”Marianne Dashwood was born to an extraordinary
fate. She was born to discover the falsehood of her own opinions, and to
counteract, by her conduct, her most favourite maxims. She was born to
overcome an affection formed so late in life as at seventeen, and with no
sentiment superior to strong esteem and lively friendship, voluntarily to give
her hand to another!—and THAT other, a man who had suffered no less than
herself under the event of a former attachment, whom, two years before, she had
considered too old to be married,—and who still sought the constitutional
safeguard of a flannel waistcoat!
But so it was. Instead
of falling a sacrifice to an irresistible passion, as once she had fondly
flattered herself with expecting,—instead of remaining even for ever with her
mother, and finding her only pleasures in retirement and study, as afterwards
in her more calm and sober judgment she had determined on,—she found herself at
nineteen, submitting to new attachments, entering on new duties, placed in a
new home, a wife, the mistress of a family, and the patroness of a village”. -- Jane Austen: Sense and Sensibility
(1811)
Kas vain, ennen vanhaan hyviä tv- ja radio-ohjelmia tehnyt
toimittaja Tuomas Enbuske on nykyään ”uusliberaali”(”Oikeistolaisten oppipoika”,
HS 1.7.2012).
Asiaan
pitäisi kai perehtyä Enbusken Twitter-tilin tai uuden pamflettikirjan kautta,
sillä Hesarin sunnuntaisivun
artikkelissa termin erityinen merkitys ei vielä avaudu.
Elämäntapana
uusliberalismi ilmeisesti tarkoittaa keskiluokkaista näyttövarallisuutta, mietoa
itsekeskeisyyttä ja arkipäiväistynyttä monikulttuurisuutta. Toimittaja Lari
Malmberg kertoo, miten Enbuske kurvaa nelivetobemarilla jalkakäytävää pitkin
suoraan Thai-ravintolan oven eteen.
Termin
aatteellista sisältöä Malmberg valottaa seuraavasti:
”Uusliberalismi
on oikeistolainen talouspoliittinen suuntaus, joka uskoo, että yksityisen
voiton tavoittelu johtaa kaikille yhteiskunnan jäsenille parhaaseen
lopputulokseen. Rikkaiden rikastuminen vetää köyhät ulos köyhyydestä,
joten ihmiselle ominainen ahneus voidaan huoletta vapauttaa. Markkinatalouden
pitäisi olla nykyistä vapaampaa. Rajoittamista kaipaa markkinoiden
sijasta valtio, joka puuttuu ihmisten yksityisasioihin. Verot
alas! Yksilölle vapautta!”
Kuulostaa aika tavalliselta kansantaloustieteen professori Vesa Kanniaisen johdantoluennolta. Tosin muistelen, että Kanniainen olisi jossain luonnehtinut talousajatteluaan
yksinkertaisemmalla sanalla ”liberaali”. Ehkä ero uusliberaaliin tuleekin
siitä, että Enbuske ajattelee samoin kuin Kanniainen, mutta ”äänekkäästi”,
kuten toimittaja kirjoittaa?
Omasta
poliittisesta vakaumuksestaan Enbuske tunnustaa, että oli ennen
vasemmistolainen. Totta kai oli.
Enbuskea
tunnetumpi suomalainen uusliberaali Björn Wahlroos oli ennen stalinisti ja
suuren maailman kenties tunnetuin uusliberaali Irving Kristol – joka
asiantuntijoiden mukaan oli linkki uusliberaalin talousfilosofin ja
uuskonservatiivisen poliittisen filosofian välillä – oli ennen trotskilainen.
Wahlroosin ja Kristolin
maailmankuvissa tämä ei ole merkinnyt suurta muutosta. He ovat aina uskoneet kuuluvansa pieneen älylliseen eliittiin, joka on valmis käyttämään hyvinkin kovia keinoja taantumuksellisten massojen ohjailemiseksi. Sellaisia
ihmisiä eivät kai koske edes yleiset liikennesäännöt.
Nykyään, kääntymyksensä jälkeen, Enbuske näkee
vasemmistolaisen ideologian vikana sen, ”että vasemmiston talousväittämät
ovat tunteisiin pohjautuvia hokemia ilman faktapohjaa”.
Totta
kai näkee. Vasemmiston määrittely tunteeksi ja oikeiston määrittely järjeksi -
”sitten luin vähän kirjoja”, Enbuske kuvaa omaa Damaskoksen tietään – on ollut aikamme kestävintä poliittista retoriikkaa juuri siksi, ettei sen
ole koskaan tarvinnut selittää, mitä se oikeastaan tarkoittaa ”tunteilla”.
Vuosien mittaan olen minäkin jotain
lukenut, muiden muassa tunteiden historiasta kirjoitettuja kirjoja,
mutta koskaan niissä ei ole mainittu Marxin Pääomaa.
Toisaalta kysymys ei kai olekaan
analyysistä, jolla on valmis vastaus kysymykseen: puolustiko Milton Friedman
itse asiassa tunteita kun hän poliittisessa pamfletissaan Vapaus valita (suom. 1982) puolusti ”tiettyjä ihmisen itsekkäitä
perusvaistoja”, jotka ovat korjaamattomassa ristiriidassa kansalaisten
tasa-arvoa väkipakolla ajavien poliittisten ohjelmien kanssa?
Yleensä vaistosta puhutaan eläimellisen
käytöksen yhteydessä, mikä ei ole järjen tai lukeneisuuden synonyymi. Nähtävästi
Friedmankin tarkoittaa sillä ”luonnollista”, toisin sanoen luonnonvalinnassa hyödylliseksi osoittautunutta
toimintaa.
Konservatiivisessa
talousfilosofiassa evoluutio on ollut muutoinkin suosittu metafora, joidenkin
mielestä jopa todistusaineisto, jolla Friedmanin mainitsemaa itsekkyyttä voi perustella.
Vastanäyttöäkin on. Jopa Wall Steet
Journal, joka 90-luvulla alkoi julkaista evoluutiopsykologista
kolumnisarjaa, on kertonut epäitsekkyyden eduista eläin- ja ihmisyhteisöjen menestykselle.
Sittemmin ekonomistien ja muun lukeneiston
kiinnostus evoluutiopsykologiaan näyttää hiipuneen. Tässä yhteydessä siitä
kannattaakin muistaa lähinnä antropologi Donald E. Brownin lista ihmisen
universaalisista ja siten (kenties) syntyperäisistä taipumuksista, jota trendin
etujoukoissa puuhastellut psykologi Steven Pinker täydensi suunnilleen
seuraavasti:
Ihmisen taipumus pitää omia mielipiteitään rationaalisina ja toisten mielipiteitä
emotionaalisina.
Lopulta kysymys on uusliberalistisesta tyylistä, kylmän
analyyttisyyden vaikutelmasta, jolla toisinaan näyttää olevan enemmän symbolinen kuin intellektuaalinen merkitys – se on enemmän
klubin jäsenyyden tunnus kuin sisältö.
Tämä esimerkki on New York Timesin taloustoimittaja
Eduardo Porterin kirjasta The Price of Everything - The Real Cost of Living (2012).
Pari vuosikymmentä sitten
Maailmanpankin pääekonomisti Larry Summers allekirjoitti muistion, jonka mukaan
rikkaiden maiden olisi järkevää kaataa ongelmajätteensä köyhiin maihin. Koska
köyhien maiden palkat ovat pienemmät, muistio perusteli, menetys olisi
pienempi, jos köyhän maan kansalainen sairastuisi tai kuolisi saasteille
altistumisen seurauksena:
”I think the economic logic behind dumping a
load of toxic waste in the lowest wage country is impeccable and we should face
up to that”. Lisäksi saasteilla olisi pienempi merkitys köyhissä maissa,
joilla oli jo muitakin ongelmia:
”The concern over an agent that causes a one in
a million change in the odds of prostate cancer is obviously going to be much
higher in a country where people survive to get prostate cancer than in a
country where under 5 mortality is 200 per thousand.”
Summers sanoi myöhemmin
muistiotaan ”sardoniseksi kontrapunktiksi” jätehuoltoteollisuudesta käytyyn
keskusteluun, mikä on kai kirjanoppinut vastine perussuomalaisten ”satiiriselle
pakinatyylille”. Julkisuudessa sitä moitittiin mm. ”täydellisen loogiseksi ja
täysin mielipuoliseksi”.
Porterin mukaan moittijat olivat
oikeassa:
”Wages are not the only benchmark of people’s
value. The price of dealing with garbage in impoverished countries is often
zero not because their citizens care nothing about pollution, but because their
governments don’t enforce pollution-related laws.”
Mutta myös Summers oli tavallaan
oikeassa, Porter jatkaa:
”In poorer countries, an untainted enviroment
is less valuable than other things thar are more abundant in richer countries –
schools, fot instance. Many developed nations would serve their interests best
by trading trash for the chance to build an extra one.”
”Ei ole olemassa hyvää tai pahaa itsessään, on vain hyvää ja pahaa
jonkun kokemana.” -- Tuomas Enbuske: Uusi Suomi, 4.2.2011.
“Ihmiskunnan suuri joukko ihailee ja palvoo, ja mikä saattaa tuntua
erikoiselta, ihailee ja palvoo silloinkin kun heidän oma etunsa ei ole kysymyksessä,
vaurautta ja ylhäistä asemaa […]
Täydellisen ihmisluonteen
muodostaa se, että välittää paljon muista ja vähän itsestään, että on
pidättyväinen itsekkäissä tunteissa ja runsas hyvänsuovissa.” -- Adam
Smith: Moraalituntojen teoria (1759). Suom. Matti Norri. Kautelaari 2003.
Kts. myös
VastaaPoistahttp://blogit.iltalehti.fi/jyrki-lehtola/2012/07/07/vammainen-vanhus/
Kts. vielä tämä
VastaaPoistahttp://www.hs.fi/kotimaa/Katainen+Tilanne+eurokriisiss%C3%A4+eritt%C3%A4in+vaarallinen/a1341888786417
Marko Junkkari: ”Tilanne eurokriisissä erittäin vaarallinen”. HS Kotimaa 11.7.2912
”[Pääministeri Jyrki] Kataisen mukaan tilanteen kärjistymisestä kertoo sekin, että europäättäjillä alkavat olla tunteet pinnassa.
- Alkaa tulla riitaa yhdestä jos toisestakin asiasta. Syynä on se, että monia päätöksentekijöitä aidosti pelottaa, Katainen sanoo. Italian pääministeri Mario Monti raivostui viikonloppuna pohjoisen euromaille ja erityisesti Suomelle, kun valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd) tulkittiin lehtihaastattelussa uhanneen Suomen erolla eurosta.”
Ja vielä tämäkin
http://www.hs.fi/kulttuuri/Taide+j%C3%A4sent%C3%A4%C3%A4+tunteita+ja+kasvattaa+j%C3%A4rke%C3%A4/a1305582351045
Johanna Korhonen: ”Järki ja tunteet”. HS Kulttuuri 11.7.2012
”Uutisista sain tietää, että asiat ovat näin: Euroopan johtajat analysoivat, että Kreikka kannattaa pitää eurossa. Yritysjohtaja pohti firmansa kriisiä ja teki päätöksensä.
Pörssikurssit lähtivät luisuun. Äänestäjä seurasi hallituspolitiikkaa ja ratkaisi kantansa.
Uutistenlukijan ilme ei kavaltanut, että kyseessä on makea huijaus, johon me kaikki osallistumme.
Oikeasti homma meni tietysti niin, että Euroopan johtajat olivat paniikissa ja väsyneitä eivätkä keksineet muutakaan. Yritysjohtajan päätös perustui hallitsemattomaan raivariin. Pörssitoimijat säntäsivät joukolla samaan suuntaan, vaikkei kukaan tiennyt, miksi. Äänestäjä ei muistanut edes, mitä puolueita hallituksessa on. Sen sijaan hän kokee vahvasti, että Jutta on kiva.
Politiikkaa, taloutta ja mediaa ohjaa järkevyyden harha. Asiat on tapana esittää niin kuin ne perustuisivat viileään harkintaan, vaikka taustalla tosiasiassa ovat tunteet – usein hallitsemattomat, epärationaaliset, sekavat. Ei Kreikkaa otettu euroon faktapitoisen harkinnan, vaan toiveikkaan yhteishengen takia.
Tunteet vaikuttavat kaikkeen, mutta järkevyysteatteriin perustuva kulttuurimme ei joko tahdo tai osaa käsitellä niitä. Syytä olisi, sillä kaikkein pahimmat teot, tyhmimmät päätökset ja haitallisimmat ratkaisut tehdään yleensä ennen kaikkea tunteen voimin.”