”Arvostettu asianajaja, edesmennyt Matti Wuori”, aloittaa Tuomo Pietiläinen eilisen Hesarin kolumninsa (”Demokratian voiteluainetta”, HS 16.7.2013).
Lauseesta
on puolet totta, mikä on toimittajalta aina hyvä suoritus. Wuori on tosiaankin
kuollut, mutta arvostuksesta on erilaisia mielipiteitä. Eniten ihailua tuli
median maailmasta, jota myös Pietiläinen edustaa, juristikollegat ja Wuoren
entiset asiakkaat olivat toisinaan happamampia.
Kun
melkein kaksi vuosikymmentä sitten julkaisin alla olevan kirja-arvostelun, en
tiennyt Wuoresta juuri muuta kuin tuon julkikuvan ja sitä pönkittävät Wuoren
omat kirjoitukset. Runsaan palautteen jälkeen tiesin enemmän. Tai kenties
tiesin, sillä ei kaikki toisen käden tieto ollut luotettavaa silloinkaan, kun
internet ei vielä ollut arkipäivää. Ensikäden tiedoksi lasken läheisen ihmisen
tuttavaperheen kertomuksen. Emme ole sen koomin tavanneet, joten en voi
verifioida. Luotan omaan muistiin.
Perheen
naapurissa toiminut yritys oli aiheuttanut perheen tontille mittavan
ympäristövahingon. Korvausta päätettiin hakea käräjiltä, avustajaksi palkattiin
asianajaja Matti Wuori. Perheen oman arvion mukaan Wuori ei saanut aikaiseksi
muuta kuin laskuja, minkä epäiltiin johtuvan Wuoren tuolloin roimasta alkoholin
käytöstä. Siksi asianajajaa vaihdettiin, mutta järkytys oli tietysti suuri, kun
sama Wuori myöhemmin käveli oikeuteen vastapuolen edustajana.
Arkietiikan
näkökulmasta näin vähäinen lojaalisuus entisiä asiakkaita kohtaan voi tuntua
oudolta, juristietiikan näkökulmasta ei asianajaja voi enää alemmas vajota. En
tiedä vetosiko perhe tapahtuneen johdosta asianajajaliittoon, mutta muun palautteen
nojalla Wuoresta olisi kanneltu useita kertoja. En ole tarkistanut, mutta jos
kaksi on totta, niin se on paljon, ja jos kuusi, niin se on jumalattoman
paljon. Asianajajaliiton harjoittama itsesäätely kun on alalla vakava paikka, monin
verroin vakavampi kuin toimittajakuntaa yleisön oikeuksilta suojelevan Julkisen
sanan neuvoston hurskastelunäytelmät.
Raskauttavimmat
tarinat ja juorut ovat ajalta ennen kuin Wuori sai ryyppäämisen hallintaan,
vasta sitten alkoi mediatähden ura ympäristö- ja ihmisoikeusjuristina. Ei Wuori
itsekään kokonaan salannut menneisyyttään, mutta antoi kuitenkin itselleen eräänlaisen
synninpäästön. Johtui varmaan siitä, että sivistyneistö näkee itsensä
mielellään syntisenä, harvemmin mihinkään syyllisenä.
Yhtä
halveksittavana pidän silti episodia, joka Wuorelle itselleen merkitsi
sankari-minuuden kruunausta. Mikä sinänsä kertoo aika paljon Wuoren
arvostelukyvystä.
Vuonna
1999 Tampereen käräjäoikeus epäili väitöskirjantekijä Olli Stålströmin
loukanneen psykiatrian erikoislääkäri Kaija Eerolan kunniaa. Loukkaavana
pidettiin väitöskirjan kohtaa, jossa Stålström kertoi Eerolan kirjoittaneen
eräässä yliopistollisessa oppikirjassa muun muassa, että homoseksuaalisuus on
sairaus. Eerola kertoi oikeudelle, että oppikirjan kyseinen kohta selostaa homoseksuaalisuutta
koskevaa vanhentunutta tutkimustietoa, ja että Stålströmin hyvin tiesi Eerolan
oman näkemyksen ja oppikirjan sisällön olevan toisenlainen. Siksi Eerola katsoi
Ståhlsrömin teon olevan tahallista vääristelyä, ja osa jo pitkään, oppikirjan
kirjoitusprosessin aikana alkanutta kiusantekoa.
Eerola
oli tietysti oikeassa.
Ståhlströmin itse verkkossa
julkaisema aineisto kertoi, että Ståhlström oli vaatinut Eerolan oppikirjaan
maallikon silmin triviaaleja, mutta hänelle itselleen ilmeisen tärkeitä
muutoksia, ja että Eerola pian kyllästyi jatkuvaan painostamiseen. Ja että välien
tulehtuessa Ståhlströmin ohjeet toiselle tutkijalle alkoivat näyttää yhä
enemmän uhkauksilta. Uhkauksen toteutus tuli sitten väitöskirjassa.
Tieteellinen väitöskirja
pikkumaisen koston välineenä on ikävä ilmiö, mutta muutama tahallisesti harhaan
johtava ja tarkoituksellisesti loukkaava lause pienilevikkisessä tutkimusjulkaisussa
voi olla pieni hinta siitä, ettei vapaan tieteen parissa syntyneitä
erimielisyyksiä tarvitsisi viedä tuomarien ratkottaviksi. Samalla pitää
kuitenkin kysyä: miksi se hinta piti jättää syyttömän osapuolen maksettavaksi?
Kunnia vapauttavasta päätöksestä
ei kuulu Stålströmin puolustusasianajalle, Matti Wuorelle, sillä käräjäoikeuksien
kynnys puuttua mihinkään julkaisutoimintaa on varsin korkea. Hävettävää sen
sijaan oli Wuoren patsastelu sananvapauden sankarina ”kirjarovioita” vastaan.
Raflaavan, ja Wuoren
strategiapapereista muun muassa Aamulehden
otsikkoon päätyneen sananvalinnan taustalla oli lain kirjain. Se ei mahdollisissa
langettavissa tuomiossa antanut oikeudelle muuta vaihtoehtoa kuin vaatia loukkaavan
julkaisun koko painosta takavarikoitavaksi. Sen sijaan puolustuksella olisi
ollut monia vaihtoehtoja. Rehdeimpänä syyllisyyden myöntäminen, tai edes erratum-lappu,
jossa virheellinen parafraasi ja lähdeviittaus korjataan. Käytäntö on yleinen
pienjulkaisuissa, joissa koko painosten korjaukseen ei ole varaa (sellainen oli
minunkin esikoiseni ensipainoksen välissä, kun eräältä sivulta oli kadonnut
rivejä).
Se tai mikä tahansa muu
sovitteluratkaisu olisi suojannut tieteen vapautta, oikeuslaitosta ja Wuoren
asiakasta varmemmin ja paremmin kuin nyt valittu linja. Kun tällaisten arvojen
sijaan valitaan juristin omaa egoa pönkittävä asian hysterisointi ja
julkisuushakuisuus, juristi on aina elokuvan konna – ja jokin todellisuuteen sopiva
nimitys kuluu tämän seurauksena myös Wuorelle.
Tietysti Wuoren ongelmana oli
myös asiakas, jolle Wuoren linja sopi liiankin hyvin. Mitenkään kysymättä voi
saada tietoonsa, että Stålström oli ”vaikea” henkilö, joka ei tiedemaailmassa
nähnyt muita kuin ystäviä ja vihollisia. Ja joka helposti vaihtoi ystävät
vihollisiksi. Yliopisto on hyvä alusta maaniselle persoonalle, jolle oma
käsitys tieteestä ja totuudesta on kaiken oikeuttavaa valtakamppailua. Tuntuu,
että useampikin voisi tunnustaa henkisen ongelmansa, kuten Stålström teki
vuosia myöhemmin Hesarin
henkilöhaastattelussa, ja siihen vedoten vaihtaa alaa.
Melkoinen alusta on myös seurapiiri-
ja älymystökulttuuri. Siinä liiallista eksentrisyyttä ja egoismia ei tarvitse edes
salailla. Ne voi brändätä uskaliaisuudeksi ja yksilöllisyydeksi. Ja varmasti
joku muu kuin minun kaltaiseni kyynikko ajattelee, että Faustin uni ja Titanicin kansituolit kertovat kirjojen otsikoina
kirjoittajan sivistyneisyydestä eivätkä kiusallisesta taipumuksesta esiintyä
mahdollisimman mahtavissa kulisseissa.
Arvostelun julkaisi Helsingin Sanomat vuonna 1995, jolloin
kulttuurisivujen jutut olivat vielä niin rönsyileviä (ja wuorimaisesti
tärkeileviä), että nykyiset mittavaatimukset tuntuvat vähintään viisauden
siemeneltä. Otsikkona oli ”Vastuusta ja vastuuttomuudesta”.
Matti Wuori : Faustin uni. WSOY 1995.
Matti Wuoren Faustin
uni on kriisitietoinen ja sarkastinen essee arkkityyppisen suomalaisuuden
muuttumattomuudesta ja maailmalla tapahtuvista muutoksista, joissa valitaan
tulevan elintason mallia ja teknologisen kehityksen suuntaa.
Tosin
yleisin asia ei ole niin tuoreesti lausuttua, etteikö julkisuuden hemmottelema
Wuori olisi voinut kirjoittaa teesejään käteville keltaisille Post-It
tarralapuille ja naulita ne jonkun henkilöjuttuja maakaroivan
kuvalehtitoimittajan muistioon.
Erityisesti
kirjan aloittava kansallisen sielutieteen osuus antaa lohdullisen todisteen
siitä, ettei ”eräitä realiteetteja”, ”suomalaista heimoasennetta” tai ”perimmäistä
olemusta” valottava sosiobiologia ole vieläkään täysin unohdettua kieltä.
Vallitsevien
poliittisten tai sosiaalisten olosuhteiden tulkinta idän ja lännen tai
slaavilaisuuden ja germaanisuuden mentaalisena jännitteenä voi olla tietoisen
antikvaarinen tehokeino, jota jonkin muun maan perspektiivistä tuskin edes
ymmärretäisiin. Mutta ehkä Wuori myös - ainakin tahattomasti - varoittaa meitä
siitä miten vähän suomalainen todellisuustulkinta on vuosisadan mittaan
muuttunut.
Matti Wuori on
valinnut vastuunkantajan tehtävän nimenomaan kansalaisjärjestöjen kautta. Näin
hänen ei kaikeksi onneksi ole tarvinnut omaksua käyttäytymisessään politiikalle
ominaista teeskenneltyä nöyryyttä.
Laajemmalti katsottuna Wuori on
tunnetu ihmisoikeusjuristi ja kansainvälisen Greenpeacen entinen puheenjohtaja.
Mutta kotimaisissa medioissa hän paljastuu lisäksi kivennäisveden soodavedestä
erottavaksi tapakulttuurin kyläpapiksi ja mediakielen mukaiseksi vaikuttajaksi,
joka myöntää lehtihaastetteluja kertoakseen olevansa “syrjään vetäytyvä
intellektuelli“.
Tästä
työn substanssin ja julkisuusroolin hankalasta jakaantuneisuudesta on seurannut
ironinen ongelma: maa, jossa Wuorella on suurin ja kiinnostunein kuulijakunta,
on hänelle liian pieni.
Wuorelle
Suomen “europpalaistumisen matala taso" on etäältä, kuten Amsterdamista
olennoituva henkilökohtainen viihtymisongelma. Wuori motkottaa tottuneesti kuin
kännykkä- ja luottokorttimainosten huumaama turisti, jolle jokainen pieni
vastoinkäyminen on paikallisluonteen yleispätevä ilmaus, ja jolle
vierailukohteen säätila on kuluttajansuojan ongelma.
Faustin
unen mukaan me suomalaiset emme ole pelkästään maailmanpoliittisesti,
kulttuurisesti ja henkisesti ”eristäytyneitä”. Lisäksi me olemme umpioituneet
siköasennossa impivaaran uunin pankolle, syvälle pysähtyneisyyden aikaan,
jäykän menneisyyden lukkiutuneisiin rakenteisiin ja näköalattomuuteen, aitoon
suomalaiseen pakoon ja eskapismiin, josta me tähystämme räppänän kautta
länsimaalaista liberaalia moniarvoisuutta. Ja jotta mitään ei jäisi sanomatta
ainakaan latteuksien puutteessa, myös suomettuneeseen ”brezhneviläisyys”
mainitaan.
Wuoren
mielikuvissa jopa sokeaa tottelevaisuutta siunaileva anekdootti amerikkalaisen
lentoyhtiön koneesta, jonka irlantilainen lennonjohto ohjaa belgialaisen
kaupungin sijasta saksalaiseen kaupunkiin, kääntyy sisältämään ”jotain hyvin
suomalaista”.
Tällaiset aasinsillat, joiden huteruus huimaa perinteisiin
päättelyketjuihin tottunutta lukijaa, ovat kovin ominaisia Wuoren kirjalliselle
osaamiselle. Kun samassa lauseessa jopa ”täydellisyyttä hipovuus” on ”vertaansa
vailla”, epäselviksi jäävät vain ne seikat jotka eivät ole yleistettävissä tai
pelkistettävissä kirjoittajan värikkäiksi ennakkoluuloiksi.
Kyse
tuskin on siitä, että Wuoren mieltymysten mukainen eurooppalainen ihannevaltio
syntyisi, mikäli samojen rajojen sisälle voitaisiin koota italialaiset poliitikot,
ranskalaiset tarjoilijat, saksalaiset mellakkapoliisit ja englantilaiset
jalkapallo-fanit.
Sen
sijaan Wuoren ulkomaisiin esikuviin ja kansalliseen huonommuuteen nojautuva
asenne saattaa toistaa ilmiötä, jota kommentoi äskettäin Helsingin Yliopiston
kulttuuriantropologian professori. Matti Sarmelan mukaan ”meillä eliitin asema
on aina perustunut ulkomaisten esikuvien jäljittelyyn”, jolloin hengenviljelyn
sisältö on tuontitrendien tulkintaa. Niinpä Suomi on EU:n mallioppilas, maan
hallitus ylpeilee EMU-kriteerien tarkalla toteuttamisella ja maan suurin
sanomalehti siteeraa sanatarkasti ulkomaisia arvosteluja kotimaisten
taiteilijoiden ansioista.
Käsitys
siitä, että kaikenlaisella edistyksellä ja inhimillisellä hyvällä on
maantieteellinen suunta, joka johtaa läntiseen Eurooppaan päin, on peräisin
1930-luvulta, jolloin Suomi oli ideologisesti ja käytännöllisesti Nevostoliiton
ja Saksan puristuksessa. Tämä todellisuustulkinta näyttää juurtuneen sellaisen
intellektuellipolven selkäydinreaktioksi, joka joutuu nyt kokoamaan omaa
hegemoniaansa postmodernin ajan arvopirstaleista.
Erikoista ja
virkistävää Matti Wuoressa ei kuitenkaan ole se, että hän on ohikiitävän hetken
muodikkain ”kaikkien alojen asiantuntija” - kuten runoilija Paavo Haavikko on
kutsunut itseään ja muita medialemmikkejä, joilta tilataan näkemys tilanteeseen
kuin tilanteeseen.
Eniten
Wuori ihastuttaa räikeillä ristiriidoillaan. Hänessä on paljon samaa kuin juuri
eronneessa Suomen valtionvarainministerissä Iiro Viinasessa, joka siirtyi
valtion hallinnosta suuren vakuutuskonsernin johtoon.
Viinasta on tiedotusvälineissä ihasteltu lamakauden suorapuheisena
selvitysmiehenä, joka budjettikurin nimissä on ollut valmis puuttumaan kaikkiin
”saavutettuihin etuihin” ja hyvinvointivaltion rönsyilyihin. Hänen
julkisuuskuvaansa luonnehtii hyvin se, miten tammikuisessa lehtikatsauksessa
muuan tunnettu filosofi piti häntä rohkeana uudistajana ja radikaalina
pysähtyneiden yhteiskuntarakenteiden murtajana, mutta talouskysymyksiin
erikoistuneelle vasemmistopoliitikolle hän oli kriisiin joutuneiden pankkien ja
vakuutuslaitosten takuumies ja siten vallitsevan järjestyksen puolustaja. Sen
sijaan muuan entinen valtionvaraiministeri näki Viinasen toiminnassa
pikemminkin roolin muin miehen jäljet - keskivertoisen hallituksen palvelijan,
joka teki niin kuin joku muu poliitikko olisi tehnyt samassa tilanteessa ja
samassa hallituksessa.
Myös
Wuori täyttää yhtäaikaan toisinajattelijan, konservatiivin ja virkamiehen
roolit. Hänen kirjansa hajanaisuus tekee siitä peilin, joka sopivassa kulmassa
näyttää aina lukijan oman kuvan. Silti jollakin tavoin korostuvaa on se tapa,
jolla Wuori ei valitse ainoastaan älykkään ja oppineen yksilön itsetuntoista
tietävyyttä, vaan myös yhteiskunnallisen asemansa etuoikeudet.
Wuoren
tiettyjen kannanottojen sosiaalinen kovuus ja alempien tuloluokkien ”kateutta”
sättivä kauna ovat oikeastaan hyvin johdonmukaisia asenteita.
Ympäristöaktivisti Wuoren näkökulmasta kallis hyvinvointivaltio saattaisi olla
teollisuusmaita leimaavan kasvutahdon ulottuvuus, jonka luomia
elintaso-odotuksia ympäristö ei kykene kantamaan.
Tässä
ei kuitenkaan ole kaikki. Kyse on myös moraalisesta sättimisestä, jossa
esimerkiksi tuloeroja tasaava politiikka nähdään ”holhousyhteiskunnan” lieveilmiönä.
Kun Wuori moittii ”tasapäistävää” suomalaista yhteiskuntaa siitä, että nykyinen
asiainhoito tekee haittaa sekä kansantaloudelle että kansalaisten moraalille,
hän haluaisi tahattomasti kaventaa politiikan oikeutta määrittää mikä on
yksityisten kansalaisten kannalta hyvää ja toivottavaa.
Tässä
asiassa Wuori on osa vireää läntistä oikeistoaaltoa. Mutta ehkä on luontevaa,
että vihreä aktivisti näkee myös inhimillisen yhteiskunnan orgaanisena
järjestyksenä, jonka tulisi noudattaa esimerkiksi markkinoiden ”luonnollisia”
lakeja?
Wuoren
kurittava, ylempään sosiaaliseen säätyyn nojaava äänilaji paljastuu, kun
huomataan miten Suomen keskuspankin johtokuntaan kuuluvan Esko Ollilan Suomen
kansa, joka ”ei usko jollei sitä lyödä päähän”, on oikeastaan myös Matti Wuoren
Suomen kansa.
Wuori
ei toki samastu nimeltä mainittaviin vallanpitäjiin, mutta hän samastuu
massoista ylös kohoavaan sovinnaiseen asenteeseen. Kuten käytettyjä totuuksia
ostavaan ja myyvään pääkirjoitustoimittajaan.
Wuori
olisikin verraton journalistiliiton palkkaama kurssittaja. Hän kun on
tallettanut kaikki ajatukset, joita suurissa lehtitaloissa säilytetään
kumileimasimina.
Käytännön
miehenä Wuori lisäksi ehdottaa, että ”kansallisen itseymmärryksen perusta” on ”omaehtoisuuden
punninta”, että ”on pakko avautua kansainväliseen vuorovaikutukseen”, että ”holhous-
ja huoltovaltion vakavin haaste” on luoda ”vireä kansalaisyhteiskunta”, ja että
”staattisen, seisahtuneen yhteiskuntamallin” tilalle tarvitaan ”yrittämisen ja
vaurastumisen kannustamista” jossa ”ei kuitenkaan ylilyöntejä sallita”.
Avioeroaan
julkisesti tilittävä poptähti ehkä osoittaa mille tasolle tunne-elämää koskeva
keskustelu voi siirtyä, mikäli kuvalehtien tilaajat eivät ole enää itse halukkaita
pohtimaan omaa sisäisyyttään. Talous- ja yhteiskuntapolitiikan näkökulmasta
Wuoren käytetyt totuudet palvelevat aivan vastaavaa tarvetta: sisältöjen
kyseenalaistamisen sijaan intellektuelli-yleisö voi nyt jäljitellä ”kriittisen
toisinajattelijan” mediatyyliä.
Faustin unen
todellinen skuuppi on tietenkin siinä, miten politiikkaan katkeroitunut
neuvostokenraali tarjosi vuonna 1991 Greenpeacelle ydinkärjellä varustettua
Scud-ohjusta. Järjestön silloinen puheenjohtaja Matti Wuori arveli, että sen voisi
hyvinkin paljastaa berliiniläisessä mielenosoituksessa tai tv-studiossa ”kuin
patsaan ikään”.
Wuori
lopulta hylkäsi pitkälle suunnitellun tempauksen, koska sillä olisi voinut olla
arvaamattomia seuraamuksia erityisesti arvovallastaan tarkan neuvostoarmeijan
parissa. Sen sijaan Faustin unessa ei ole ainuttakaan mainintaa siitä, mitä
seuraamuksia tällaisesta ydinaseiden salaisesta käsittelystä olisi voinut olla
alueen asukkaille.
Goethen
runoelmassa, jota Wuori käyttää modernin ”Faustisen kyltymättömyyden”
vertauskuvana, Faustin materiaalis-henkisen saavutuksen kruunuksi oli tarkoitus
pystyttää huikea tähystystorni, josta ihmiskunta voisi ihailla uudesti luomansa
maan loputonta horisonttia. Projektin tiellä oli kuitenkin herttainen vanha
pariskunta mökkeineen, joiden hävityksen myötä Faust teeskentelee kauhistusta
ja tietämättömyyttä.
Goethen
jälkeen näkyväisen haltuunsa ottava katse tai äärettömyyteen ulottuva järjen
valo on tietysti muuttunut vertauskuvaksi kaikkialla näkyvyydesta eli julkisuudesta.
Silti Faustin ja Wuoren, kahden ”mantikon” eli ennustetieteilijän,
yhteneväisyys on suurempi kuin Matti Wuori huomaisi myöntää.
”Lien
Jumala? Niin kaikki kirkastuu!” voi olla televisiokameroiden loisteeseen
päässeen kansalaisaktivistin sattuva huuto suuren mediavoiton hetkellä.
Mutta
mikäli yhteisestä elinympäristöstä huolta kantavan yksilön kyky arvioida ”maailmanluokan
uutisen” riskejä ei ole sen kummempi kuin Faustin halu myöntää oman ylimmän
tuokionsa hintaa, suosittelen sittenkin arvostamani Greenpeacen huoneentauluksi
erästä aivan toista Goethe-sitaattia:
”Ma
kiroon aatteen tuulentuvat, joist ihmishenki ylpeilee, ja ilmiöiden valhekuvat,
jotka aistejamme huikaisee.”
Matti Wuoren persoonaa
ymmärtää paljon paremmin kun kuulee hänen kertovan miten hän osasi jo ennen
kouluikää lasketella ulkoa Victor Hugon Kurjia. Tai miten hänen tapaamiinsa
lukemattomiin kuuluisuuksiin mahtuu muiden muassa John F Kennedy. Hänestä oppii
lisää, kun kuulee että hän vastustaa yksityisautoilun inhaa saastutusta
käyttämällä taksia.
Hänen
viihdyttävän ja pisteliään kirjansa salaisuuden me ymmärrämme sen sijaan vasta
muistamalla Sartrea. Kun Michel Foucault syrjäytti 1960-luvun lopulla Jean-Paul
Sartren Ranskan luetuimpana ja siteeratuimpana muoti-intellektuellina, vanha
mestari totesi myrkyllisesti: ”Hänen kirjansa suunnaton suosio perustuu siihen,
että sitä odotettiin. Sen sijaan todella merkittävä ajattelu tulee odottamatta.”
Eräissä
suomalaisissa tiedotusvälineissä Matti Wuori ja Faustin uni on vastaanotettu
uutena näytteenä harvinaisesta suomalaisesta toisinajattelusta tai peräti ”jäykkien, menneisyyteen lukkiutuneiden
asenteiden” kritiikkinä. Tämän väitteen ymmärtämiseksi meidän tulisi ymmärtää
nykyaikaista mediakieltä.
Tätä
kirjoitettaessa suuren iltapäivälehden lööppi mainostaa kuvan bikinipukeista teinityttöä
seuraavaan tapaan: ”Rohkea Lola kaataa missmyytin.” Alaotsikosta käy ilmi, että
Miss Suomi -kisojen ennakkosuosikki ”uskaltaa olla seksikäs”.
Valokuvamalliksi
ja lentoemännäksi haaveilevan 18-vuotiaan Lolan ohella tämän talven lehdet ovat
innokkaasti haastatelleet myös Matti Wuorta, sillä Lolan tavoin myös Matti
Wuori on ”rohkea”, hän ”kaataa myyttejä” ja hän ”uskaltaa”.
Julkisuus
tarvitsee Lolan ja Matti Wuoren tapaisia radikaaleja yksilöitä, ja siksi
minäkin toivon heiltä lisää innostavia ja yleistä keskustelua kiihdyttäviä
kannanottoja.
En kommentoi alkua, mutta itse kritiikki oli erinomainen, voimakas.
VastaaPoistaKyllähän Matti Wuori teki myös paljon erinomaisia asioita eläessään.
VastaaPoistaIdeaali-ihmistä tuskin on olemassa, sellaista voi toki esittää ja moni luuleekin olevansa sellainen. Täydellinen ja virheetön ihminen.
Matti Wuori ei sitä ollut. Mutta ei hän myöskään mikään erityinen pahantekijä ollut, oikeassa monissa asioissa mm. ihmisoikeusasioissa.