Pysyn vaatekaappiin
varastoiduissa vanhoissa tiede-lehdissä ja
kuvataiteessa, mutta lisätään kuitenkin joukkoon historiantutkimus ja jatkosota.
Nehän kiinnostavat aina?
Kun suomalainen historioitsija kertoo kansakunnan kohtalonhetkistä,
hän herättää ansaittua huomiota.
Kirja
myy joulumarkkinoilla ja varsinkin isänpäivän alla, minkä lisäksi sanomalehdet arvioivat
sen viiden palstan leveydellä. Työssään historioitsija on yleensä voinut
luottaa hyvään vainuun, joka kertoo haluaako kansakunta juuri nyt kurittaa
itseään vanhoista virheistä (miksi Kannas murtui?) vai korottaa kunniaansa
(miksi Ilomantsi piti?). Toisinaan vainu kuitenkin pettää.
Jatkosodan aikana tehdyistä
”epäsuotavien ja rikollisten ainesten” luovutuksesta Gestapolle kirjoitti
kirjan toimittaja eikä ammattihistorioitsija. Tutkijoiden harmitus näkyi vielä
vuotta myöhemmin yhä siinä silmiinpistävässä asemassa, joka Elina Sanan Luovutetuilla (2003) on tohtori Hannu
Rautkallion samat tapahtumat kattavassa kirjassa Holokaustilta pelastetut (2004): Tieto-Finlandialla palkittua
menestysteosta ei mainita lähdeluettelossa lainkaan.
Luonnollisesti Sanan kirjaa myös
vähäteltiin sillä mielenkiintoisella ja varmaankin vilpittömällä perustellulla,
ettei toimittaja tuonut esiin mitään, mikä olisi ollut
ammattihistorioitsijoille uutta tietoa. Ilmeisesti siis tiedon kiusallisuuden
vuoksi sitä ei vain hoksattu kertoa ja myydä yleisölle. Jos ei siis skuuppi
niin ainakin bestseller meni sivu suun.
Muutakin kiusallista tietoa historioitsijoilla
yhä on. Silti en ole huomannut, että Saksan sodanaikaisiin taidevarkauksiin olisi
tartuttu tämän vuonna 2004 julkaistun lyhyen artikkelin jälkeen. Muualla
maailmassa asia on jatkuvasti esillä, tämä esimerkki on Guardian-lehden
helmikuun numerosta.
Vuosina 1933-1945 kansallissosialistinen puolue anasti
Saksasta ja sen miehittämistä maista arviolta 650 000 taideteosta, jotka
päätyivät uuden Führer-museon kokoelmiin tai puoluejohtajien kotien seinille.
Palautusyrityksistä huolimatta noin 100 000 on yhä kateissa.
Suomessa on tähän asti ajateltu, etteivät
natsien taiderikokset kosketa Suomea, Koivulahti & Hakkarainen kirjoittavat
Tieteessä tapahtuu –lehdessä
(8/2004). Oletus perustunee siihen, että tätäkin asiaa on tarkasteltu enemmän
maailmanpolitiikan onnettoman pelinappulan kuin Saksan aseveljen näkökulmasta.
Silloin on voitu todeta, että kansalliset taideaarteet säästyivät ryöstöltä.
Mutta entä jos kysytäänkin: päätyikö suomalaisiin kokoelmiin natsien kautta
kulkenutta taidetta?
Koivulahden & Hakkaraisen
mielestä näin on todennäköisesti käynyt.
Esimerkiksi Kuopion taidemuseon
vuonna 1990 lahjoituksena saama Raakel Ilona Toivolan kokoelma sisältää
böömiläiselle Colloredo-Mansfeld –suvulle aiemmin kuuluneita arvotöitä, joiden
omistajuusketjua ei voida jäljittää tavanomaisten julkisten huutokauppojen
kautta.
Mahdolliseen taideanastukseen
viittaa myös se, että Colloredo-Mansfeldit oli kansallismielisyytensä johdosta
julistettu Kolmannen valtakunnan vihollisiksi, ja että itse SS-joukkojen
johtaja Heinrich Himmler oli osoittanut henkilökohtaista kiinnostusta suvun
omaisuutta kohtaan.
Natsien taideanastukset eivät olleet mielivaltaista
toimintaa, vaan byrokraattisen lainsäädännön suojelemia sotilasoperaatioita,
joita johtivat tehtävään nimitetyt taidehistorioitsijat.
Anastetut työt luokiteltiin
kansallisen merkityksen mukaan, ja varustettiin koodeilla, jollainen löytyy
myös Kuopion lahjakokoelmasta. Merkinnän puute ei silti sinänsä kerro, että
omistajuusketju olisi tahraton. Monet ”rappiotaiteeksi” tuomitut maalaukset,
kuten Kuopiossa edustettuna oleva Manet’n impressionismi, ohjattiin suoraan
myyntiin.
Asian monimutkaistamiseksi
Colloredo-Mansfeldien murheet eivät päättyneet sotaan. Sodan jälkeen
kommunistit syyttivät heitä vaihteeksi natsimielisyydestä, ja taas omaisuutta
takavarikoitiin. Natsien rikosten sijaan Kuopion Manet’n taustalla voivat siis
olla myös kommunistien rikokset.
Välissä on kuitenkin ollut monia
omistajia, eivätkä Koivulahti & Hakkarainen tarjoudu esittämään arvioita
heidän moraalistaan. Artikkeli, joka on osa kansainvälistä Eurooppalaisen
taideperinnön jakajat – tutkimusprojektia, keskittyy valottamaan selvitystyön
ongelmien laajuutta…
Hei Putte, tämä oli erittäin mielenkiintoinen ja muistutti minua erään suomalaisen diplomaatin pojan kertomuksen siitä, miten hänen isänsä oli jatkosodan aikana vuokrannut tyhjillään olleen elokuvateatterin Helsingistä niille tavaroille (huonekaluluille ja ilmeisesti myös taiteelle), jotka hän oli Berliinistä hankkinut itselleen edullisesti. Kyseessä oli juutalaisilta takavarikoitua omaisuutta. Elokuvateatteri & tavarat tuhoutuivat Helsingin pommituksissa, mistä diplomaatin poika oli vahingoniloinen :). Mutta näitä kanavia pitkin on saattanut aikoinaan tulla muutakin taidetta Suomeen.
VastaaPoista