En tiedä toista
kirjailijaa jonka kirjoista julkaistaisiin niin hyviä ja niin huonoja
arvosteluja, Paul Auster kirjoittaa ystävälleen.
Lause on kirjoittajalleen
tyypillinen monestakin syystä.
Ensinnäkin se kertoo Paul
Austerista. Toiseksi se kertoo, että Paul Auster on kirjailija. Kolmanneksi se
sekoittaa itsesääliin omakehua. Ja neljänneksi se ei yksinkertaisesti pidä
paikkaansa.
Ei missään julkaista enää
hyviä arvosteluja Paul Austerin kirjoista. Paitsi Helsingin Sanomissa, mitä nyt
tuskin voi laskea.
Paul Auster &
J.M. Coetzee Tässä ja nyt. Kirjeitä ystävyydestä. Suom. Erkki Jukarainen &
Seppo Loponen. Tammi 2013.
Amerikkalainen Paul Auster on aiemmin julkaisut kolmen
kirjan verran elämäkerrallisia esseitä. Eteläafrikkalainen J.M. Coetzee on
julkaissut kolme elämäkerrallista romaania. Nyt he julkaisevat yhdessä
valikoiman keskinäistä kirjeenvaihtoa otsikolla Tässä ja nyt – kirjeitä
ystävyydestä.
Miten
julkisuuteen tarkoitettujen muistelmien ja yksityisten kirjeiden minät eroavat
toisistaan? Eivät kovin paljon. Tai eivät ainakaan siten kuin tekijöitä
ihaileva lukija kenties toivoisi.
Esseistinä
Auster tekee elämän tavanomaisista vastoinkäymisistä taiteelle omistautuneen
poikkeusyksilön suuren tragedian. Lisäksi hänellä on tapana luetella
kirjallisuuden mestareita ikään kuin muistuttaakseen kenen seurassa on nähnyt
itsensä jo nuoresta pitäen.
Omahyväisyydestä
Auster ei tingi kirjeissäkään, vaikka toisinaan taiteilijan kärsimyksen korvaa
menestyksen ylellisyys. Aurinko, ruoka, keskustelut ja kaikkinainen
joutilaisuus Portugalin seminaarimatkalla oli epäilemättä ”ikimuistettavaa”.
Kuten varmasti myös Cannesin elokuvajuhlilla.
Lisäksi
Auster ei enää jankuta itsensä vertaisista mestareista vaan itsestään.
Ensimmäinen
kirje Cotzeelle luettelee heti kolme Austerin romaania. Ja lisää tulee sitä
mukaa kun Coetzee mainitsee jonkin asian, jonka Auster jotenkin liimaa omaan
tuotantoonsa.
Entä
Coetzee?
Nobelistin
romaanisarjan ”Johnia” hävettää oma koppava esteettisyys. Se vierotti läheisistä,
joille taide ei antanut samanlaisia elämyksiä. Myös kirjeiden John on esteetti,
mutta häpeämätön, sillä romaanimuotoon kuuluva itseironinen yliminä ei enää
kommentoi kirjeen kirjoittajaa.
Kirjailijat
voivat siis olla rasittavaa seuraa. Mitään omaperäistä sanottavaa heillä ei ole
edes ”ystävyydestä”, josta kustantaja on keksinyt kirjekokoelman alaotsikon.
Mieluummin he lausuvat sitaatteja klassikoilta, kuten lukeneistolla on tapana.
Tai
ehkä kollegalle ei voi paljastaa mitään, mitä voisi itse käyttää seuraavassa
romaanissa? Entä mitä jää jäljelle? Ei kovin paljon. Itsensä lisäksi Auster ja
Coetzee puhuvat joutavia maailmantilanteesta, vailla mieliin painuvaa
oivallusta tai painavaa proosaa. Otan esimerkin.
Oletteko
joskus kuulleet joltakin, että Hesarin
juttu Lähi-idän tilanteesta oli pinnallinen, minkä jälkeen puhuja syvällisesti
analysoi, että ongelman ydin ovat siirtokunnat ja että Benjamin Nertanjahu on
paha ihminen?
Totta
kai olette, maailma on täynnä tylsimyksiä. Ja tylsiä kirjailijoita, mutta sillä
erotuksella, että maailmanluokan kirjailijan mielestä pinnallinen juttu oli New York Timesissa.
Toinen, vielä nolompi vuoropuhelu
käydään Amerikan rahoitusmarkkinoilta alkaneesta finanssikriisistä (Euroopan
julkisten talouksien kriisi on toinen juttu, vaikka edelliseen kytköksissä ja
seurauksiltaan samankaltainen).
Coetzee
viittaa koturneiltaan Platonin luolavertaukseen, minkä nojalle hän päättelee,
että finanssikriisi on markkinaeliitin oma illuusio. Ja että kyse on vain
numeroista, jotka voidaan muuttaa toisiksi ja kriisi katoaa.
En
nyt paneudu päivän talousuutisiin, jotka ovat taas huonoja, vaan kysyn: miksi
kirjailija, joka nuorena koodasi tietokoneohjelmia ja on lisäksi etevä
shakinpelaaja, päätti sekoittaa toisiinsa illuusion (miten kaikki maallinen on
harhaa) ja abstraktion (miten sosioekonominen järjestys voi perustua kielen ja
numeroiden symbolijärjestelmään)? Ehkä vastaus liittyy siihen, ettei
kansainvälisiä kirjallisuuskonferensseja ole vielä siirretty neljän tähden
hotelleista kahden tähden hotelleihin, joten koko kohu tuntuu tarpeettomalta.
Nyt
Auster esiintyy hetken edukseen. Yrittäjän poikana hän muistuttaa, miten toimivat
luototusmarkkinat ovat toimivan yhteiskunnan ehto. Mutta sitten hän tekee saman
sykofanttisen eleen, joka toistuu kirjassa vielä monia kertoja. Hän väittää
olevansa Coetzeen kanssa samaa mieltä, vaikka tietää, että Coetzee on väärässä.
Tapaus
osoittaa, että Auster sekoittaa ystävyyden mairitteluun. Entä mitä tekee
Coetzee? Hän toistaa samat typeryydet vielä kolmasti, ja miksei toistaisi,
sillä vastarinta on kadonnut.
Tällainen ystävyys tuntuu
hyödyttömältä, mutta ehkä se juuri siksi on pyyteetöntä. Coetzee ei saa
ystävyydestä mitään, ei ainakaan älyllistä haastetta. Ja näin kuuluukin olla.
Ystävyyden kannalta on merkityksetöntä, mitä mieltä ystävä on Lähi-idän
tilanteesta tai finanssikriisistä. Ystävyys on.
En tietenkään tarkoita, ettei
ystävää pidä puolustaa. Joskus silmittömästi. Mutta se on jo toinen ystävyyden
laji. Sellainen, jossa teinitytöt ovat mestareita, mutta joka onnistuu myös
maailmanluokan kirjailijoilta.
Auster kertoo vuosia sitten
tavanneensa kriitikon, joka oli julkaissut hänestä loukkaavan arvostelun.
Sisäinen moraalinen voima esti Austeria vetämästä kriitikkoa kuonoon, mutta
jotain tyydytystä hän sai siitä, että tavatessa kriitikko ”valahti kalpeaksi”.
Tapojaan kriitikko ei silti korjannut, vaan loukkasi Austeria uudella
arvostelulla, josta Austerille jäi mieleen tämä käsittämätön lause: ”Paul
Auster ei usko perinteisiin kirjallisiin arvoihin.”
Minustakin lause on käsittämätön,
sillä sitä ei ilmeisesti ole arvostelussa, jonka kirjoittajan Auster jättää
hieman raukkamaisesti nimeämättä. Hän on – Austerin antamista johtolangoista
päätelleen - Tom LeClair, viisi romaania julkaissut kirjailija ja
kirjallisuuden professori. Raukkamaisen lisäksi Auster on siis ainakin
huonomuistinen, ellei sitten epärehellinen. Ja lisäksi aika lapsellinen.
Tietääkseni oikeudenmukaista
vihaa kohtaavat väärintekijät ”valahtavat kalpeiksi” vain eilispäivän halvassa
viihdekirjallisuudessa, jossa mustalaisnaisen silmät välähtävät ja
konttoritytöt nakkelevat niskojaan. Varmasti Coetzeekin tietää tämän, mutta
lähtee silti Austerin fantasiaan mukaan. Ystävyyden nimissä.
Lisäksi ystävyyteen kuuluu, ettei
loukkauksilta ainoastaan puolustauduta yhdessä. Niitä jaetaan yhdessä. Kuten
teinitytöillä on tapana.
Coetzee ei vaivaudu pohtimaan
onko kritiikillä journalismin lajina jotakin virkaa, mutta ei hän ainakaan
yritä olla kriitikoita jalompi. Coetzeen kirjeistä lukija voi koota itselleen lyhyen
listan eri taiteiden teoksista, jotka kovin kriittisen, suorastaan skeptisen
nobelistin mukaan ovat ”kaavamaisia”, ”keskinkertaisia” eivätkä ”erityisen
mainittavia”. Mainitsemisen arvoisten teosten ja tekijöiden lista on vieläkin lyhyempi, mutta sisältää ainakin Heinrich von Kleistin (1777-1811).
Entä Auster? Hän lausuu
harkitsemattoman mielipiteen, jonka puolesta on vaikea esittää järkeviä
perusteluita, joten hän esittää sen jalona periaatteena. Kriitikon ei pitäisi
arvostella työtä, johon ei itse pysty, Auster kirjoittaa jotakin Hemingwayn
ajatusta tapaillen. Sitten ajatus unohtuu, ja silmääkään räpäyttämättä Auster
mitätöi näyttelijä Charlton Hestonin koko elämäntyön: huono näyttelijä, jäykkä,
epäuskottava, mahtipontinen, jne.
Hestonin Julius Caesarin olen jo nähnyt, ja olin siitä vaikuttunut, Austerin
repertuaariin sen sijaan kuuluu lähinnä suuren kirjailijan esittäminen
lehdistötilaisuuksissa.
Austerin letkaus on syytä
sivuuttaa normaalina kantapöydän suun soittona. Paitsi tietysti jos on kovin happamalla tuulella, ja arvelee,
että sen(kin) taustalta löytyisi jotain Austerille niin tyypillistä ajattelematonta,
jopa kyseenalaista käytöstä. Itse asiassa koko Heston-jakson syntyy Austerin
tyrmistyksestä: miten elokuvajuhlilla tavattu Hollywood-näyttelijä, jota
Austerin pitäisi inhota tämän poliittisten vakaumusten perusteella, voikin
vaikuttaa niin miellyttävältä? Ja miten Hollywood-näyttelijä, jonka tulisi
inhota Austeria tämän poliittisten vakaumusten perusteella, voikin vuosia
myöhemmin tervehtiä häntä lentokentällä niin sydämellisesti?
No, varmaankin siksi, että lasten,
ystävien ja kollegojen lukuisissa lehtihaastatteluissa antamien lausuntojen
perusteella Charlton Heston oli poikkeuksellisen sydämellinen ja rehti ihminen.
Austerin toisenlaisesta
käsityksestä päätelleen hän tietää, että viimeisinä elinvuosinaan Heston tuki
presidentti Ronald Reagania ja esiintyi kansallisen kivääriyhdistyksen NRA:n
keulakuvana. Ja ehkä Auster tietää myös, että viimeisinä elinvuosinaan Heston
piti ”poliittista korrektiutta” merkkinä laumasieluisuudesta ja pelkuruudesta,
joka estää nykypolvia toimimasta vapauden hyväksi yhtä päättäväisesti kuin
heidän isänsä ja esi-isänsä ovat toimineet.
Sen sijaan Auster tuskin tietää,
että näytellessään Ben-Hurissa ”mahtipontisesti”
tai Apinoiden planeetassa ”jäykästi”
Heston samaan aikaan marssi kansalaisoikeuksien puolesta ja taisteli oman
aikansa konservatiivisia virtauksia vastaan demokraatti-puolueen näkyvänä
tukijana.
Austerilla ja Hestonilla olisi
siis ollut paljon yhteistä lentokentällä käydyn keskustelun pohjaksi. Kuten se,
että me kaikki muutumme vanhemmiten vähän ahdasmielisemmiksi ja kaunaisemmiksi.
Mutta tietysti erojakin löytyy. Kuten se, ettei Austerin romaaneista, esseekokoelmista
ja kirjekokoelmasta löydy samanlaista sydämensivistystä ja ainutkertaista
taiteellista testamenttia, jonka todistuskappaleina ovat Hestonin
omaelämäkerta, päiväkirjat, elokuvat, lähipiirin lämpimät lausunnot ja
kritiikin kiitokset:
”From start to finish,
Heston was a grand, ornery anachronism, the sinewy symbol of a time when
Hollywood took itself seriously, when heroes came from history books, not comic
books. Epics like Ben-Hur or El Cid simply couldn't be made today, in part
because popular culture has changed as much as political fashion. But mainly
because there's no one remotely like Charlton Heston to infuse the form with
his stature, fire and guts” (Richard Corliss, Time Magazine April 10, 2008).
Gotta tell´ya, man: just love this shit!
VastaaPoista