I
Miten filosofia lunastaa
paikkansa tieteenä tieteiden maailmassa? Sipoolainen toimittaja Päivi Karvinen
vastaa kysymykseen Helsingin Sanomien
mielipide-palstalla (”Arvokas elämä unohtui”, HS 10.11.2013).
Pekka Himaseen työryhmän saama palaute peittää
itse asian muotoseikkoihin, Karvinen arvioi. Karvisen mukaan Himanen on tehnyt
filosofin tehtävän, ja luonut sinänsä abstraktin käsitteen, elämän arvokkuuden
(”dignity”). Sen sijaan ”konkretian määritteleminen olisi meidän toimittajien
tai yhteiskunnallisia palveluita suunnittelevien ja toteuttavien tahojen
tehtävä”.
Niin varmaan onkin, mutta samalla Karvinen
esittää käsityksen filosofiasta, joka ei juuri eroa termin pejoratiivisesta
käytöstä. Arkikeskustelussa ”filosofointi” tarkoittaa itseensä käpertyvää,
asiasta ja muista osallisista irtaantunutta puheenvuoroa, etuliite
”akateeminen” puolestaan tähdentää, ettei filosofiaa voi soveltaa käytäntöön.
Useimmat filosofit uskovat, että heidän
ajatuksensa sisältävät yhteiskunnallisesti relevantteja vaihtoehtoja, jotka on
mielekästä tarjota poliittisen prosessin käyttöön. Osa jopa uskoo tehtäväkseen
valintojen ohjailun oikeaan suuntaan. Näin myös Himanen, joka
lehdistötilaisuudessa tähdensi tuoreen raportin sisältävän lukuisia
”konkreettisia ehdotuksia”. Eri asia sitten on, jos kritiikki ei niitä löydä,
mutta löytää kyllä Karvisen itseisarvoksi nostamia abstrakteja käsitteitä.
”Jotta
tämä kirja toimisi varsinaisena tutkimuksena, se tulisi aloittaa siitä, mihin
se nyt päättyy”, akatemiaprofessori Pertti Alasuutari kirjoittaa Helsingin Sanomien julkaisemassa
kirja-arvostelussa (”Himasen teos ei ole tutkimusta”, HS 8.11.2013):
”Tulisi alkaa lopussa esitellystä
dignity-indeksistä ja esimerkkimaiden vertailusta. Indeksin oikeutus tulisi
lunastaa osoittamalla, miten se selittää maiden välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä
sekä eri tekijöiden välisiä kausaalisuhteita paremmin kuin aikaisemmat
indeksit.”
Siis
se, minkä tekijä painokkaasti kertoo kirjan ytimeksi, puuttuu kriitikon mukaan
kirjasta lähes kokonaan.
Alasuutarin
näkemystä voi yrittää vähätellä sosiologin tulkintana filosofiasta, mutta
kovasti se kuulostaa tutulta. Oikeastaan samalta kuin filosofin tulkinta
filosofiasta.
Vuonna
1994 filosofi ja politiikantutkija Mikko Lahtinen arvioi filosofisessa
aikakauslehdessä N&N
Himasen uran toistaiseksi ainoan tieteellisen tutkimusjulkaisun, väitöskirjan
Bertrand Russellin haaste: Russellilainen uskontokritiikki esimerkkinä
aikalaiskriittisestä filosofiasta.
Toimittaja
Karvisen tavoin Lahtinen kiinnitti huomion Himasen abstraktiin
käsitetuotantoon, mutta Karvisesta poiketen sitä ei nostettu filosofian
ensisijaiseksi tehtäväksi eikä filosofin ansioksi:
Russellin yhteiskunnallisista malleista Himanen
toteaa: "konservatismin ja revolutionismin sijasta ne ovat
bernsteinilaisittain revisionistisia ja tai reformistisia" (s. 155).
Himanen ei erittele yksityiskohtaisesti näitä Russellin yhteiskunnallisia
malleja, jolloin esimerkiksi yllättävä viitaus Russellin bernsteinilaisuuteen
jää hämäräksi. Sen sijaan Himanen luokittelee hirmuisella tarmolla Russellin
ajattelua erilaisiin ismeihin, joita mainitaan Bertrand Russellin haasteessa kymmeniä, ehkä jopa satoja.
Himanen luottaakin vakaasti siihen, että asia on selvitetty ja selitetty, kun
se on saatu luokitelluksi joksikin tietyksi ismiksi: "näiden luokittelujen
avulla on mahdollista luonnehtia täsmällisesti
tutkimukselle tärkeitä käsitteitä, kuten 'rationalisti', 'irrationalisti',
'arationalisti', 'teisti', 'fideisti', 'pistikko', 'agnostikko', 'skeptikko' jne."
Sosiologi Alasuutarin tavoin Lahtinen kiinnitti
myös huomion tutkijan itsensä määrittelemään tutkimuksen käytännölliseen
ytimeen. Se tuntui silloinkin jäävän jonnekin teorian varjoon ja varsinaisen
tutkimustyön tavoittamattomiin.
Ensin lainaus Himasen väitöskirjasta:
Russellin uskontokritiikkiä ei voi ymmärtää in
abstracto. Russellin uskontokritiikin luonteeseen kuuluu sen osallistuvuus ja
soveltavuus. Tärkeä osa Russellin moraalisesta kritiikistä on esitetty suurelle
yleisölle tarkoitetuissa artikkeleissa, esseissä, haastatteluissa, luennoissa
jne. lehdissä, kirjoissa, radiossa ja televisiossa.
Sitten Lahtisen kirja-arvostelusta:
Kuitenkin Himasen piirtämä kuva Russellin
uskontokritiikistä ja aikalaiskriittisyydestä jää juuri tässä suhteessa
abstraktiksi. Himanen hallitsee kyllä sujuvasti Russellin teoksissaan esittämän
"kirjallisen" uskontokritiikin sekä sen taustalla olevat teoriat ja
teoreettiset kontekstit (mm. utilitarismi, liberalismi, rationalismi).
Pelkistäen voi todeta, että mitä teoreettisempia ja "akateemisempia"
asioita Himanen käsittelee sitä varmempi hänen otteensa on. Sen sijaan
Russellin elämän toiminnallisten kontekstien erittely jää heppoiseksi. [--] Himanen
ei myöskään pohdi, minkälaisia vaikutuksia Russell odotti ja toivoi
aikalaiskritiikillään olevan ja millaisia sen tosiasialliset vaikutukset
olivat? Minkälaisia vaikuttamisen strategioita Russell käytti? Miten hän
hahmotti ja rakensi suhdettaan akateemisten piirien ulkopuolisiin ihmisiin ja
ihmisryhmiin? Väitöskirjan motto on Russellin raamatullinen elämänohje
"Älä seuraa joukkoa pahuuteen". Halusiko hän johtaa joukkoja
hyvyyteen vai pysyä niistä erossa? Miten hän hahmotti suhteensa tähän joukkoon?
Mistä joukosta tarkkaan ottaen oli kyse vai oliko kyse ainoastaan
epämääräisestä iskulauseesta, jonka konkreettinen sisältö jäi hämäräksi?
Kaksi arvostelua saman
tekijän eri kirjoista, eri vuosikymmeniltä, voisivat olla yhtäläisempiä vain,
jos Alasuutari olisi todennut, että ”suomalaisen yhteiskunnan toiminnallisten
kontekstien erittely jää heppoiseksi.” Tai sittenkin – juuri niin hän toteaa,
ja vielä lukuisia kertoja.
II
Kovasti tutulta kuulostaa
muutama muukin asia.
Helsingin
Sanomien älymystöraati kiinnitti eniten - tai ainakin muita seikkoja
useammin – huomionsa raportin marxilaisiin ja kristillis-uskonnollisiin
sävyihin. Ne lienevät perua Manuel Castellsin poliittisesta taustasta ja
Himasen väitöskirjatyöstä.
Pääoman ja
Raamatun yhdistelmä ei ole yllätys.
Akateemisesta nimistöpörssistä löytyy myös toinen, Castellsin ja Himasen kanssa
melkein identtinen parivaljakko, vanhempi ja radikaalimpi julkkis Antonio Negri
sekä nuorempi ja tuntemattomampi humanisti Michael Hardt, joilta evankelointi
ja agiotointi käy varsinaista yhteiskuntatutkimusta luontevammin.
Oheisen arvostelu julkaisi Turun Sanomat vuonna
2006 otsikolla ”Kapitalismin loppu palaa takaisin - Italialainen kelmi ja
amerikkalainen tomppeli selittävät uuden maailmanjärjestyksen”.
Michael Hardt & Antonio
Negri: Imperiumi. Suom. Arto Häilä, Mika Ojakangas, Taina Rajanti,
Olli Sinivaara, Akseli Virtanen, Jussi Vähämäki. WSOY, 451 s.
Michael Hardt & Antonio Negri: Multitude.
Penguin, 426 s.
Mistä oli kysymys viime lokakuussa, kun turhautuneet
siirtolaisnuoret sytyttivät Pariisissa tuleen satoja autoja, tai tammikuussa,
kun tanskalaisista pilakuvista ärsyyntyneet muslimit polttivat Syyriassa
lähetystöjä ja Nigeriassa kirkkoja?
Kenties globalisaatiosta, jossa
erilaisia sosio-ekonomisia ympäristöjä erottanut poliittinen maantiede menettää
perinteisen merkityksensä? Tai ehkä multikulturalismista, jossa politiikka
menettää merkitystään suhteessa uskonnollisiin tai muihin kulttuurisiin
arvoihin? Kolmas vaihtoehto on se, että hetkeksi ”Imperiumin” kadut täyttyivät
”Väenpaljoudesta”.
Sitaateilla
merkityt sanat ovat amerikkalaisen Michael Hardtin ja italialaisen Antonio
Negrin yllätyksellisten menestyskirjojen otsikoita. Ensimmäinen on ilmestynyt
nyt myös suomeksi, tosin trendifilosofialle kohtalokkaalla viiden vuoden
viiveellä.
Hardtille
& Negrille ”Imperiumi” ei ole enempää eikä vähempää kuin uusi
maailmanjärjestys. Tämä uudenlainen suvereniteetti syntyy ”kansallisten ja
ylikansallisten organismien ketjusta”, Hardt & Negri kuvailevat. Mikään
kansallisvaltio, edes mahtava Yhdysvallat, ei voi enää ohjata sitä modernin
ajan imperialismin tapaan.
Postmodernin
ajan ”Imperiumille” onkin ominaista se, että ”valtiokoneisto hajautuu ja
deterritorialisoituu”, sekä nähtävästi myös se, että filosofien kieli kangistuu
ja kömpelöiden sivistyssanojen määrä lisääntyy.
Kolmas
”Imperiumin” olennainen ominaisuus on sen toivottavuus.
Vasemmiston mielenosoitukset
globalisaatiota vastaan ovat Hardtin & Negrin mukaan urheita mutta turhia, sillä
”Imperiumissa” markkinatalous aiheuttaa itse oman romahtamisensa. Romahduksen
seurauksena ”postmodernin biopolitiikan tuottavuus” vapautuu ”älyllisten ja
affektiivisten verkostojen tuottavaksi yhteistyöksi”.
Suomeksi sanottuna se tarkoittaa,
että ortodoksisen marxismin ennustus kapitalismin lopusta on palannut takaisin
kuin Lassie-koira, ilahduttamaan taas uutta lapsellisten sukupolvea.
Erona edelliseen kertaan on lähinnä
se, ettei katolisessa seminaarissa filosofian opinnot aloittanut Negri enää
puhu mitään ”neitsyt Mariasta syntyneestä taistelijoiden uskonnollisesti
järjestöstä”, kuten ns. aseen vuonna Italiassa 1977, jonka päätteeksi hänet
tuomittiin ensin vankilaan ja lopulta kotiarestiin terrorijärjestö Punaisten
prikaatien tukemisesta.
Nyt hän tyytyy viittaamaan hurskaasti
Fanciscus Assisilaisen pyhimyslegendaan, joka hänen tulkintansa mukaan ”nosti
koko luomakunnan orastavaa kapitalismia vastaan”.
Ranskalainen historioitsija Michel Foucault
esitteli biopolitiikan käsitteen tarkastellessaan väestötutkimuksen historiaa
ja valtion hallittavuuden ongelmia parin viime vuosisadan aikana.
Uusi
termi oli hänestä välttämätön sen jälkeen, kun valtiovallan laillinen oikeutus
ei liittynyt niinkään kuolemalla uhkaamiseen vaan elämän haltuunottoon
erilaisten terveyttä ja yleistä järjestystä edistävien hankkeiden nimissä.
Foucault korosti osuvasti, että nämä
ihmisten elämää määrittävät olosuhteet ovat yksilöllisesti katsottuna
sattumanvaraisia ja ennustamattomia, mutta kollektiivisella tasolla niistä voi
tunnistaa tiettyjä vakioita. Toisin sanoen väestötutkimuskeskuksen ilmoittama
suomalaisen miehen elinajanodote ei pidä minun kohdallani paikkaansa, jos jään
huomenna auton alle, mutta pitkällä tähtäimellä se osoittaa, että nyt syntyvät
lapset elävät keskimäärin yli 30 vuotta pitempään kuin sata vuotta sitten
syntyneet.
Hardt & Negri kuitenkin
sivuuttavat Foucault’n tilastollisesti analysoitavat populaatiot ja korvaavat
ne pelkästään kuviteltavissa olevalla yksilön suvereniteetilla. Heille
biopolitiikka tarkoittaa talouden tunkeutumista niin syvälle tunteiden ja
tarpeiden alueelle, että lopulta Marxin perustasta ja päällysrakenteesta
muodostuva kapitalismin pyramidi kääntyy dramaattisesti päälaelleen.
”Perusta” on tavaratuotanto, jolle
työläinen myy aikansa ja lihasvoimansa. Palkalla hän maksaa työvoimansa
”uusintamisen” seuraavan päivän ponnistuksia varten, ja siinä
”päällysrakenteeseen” kuuluvilla henkisen levon ja virkistyksen lähteillä on
suuri merkitys. Kapitalismin kehittyessä on kuitenkin käynyt niin, että lepo on
kytketty yhä tehokkaammin tuotannon kaltaiseen suorittamiseen, ja vapaa-aika on
nopeimmin kasvava teollisuudenhaara.
Toisin sanoen se, mitä Hardt &
Negri kutsuvat kömpelösti ihmisen ”haluksi” ja Marx hieman yksinkertaisemmin
”luonnollisiksi elinvoimiksi”, muodostaa nyt massiivisen aineettoman
arvotuotannon markkinan. Yhdessä savupiipputeollisuuden korvanneen
tietoteollisuuden kanssa se on luonut uuden talouden, joka ei enää tuota
niinkään tavaroita kuin sosiaalisia suhteita, jopa yhteisöllisyyttä.
Imperiumi - connecting people?
Nokian insinööreille on tuskin tullut
edes mieleen, että koska he myyvät yhteistyönä syntyviä kommunikaatiopalveluja,
heidän tuotettaan ei voi enää oikeutetusti pitää yksityisenä omaisuutena, vaan
se kuuluu kaikille.
Tähän
kuitenkin perustuu Hardtin & Negrin käsitys kansallisvaltioihin sidotun
proletariaatin korvaavasta ja globaalisti virtaavasta ”Väenpaljoudesta”, jonka
ei enää ole pakko katsella sivusta kun sen tuottavat kyvyt varastetaan.
Ratkaisu myötäilee Marxin tuttua käsitystä
kansalaisyhteiskunnasta, jossa jokainen kansalainen luovuttaa valtiolle osan
itsemääräämisoikeudestaan, ja sitä seuraavasta aidosta sosialismista, jossa
jokainen osallistuisi poliittiseen prosessiin konkreettisena yksilönä eikä
edustuksellisen demokratian kansalaisena tai tilastollisen tutkimuksen
populaationa.
Foucaultin biopolitiikassa
itsemääräytyvyydestä luopuminen vastaisi vallan ”mikrofysikaalista”
ulottuvuutta, eli yksinkertaisesti sitä, miten me arjessa sisäistämme terveyden
ja turvan vaatimukset vaikka mikään hallitsevien piirien salajuoni ei siihen
pakotakaan. Sen sijaan Foucaultin biopolitiikassa ei ole vastinetta Hardtin
& Negrin suvereenille yksilölle.
Se ei tosin johdu Foucaltin
ihmiskuvasta vaan Hardtin & Negrin kategorisesta virheestä.
Sekoittaessaan toisiinsa modernin
tieteen luoman populaation käsitteen ja Marxin ”lajinmukaisen” ihmisyyden,
heiltä ovat menneet puurot ja vellit pahasti sekaisin. Saman ylimielisen
kohtelun kokee myös käytännössä kaikki muukin yhteiskuntatiede, jonka varaan
kaksikko teeskentelee kirjoittavansa. Hämärillä käsitteillä tehty
silmänkääntötemppu toimii seuraavan kaavan mukaan.
”Konstituutio” on eräs Imperiumin
avainsanoista. Hardtin & Negrin mukaan se tarkoittaa sekä Yhdysvaltojen
perustuslakia että valtion materiaalista rakennetta, ”yhteiskunnallisten
voimasuhteiden jatkuvaa muotoutumista ja uudelleenmuotoutumista”.
Tämän jälkeen Yhdysvaltojen
todellisesta ”rakenteesta” ei sanota enää mitään, sillä pelkkä ”konstituution”
mainitseminen vihjaa, että se olisi tekijöiden hallussa, mikäli he vain
viitsisivät paneutua tylsiin yksityiskohtiin.
Yksityiskohtia Imperiumissa ja
Multitudessa on ylipäänsä vähän. Eräs harvoista koskee kasvavaa aseellisten
konfliktien määrää maailmassa, joka Hardtin & Negrin logiikan mukaan johtuu
kansallisvaltioiden koventuneesta vallankäytöstä vastauksena globalisaation
hajottavaan paineeseen: ”Yli 2000.”
Imperiumin ilmestymisvuonna oikea
luku oli ranskalaisen Le monde diplomatique –lehden yleensä luotettavan
indeksin mukaan 62. Kylmän sodan jälkeen määrä ei myöskään ole kasvanut, kuten
Hardt & Negri olettavat, vaan pienentynyt. Lisäksi väkivalta ja sitä
edeltävä kurjuus, epävarmuus ja kansalaisten voimattomuus ei näytä olevan
seurausta kansallisvaltioiden ylenpalttisesta vallasta vaan päinvastoin niiden
heikkoudesta.
Pariisin siirtolaislähiöt, jotka ovat
käytännössä eristyneet muusta ranskalaisesta yhteiskunnasta, ja Lähi-itä, joka
ei ole Aasian tiikeritalouksien tavoin noussut kolmannesta maailmasta
ensimmäiseen, ovat esimerkkejä juuri näistä ongelmista, joita pelkät
sosiaaliset verkostot eivät ratkaise.
Ne edellyttävät Hardtin & Negrin
väheksymää hierarkista ja edustuksellista vallankäyttöä. Kokemus osoittaa, että
ne tuottavat tehokkaimmin ihmisten kaipaamia aineellisia ja henkisiä resursseja
– ja lisäksi vapauttavat ihmiset elämään normaalia elämää, joka ei ole pelkkää
taloyhtiön loputtomissa kokouksissa istumista tai muuta ”lähidemokratian”
tuottamaa helvettiä.
Imperiumi ja sen jatkoksi viime vuonna ilmestynyt
Multitude ovat merkillinen yhdistelmä vasemmistoradikaali Negrin eskatologiaa,
jossa kommunismi ei ainoastaan vapauta työstä, vaan jotenkin myös vapahtaa
siitä, sekä kirjallisuudentutkija Hardtin mahtipontista postmodernismia, jossa
jokainen oppisuunta on aina ”paradigma”, sen kehitys on ”genealogiaa” ja
kriittinen arvosteleminen ”dekonstruointia”.
Negrin
mystilliset lupaukset, jotka Hardtin kieli jättää melkein käsittämättömiksi,
selittävät varmasti osaltaan kirjan herättämää huomiota.
”Postmodernisuudessa me jälleen
huomaamme olevamme pyhän Franciscuksen tilanteessa, tarjoamassa olemisen iloa
kurjuutta vastaan”, Hardt & Negri maalailevat Imperiumin lopuksi: ”Tähän
perustuu kommunistin elämän ikuinen ilo ja riemu.” Multitudessa he pistävät
paremmaksi: ”Me tarvitsemme anteliaan ja rajattoman rakkauden määritelmän.
Meidän on elvytettävä esimoderneissa perinteissä vallinnut rakkauden julkinen
ja poliittinen käsite.”
Viimeistään tässä vaiheessa Antonio
Negrin uskonnollis-yhteiskunnallinen paatos tuo elävästi mieleen toisen
politiikan ja laittomuuden rajamailla sujuvasti liikkuneen italialaisen kelmin,
pääministeri Silvio Berlusconin.
Viime kuukausina Berlusconi on
verrannut itseään sekä Jeesukseen että Napoleoniin, mutta asiantuntijoiden
mukaan häpeämätön hurskastelu ja omien ajatusten nostaminen maailmanhistorian
lakipisteeksi ovat Italiassa pelkkää small-talkia. Niinpä tällaiset höpisijät
on viisainta sivuuttaa olan kohautuksella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti