Mitä tehdään lauantai-aamupäivillä? Voisiko ne koota käyttökelpoisemmiksi
kokonaisuuksiksi ja hyödyntää joskus myöhemmin?
Tämän olen kuluttanut taas
vaatekaapilla, muuttokuorman karsimista silmällä pitäen. Tiede & Edistys -lehdestä
löytyi lisää kuvataidetta, tällä kertaa vuodelta 2008. Käytin sen jo silloin
Turun Sanomien kolumniin – viimeiseen ennen kuin uusi johto lopetti
kolumnisarjan - joten joko tämä joutaisi kierrätykseen…
Antiikin filosofiassa silmää pidettiin tiedonetsinnän
vertauskuvana.
Jos ajattelu on näkemistä ja
ajattelija hallitsee maailmaa katseellaan, visuaalinen havainto on tiedon
riittävä todistusaineisto, ja sen tulkitseminen katseen eli näkökulman
harkittua säätelyä.
Renessanssin ja perspektiiviopin
myötä sama ”näkökulma” yhdisti ajanmukaisen taiteen ja tieteen.
Realismin oppijärjestelmässä
ihmismieli oli todellisuuden peili. Sen ulkopuolella olevat kohteet voitiin
käsitteiden tai taideteosten avulla esittää tavalla, joka on täsmällinen ja
tosi. Ja jos totuus maailmasta on siis
kuva, kuva syrjäyttää havainnon ja antaa lähtökohdan karkeasta
havaintoavaruudestamme poikkeavalle formaaliselle, tieteelliselle ja
tilastolliselle tosiseikan käsitteelle.
Representaatio, eli luonnon
uudelleen esittäminen, oli nyt osa järjen ja kuvataiteen välistä sopimusta.
Sopimuksen mukaan me voimme havaintojemme avulla puhua luotettavasti läsnä
olevasta maailmasta. Jotta sopimusta voitiin jatkaa, taiteen ei tullut luopua
järjestä tai kuvasta vaan representaatiosta. Johtopäätös oli looginen, mutta
sen myrskyisää esittämistä edelsi pitkä tyyni kausi.
Havainnon epätarkkuuden ja havaintomaailman moninaisuuden
välisestä suhteesta juontuva tyytymättömyys ohjasi taidemaalari Paul Cézannen
(1839-1906) kumoukselliselle tielle.
Impressionismi oli jo osoittanut,
että valo ja liike ratkaisivat sen, miltä esineet näyttivät. Tämä ei vielä riittänyt,
Cézanne väitti. Hänelle kuvan ongelma ei koskettanut maalattavan kohteen tai
sitä mielensisäisesti ilmaisevan idean muuttumattomuuden astetta. Se koski
vaihtelevien näkökulmien ja havaitsemiseen liittyvien kysymysten
vuorovaikutusta.
Omasta mielestään Cézanne
jatkoikin tieteen ja taiteen dialogia. Ranskalaisen filosofi Maurice
Merleau-Pontyn (1908-1961) mukaan hän aloitti fenomenologisen
tieteenfilosofian.
Fenomenologisen perusajatuksen
mukaan todellisuuden merkitys nojaa elävästi aistivaan ruumiiseen, Sara
Heinämaa opastaa Tiede & Edistys –lehden sivuilla. Havaitseminen ei ole
tietämistä tai edes tekemistä, vaan perusta, jolta kaikki teot lähtevät.
Merleau-Pontylle tämä tarkoitti suunnilleen sitä, ettei antiikista periytyvä
katseen teoria kaipaa rinnalleen vaikkapa koskemisen teoriaa, vaan päinvastoin
katseen riisumista ja pelkistämistä.
Tämän filosofiasta aiemmin
puuttuvan, tinkimättömän aineksen Merleau-Ponty arveli löytäneensä Cézannelta,
Heinämaa jatkaa.
Se merkitsi ”luonnon
houkuttelemista esiin”, kuten kuvataiteilija itse kirjoitti, tai näkemisen
ehtojen esille saattamista, kuten Heinämaa muotoilee.
Filosofin ajatus puhtaasta
kuvasta, jossa taiteilija on ”palannut kokemuksen äänettömiin ja yksinäisiin
lähteisiin”, voi silti olla vain eräs taidetta koskeva unelma muiden joukossa.
Fenomenologina Merleau-Ponty etsi
Cézannelta ilmausta, joka kaivautuu tieteellisen havainnoinnin ja sitä ohjaavan
teoreettisen ajattelun edellytyksiin, Heinämaa kirjoittaa. Siten se ikään kuin
paljastaisi aistimellisen, välineelliselle järjelle alistumattoman luonnon,
joka edeltää luonnon ymmärtämistä tai siitä saatujen aistimusten soveltamista
erilaisiin arjen ja tieteen askareisiin.
Sen sijaan Cézannelle itselleen
kuvataiteen paljastus eteni nimenomaan tieteen uuteen horisonttiin eikä
suinkaan palannut sen juurille.
Merleau-Ponty fenomenologinen tieteenfilosofia tuntuu
ylipäänsä olevan kytköksissä tiettyyn viime vuosisadan sitkeään kulttuuriseen
myyttiin. Sen mukaan Newtonin mekaniikassa kiteytynyt realistinen, ristiriidaton
ja varma maailma katosi, kun sen tilalle syntyi arvoituksellinen
suhteellisuusteoria ja arkijärkeä uhmaava kvanttimekaniikka.
”Cézannen epäily”, kuten eräs
filosofin essee on otsikoitu, ei kuitenkaan kyseenalaistanut luonnontieteen
totuttuja käsitteitä. Cézanne pyrki päinvastoin laajentamaan maalaustaidetta
niin, että se huomioisi myös siihen asti laiminlyödyt fysiikan lait - kuten ne,
jotka liittyvät aikaan ja liikkeeseen. Häntä kiinnosti toisin sanoen luonnon
harmonia, jota saattoi tutkia vain optiikan ja logiikan keinoin.
Arjen merkityksessä ymmärretyn
havaintoavaruuden tilalle Cézanne halusi löytää havaintojen moninaisuutta
yhdistävän perustan, eräänlaisen vaihtelun ja vakauden yhtenäisen
kenttäteorian, jollaiseksi hän arveli geometrisia perusmuotoja. Kuuluisassa
kirjeessään vuodelta 1904 hän kehottaa ”käsittelemään luontoa sylinterin,
pallon ja kartion muodoin”.
Niinpä se, mikä Cézannen
kuvataiteessa näyttää vihdoin ottavan voiton representaatiosta ja realismin
oppijärjestelmästä, ei sittenkään ole fenomenologin puhdas aistimus. Se on
puhdas järki.
Kriitikko Clive Bell kiteytti
modernistisen eetoksen vuonna 1914 näin: ”Osataksemme arvostaa taideteoksia
emme tarvitse mitään ympäröivästä maailmasta”. Seuraavana vuonna Kasimir Malevits
maalasi valkoisen neliön valkoiselle pohjalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti