”Suomalaisille on tyypillistä, että kielteiset tunteet
koetaan voimakkaammin kuin myönteiset”, kirjoittaa teoreettisen filosofian
professori Ilkka Niiniluoto:
”Maahamme on juurtunut
kiusallinen kielteisyyden kierre. Se lamauttaa luovuutta, uudistushalua,
rohkeutta ja päättäväisyyttä koko yhteiskunnassa” (”Henkistä elvytystä tarvitaan”, HS 27.10.2013).
Ikään kuin omien sanojensa
vakuudeksi, ja muistuttaakseen lukijoille, että myös teoreettisen filosofian
professori on tyypillinen suomalainen, Niiniluoto palaa entisen oppilaansa
Pekka Himasen julkisuudessa kokemaan arvosteluun. Julkisen keskustelun Niiniluoto
tiivistää sanaan ”tonkiminen”, arvostelussa käytetyiksi perusteluiksi mainitaan
filosofin ”paskanjauhanta” tai ”joutava hölinä” ja arvostelijoiksi
”epäinnostuneet ja lannistavat ihmiset”.
Itse
muistan lukeneeni seikkaperäisempiäkin arvioita.
Lisäksi muistan arvostelun
sisältäneen monia myönteisiä piirteitä. Kuten sen, että tästä lähtien myös
Suomen Akatemian johtaja tietää jo etukäteen, ettei pääministerin painostavaksi
koettu puhelu ollut painostusta, vaan Suomen Akatemia voi vastaisuudessakin
päättää tieteen rahoituksesta hankeen meriittien eikä tukijoiden yhteiskunnallisen
aseman perusteella. Myönteistä oli sekin, että lakiehdotus poliittisten päättäjien jaettavaksi - ohi virkamiesten ja asiantuntijoiden – korvamerkittävästä tieteen
rahoituserästä pääsi Himasen antaman esimerkin valossa julkiseen keskusteluun.
Suomalaisittain
epätyypillisiä, myönteisiä näkökulmia olisi lisääkin. Kuten se, Himasen Sinistä kirjaa luettiin laajasti, kun
taas esimerkiksi Maanpuolustuskorkeakoulun julkaisuja lukee vain Iranin
suurlähettiläs. Päivän lehden mukaan Alan Salehzadin tutkimusjulkaisun verkosta
poistanut tutkimusjohtaja Hannu K. Kari on ollut ”niin helkkarin kiireinen”
ettei ole aiemmin itse ehtinyt lukea Salehzadin töitä (”Haglund selvittää Iran-tutkimuksen poiston”, HS 28.10.2013).
Suomessa
tehdyn ulkopoliittisen tutkimuksen arvioinnin delegoimista ulkovaltojen
diplomaateille voi tietysti pitää pahana. Pelkästään hyvänä on syytä pitää
sitä, että talouspoliittisen tutkimuksen arviointia delegoidaan bloggaajille,
toimittajille ja tutkijakollegoille, eikä julkista keskustelua ohjata vain työn
tilaajan tai sen tekijän lähipiirin intresseistä.
Tyypillisesti
kielteinen suomalainen näkökulma olisi puolestaan, ettei Niiniluodon
kirjoituksen tarkoituksena ole ”elvyttää” keskusteluilmapiiriä professorin
omalla, viileän asiallisella esimerkillä, vaan jatkaa pottuilua niille, jotka
90-luvulla vähättelivät hänen oman filosofityöryhmänsä tuloksia.
Kritiikin
motiivit ovat Niiniluodolta vuosien saatossa unohtuneet nyt mainittua ”pilkkaa”
ja ”katkeruutta” lukuun ottamatta, joten virkistän filosofin muistia. Esimerkki
on työryhmän viimeisestä raportista Nykyajan
etiikka (2006).
1990-luvun alkupuolella keskustajohtoinen hallitus
suorastaan kampanjoi Suomeen maan kansanomaisista demokratiaperinteistä
poikkeavia hovikulttuurin mukaelmia.
Vahingollisinta
oli kulttuuriministeri Tytti Isohookana-Asunmaan päätös niputtaa valtion pienemmät
taiteen tukimuodot miljoonan markan mediaseksikkääksi Suomi-palkinnoksi, tyhjänpäiväisintä
oli pääministeri Esko Ahon asettama ”Suomen henkistä tilaa ja tulevaisuutta”
pohtiva filosofinen toimikunta.
Sittemmin
virkaporras on yrittänyt kaikessa hiljaisuudessa korjata kulttuuriministerin
virheen, ja pääministerin toimikuntakin teki itse itsensä vähitellen
tarpeettomaksi.
Niiniluodon johdolla se ehti julkaista
kirjoituskokoelman Suomen, Euroopan ja Maailman tilasta, ja lopuksi vielä
nykyajasta, oikeasta ja väärästä, joten sen pätevyysalan laajenemiselle ei enää
jäänyt paljonkaan tilaa.
Tosin jo Suomen henkinen tila ja tulevaisuus (1994) torjui asiantuntijaryhmälle
sälytetyn ammatillisen vastuun. Esipuhe pienensi sisällön ”kansalaispuheenvuoroksi”,
mikä käytännössä tarkoitti akateemisilla titteleillä väritettyä
yleisönosastokirjoittelua.
Nykyajan etiikassa tekijöiden taakkaa keventävä määritelmä on
vaihtunut ”keskusteluksi”, minkä erottaa toisten ih misten harjoittamasta ”tonkimisesta”
lähinnä kirjoittajien lateus ja moraalinen itsevarmuus..
Viime kädessä ”globalisoituneen
elämänmuodon eettiset ja yhteiskunnalliset haasteet” osoittautuvatkin yksityiskohdiltaan
ylivoimaisen hämäriksi. Harva kirjoituskokoelman tekijä löytää niiden keskellä
omimmalle alueelleen, mihin kirjan ammattifilosofit reagoivat filosofien
tapaan. He selittävät tavanomaisten yleiskäsitteiden kreikkalaisen etymologian
ja laativat nelikentän.
Selkeimmin tästä linjasta
poikkesi teologi Terho Pursiainen, joka virkisti lukijaa luterilaisella
kurituksella, sekä sosiologi Jari Ehrnrooth, joka lannisti mauttomilla pulinoilla.
Tällä kertaa Ehrnroothin suurin
huoli näytti olleen se, että tavallinen rahvas yrittää kaupallisilla
markkinoilla ”saavuttaa identiteettinsä”, vaikka oikeasti ihmisen pitäisi
”toteuttaa eksistenssinsä”.
Luontevimmin Ehrnrootin
kömpelöitä arkaismeja vilisevä kirjoitus sopisi johonkin Dan Brownin uskonnolliseen
salaliittojännäriin, jossa kummia puhuva munkki horjuttaa katolisen kirkon
arvovaltaa nostamalla ”yksilöllisen läsnäolorikkauden” Jumalan sijaan palvonnan
kohteeksi. Loppukohtauksessa munkki putoaisi pohjattomaan kuiluun tai tuliseen
pätsiin, mutta ehtisi vielä antaa pahaenteisen julistuksen:
”Ainutkertaisen eksistenssin
toteuttamisessakin on hyväksyttävä tavoittamattoman dialektiikan
välttämättömyys.”
Pursiaisen retorisen
taidonnäytteen ja Ehrnroothin narsistisen näytöksen rinnalla Niiniluodon artikkeli
”Onko yrityksillä moraalista vastuuta?” edustaakin paremmin sitä, mistä toimikunnan
julkaisuissa on ollut keskimäärin kyse.
Enron-skandaalin varjossa
laadittu kirjoitus nostaa filosofin etualalle, kuten firman pikkujouluissa
esiintyvät lavakoomikot, mutta asiallisesti tarkasteltuna se jättää filosofialle
sivuroolin. Yhtäältä Niiniluoto tunnustaa yrityksen eduista poikkeavan yleisen
mielipiteen oikeutuksen, mutta toisaalta tuomitsee taloudellisten voittojen
”moralisoinnin”.
Niiniluodon johtopäätökset ovat juuri
näin sovinnaisia, koska enempää liikkumavaraa hänellä ei ole. Kun Adam Smith
loi modernin taloustieteen ja Immanuel Kant oikeusteorian perustan, molemmat pitivät
itseään moraalifilosofeina. Nykyisin asetelma on kääntynyt nurin, ja filosofi Niiniluoto
joutuu nöyrästi kysymään juristilta, mikä on sopivaa, ja taloustutkijalta, mikä
on riittävän paljon.
Tällä tavoin Niiniluodon
mainitsema ”koko etiikan idea” ei ole kadonnut ainoastaan liikeyrityksistä,
mikäli ne noudattavat korkeaa moraalia tai ympäristötietoisuutta aivan muista
kuin omantunnon syistä – vaikkapa pitääkseen markkinoiden toiminnan
ennustettavampana tai tavoitellakseen arvokasta imagoetua.
Lisäksi se on kadonnut
moraalifilosofiasta.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että
Niiniluodon ”hyvän” määritelmä on liikeyritys, jonka ”toimet johtavat
ihmisille, luonnolle ja yhteiskunnalle myönteisiin seurauksiin”, mutta
ammattifilosofina hänellä ei ole mitään erityisiä edellytyksiä selvittää mikä
oli myönteistä ja miten siihen päädyttiin.
Niinpä Niiniluoto kyseenalaistaa
aivan aiheetta bisnestalot, jotka julkisuudessa kohentavat ”arvoprofiiliaan”
erilaisilla omaa toimintaansa luonnehtivilla perushyveiden luetteloilla (asiakastyytyväisyys,
luottamus, kunnioitus).
Jos tämä on ”vain ulkoisen imagon
luomista”, joka ”jää helposti pelkäksi sanahelinäksi ilman todellista
vaikuttavuutta”, mitä muuta virkaa pääministerien filosofitoimikunnilla on,
paitsi Niiniluodon paheksuma ”ulkokultaisuus”? Tai kysytään toisin. Eikö ole
aiheellista kyseenalaistaa filosofit ja filosofitoimikunnat, jotka julkisuudessa
kohentavat ”arvoprofiiliaan” erilaisilla toisten toimintaa luonnehtivilla
peruspaheilla (ahneus, ennakkoluuloisuus, välinpitämättömyys)?
Lehtikirjoituksessaan Niiniluoto jatkaa lähinnä itselleen ja
Pekka Himaselle ”kiusallisen” kielteisyyden kierteen kuvailua seuraavan tapaan:
”Yhdysvaltalainen filosofi Robert
C. Solomon on analysoinut tyypillisiä kielteisiä tunteita, jotka liittyvät
menetyksen kokemukseen ja syyllisten etsintään: ihmisten katkeruus kohdistuu
heitä sosiaalisesti ylempiin, viha samassa asemassa oleviin ja pilkka tai
halveksunta heikommassa asemassa oleviin. Muita heikoksi koettua omaa
identiteettiä vahvistavia mekanismeja ovat ylempien kritiikitön ihailu,
lähimmäisiin kohdistuva epäluulo sekä naapurikateus, heikompien syrjiminen ja
erilaisuuden pelko.”
Kovin tieteelliseltä filosofi
Solomonin analyysi ei vaikuta, mutta sen verran siitä voi päätellä, ettei
Niiniluoto otaksu olevansa samassa tai heikommassa asemansa kuin arvostelijansa
vaan sosiaalisesti ylemmässä asemassa. Siinä suomalaiseen yliopistopolitiikkaan,
tai Pekka Himasen ja Heidi Liehun kaltaisiin filosofi-ilmiöihin, vahvasti
Helsingin yliopiston rehtori, kansleri ja professori on tietysti aivan
oikeassa.
Väitän silti, ettei oma ”katkeruuteni”
johdu siitä, että olen minäkin kerran ollut kaksi kertaa kolme varttia
professori Niiniluodon alainen, tai siis teoreettisen filosofian sivutoiminen tuntiopettaja
yhdessä seminaarissa. Katkeruus johtuu enemmänkin siitä, että kriitikkona
joutuu toisinaan mukaan ajatukselliseen tyhjiöön, joka julkaistaan kirjan
muodossa enemmän tekijän yhteiskunnallisen aseman kuin tekstin sisällöllisten
ansioiden perusteella.
Tosin uusi lehtikirjoitus
syventää vanhojen puheenvuorojen sisältöä.
Niiniluodon vuosien mittaan
hioutunut käsitys siitä, mitä tieteen vapaus on ja mihin rakenteisiin se
perustuu, voi vaikuttaa oman urakehityksen ja yleisen poliittisen ilmaston
kääntelemältä tuuliviiriltä. Mutta toisaalta selventyy, miksi Turun Sanomien vanha määritelmä
pääministerin asettaman filosofitoimikunnan johtajasta loukkasi, ja loukkaa
yhä. Ei kai Niiniluoto voi olla ”posetiivarin filosofi”, jos yliopiston ylimmän
johdon palkkakin nousi uuden yliopistolain myötä liki kaksinkertaiseksi posetiivariin
verrattuna?
Arvostelun julkaisi Aamulehti
otsikolla ”Yliopisto ensin, tiede hyvä kakkonen”, mukana oli vasta voimaan
tulleen yliopistolain seuraamuksista kertova faktalaatikko.
Faktalaatikko puolestaan
selventää, mitä on se ahneus, jota vastaan Niiniluoto jostakin syystä kehottaa
lehtikirjoituksessaan taistelemaan. Ei yksittäisiä euromääriä, ei erillisiä
bonuksia, vaan hyvinvointiyhteiskuntaa ja kansalaisyhteiskuntaa hajottava
trendi, jossa johtavalle luokalle annetaan entistä suuremmat mahdollisuudet
kasvattaa taloudellista kuilua suorittavaan portaaseen, ja jossa johtava luokka
myös käyttää ne hyväkseen.
”Tarvitsemme henkistä elvytystä,
joka taistelee ahneutta, ennakkoluuloisuutta, itseensä käpertymistä,
varovaisuutta ja välinpitämättömyyttä vastaan”, Niiniluoto kirjoittaa. Olen
aika varma, että jokin tällainen taistelu on ollut jo käynnissä, ja että sitä
ovat käyneet Niiniluodon leimakirveellä lyödyt ”lannistavat” ja ”katkerat”
ihmiset. Harmi, että niinkin kunnianhimoinen ja verkostoitunut henkilö kuin
professori Ilkka Niiniluoto on omine ennakkoluuloineen käpertynyt rintaman
väärälle puolelle.
Ilkka Niiniluoto: Dynaaminen sivistysyliopisto. Sata puhetta ja
kirjoitusta vuosilta 1987 – 2010. Gaudeamus 2011.
Filosofian professorina
Ilkka Niiniluoto tuomitsi pyrkimykset johtaa yliopistojen tehtävät tiedeyhteisön
ulkopuolelta, jossa vaikuttivat yhteiskuntapolitiikan ja tuotantoelämän
näkökohdat.
Sellainen on DDR:stä, Niiniluoto ivasi.
Helsingin yliopiston rehtorina
ja sittemmin kanslerina Niiniluotoa on moitittu pyrkimyksistä johtaa yliopistojen
tehtävät tiedeyhteisön ulkopuolelta, jossa vaikuttavat talouspolitiikan ja
tuotantoelämän näkökohdat.
Sellainen on USA:sta,
arvostelijat ivaavat.
Tämän ristiriidan kömpelö
sovittelu muodostaa Dynaamisen sivistysyliopiston rungon, lehtinä versovat aikajärjestyksessä
julkaistut hallintovirkamiehen puheenvuorot.
1980-luvulla ajettua
tutkinnonuudistusta Niiniluoto piti huonona, koska opintoja olisi kanavoitu
työllistymistarpeen eikä sivistysihanteen mukaan. Kiisteltyyn yliopistolakiin
huipentunut ”itsenäistymiskehitys” 2000-luvulla on hänestä parempi. Olennaista siinä
on syvempi yhteistyö elinkeinoelämän kanssa, kuten yrityksille tarjottu
täydennyskoulutusverkosto ja rekrytointipalvelut.
Toisin sanoen yliopiston
pitääkin laajentua yksityisen sektorin suuntaan, kunhan julkinen sektori ei
lainsäädännöllä puutu siihen, miten yliopisto hoitaa taloutensa kivijalan
muodostavaa tutkinto-monopolia?
En itsekään usko, että
kulttuurin viljely korkeakouluissa unohtuu, vaikka yritysjohtajille avautui nyt
tie niiden hallituksiin. Enemmän voivat järkyttyä yliopistojen dosentit, jotka
ensi kertaa elämässään tapaavat ihmisiä, jotka tuntevat taidetta ja osaavat
ranskaa.
Ongelma on siinä, että
samoille ihmisille maailma kauppakamarin ja ooppera-aition ulkopuolella on
usein vieras.
Lainvalmistelun alla elinkeinoelämän
viesti oli se, että hyvinvointi edellyttää lisäpanostusta
teknis-luonnontieteelliseen opetukseen ja valtion byrokratian leikkaamista.
Todellisuudessa panostus on jo niin kova, että Tampereen teknilliseen
yliopistoon pääsee 29 % hakijoista. Kynnys on toiseksi alhaisin, korkein on Tampereen
yliopistolla (9 %), jonka yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta valmistuvat
mm. sosiaalityöntekijät. Heistä on niin huutava pula, että sosiaalitoimi
rekrytoi jo ensimmäisen vuoden opiskelijoita.
Dynaamisen sivistysyliopiston harhakuvassa tilanne näyttää siltä, että
Suomessa on korkea koulutustaso ja vapaa tiede. Työvoima- ja rahapulasta kärsivät
julkiset päättäjät puhuvat akateemisesta rälssistä. Enemmän tutkintoon kuin
työtehtävän laatuun perustuvat palkka- ja kelpoisuusvaatimukset toimivat kuin
yliopistoille ja ammattiyhdistyksille maksettu kynnysraha, ja tekevät samalla
tavallisen ihmisen ammatinvaihdosta kohtuuttoman vaivalloista.
Niiniluodon silmässä voi olla ideologinen malka, jonka läpi katsottuna yliopiston
ja yrityselämän palveleminen on tärkeämpää kuin yhteiskunnan. Tai sitten
kansleri on kyynikko, joka tietää että valtion rahat tulevat aina vaikka
julkisuudessa vähän vinoilisikin yhteiskunnan ikeestä.
Fakta: Parhaat puolet
Yhteistyön syvetessä yliopistojen
on aika valita, mitä liike-elämän toimintamalleista se pitää itselleen
sopivina.
Tämän Helsingin yliopiston
nimissä puhuva Ilkka Niiniluoto kertoo torjuneensa: tulosvastuu.
Tämä otettiin käyttöön
välittömästi: johdon ja suorittavan portaan palkkakuilu.
Samassa hengessä myös
ylipiston budjetti julistettiin liikesalaisuuksiksi, mutta rehtorin
palkankorotusprosentti vuoti julkisuuteen. Uuden yliopistolain tultua voimaan
1.1.2010 se oli n. 60%.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti