Kas vain, muuttokuormasta ei tarvitse poistaa tarpeettomina
Sigmund Freudin teoksia, sillä niitä on kirjahyllyssä vain yksi: Uni ja isänmurha (Love Kirjat 1995)
sisältää psykoanalyytikon taidetutkielmia, kummalliset väärinkäsitykset mukaan lukien,
joten siitä ei raaski luopua.
Kirjan välissä on kaksi
lehtileikettä, molemmat vuodelta 2006, jolloin Freudin syntymästä tuli
kuluneeksi 150 vuotta.
Oulussa
ilmestyvän Kalevan mukaan
psykoanalyysin perustajan suurin anti oli siinä, että hän pyrki perustamaan
ihmisen tunteineen, tahtoineen ja toiveineen luonnontieteisiin, erityisesti
hermoston toimintaan, jossa nykyinen aivotutkimus on edennyt suurin
harppauksin.
Pääkaupungin paikallislehti Helsingin Sanomat puolestaan arvioi,
että Freudin teorian sepitteelliset käsitteet ja vilpilliset potilaskertomukset
jarruttivat vuosikymmenien ajan ihmismielen biologisen tutkimuksen kehitystä.
Myös
muualla maailmassa mielipiteet erosivat juuri näin jyrkästi toisistaan.
Harmaata aluetta ei ole.
Toinen Freud-keskustelua leimaava
piirre on se, että sekä Freudin vannoutuneimmat viholliset (Fredrick Crews)
että kaunopuheisimmat puolustajat (Harold Bloom) ovat yleensä
kirjallisuustieteen professoreita tai muita humanisteja. Luonnontieteissä,
joissa merkittävä tieto uusiutuu puolivuosittain, ei riitä yhtä paljon
intohimoa vuosisadan ikäisille ajatuksille.
Ongelman psykoanalyysin luonnontieteellisestä statuksesta
iskosti keskusteluun Freud itse, joka oli kiistatta etevä neurologi.
Freudiin myönteisesti suhtautuva
tutkimus on jopa arvellut, että psykoanalyyttinen teoria ennakoi neurologian
myöhempiä löydöksiä, vaikka käytännössä Freud vain osasi soveltaa ajanmukaista
tietoa. Tämän seurauksena Freudin kunnia luonnontieteilijänä ei suinkaan ole
palautunut. Häntä on päinvastoin syytetty lähteiden salailuista, jotta hänen
ajattelunsa näyttäisi omaperäisemmältä.
Freudin
puolustukseksi pitää silti sanoa, että tieteen rahoitus on aina ollut hataraa
ja vastaavasti sen tekijöiden itsetunto vankka, mistä seuraa automaattisesti
oman etevyyden liioittelua ja muilta saadun avun vähättelyä. Tässä Freud ei
muodostanut aikansa poikkeusta vaan normin.
Itse asiassa jos tietokilpailussa
kysytään, ”mikä on superego”, vastaus voi olla joko a) ”isä-hahmoa ja
kulttuurisia normeja symboloiva psyyken osa”, tai b) ”Louis Pasteur”.
Ensimmäisen lentävän lauseen, jossa psykoanalyysi leimattiin
mielikuvituksen tuotteeksi, ehti kenties muotoilla Karl Kraus - Freudin
kotikaupungin Wienin tunnetuin satiirikko ja analyyttisen filosofian
taustavaikuttaja.
Krausin
mukaan kaikki psykoanalyysissa oli valhetta, paitsi sen uskomattomat osat.
Vielä haavoittavampi oli pisto, jonka mukaan psykoanalyysi oli itse se sairaus
jonka se teeskenteli parantavansa, Harold Bloom arvioi saman merkkipäivän Wall Street Journalissa.
Bloomin oma näkemys Freudin työn
merkityksestä on oikeastaan aika samanlainen kuin Krausin, mutta uskonnollisten
myyttien ja kirjallisuuden psykologisten syvärakenteiden tutkijana hän antaa
sille positiivisen kierteen.
Freud ei maistu lukijoille, jotka
odottavat ihmismielen kartoituksen johtavan johonkin yksinkertaiseen,
kirkkaaseen ja pelkistettyyn, ja niinpä Bloom päättelee filosofi Wittgensteinin
inhonneen Freudia aivan samasta syystä kuin tämä inhosi Shakespearea.
Montaignen taide kertoa itsestään muistuttaa Freudin taitoa
kertoa itseydestä, Bloom jatkaa.
Molemmat tarkoittivat ne
totuudeksi, mutta onko se? Bloomin vastaus kysymykseen on ”kyllä ja ei”. Se ei
tietenkään tyydyttäisi Wittgensteinia, jonka varhaisfilosofia nimenomaan pyrki
havaintotermien epäproblemaattiseen merkitykseen ja kaiken empiirisen tiedon
semanttiseen varmuuteen.
Freudissa
Bloomia kiinnostaa eniten sekulaari moralisti. Toisin kuin Freud itse, joka
usein näki taiteen potilaskertomuksena, Bloom näkee Freudin taiteilijana, joka
ammensi samasta lähteestä kuin muut ihmismielen pimeämmän puolen tuntijat.
Tänään Freud vaikuttaa
”arkaaiselta ja sinnikkäältä”, Bloom kirjoittaa, ja kummastelee äskettäin
edesmenneen biologian nobelisti Francis Crickin vitsiksi tarkoitettua
luonnehdintaa Sigmund Freudista: ”Wieniläinen lääkäri, jolla oli erinomainen
proosatyyli.”
Bloomista on luonnollisesti
tyrmistyttävää, jos joku on valmis pitämään myös Proustia, Joycea tai Beckettiä
henkilöinä, jotka ”vain” kirjoittivat hyvin.
"Bloomista on luonnollisesti tyrmistyttävää, jos joku on valmis pitämään myös Proustia, Joycea tai Beckettiä henkilöinä, jotka ”vain” kirjoittivat hyvin."
VastaaPoistaLiekö myös näistä herroista itsestään se olisi ollut tyrmistyttävää...
Metafysiikan halu hiipii taideromaanin kirjoittamiseen ja lukemiseen huomaamatta. Jopa kun sitä tunnutaan vähättelevän - vaikkapa Joycen, Claude Simonin, Robbe-Grilletin tai Beckettin toimesta - metafyysistä lukemista huomaa harrastavansa kiertoteitse: janoavansa romaanilta edes vähäteltyä ylevyyttä, jonkin lausumattoman syvemmyyttä. Ja uskon siis, että mainitut kirjailijat myös itse ovat pyrkineet samaan efektiin; mikään ei taiteilijalle ole niin houkuttelevaa kuin syvyys.
Mielestäni Volter Kilven Alastalon salissa näyttäytyy taideromaanien joukossa vahvana poikkeuksena. Sitä lukiessa ei erehdy metafysiikkaan ja syykin on selvä: hän on aivan liian kiinnostunut itsestään, siis taituruudestaan. Kaikki palvelee sitä ja siksi lukijakin saa luvan VAIN nauttia. Siis olla pinnallinen.
Mutta kyllä Kilvenkin kohdalla olisi ollut kohtalokasta sanoa, että hän VAIN kirjoittaa hyvin. Hänelle kirjoittamisen taito kun tuntuu olleen kaikkein tärkeintä.