Aleksis
Kiven päivänä alkanut ajatus katkesi mediassa esitettyyn, pohjimmiltaan
masentavaan poliittiseen näytelmään (piti katsoa tv-sarjan Boss viimeiset jaksot,
ennen kuin katosivat Yle Areenasta).
Sitä ennen SK:n toimittaja esitti kysymyksen, enkä minä osannut vastata. Jäin
siihen, miten ”oleellista on kriitikon ammatillisen aseman mahdottomuus, joka ei
anna kirjoittajille aikaa eikä taloudellisia kannustimia tulla uskottaviksi,
arvovaltaisiksi tai oikein miksikään.”
Jos kritiikki on lyhytaikaista sivutointa, kuten myyntityö Hesburgerissa tai
pimeä siivous, siihen ei kannata panostaa liikaa eikä herättää huomiota.
Huomiota herättävää voisi olla kielteinen kirjallisuuskritiikki, johon on
jäänyt jokin juoniselostusta koskeva virhe tai kyseenalainen tulkinnallinen
väärinkäsitys, koska kriitikko on ollut haluton tekemään sadan euron arvoista
työtehtävää alle kymmenen euron tuntipalkalla.
Turhasta kehumisesta ei kai jää koskaan kiinni. Enintään siitä seuraa Suomen
kuvalehden artikkeli, jossa kotimaista kirjallisuutta epäillään kehuttavan jo
liikaakin.
Mainitsin esimerkkinä satasen, joka on ollut Turun Sanomien
standardipalkkio siitä lähtien kun Suomi siirtyi markasta euroon. On totta,
että Aamulehdestä tai Kalevasta voi saada jopa sata kaksikymppiä, mutta koska
molemmat ovat vuosien mittaan laskeneet palkkioitaan vaikka Turun Sanomat ei
ole, on vain ajan kysymys koska Turun standardi on maan standardi.
Jos ja kun tällaisia summia saa romaanin arvostelusta, jonka pelkkään
lukemiseen menee liki kahdeksan tuntia, tai tietokirjan, jonka vertailuun muuhun
alan keskusteluun menee viikko, kriitikolta voi rapautua tunne, että hän olisi
enää vastuussa lukijoilleen.
Se ei ole mukava tunne. Vielä epämukavampi on tieto siitä, ettei tällaisia
palkkioita tarjoava toimitus tunne olevansa vastuussa kenellekään. Vähiten
kriitikoille, joista toimitukset käyttävät sellaisia ilmauksia kuin
”fakkiutunut” ja ”akateeminen”. Tällä tavoin kriitikko erotetaan lehden
kuukausipalkkaisista toimittajista, jotka fakkiutuneisuudesta ja
akateemisuudesta poiketen ovat erikoistuneita ja asiantuntevia. Seuraavaksi
sitten eroaa kriitikko. Lehdestä.
Viimeksi kokenut ja arvostettu teatterikriitikko Matti Linnavuori, joka
Kritiikin uutisissa kertoo, miksi ei allekirjoittanut Alma Aluemedian avustajasopimusta
(”Ei sopimusta”, KU 2/2013).
Ei luemma siksi, että kriitikko olisi ollut siihen liian ylpeä. Pikemminkin
vuodet lehtien palveluksessa, jotka käytännössä ovat aina voineet sanella
haluamansa sopimukset, ovat opettaneet säyseäksi ja nöyräksi. Uran piste tuli
siitä, ettei edes saneluun enää vaivauduta, vaan jopa palkkion määrä jää
allekirjoittajalle arvailun varaan. Tai se, maksetaanko mitään, vai maksaako
kriitikko vastaisuudessa juttujensa julkaisusta:
”Roope Ankka käyttää pientä pränttiä, kun haluaa epäreiluja ehtoja, mutta ei
pankkiiri Ankka sentään vaadi myymään tyystin sokkona.”
Kynnyskysymyksenä Linnavuori mainitsee myös sopimuksen kohdan, jonka mukaan
molemmat osapuolet ”hyväksyvät” Viestinnän keskusliiton ja Journalistiliiton
freelance-tehtävien myynti- ja toimitusehtojen sisällön oman sopimuksensa
osaksi, ja keskustelun toimituksen päällikön kanssa, joka auliisti kertoi, mitä
ehtojen sisältöä ei tulla missään nimessä noudattamaan.
Miksi pitää allekirjoittaa paperi, josta molemmat tietävät, ettei sen
teksti ole totta? Linnavuori kysyy. Niin, miksi?
Kysymyksiä:
VastaaPoista1. Miksi sinä et, vaikka provokaatiomielessä, kirjoita huonoja kritiikkejä, kun ei kerran makseta kunnolla? Ammattiylpeydestä? Vai jostakin ylevämmästä syystä?
2. Uskotko, että kirjallisuuskritiikin taso nousisi, jos kriitikoiden palkkiot nousisivat?
3. Onko kiihkeähkö julkinen keskustelu kirjailijoiden ja kriitikoiden palkkioista sinusta nimenomaan oman aikamme (puhuttakoon vaikka kymmenestä vuodesta) ilmiö, vai onko keskustelua ollut iät ajat?
Vastaan ensin kysymykseen 2: Kyllä.
VastaaPoistaSitten kysymykseen 1: Ammattaylpeys olisi minusta kyllä ylevä syy, mutta arvostelut ovat varmaan huonontuneet jos ja kun sama ammattiylpeys estää myymästä samaa työmäärää jatkuvasti huonontuvalla korvauksella (kts vastaus 1.).
3. Ehkä V.A, Koskenniemi ja Kai Laitinen eivät koskaan alentuneet puhumaan rahasta toimitusten kanssa? Sen sijaan nykyään toimituspäälliköt alentuvat maksamaat häpeällisiä palkkioita ja vaatimaan häpeällisiä sopimusehtoja, koska oma toimeentulo ja asema tulevat ensin. Vaikka kyllä Kalevan entinen kulttuurin esimies myönsi, että hävetti...