samaan aikaan olin myynyt vanhoja
vaatteita kirpparilla yli viidellä kympillä? ( nainen, 39 v.).
Ei kumpaakaan. Virkamies oli
virkaintoinen. – Kun asiakas on hankkinut tuloja myymällä omaisuutta,
voitaisiin soveltaa toimeentulotukilain 11 §, jonka mukaan tulona ei oteta
huomioon kaikkein vähäisimpiä summia, Ellisaari muotoilee.
Eli siis vipitkin tästä lähtien
kymppi kerrallaan? Laki, joka on kovin tulkinnanvarainen tai helppo kiertää, ei
yleensä herätä kansalaisen luottamusta. Lisäksi ärtymys nousee, kun omaan
asiaan vaikuttavia seikkoja ei kerrota. Tai osata kertoa.
Kun soitin neljännen kerran sossun asiakaspalveluun, virkailija paljasti,
että minulla olisi henkilökohtainen sosiaalityöntekijä. Kun yritin soittaa
sosiaalityöntekijälle kolmatta kertaa, keskus kertoi, että hän vastaa
puhelimeen vain tunnin päivässä. Hakijan väsyttäminen alkaa siitä, että
tarpeellinen tieto tulee tipoittain ja sattumalta (nainen, 42 v.).
Laki säätää lähinnä tuen, ei
palvelun tason, Ellisaari myöntää. Jälkimmäinen on kuntakohtaista.
- Lama lisäsi kirjallista
käsittelyä sosiaalitoimessa ja vähensi henkilökontakteja, eikä käytäntöä ole
korjattu, vaikka vuonna 2008 asiakaskäynnit laskivat lamaa edeltävälle tasolle
(339 000 /v.). Monet myös arvostavat käytäntöä, jossa lomake postitetaan sosiaalitoimistolla
käynnin sijaan.
Anonyymin käsittelyn hinta on
kuitenkin lisäselvitysrumba, joka venyttää käsittelyaikoja aina yhden viikon
kerrallaan. Ja kun hankalista asioista päästää yli, edessä ovat vielä
mahdottomat.
”Kaiken huippu oli selvitys- ja lisäselvitysvaatimus pienestä,
isoisoisän rakentamattomasta tontista yli 300 km päässä toisessa kunnassa.
Minulla on 2 osuutta, muulla perikunnalla loput 74, kaikkia nykyisiä perillisiä
en edes tunne. Miten todistaa, ettei tontista ole kenellekään likvidia arvoa?
Tämä oli asiakasneuvonnan sanatarkka vastaus: En tiedä, kun en ole juristi (mies,
41 v.).
Pienet
perinnöt ja muuta epäselvät omaisuuserät ovat yleinen rasite ihmisille, jotka
ovat epätyypillisiä sekä työssä että sosiaaliturvan asiakkaina. Esimerkkitapauksessa
Jaakko Ellisaaren vastaus on puhutteleva:
-Valtion paikallinen
oikeusaputoimisto voinee auttaa asiakasta neuvontapalvelullaan.
Mentaalinen malli
Tilanne on tuttu amerikkalaisista tv-sarjoista, joissa
juristi seuraa kansalaisen mukana kaikissa elämäntilanteissa. Suomessa
hallintolaki edellyttää, että virkamiehen on kerrottava asiakkaalle mitä ja
minkä muotoista näyttöä hän kaipaa asian käsittelemiseksi. Hallintolain
noudattamisen esteeksi näyttää kuitenkin nousseen hallintokulttuuri:
Ihan kuin virkamies pelkäisi päättää jotain asiaa asiakkaan eduksi,
helpompaa on pyytää lisää papereita tai hylätä koko hakemus (nainen, 39
v.).
Johtopäätös on oikea, ja sitä
tukee myös tieteellinen näyttö.
Mentaalisten mallien muutoksessa
säästöpolitiikka on jäänyt päälle, kuvaili professori Raija Julkunen kirjoituskokoelmassa
Hyvinvointivaltion uusi politiikka:
”Anna Melleri (2004) löysi tämän asenteen sosiaaliviranomaisten päätöksistä. He
pyrkivät tulkitsemaan lakeja tiukasti, ja seurauksena oli myös kohtuuttomia
elämäntilanteita sosiaaliturvan tai palvelujen epäämisen vuoksi.”
* * *
Kenen vika?
Kuusi kulttuurin pätkätyöläistä ei ole kattava otos, mutta kovin
yhteisiä olivat kaikkien kokemukset.
Ensinnäkin
etuuksista epäoikeudenmukaisimpana pidettiin työmarkkinatukea. Sen
harkinnanvaraisuus on vastoin perustuslain takaamaa kansalaisten
yhdenvertaisuutta.
Monimutkaisimpana pidettiin
toimeentulotukea. Kukaan ei saanut päätöstä yhdellä lomakkeella, ja lisäselvityspyyntöjä
tuli useita. Järjettömänä pidettiin samojen tuloselvitysten viemistä kolmeen
eri virastoon: Nykyään, kun jokainen
euron ostos näkyy tilillä, pelkät kolmen kuukauden tiliotteet olivat melkein 60
sivua (mies, 41 v.)
Vahinkona ei koeta, että tuesta
jää byrokratian takia uupumaan pieniä summia, vaan että pienten summien takia
koko tuki viivästyy, rasittaa hermoja ja kiertää lopulta valitustien kautta.
Nöyryyttävintä on se, että viivästysten johdosta oma tilanne tulee tuttavien,
sukulaisten, vuokranantajien ja satunnaisten työnantajien tietoon, kun heiltä
pitää pyytää rahaa, kärsivällisyyttä tai lisää todistuksia.
Syynä valituksiin pidetään
puutteellista ohjeistusta ja virkamiesten epäpätevyyttä. Jälkimmäinen
vaikutelma syntyy, kun päätökset perustellaan lakipykälän mukaan, mutta
asetusten ja ohjeistusten suhde yksittäisen virkamiehen harkintavaltaan jää
hämäräksi. Useimpia selvityspyyntöjä pidetään virkakunnan omien virheiden
peittelynä. Se on kohtuuttoman helppoa, kun sosiaalitoimi ei tapaa asiakasta
kasvokkain, ja puhelimeenkin vastaa aina joku muu kuin hakemuksen käsittelijä.
Puheiden perusteella kokemukset
sosiaalitoimen parissa aktivoivat ainakin poliittisesti. Ääniä on luvattu antaa
kokoomukselle, kommunisteille ja persuilla. Individualistista aikaa kuitenkin
kuvaa, ettei ongelmia tukiviidakossa pidetä niinkään politiikan ongelmina.
Syylliseksi mainitaan usein yksittäinen virkamies, joka haluttaisiin
henkilökohtaiseen juridiseen vastuuseen: Päätöksistä
saa valittaa, mutta virheiden tekijöistä ei voi kannella (mies, 45 v.).
Ylitarkastaja Jaakko Ellisaari
ehdottaa mahdollisen kantelun osoitteeksi etuuskäsittelijän esimiestä tai
Valviraa. Tätä artikkelia kirjoitettaessa Valvira on ilmoittanut, että osoite
on väärä, eikä yksikään sosiaalitoimen päällikkötason virkamies ole vastannut
toimittajan soittopyyntöön.
Tutulta kuulostaa. Itse olen aikoinaan joutunut toimeentulotuelle siksi, että Kela eväsi minulta laittomasti sairaspäivärahat. Toimeentulotuki taas myöhästyi kerran kolme viikkoa siksi, että sitä ei voitu myöntää ennen kuin olin tavannut työntekijän X ja minulle lähetetty kirje vastaanottoajasta tyypille X oli vahingossa lähetetty kakkospostissa ja se tuli vasta annetun ajan jälkeen. Seuraavaa aikaa sai odotella viikkoja. Lisäksi sossu jätti laittomasti maksamatta kuluja, jotka he ovat velvoitettu maksamaan. Viranomaisten on helppo kusettaa, kun useimmilla ei ole voimia haastaa oikeuteen.
VastaaPoistaNiin, ja sitten pitää muistaa vielä tämäkin.
VastaaPoistaVirkamiehen elämä ei ole niin jännittävää, että oikeusseuraamuksia ja korvausvastuu syntyisi, jos virheen seurauksena aiheuttaa asiakkaan etuuden viivästymisen tai jopa menetyksen.
Käytännössä virkamies voi jättää vaikka työnsä kokonaan tekemättä: jos asiakkaalla on käytössä valitusporras, ja niitähän byrokratiassa riittää, mikään portaikon osa ei ole rikkonut asiakkaan oikeuksia virkarikoksen verran.
Vastuun siirtely virkamieheltä toiselle on tietysti helppoa, koska päätöksiä ei tarvitse perustella tapauskohtaisesti. Perusteluksi riittää ao. lakipykälä, eikä virkamiehen tarvitse erikseen selittää miten hän on sitä juuri nyt soveltanut ja ymmärtänyt.