Pienimuotoinen Kirja irti! –festivaali pieneni entisestään,
kun kaksi muuta panelistia kieltäytyi kutsusta tai perui tulonsa. Mutta käy
minulle paneelin sijaan haastattelukin.
Haastattelun
teema oli etsitty tästä Ville Lähteen verkkokirjoituksesta, joka melko
huolettomasti yhdistelee demokraattisen, kansallisen, elitistisen ja populaarin
taiteen käsitteitä. Näistä neljästä vain viimeinen tulee artikkelissa
selitetyksi. Se tarkoittaa suosittua, suuria yleisö- tai kansanjoukkoja
miellyttävää. Sen sijaan kansalliseen ja elitistiseen Lähde viittaa vain ikään
kuin lainausmerkeissä, muiden käyttämänä puheena, ja demokraattisuudesta hän
tyytyy toteamaan, että ”sitä on yritetty toteuttaa sekavin seurauksin”.
Siksi
oli varmaan viisasta, että haastattelija Helena Kulmala tarttui vain yhteen
Lähteen esimerkkiin, ”perussuomalaisten äkkiväärään taidepoliittiseen ohjelmaan”.
Viime eduskuntavaalien alla perussuomalaiset herättivät
kulttuuripiireissä hilpeyttä vaaliohjelmalla, jossa valtion tukeman taiteen
ehdoksi asetettiin suomalaisen identiteetin vahvistaminen. Sen sijaan
postmodernit kokeilut tulisi jättää markkinoiden armoille.
Silloin istunut porvarihallitus ei tällaista sisällöllistä rajausta tehnyt.
Pikemminkin se herätteli kaikkia taiteilijoita näkemään itsensä osana talouden
kasvua ja kehitystä.
Linjaus ei herättänyt ansaitsemaansa huomiota, ja haastattelijan kysymyksistä
päätellen on nyt jo päässyt unohtumaankin. Ja varmaan siksi, ettei sitä koeta kenenkään
ideologiaksi vaan yhteisesti eletyksi realiteetiksi – ajan hengeksi.
Tamperelaisen kirjallisuudentutkija Elina Jokisen väitöskirja Vallan kirjailijat (2010) tiivisti ilmiön
niin, että vuosikymmenten saatossa kirjailija on palvellut kansallisvaltion ja
hyvinvointivaltioin ihanteita, mutta nykyisin identiteettiä leimaa
kilpailutalous. Tutkijan mukaan jopa valtion kirjailija-apurahasta on tullut
markkinaehtoisemman elämän elementti, sillä se on sementoinut ajatuksen
kirjailijuudesta ammattina ja ensisijaisena toimeentulon lähteenä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön
selvitysmies Tarja Cronbergin raportti Luova
kasvu ja taiteilijan toimeentulo (2010) laventaa kilpailutalouden koskettamaan
koko taiteilijakuntaa.
Raportissa on käytännöllisiä ehdotuksia, joilla taiteilijan
juridista asemaa palkansaajan ja yrittäjän väliin putoavana ”itsensä
työllistäjänä” selkiytettäisiin, mutta myös monia palaverioivalluksia luovan
työn merkityksestä kansantaloudelle ja henkiselle ilmapiirille.
Kiinnostavin lienee luonnehdinta
taiteilijoista työmarkkinoiden ”kipeästi kaipaamien uudistusten
kokeilulaboratoriona”.
”Yli puolet taiteilijoista toimii
vapaana taiteilijana tai freelancerina. He ovat itsensä työllistävien
tulevaisuuden ammattien etujoukko”, Cronberg kirjoittaa.
Lausunnollaan Cronberg halusi muun muassa torjua Vanhasen I hallituksen
kaavailut, joissa kulttuurialan koulutusta olisi muun ammattiin tähtäävän
koulutuksen tavoin mitoitettu työllistymisen mukaan.
Cronberg muistuttaa, että
talouden tulevien tarpeiden ennakoiminen on vaikeaa. Ja että luovan talouden
sektoreista juuri taide on ennakoimattoman perustutkimusta. Käytännössä tämä
kai tarkoittaa, että kansalaisia yhä kannustetaan sijoittamaan aikaa ja
osaamista taiteelliseen koulutukseen ja tuotantoon, mutta samalla heidän
tulisia valmistautua siihen, että sijoituksen riski on pitkälti yksityistetty
Seuraukset voi nähdä
taiteilijoiden työttömyysluvuista (20 %), keskimääräistä kansalaista
heikommasta toimeentulosta ja sosiaaliturvan aukoista, joista Cronbergin
raportti antaa myös inhorealistista tietoa.
Tehtävänanto taiteille ja taidekoulutukselle on selkeämpi
kuin perussuomalaisten vaaliohjelmassa, jossa suomalaisuus voi tarkoittaa mitä
tahansa mitä sen tilanteen mukaan halutaan tarkoittavan. Ja selkeä oli myös
silloisen kulttuuriministerin haastattelu Helsingin
Sanomissa, vaikka se sivuutettiin vielä vähemmällä huomiolla ja vähemmillä
kysymyksillä kuin Cronbergin raportti.
”Vastedes
yhä useampi kulttuurityöntekijä löytää työtä jostain muualta kuin kulttuurin
ydinalueilta”, Stefan Wallin totesi (HS 15.2.2011).
Kulttuuriministerin poikkihallinnollisessa
visiossa taiteen alan koulutus ja osaaminen alkaa tuottaa hyvinvointipalveluita
ja liike-elämän resursseja perinteistä taide-yleisöä laajemmalle sektorille.
Näin hyödynnettynä taide myös legitimoi valtiolta saamansa tuen, Wallin
aprikoi.
Ajatuskulku on kieltämättä vieras perussuomalaisten
vaaliohjelmalle, joissa taidetta tehdään jonkin perin hämäräksi jäävän
kansallisen arvopohjan vuoksi.
Tätä arvopohjaa Ville Lähteen
verkkokirjoitus kommentoi lisäämällä perussuomalaisten taidekannanottoon siitä
puuttuvan sanaparin: ”Rappiotaide”.
Natsiviittaus
ei ole mauton vaan huokea, köyhän ajattelun tulos. 1930-luvun sijaan ajatus
pitää ensin palauttaa 1990-luvulle, jolloin joukko saksalaisia taiteilijoita
päätti, ettei 1930-luvun tulisi enää määrittää heidän suhdettaan traditioon. Taide
saisi taas puhua vaikka kansallisista arvoista, kunhan se ei teeskentelisi
olevansa pelkästään modernia – ikään kuin kaikki olisi alkanut ja ikään kuin
kaikki olisi pitänyt aloittaa alusta natsivallan jälkeen.
Mikäli vanha ideologia ei enää tunnu pätevältä, sen voi
yrittää korvata ikivanhalla: eurooppalainen kulttuuriälymystö alkoi entistä useammin
legitimoida päähänpistojaan vasemmistolaisuuden sijaan konservatiivisilla
arvoilla.
Saksalaisista kirjailijoista Günter
Grass ja W.G Sebald kuuluttivat, että Saksa on jo sujut edellisen vuosisatansa
kanssa, ja Botho Strauss katsoi vieläkin kauemmas menneisyyteen. Erityisesti
Strauss vaati lojaalisuutta kansallisia traditioita kohtaan. Sillä, että
julkinen mielipide on laiminlyönyt sankaruuden, armeijan, kirkon, auktoriteetin
ja hallitsijavallan, Strauss perusteli, on ollut kohtalokkaita seurauksia.
Samaan aikaan myös Suomessa
kansallis-isänmaallinen puheenparsi teki jonkinlaisen paluun. Tosin voitetuksi koettu
trauma ei ollut aseveljeys natsien kanssa vaan rähmällään olo Neuvostoliiton
suuntaan.
Julkinen keskustelu luki kansallistunteen
nousun merkkejä Lotta-järjestön rehabilitoinnista, puolustusministeriön näyttävistä
hävittäjähankinnoista, naisten armeijapalvelusta ja jääkiekosta. Myös akateemisissa
piireissä oltiin ilmiön suhteen valppaina.
Kirja kiinni! -festivaalin
teemaan sopivia esimerkkejä ovat nykyisen Itä-Suomen yliopiston professorin
Erkki Seväsen lukuisat julkaisut taiteen yhteiskunnalle tekemistä tai siltä odotetuista
palveluksista. Kirja Taide instituutiona
ja järjestelmänä (1998) sisältää sen verran sosiologista puhetta ”taiteen
normatiivisesta ja funktionaalisesta autonomiasta”, että onnistun ehkä
paremmin, jos yritän kuvata taiteen kulttuurisia sidoksia Kulttuurintutkimus-lehdessä vuonna 1995 julkaistun artikkelin
avulla.
Siinä Sevänen perehdyttää lukijaa
suomalaisen kirjallisuudenopetuksen ideologisiin painotuksiin.
Seväselle kansallismieli ja
isänmaallisuus on ”modernin valtion kansalaisuskontona”, joka sitoo erilaisia
väestöryhmiä valtioon ja sen hallitsemaan alueeseen. Koska kansakunta on pitkälti
poliittinen tuote, jonka ”olemassaolo perustuu psykologisiin
samastumismekanismeihin”, pitää sitä jatkuvasti vahvistaa esimerkiksi
peruskoulutuksessa ylläpidettyjen arvojen välityksellä.
Fennomaanista
kansallisuusaatetta jäsensi useammin kieli kuin poliittinen itsenäisyys,
Sevänen muistuttaa. Osin siksi autonomian ajan ja sotien välisen kauden
kirjallisuudenopetuksella on ollut niin keskeinen tehtävä kansallis-isänmaallisen
arvojärjestelmän muodostuksessa ja levittämisessä. Kun kotiseutu ja isänmaa
asetettiin 1800-luvulla pedagogian tietoisiksi keskuksiksi, se ei myöskään
aiheuttanut ristiriitaa tsaarinvallan kanssa - suomalainen nationalismi ei
ollut kumoushenkistä vaan säilyttävää ja auktoriteettiuskoista.
Sisällissodan myötä
kristillisyys ja agraarihenkisyys lujittuivat entisestään: äidinkielen
lukemistot alkoivat todistaa ”kaupunkeja ja teollisuustyöväestöä kohtaan
tunnettua epäluottamusta”, Sevänen kirjoittaa.
Kun ”jalostava” kuva
suomalaisesta luonnosta ja talonpoikaisesta viljelystyöstä muurattiin
kirjallisuutemme kivijalaksi, taustalla ei siis ollut pelkkä esteettinen
makutottumus tai todellisen elinkeinorakenteen jälkeenjääneisyys vaan
pikemminkin kansakoululaitosta ohjanneen poliittisen eliitin ihanteenmuodostus.
”Kotiseutu- ja isänmaanrakkauden herättäminen” sekä ”uskonnollisten arvojen”
välittäminen säilyivät Seväsen mukaan opetusministeriön painotuksina aina
1960-luvulle saakka.
Tosin vaikuttaa siltä, että
valtion kiinnostus kirjallisuudenopetukseen on vähentynyt samassa mitassa kuin
opetuksen päämäärät ovat moniarvoistuneet. Tämä on ymmärrettävää:
kirjallisuudenopetuksessa ei alun perinkään ollut ensisijaista
taiteellis-kulttuurinen sivistys vaan yhteiskuntapoliittinen hyöty.
Ja
siis vielä kertauksen vuoksi:
Jos
perussuomalaisten löysästi muotoillut vaaliheitot olivat taidepoliittinen
ohjelma (mitä epäilen), jota oli aikomus toteuttaa (mitä epäilen vahvasti), ei
se ahdasmielisyydestään huolimatta asettanut taiteelle yhtä yksiselitteisiä,
poliittista ja taloudellista eliittiä hyödyttäviä päämääriä kuin Opetus- ja kulttuuriministeriön
tilaama raportti tai istuneen kulttuuriministerin lehtihaastattelu.
Vai olisiko tuo loppu pitänyt muotoilla niin, että Suomen valtion taidepolitiikka on ennen vanhaan ollut pitkälti sellaista kuin perussuomalaisten vaaliohjelmassa sanotaan. Ainakin Timo Soinin ja Matti Putkosen kouluvuosiin asti. Ja että nyt valtion taidepolitiikka on pitkälti sellaista kuin selvitysmies Cronberg ja ministeri Wallin sanovat. Vaikka kaikki eivät olisi sitä vielä huomanneet...
VastaaPoista