Kävin taas vaatekaapilla. Nyt löytyi kellastunut
kirjallisuuslehti…
Hittifilmissä Rakastunut Shakespeare (1999) nuori
William yrittää epätoivoisesti kirjoittaa näytelmää nimeltä Ethel, merirosvon
tytär, kunnes kokeneempi kirjailijakollega Christopher Marlowe antaa hänelle
neuvon. Entäpä jos Ethel olisi veronalainen ylhäisöneito, joka rakastuu
Romeoon, kilpailevan suvun jälkeläiseen?
Kun
valkokankaan fiktio muutetaan melkein faktaksi, Marlowe ei ole sepittänyt
ainoastaan Romeon ja Julian juonenkäänteitä.
Englantilaisen Alex Jackin toimittamassa uudessa editiossa hänen mainitaan myös
Hamletin toisena tekijänä.
The Times Literary Supplementissa
kirjoittanut Brian Vickers ei ole vakuuttunut, vaikka pitääkin Marlowen
vaikutuksen korostamista vähäisimpänä loukkauksena William Shakespearen
tekijänoikeutta vastaan (August 17, 2005).
Shakespearen näytelmien tekijyys kyseenalaistettiin
ensimmäisen kerran jo 1850-luvulla, mitä Vickers pitää oikeastaan aivan
ymmärrettävänä.
Silmitön
palvonta oli rakentanut Shakespearesta kansanomaisen neron, jonka klassisten
kielten taitoa pidettiin rajattomana ja yleissivistystä ylivertaisena, eikä
sellainen ihminen ole järin uskottava. Uskottavampaa oli, että todellinen
tekijä olisi joku omana aikanaan tunnetumpi, koulutetumpi ja jalosukuisempi
henkilö. Esimerkiksi filosofi, juristi ja valtiomies Francis Bacon.
Oli
paikallaan kysyä, Vickers toteaa, kykenikö tavallinen näyttelijä sepittämään
englanninkieleen satoja uudissanoja, omaksumaan vain asiantuntijoiden tuntemaa
lakitermistöä tai lukemaan ainoastaan alkukielellä julkaistuja kreikkalaisia ja
roomalaisia klassikkoja, kuten Shakespearen palvojat olivat vakuutelleet.
Tätä luonnotonta idolia vastaan
Baconin kannattajat kävivät jumalan kieltäjän innolla. Jännitystä lisäsivät
Baconin oman elämän mysteerit. Hän oli ruusuristiläinen, joten hänellä oli
käytössään vaikutusvaltainen järjestö, joka kykeni vaientamaan tiedot
valtiomiehelle huonosti sopivista teatteritoimista, ja hän harrasti salakirjoitusta,
joten hän kykeni piilottamaan totuuden ”Shakespearen” teksteihin.
Valitettavasti todellisuus on
taas kuvitelmia latteampi.
Shakespearen nerous ei edellyttänyt mainittavaa kielen
uudistusta, sillä kaikki hänen omikseen luetut sanat löytyvät myös muista
aikalaislähteistä.
Erityinen laintuntemus ei
myöskään ollut tarpeen, sillä käräjöinti oli ajan kansanhuvia ja Shakespearelta
tuttua lakitermistöä löytää monien muidenkin kirjailijoiden näytelmistä. Eikä
Shakespearen tarvinnut lukea kokonaisia antiikin klassikoita, sillä tarkemmassa
tutkimuksessa hänen kirjalliset sitaattinsa paljastuvat yleisiksi sananparsiksi
ja ajan alkeiskoulujärjestelmään kuuluneiksi hokemiksi, joita ankarat opettajat
paukuttivat rahvaan päähään.
Shakespeare oli lahjakkuus, jonka
tuotantoa me voimme arvostaa yhä tänään. Hän ei ollut ilmiö, joka kaipaisi
erityistä selittämistä.
Vickerin
mukaan tämä seikka jää yleensä huomaamatta Shakespearen kaatajilta, jotka
harrastelijoina pitävät uutena ja tavattoman sitä, mikä ammattimaiselle
historioitsijalle on tuttua ja tavallista.
Sama kaava toistuu taas kahdessa uudessa kirjassa, Vickers
päivittelee. Tai siis päivitteli kahdeksan vuotta sitten.
Peter Dawkinsin The Shakespeare Enigma nimeää
Shakespearen mestariteosten tekijäksi jälleen Baconin, vaikka ei väitäkään hänen
niiden lisäksi kääntäneen myös Raamattua
ja kirjoittaneen Montaignen esseitä, kuten 1800-luvun Bacon-huumassa vielä
uskoteltiin. Richard Malimin toimittama Great
Oxford nimeää todelliseksi mestariksi muutamia sieviä hovirunoja
julkaisseen aatelisen, Edward de Veren, mutta yhtä heppoisin perustein –
useimmat niistä liittyvät Sonettien
katkeraan itsetilitykseen ja näytelmien sisältöön, joista voi löytää
satunnaisia yhteyksiä de Veren skandaalinkäryiseen elämään.
Epäilyt siitä, ettei vaatimattomiin oloihin
syntynyt oppimaton näyttelijä voinut kirjoittaa Shakespearen mestariteoksia,
tai ettei häntä henkilönä ollut edes olemassa, eivät Vickersin mukaan
noudatakaan normaalin tieteen vaan tyypillisen salaliittoteorian mallia.
Salaliiton ”paljastaminen” edellyttää
tuttuihin teksteihin sisältyvien koodien huolellista tulkitsemista ja suurelta
yleisöltä tähän asti kätketyn historian kertomista, minkä seurauksena
virallisten instituutioiden ylläpitämä väärä totuus kumoutuu. Tällaisten
uskomusten horjuttaminen on paljon vaikeampaa kuin tarkistettavalla tiedolla
vakuuttaminen, joten turhautunut Vickers pelkää tämänkin kiistan jatkuvan
hamaan tulevaisuuteen.
…ja sitähän Vickers ei tiennyt,
että Shakespeare-koodia levitettäosiin vielä/taas myös elokuvan keinoin. Historiallisen draaman Anonymous
(2011) ohjaisi paremmin scifi- ja
katastrofigenrestä tuttu Roland Emmerich (Stargate,
Indepence day, The Day After Tomorrow, Godzilla).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti