Ennen Helsingin
Sanomien vastaava päätoimittaja oli riippumaton vallankäyttäjä. Potkut
saaneen Mikael Pentikäisen seuraaja ymmärtää, että nyt hän on kuin kuka tahansa
toimitusjohtaja, joka on vastuussa pörssiyhtiön hallitukselle.
Onko
tapahtuneella merkitystä suomalaisen journalismin kannalta? En tiedä, enkä
välitä, sillä en murehdi tätä eroa. Kuten ei kukaan muukaan lehtitaloille töitä
tehnyt freelancer.
Mediassa
ja sosiaalisessa mediassa on pohdittu, vaikuttiko potkuihin Pentikäisen
kepulaisuus. En tiedä sitäkään, koska en tunne Pentikäisen yhteiskunnallisia
arvoja. En ole koskaan jaksanut lukea loppuun hänen pääkirjoitussivun
kolumnejaan. Ne ovat olleet kovin samanlaisia kuin eilisen lehden
jäähyväiskirjoitus (yleistä hurskastelu, hieman omahyväisyyttä, ei lainkaan
suoruutta ja terävyyttä). Luulen silti, että muita lehtiä nopeammin laskeva
levikki ja huono kommunikaatio hallituksen suuntaan ovat nykyisin riittäviä
syitä toimivan johdon uusiin järjestelyihin.
Entä
sitten mediassa niin ikään mainittu ”ylimielisyys” ja ”itsepäisyys”?
Minusta
Pentikäinen on ollut helposti lähestyttävä, jos olen tarvinnut päätoimittajan
lausunnon johonkin lehtijuttuun. Sen sijaan ”itsepäisyys” voi olla kaunisteleva
tapa kuvata henkilöä, jonka mielipiteisiin järkipuhe ei vaikuta. Tai joka
hoitaa julkisuuteen valunutta keskustelua freelancereiden sopimusoikeuksista
konsernin sisäisillä, salaisilla muistioilla - ja jotka julkistanut freelancer
saa sitten ikuisen virkakiellon kaikkiin konsernin lehtiin.
Salakähmäisyys,
itsevaltaisuus ja selän takana toimiminen voivat tapoja, joilla Pentikäinen
hoiti suhteita freelancereiden lisäksi myös Sanoma Newsin hallitukseen.
Kuka luulee voivansa toimia niin?
Ehkä henkilö, joka ensin on ollut Sanoma Newsin toimitusjohtaja ja
Sanomalehtien liiton puheenjohtaja ja sitten Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja. Se on mediamaailmassa
melkoinen värisuora, vaikka ei nyt tuottanutkaan voittopottia, vaan
pohjoismaiden suurimman sanomalehden ensimmäiset potkut – ja lyhyimmän
toimikauden.
Pentikäisen edelliseen kaksoisrooliin ja pitkälti häneen
itseensä myös henkilöityi Sanoma Newsin huhtikuussa 2009 esittelemä freelance-työn uusi sopimusmalli.
Siinä missä pohjoismaiset
piraattipuolueet olivat valmiita jättämään tekijänoikeuden myös alkuperäiselle
tekijälle, jotta tämä voisi henkensä pitimiksi kilpailla rajatonta
ilmaisjakelua vastaan, Sanoma News halusi ja sai kaikki oikeudet. Kun tekijälle
ei jää mitään, myös mahdollinen kilpailu kopioiden tuotannossa ja levityksessä
eliminoituu. Kyse on sinänsä pienten omaisuuserien kaappaamisesta yksityisiltä
elinkeinonharjoittajalta yhdelle mediakonsernille, joka tämän jälkeen kykenee
summaamaan niistä itselleen merkittävän taloudellisen pääoman.
Sopimusmallia, sitä tukevaa ajan
henkeä ja seurauksia olen aiemmin kommentoinut tässä, tässä ja tässä. Laajempi
katsaus löytyy kirjasta, jonka mukaan tämä blogi on nimetty. Mikäli et ole
kumpikaan kirjan ostajista, tässä muutamia otteita vuodelta 2009. Luvun
otsikkona oli ”Epäillyillä ei aiempaa rikostaustaa”:
[---]
Muutos
ostajanoikeuksien suuntaan vaikuttaa niin suurelta, että tuttu tekijänoikeus on
jäämässä kuolleeksi metaforaksi, kuten kupinkorva tai tuolinjalka.
Siksi Suomen journalistiliitto keräsi pitkin kevättä valtakirjoja asianosaisilta
jäseniltään. Tarkoituksena oli osoittaa viimeistään oikeuden edessä, että
sopimusteksti on sopimusoikeudellisesti pätemätön, koska se vie tekijältä
kohtuuttoman paljon, ja koska välitön allekirjoittaminen asiakassuhteen
jatkumisen ehtona on painostuskeino joka ei jätä tekijäpuolelle kohtuullista
neuvotteluasemaa.
Masentavissa tässä kaikessa on silti se, että varsinkin
kirjallisuuskriitikon näkökulmasta meneillään oleva muutos on lopulta kovin
pieni.
Sopimuksista, mikäli niitä on kriitikoiden kanssa ylipäänsä
kirjoitettu, katosi jo vuosituhannen vaihteessa perinteisempi
”kertajulkaisuoikeuden” käsite. Tilalle tuli ”jatkuva julkaisuoikeus”, joka
tarkoittaa kaikkia lehden osia tai arkistoja, omistajan muita julkaisuja,
kaikkia muita tahoja, joille lehti luovuttaa aineiston, ja kaikkia olemassa
olevia tai tulevia julkaisutekniikoita. Aina ja ikuisesti.
Lehtien toimituksissa vahditaan jo nyt silmä kovana myykö kriitikko tai
kolumnisti samankaltaista materiaalia toisiin lehtiin, toisille levikkialueille.
Samalla kriitikko seuraa avuttomana vierestä kun lehti myy saman jutun
uudelleen muissa yhtiön omissa tai yhteistyökumppanien julkaisuissa.
Itse asiassa Sanoma Newsin toimitusjohtaja ja Sanomalehtien liiton
puheenjohtaja Mikael Pentikäinen piti juuri tätä asetelmaa keskeisenä
argumenttina uuden sopimusmallin puolesta, kun hän blogikirjoituksessaan
luonnehti vapaiden mediamarkkinoiden nykyistä rakennetta. Kaikkien oikeuksien
lunastaminen yhteen hintaan on ”myös jatkossa keino sen varmistamiseen”, ettei
lehden ”avustaja” kävisi kauppaa myös sen ”kilpailijoiden” kanssa. Minulle
olisi kyllä juolahtanut mieleen muitakin keinoja määritellä kriitikon kanssa
tehdyn kaupan kattavuus kuin Pentikäisen valitsemat ryöstä ja kiristys. Lisäksi
olen sitä mieltä, että myös minun toimialani on ”murroksessa”, ei vain
Pentikäisen, ja siksi minulla tulisi yrittäjänä säilyä jokseenkin sama
mahdollisuus hyödyntää tekemääni aineistoa ”joustavasti eri jakelukanavissa”
kuin yritysjohtaja Pentikäisellä.
Tyypillinen tilanne, jossa tekijä ei voi kartuttaa tulojaan
syndikoimalla itse omaa työtään, mutta ostaja voi säästää kustannuksia
jakelemalla sitä laajoissa kartellimaisissa rakenteissa ilman lisäkorvausta,
saattaa tietysti olla kilpailulainsäädännön hengen vastainen. Silti kyseenalaiset
sopimukset ovat kriitikon pienempi ongelma. Suurempi on sopimukseton tila,
jossa päätoimittajat tai toimitusten osastopäälliköt kieltävät senkin vähäisen
sääntelyn olemassaolon, joka kriitikon elinkeinonharjoittamista ylipäänsä
koskettaa.
Kriitikon tai muun yksityisen elinkeinonharjoittajan sekä lehden
välisen suhteen tulisi perustua Viestinnän Keskusliiton VKL:n jäsenyritysten ja
Suomen Journalistiliiton SJL:n väliseen freelance-tehtävien toimitus- ja
myyntiehtosopimukseen. Sopimuksessa on lukuisia eri ehtoja palkkioiden
määräytymisestä, maksuajasta, freelancerin yrittäjyydestä, esteestä ja
viivästyksestä, toimeksiannon peruuttamisesta ja keskeyttämisestä,
puutteellisesta ja virheellisestä suorituksesta, irtisanomisajoista sekä
tekijänoikeusehdosta.
Kaikkia näitä tulisi myös soveltaa käytäntöön, jossa ne asettavat
”vallitsevan kauppatavan”, kuten Kouvolan hovioikeus linjasi lainvoimaisessa
päätöksessään viime vuonna. Tavalliselle kriitikolle liittokohtainen sopimus ja
oikeuden päätös ei silti merkitse kovin paljon. Lähinnä sitä, että kuvatuista
ehdoista poikkeaminen edellyttää ”sopimista erikseen”, pelkkä lehtitalon tapaan
vetoaminen ei riitä. Monelle päätoimittajalle sopimus ja oikeudenpäätös ei
merkitse mitään.
Vuosien mittaa olen kuullut kolmen päätoimittaja kieltävän suoralta
kädeltä, että toimitus- ja myyntiehtosopimus olisi edes olemassa, yksi
luonnehti sitä ”Journalistiliiton suositukseksi”. Kaikilta en ole kysynyt, mutta luulen, että
gallup antaisi aika lohduttoman kuvan päätoimittajien liikkeenjohdollisesta
osaamisesta.
[---]
”Halutaan kaikki oikeudet, mutta ilman
lisäkorvauksia”, totesi Journalistiliiton työehtoasiamies Petri Savolainen Sanoma
Newsin uudesta sopimusmallista: ”Jos ehtoja ei hyväksy, niin ei ole töitä. Se
on aika mahdoton yhtälö” (HS 28.4.2009).
Ota tai jätä oli Helsingin Sanomien antama liikkumavara jo viime
vuosikymmenen alussa. Ja sen jälkeen muissa lehdissä, jos nimiä on paperiin
pyydetty. Useammin olen silti lyönyt kättä päälle, mutta vuosien mittaan
tämäkin luottamusjärjestelmä on murentunut. Osastopäälliköiden lisäksi myös
päätoimittajat selittävät auliisti, että oma päätösvalta on huvennut johonkin
kasvottomaan talousintressiin, tai jos sillä on kasvot, talouspäällikköön.
Muuttuneessa tilanteessa vanhoja suullisia sopimuksia ei aina edes viitsitä
neuvotella uudelleen, vaan lehti katsoo omien oikeuksiensa kasvaneen samaa
luonnollista tahtia kuin sen ahneus.
[---]
Pentikäisen
näkökulmasta ”kaikkien oikeuksien” lisääminen sopimustekstin
tekijänoikeusehtoon vain selkeyttää tulkintaa ja poistaa yleisten käytäntöjen
ja liittokohtaisten sopimusten ristiriitaisuuksia. Lisäksi Sanomalehtien liiton
jäsenyritysten suhteet freelancereihin on tarkoitus saattaa linjaan
virkamiestyönä valmistellun tekijänoikeuslain muutoksen kanssa. Siinä
työnantajan oikeudet työntekijän luoman teoksen tekijänoikeuksiin
siirrettäisiin sopimustekstistä lakitekstiin, jolloin heikomman osapuolen neuvotteluvara
teoksen tuomaan taloudelliseen hyötyyn pienenee olennaisesti. ”Työntekijöiden
varallisuutta uhkaa siirtyä työnantajalle lainnojalla”, kuten Akavan lakimies
Maria Algren summasi happamasti (HS 5.3.2009).
”Edessä on auttamattomasti kurjistumiskehitys”, epäili blogisivullaan
myös juristi ja kirjailija Jukka Kemppinen: ”Freelancerit eivät ole
kunnostautuneet näkyvästi rakentamalla järjestöjä tai hankkimalla muuten
neuvotteluvoimaa. Pahimmassa tapauksessa nyt alkaa olla myöhäistä.”
Karkeasti sanottuna Kemppinen tarkoittaa, että tässäkin sopimusriidassa
on kyse liiketoiminnan kustannuseristä eikä tekijänoikeuksista. Ja ettei työn
hintaa määrätä tuomioistuimissa. Siksi olisi SJL:n taholta pelkkää hurskastelua
luulla, että Sanoma News on valmis luopumaan jostakin, jos se oikeusjutun
uhalla saadaan tinkimään ”kaikista oikeuksista”. Ja miksei saataisi – mitä se
niillä tekee jos sillä on kaikki muu?
Vaikka suurinta tekohurskaus on tietysti työnantajaleirissä.
”Laatujournalismi hiipuu jos siitä ei välitetä eikä siitä haluta maksaa”,
oivalsi Kalevan kolumnistina jatkava Risto Uimonen (28.12.2008). Minun
muistaakseni Uimonen oli jo Kalevan päätoimittajana niin välipitämätön, ettei
olisi varmuudella halunnut maksaa mistään.
Laadun ohella julkisuudessa on puolustettu myös ”vapaata
tiedonvälitystä” talouskriisiltä ja ”viestinnän moniarvoisuutta” Yleisradiolta,
vaikka nopeammin ne molemmat kai lopettaa Sanoma Newsin torpparilaki
Ainakin yhdestä kauppakeskuksen ja Helsinki-Vantaan lentokentältä oli
löytynyt valotaulu, josta ihmiset pystyivät lukemaan lupamaksuina maksamiaan
Ylen uutisia, joten asiakkaidensa bulvaaniksi alentunut uutistoimisto STT pyysi
EU:n komissiota tutkimaan julkisen palvelun toiminnalle asetettavia rajoja.
Pentikäinen ja kuusi muuta alan ahneinta ja itsekkäintä pörssiyhtiön
toimitusjohtajaa ilmaisivat tukensa omalle kantelulleen lehtikirjoituksessa,
jonka maan suurimmat sanomalehdet julkaisivat samana päivänä (10.3.2009).
Siinä johtajat vaikeroivat, että ”julkisin varoin toimiva yhtiö
tunkeutuu ilmaisella sisällöllä markkinoille jossa muut yritykset toimivat
terveiden markkinaperiaatteiden mukaan”. Siitä ei mainittu mitään, että samat
yritykset ovat itse ensin pelanneet markkinoilta ulos pienet paikallislehdet ja
muut heikommat kilpailijat perustamalla ilmaisjakelulehtiä ja ilmaisia
verkkopalveluja.
Vaikerrus jatkui niin, että ”yksityiset yritykset eivät voi pysyvästi
jakaa tuotteitaan ilmaiseksi”, vaikka freelancerilta sitä nyt vaaditaan
ikuisiksi ajoiksi. Kaksinaamainen propaganda huipentui havaintoon, jonka mukaan
”Ylen mittakaavassa näyttötaululiiketoiminnan taloudellinen merkitys on
vähäinen, mutta yksityisten yritysten mittakaavassa ei”. Vähäinen on varmasti
myös yhden freelancerin panos pörssiyhtiöille. Freelancerille se kuitenkin
merkitsee toimeentuloa, joka toimitusjohtajien omin sanoin muuttuu
”mahdottomaksi”, jos hänen tekemänsä työn rajaton ja korvaukseton jakelu
hyödyttää jatkossakin vain julkaisijan ja hänen mainostajiensa liiketoimintaa.
[---]
Valitettavasti nämä
ovat sellaisia väittelyitä, joita kriitikko ei voi voittaa.
Julkisuudessa kriitikko
puhuu syksyn uudesta runokirjasta ja muutamista euroista, toimitusjohtaja
Pentikäinen puhuu miljoonista ja riippumattoman tiedonvälityksen tulevaisuudesta.
Ja jos tosiseikat joskus sattuisivat kriitikolta unohtumaan, toimitusten
vakinainen henkilökunta kyllä muistuttaa niistä.
”Ei kriitikoiden palkkioilla makseta yhdenkään verkkolehden tappioita”,
kertoi Helsingin Sanomien hyvin opetettu kirjallisuustoimittaja Jukka Petäjä,
kun istuimme Kirjailijaliiton järjestämässä paneelissa. Sitä hän ei kertonut
miksi minun pitäisi tukea toisten kannattamattomia liiketoimintoja, tai miksi
saman taksvärkin pitäisi jatkua senkin jälkeen kun kalliita virheitä tehneet toimitusjohtajat
saavat ne vihdoin kannattaviksi.
Sama tehtyä työtä ja sen hintaa vähättelevä näkökulma oli esillä jo
neljättä vuosikymmentä sitten kun tekijänoikeuden ja kappaletuotannon ehtoja ei
vielä mutkistanut internet vaan valokopiokone.
Pohjoismaisessa ministerineuvostossa valmistellun asiakirjan mukaan
”tekijänoikeudella on lähinnä merkitystä tekijöille, jotka pystyvät menestymään
kaupallisilla markkinoilla”. Muut eivät siitä kostu ”juuri mitään”, laskivat
virkamiehet, vaan ovat enemmän eri tukimuodoilla eläjiä ja siksi työpanoksensa
valmiiksi velkaa. Lausunto, joka painotti ”sivistyksellisen luomisen
helpottamista” ja ”yhteiskunnan intressiä” mutta ei juurikaan tekijän
toimeentuloa, sai viileän vastaanoton. Aikansa kulttuurivaikuttaja Tuomas Anhava
arveli tuoreeltaan, että nämä ”suuntaviivat” oli laadittu lähinnä
yleisradioyhtiöiden toimeksiannosta, joilla oli tarvetta vaivattomalle ja
halvalle esitysaineistolle. Nyt suurin tarve näyttäisi olevan yksityisillä
yrityksillä, samoin kuin virkamiesten korvat.
Kovin tutusti taas jatkuu vanha keskustelun laji, jossa kriitikon
rahojen pienuus ja kulttuuristen arvojen suuruus toimii moraalisena
argumenttina hänen etuaan vastaan (”mitä se turhia puhuu”). Sanomalehtien
toimintaedellytykset vallitsevassa taloustilanteessa, niiden hyvä tahto
kannattamattomien kulttuurisivujen julkaisijana sekä yleisön oikeus vapaisiin
kulttuuripalveluihin painavat vaakakupissa enemmän kuin kriitikon tarpeet. Tai
taiteilijan, minkä pörssiyhtiöiden lisäksi on huomannut myös kotimainen
Piraattipuolue.
”Tietoyhteiskunnan kehitys”, ”avoin kansalaiskeskustelu”, ”demokratian
kehittäminen”, ”sananvapaus” ja ”ihmiskunnan henkinen ja materiaalinen
tulevaisuus”, tilasi puoluesihteeri Ahto Apajalahti Kalevan yleisönosastossa
(10.6.2009). No, eikö mitään muuta saisi olla, kun joku muu kerran tarjoaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti