Helsingin Sanomien ripeä mielipidetoimitus ehti päättää keskustelun
jo eilen. Hitaana bloggaajana minä päätän sen vasta tänään. Seuraava merkintä
on sitten taas kirjallisuudesta (Ali Smith).
Edellisessä
kerran lainasin filosofi Mikko Lahtista ikään kuin osoittaakseni, ettei Pekka Himasta
vastaan esitetyssä kritiikissä ole mitään uutta. Nyt lainaan itseäni ikään kuin
osoittaakseni, ettei Himasen puolesta esitetyssä kritiikin kritiikissä ole
mitään uutta.
Lainaus on Turun Sanomien kolumnista vuodelta 2008, ja se tarkasteli miten
tutkimusjulkaisujen julkiseen arviointiin oli vuoden mittaan reagoitu:
Kun toimittaja arvioi
tutkijan kirjoittaman kirjan, sanomalehteen tulee toisinaan palautetta, jossa
pääasiaksi nousevat kriitikon luonneviat.
Vertaukset Hitleriin ja
Staliniin olivat suosittuja myös kuluneena vuonna, mutta vielä enemmän oli
puhetta kriitikon ahdasmielisyydestä, vihamielisestä kateudesta, vääristyneestä
julkisesta vallankäytöstä, kyseenalaisesta moraalista ja oman edun edistämisestä.
Jos sen sijaan kritiikin
kirjoittaja on toinen tutkija, palautetta ei tarvitse edes odottaa. Tunnetta on
mukana alusta lähtien.
Joulukuussa otsikoihin nousi professorien kina Englannissa, jossa
filosofi Colin McGinnilla oli seuraavaa sanottavaa kollegansa Ted Honderichin kirjasta On Consciousness (”tietoisuudesta”):
Lattea, käsittämätön, tuskallinen, taitamaton, kapeakatseinen ja
katastrofaalinen.
Tämä ei ole kielenkäyttöä, jota yleensä tapaa Oxfordin yliopiston
värittömässä Philosophical Review –julkaisussa. Toisaalta se ei tule suurena
yllätyksenä Honderichin tuotantoa tunteville. Siinä ”surkea” ja ”mitätön” ovat
yleensä lempeimpiä muista filosofeista tarjottuja adjektiiveja.
The Guardianin
haastattelema Honderich ei silti myönnä saaneensa potut pottuina (21.12.2007).
Mieluummin hän päättelee arvostelun sävyn johtuvan jostakin, mitä hän sanoi neljännesvuosisata
sitten McGinnin entisestä tyttöystävästä.
Ulkopuolisen on tietysti
vaikea arvioida kinan kaikkia kerroksia, mutta jos professori McGinnin arvio
Honderichin ammattitaidosta on edes puoliksi perusteltu, tutkijan työ ei
vaikuta kovin rehelliseltä työltä. Ja jos se on perusteeton, johtopäätös on yhä
sama.
Jos kirjoittaisin lauseita, jotka alkavat sanoilla ”meillä
Suomessa”, kirjoittaisin, että Himas-keskustelusta päätellen meillä Suomessa ei
ole totuttu yhtä armottomaan tutkimustyön kritisointiin kuin muualla länsimaissa.
Sen sijaan tapa, jolla
kritiikkiin vastataan, noudattaa kansainvälistä tyyliä ja tasoa. Esimerkkinä
nyt vaikkapa edellä mainittu Hesarin mielipide-osasto. Siinä Himasen herättämiä
ristiriitaisia tuntoja on selitetty yksien ihmisten ”kielteisyyden kierteellä”
ja toisten ”positiivisella ajattelulla”.
Parempi
selitys voisi silti olla se puutteellinen kuva, joka tieteen uutisointi antaa
tieteellisestä työstä.
Tiedeuutinen
kertoo tutkijan kysymyksen asettelun sekä johtopäätöksen. Uutisesta puuttuvat
aiemmin julkaistu tutkimus, joista kysymys kumpuaa sekä tutkijan uusi
tutkimustyö, johon johtopäätös nojautuu.
Himasta arvostelleiden
ammattitutkijoiden mukaan nämä seikat puuttuvat myös Himasen raportista. Sen
sijaan muutama muu kansalainen on löytänyt siitä ”keskustelun herättämisen” ja ”vision”,
jotka on ilmeisen helppo sekoittaa tieteelle ominaiseen kysymiseen ja
johtopäätösten tekoon.
Päivi Karviselle raportin ”itse
asia” on arvokkaan elämän avoin käsite, varsinaiselle tutkimustyölle hän jättää
”muotoseikan” roolin (HS 11.11.2013). Asetelma on nurinkurinen verrattuna
professori Pertti Alasuutarin kirjoitukseen.
Ammattitutkijalle arvokas elämä
on tieteen kulutustavaraa, yksi mahdollinen työkalu lukuisten muiden kestävää
hyvinvointia mittaavien indeksien joukossa. Ja valitettavasti Himasen työryhmä
ei tehnyt tarvittavaa työtä tämän indeksin laskemiseksi (HS 8.11.2013).
Nurinkurinen on myös Risto
Luukkasen kysymys, mutta nyt enemmänkin politiikan näkökulmasta (HS 12.11.2013):
mitä vikaa on arvokkaan elämän käsitteellä kehityksen päämääränä?
No tavallaan se, että Alasuutarin
osoittaman puutteen johdosta Himasen työryhmän raportti jättää arvokkaan elämän
”konkretian” määrittelemisen ”yhteiskunnallisia palveluita suunnittelevien ja
toteuttavien tahojen tehtäväksi”. Aivan kuten Päivi Karvinen kirjoitti.
Näin tieteen rooliksi jää tuottaa
käsitteellisiä välineitä kansalaisten taivutteluun, mikäli poliitikot sitten
myöhemmin keksivät jotain ”konkreettista”. Luontevampaa kai olisi, että yhteiskunta
toimisi toisin päin:
Ensin tiede tuottaa vaihtoehtoja
tai vaihtoehtoja tarkastelevia indeksejä, ja vasta sitten palkataan mainos- ja
konsulttitoimistojen käsitetehtaat viemään sanomaa normaaliin poliittisen
prosessiin.
Merkille pantavinta mielipide-osaston keskustelussa taitaa
silti olla se joustavuus ja suopeus, jolla muuta kuin tutkimustyötä tekevät
kansalaiset jaksavat suhtautua tutkijoiden työtaakkaan ja työmoraaliin.
Karvinen
ja Luukkanen tuntuvat kuvittelevan, ettei määrärahan tai yliopistosta nostetun
palkan eteen tarvitse tehdä oikein mitään. Eikä aina tehdäkään.
Jatkan
samalla vanhalla lehtikolumnilla. Katkelmassa viitataan turkulaisen
taloustieteen professori Matti Virenin ja oululaisen Mikko Puhakan kirjoitukseen
Kanava-lehdessä (9/2007). Katkelman
lopuksi palataan taas siihen, miksi julkinen kritiikki on yliopistoväelle niin
tuskallista.
Kun meillä virkatutkijoiden
opetusvelvollisuudesta poistettiin taannoin minimimäärät, etu Tupo-neuvotteluihin
verrattuna on mittava, Viren ja Puhakka arvioivat. Tilalla on
työsuunnitelmalomake, jota kukaan ei kontrolloi. Keplottelun seurauksena
opetusmäärät ovat romahtaneet ilman, että säästynyt aika hyödyttäisi vapaata
tutkimustyötä:
”Meillä työsuunnitelmaan voi surutta laittaa satoja tunteja tutkimusta,
vaikka edellinen tutkimusraportti olisi ilmestynyt kymmenen vuotta sitten
jossain yliopiston monistesarjassa.”
Työnantajan pettäminen onkin kuulemma yliopistoilla enemmän sääntö kuin
poikkeus. Tosin kyse lienee lähinnä itsepetoksesta.
Kun virkaportaita tulkitaan enemmän oman arvoaseman kuin
virkavelvollisuuksien näkökulmasta, syntyy kirjoittajien kuvailema
kontrolloimaton tilanne, jossa kaikki tekevät töitä enemmän tai vähemmän
itselleen.
Virenin ja Puhakan mukaan tämä ei ole edistänyt ainakaan tuottavuutta
tai tutkijaetiikkaa, eikä vuosi sitten julkaistun selvityksen mukaan edes
työilmapiiriä. Yliopistoa enemmän työpaikkakiusaamista esiintyy vain
seurakunnissa.
Syy voi olla tieteen epävarmuudessa ja sen kysymysten epäselvyydessä.
Ne on toisinaan helpompi ratkaista perustamalla toisistaan eristyneitä
koulukuntia kuin etsimällä uusia vastauksia. Silloin myös oman työnpanoksen arvosteluun
on helpointa suhtautua samoin kuin työpaikan sisäisiin ristiriitoihin, ja
nimetä ne professori Honderichin tavoin kalavelkojen makseluksi.
Tosin yliopistojen ainoa ongelma ei enää ole se, että eräät tutkijat
pitävät toisia tutkijoita akateemisina tyhjäntoimittajina tai työvelvollisuutta
vieroksuvina talousrikollisina. Ilmeisesti yhä useampi tutkija uskoo myös itse
olevansa jonkinlainen huijari, jota piinaa paljastumisen pelko.
Amerikkalaista tieteellistä elämää seuraava Chronicle of Higher
Education kertoo, että tähän vaivaan on jo olemassa omia terapeutteja ja
tukiryhmiä (9.11.2007). Taustalla ei kuitenkaan ole se, että tieteen tulosten
väärentäminen tai plagiointi olisi kasvanut kovin paljon nopeammin kuin tutkijoiden
ja julkaisujen määrä.
Vika on pikemminkin perinteisten työyhteisöjen hajoamisessa
projektirahoitteisiksi yksiköiksi, minkä jälkeen yhä useampi tutkija kokee
kamppailevansa enemmän oman toimeentulonsa pelastamiseksi kuin tieteen
edistämiseksi.
Tämä taas tarkoittaa, että ”teeskentelijän syndroomasta” kärsivälle mikä
tahansa julkinen arviointi voi olla omaa etua vastaan, vaikka sen tarkoitus olisi
toimia yhteisen totuuden puolesta. Ja että julkisessa keskustelussa on kysymys enemmän
julkisivusta kuin itse asioista.
Tuohon aikaan professori Virenillä oli paljon muutakin
sanottavaa, jota voi jälkikäteen yrittää käyttää Himas-ilmiön ymmärtämisessä. Seuraava
katkelma selittää miten syntyy tohtoreita, jotka Himasen tapaan eivät
varsinaisesti tee tutkimusta, eivätkä tunnu edes ymmärtävän, että mitä se toisten
hokema tutkimustyö voisi varsinaisesti olla.
Lehti-katsauksen
julkaisi Kaleva vuonna 2007:
Tapa, jolla akateemisen perustutkinnon jo suorittaneiden
tutkijakoulutus on nyt järjestetty, saa taloustieteen professorilta ankaran
tuomion.
Suurimmaksi syylliseksi turkulainen Matti Viren
nimeää ”opetusministeriön ideologian”. Sen mukaan parhaita kykyjä ei seulota,
vaan jatkokoulutus on ikään opiskelijan subjektiivinen etuus ja väitöskirjojen
määrä koulutuspolitiikan onnistumisen mitta.
Toinen harmin aihe on rakenne. Kun toimintaa
ei keskitetä, koulutettavat hajoavat eri puolille maata pieniksi ryhmiksi,
joille ei mitään kummallista kannata edes järjestää.
Siksi ei ole ihme, Viren kirjoittaa Tieteessä
tapahtuu –lehdessä (5/2007), että todellinen opetus on sattumanvaraista ja
määrältään olematonta ulkomaisiin graduate-ohjelmiin verrattuna. Käytännössä
jatko-opinnot supistuvat vain seminaareihin ja kotiläksyinä lueskeluun:
”Siten väitöskirja on kaikki kaikessa.
Näennäisesti niiden tuottaminen on halpaa, mutta eri asia sitten on, mitä
tutkijakoulutettavat osaavat.”
Kolmas ongelma on yliopistoväki itse, joka
vetoaa yhä herkemmin työsuhdeturvaan, jos rahoitusta ollaan katkaisemassa
tulosten puutteen takia.
Kun
tieteen tasosta päättää viime kädessä ay-juristi yhdessä yliopiston
henkilöstöpäällikön kanssa, ei tutkijakoululaisen
tarvitse nimityksen jälkeen tehdä mitään, Viren päättelee happamasti:
”Heidän
ei tarvitsisi edes tehdä tiliä menestymisestään. Jos neljän vuoden aikana ei
saisi mitään aikaan, voisi aina syyttää huonoa ilmapiiriä ja huonoa ohjausta.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti