Jos
lupaus pitää, kirjailijan uran päätös on kuin filosofin maksiimista. Kvartetti,
jonka viimeinen osa Nemesis on,
kertoo vanhenemisesta ja kuolemasta, eikä niiden jälkeen ole mitään
kerrottavaa: ”Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava". Tai jos ei halua käyttää
kuuluisia sitaatteja väärin, parempi vertaus voisi olla Beckettin Malone:
”Juuri niin juuri niin / ei enää mitään”.
Jokamies (2006) kertoo uhmasta ja anelusta, Tuohtumus (2008) loukatusta ylpeydestä. Nöyryytys (2009) kertoo vihdoin
nöyrtymisestä totuuden edessä. Suomentaja Arto Schroderuksen vaihtoehto
alkuperäisnimelle ”The Humbling” sointuu paremmin suuhun, mutta menee muuten
ohi.
Ja helposti ajatus menee myös ohi Nemesiksestä (2010, suomeksi 2013), jos
sen nimen mieltää ”arkkiviholliseksi”, kuten esimerkiksi englannin kielessä on
tapana. Tai jos tuntee kreikkalaisesta tarustosta vain kostonjumalattaren.
Rothilla näyttää kuitenkin ollen mielessään laajempi mytologinen merkitys,
Nemesis oikeutta valvovana ja liian suurta onnea vastustavana jumaluutena.
Viime kädessä, jos tässä turvaudun vielä
teologiaankin, Nemesis on romaani
penseydestä. Se tarkoittaa syntiä, jossa ihminen kieltäytyy näkemästä ja
kokemasta Jumalan lahjaa, elämän kauneutta ja satunnaisia onnen hetkiä.
Kun elämä kulkee
uomallaan, sen lainalaisuudet ovat mekaanisia ja loogisia, mutta vailla
moraalista johdonmukaisuutta. Vain uskontoa ja kirjallisuutta olisi vaikea
kuvitella ilman armoa tai hetkellistä onnen tunnetta, ilman palkintoa
kärsimyksistä tai oikeista valinnoista.
Jokamiehen
päähenkilö ei väitä olevansa poikkeus säännöstä. Pikemminkin hän on ”vain
haavoittuva ja suojaton ja hämmennyksissä”. Mutta ehkä juuri siksi hän on myös
vakuuttunut, että ”hänellä keskivertoihmisenä oli oikeus saada armahdus
menetyksistä, joita mahdollisesti oli aiheuttanut viattomille lapsilleen, jotta
ei joutuisi elämään mielenvikaisena puolet ajastaan”.
Tämä on vasta ensimmäinen Jokamiehen lukuisista viittauksista Shakespearen Kuningas Leariin. Rothin – ja lukijan -
toinen seuralainen on runoilija John Keats.
Jokamiehen motto on Keatsin Oodista satakielelle, Rothin aikaisempi romaani Dying Animal (2001) lainasi samasta
lähteestä nimensä: ”Nor dread nor hope attend / A dying animal. / Man has created death”.
Jokamiehen päähenkilö on mitä tyypillisin Rothin luomus, ehkä
vanhenevan miehen kuva kirjallisuudessa ylipäänsä.
Hän
on tuottanut vaativalle isälleen pettymyksen, ja jotenkin pettänyt palvovan
äitinsä. Hän herättää kaunaa kahdessa pojassaan, ja rakkautta ainoassa
tyttäressä, jonka tunteet eivät saa ansaitsemaansa vastakaikua. Hän on eronnut
kolmesti, mutta ei siksi, ettei ”janoaisi jotakin vakaata”, vaan siksi, että
aina ”inhosi sitä mitä hänellä oli”.
Tyytymättömyys on Rothille biologian julma pila
ihmisen kustannuksella, ainoa keino, jolla hän voi taistella kuolevaisuuttaan
vastaan. Toinen pila on tietoisuus kuolemasta.
Viime
vuosikymmenten älykkökeskustelussa tämän taistelun synonyyminä on tarjottu
toiminut arvoituksellista ”halun” käsitettä. Termin alkuperä ei kuitenkaan ole
biologiassa, johon ruumiinvaivoja yhä seikkaperäisemmin luetteleva Roth nyt
uppoutuu. Eikä Freudin viettiteoriassa, joka askarrutti häntä kolme
vuosikymmentä sitten Haamukirjailijassa (1979).
Se on Keatsin runoutta lähempänä olevassa romanttisessa filosofiassa.
Kiistelty
psykoanalyytikko Jacques Lacan poimi sen Alexandre Kojèven Hegel-luennoista,
joissa se tarkoittaa suunnilleen samaa kuin eetos 1800-luvun kirjallisuudessa:
ihmisen tietoinen elämä on uuden ja vielä ei-olevan etsimistä, olevaan
tyytyminen on eläimen selviämiskamppailua.
Tästä
samasta ei-olevasta sitten juontuu Hegelin ratkaisematon herran ja orjan
paradoksi, Thomas Hardyn romaanien nöyryyttävä tragedia sekä Lacanin psykoanalyysi,
jossa olennaista ei ole jokin olemassa oleva asia, vaan jonkin tuleminen tai
tapahtuminen.
Lacanin
psykoanalyysi onkin pohjimmiltaan darvinistista, kuten myös Rothin
kirjallisuus. Halu on sokea elämänvoima, joka varjelee elämän muutosta ja
jatkumista, ei sen pysyvyyttä, muotoa tai tarkoitusta.
Rothin
Jokamies ei ole ainoa romaani, jossa
tämä heltymättömyys ulotetaan kuolemaan asti, eikä vain sen rajalle, jossa
jonkin odotusta seuraavan täyttymyksen tai muun uskontoon ja kirjallisuuteen
kuuluvan lohdutuksen tulisi sijaita. Mutta laji lienee harvinainen, koska se ei
tarjoa mitään uuttaa tai yllättävää.
Ongelma
on yksinkertaisesti siinä, että me kaikki tiedämme loppuratkaisun etukäteen.
Hartain
toiveemme on, kuten Roth kirjoittaa, että kaikki eläisivät, ja että kaiken
saisi vielä uudestaan. Kuolema on ihmisen luomus, jossa tämä nujertumaton toive
vielä kerran kiteytyy. Sydämen pysähtyminen on biologian seuraus, jossa
toivetta kantanut tietoisuus sammuu: ”Juuri niin kuin hän oli pelännyt alusta
asti.” No, siinähän se tuli, Beckettin juuri
niin juuri niin.
Nöyryytys
sisältää äidin puheen tyttärelle, joka ei voisi olla suorasukaisempi. Eikä
paljon suorempi voisi olla romaanin aihekaan, paitsi jos kirjailija käy lukijan
kimppuun tylpällä esineellä. Puheen syy on siinä, että tytär on aloittanut
suhteen yli kaksi vuosikymmentä vanhemman miehen kanssa.
Pelkään sitä tosiasiaa, että hän tulee päivä
päivältä vanhemmaksi, äiti sanoo: ”Niin se toimii. Ihminen on ensin 65-vuotias,
sitten 66-vuotias, sitten 67-vuotias ja niin edelleen.” Eikä se siihen lopu,
äiti jatkaa, se ei lopu koskaan. Se jatkuu, kunnes miehellä on ikäihmisten
terveysongelmia ja ties mitä.
Mies
on teatterilavojen tähti Simon Axler. Äskettäin Simon huomasi, ettei hän enää
voi teeskennellä, että repliikkejä ulkomuistista lausuva vastanäyttelijä puhuu
juuri hänelle. Tai että näyttämölavasteena katetussa kupissa on oikeasti teetä.
Illuusion haihtuminen maksaa ensin Simonin uran, sitten avioliiton, mutta
vanhenevalle miehelle nuori nainen on merkki siitä, että elämä voi kaikesta
huolimatta alkaa uudelleen. Tai ehkä kyse on vain uudesta itsepetoksesta.
Kyse
ei siis ole uudesta tiedosta, jota kaiken tietävällä ihmisellä (lukijalla) ei
jo olisi käytössään, vaan yksinkertaisesti siitä, että menestys on hiipuvaa ja
että ihmissuhteista saatava tyydytys näyttäytyy lähinnä sokean elämänhalun
valossa. Jne. Ja tietysti siitäkin, että kaiken tämän tiedostava ihminen, joka
on jo lukenut sen Dostojevskilta ja Beckettilta tai Rothilta itseltään, ei
oikeastaan tee tällä tiedolla mitään. Jollei sitten keksi tekemättömyydelleen
jotain hienompaa nimeä, kuten ”taidenautinnon”.
Aluksi
Nöyryytyksen epäsuhtaiset
rakastavaiset kamppailevat siitä, kummalla on suhteessa fyysinen ja henkinen
yliote. Lopuksi kamppaillaan ulko-ovella moraalisesta yliotteesta, jossa
voittajaksi julistetaan edellisen kamppailun häviäjä. Siis se, joka ei saanut
toteuttaa itseään tai joka joutui tinkimään unelmistaan tai jotakin muuta,
josta kirjallisuuden lisäksi saa lukea värikuvalehtien erohaastatteluista.
Tämän
asetelman perusteella kirjailija voi vaikuttaa hieman kyyniseltä. Minusta se
saa romaanin henkilöt vaikuttamaan haavoittuvilta, suojattomilta ja
hämmentyneiltä (kuten kvartetin aloitusosan Jokamiehen). Ilman näin näyteltyjä
sosiaalisia ja seksuaalisia roolejaan he olisivat kaikki kuin Simon teatterin
lavalla kummallisen neuroosin alkamishetkellä - tietoisina vain yhdestä kaiken
tulkinnan kestävästä totuudesta, eläimen kuolevaisuudesta.
Edeltäjiinsä verrattuna Nemesis on kuin raportti tai muistelma.
Aika on sotakesä 1944, paikka Rothin lapsuuden maisema Newarkin juutalaisessa
kaupunginosassa, joka taas saa vitsauksekseen polion.
Tauti, jota ei osata selittä eikä torjua,
aiheuttaa vihaa ja epäluuloa. Toisinaan tunteiden kohteena ovat
naapurikorttelien italialaiset, toisinaan viranomaiset tai Jumala. Toisinaan
oma heikkous uhan edessä. Sotapalveluksesta vapautetulle Buckylle, leikkikentän
liikuntaohjaajalle, polio on hänen Normandian maihinnousunsa – tehtävä, jonka
tasalle on noustava, uhrauksista piittaamatta.
Yksinkertaisimmillaan
Nemesis on kuvaus
velvollisuudentunnosta, sitten pelosta ja uudelleen velvollisuudentunnosta,
joka saa ihmisen kieltämään onnen itseltään. Ja lopulta, kun muotopuolia
romaaneja kirjoittava Roth hylkää yllättäen kolmannen persoonan ja vetää
hihastaan ensimmäisen persoonan minäkertojan, se on kuvaus sokeudesta elämälle.
Nyt
kokijan rinnalle saadaan näkijä, joka on samalla myös taideteoksen rooli. Siksi
Nemesiksessä on myös laajempi
perspektiivinsä, merkityksellisyyden etsintä., jonka Bucky hylkää, kun hän
romaanin viimeisellä kolmanneksella alkaa pitää itseään polion levittäjänä. Ja
sitten, kun sairastuu itse ja osittain halvaantuu, oikeudenmukaisesti
rangaistuna. Näkijän tehtäväksi jää muistaa – tai kirjailijan tehtäväksi
kirjoittaa – haltioitumisesta, sankaruudesta ja kauneudesta kaiken
lopullisuuden, syyllisyyden ja rumuuden vastapainona. Vaikka kyse olisikin vain
yhdestä kesäillasta.
Nemesiksen viimeiset sivut ovat argumentti ja maalaus,
jotakuinkin komeinta, mitä Roth on tuottanut (ja siis jotakin aivan muuta, kun
vaikkapa Aamulehden nurinkurinen, avuton
kirja-arvio tulkitsee).
Ihmekös
tuo, jos suurempikin kirjailija kykenee panemaan juuri tähän pisteen.
Kiinostava hetki Nöyryytyksessä on se, kun Sybil pyytää sairaassa epätoivossaan tappamaan insestiin syyllistyneen miehensä. Siinä Axleriin syntyy jonkinlainen halkeama. Jokin on häntä itseään ja hänen lapsellista itsesääliään todempaa. (En ole oikein päässyt selville siitä, kirjoittaako Roth päähenkilönsä itsesääliseksi ja turhamaiseksi narsistiksi vai koenko Axlerin Rothin "ohi" siten.)
VastaaPoistaJotenkin Kafkan Muodonmuutos pyrki mieleen Nöyryytystä lukiessa. Se, miten Kafka käsitteli siinä neuvottomuuden kauhua vailla itse aiheutetun kuoleman vapauttavuutta tai itsesääliä; novelli jättää kuoleman jotenkin kesken,lukijaan, vaikka Samsa näivettyen kyllä kuoleekin. Samsan elää halunsa kauheassa vankilassa ja hänen on tyydyttävä haluamaan kanssaihmistensä inhoa, pelkoa ja sääliä (muttei siis itsensä säälimistä!) jotta voisi jakaa edes vähäisimmän symbolisen yhteyen toisiin. Kun kaltaisuudelle ei enää löydy merkitystä, "puhuu" reaalinen: "juuri niin juuri niin." Tähän reaalisen voimaan Roth ei pysty vaikka tuntuu sitä tavoittelevankin.
t. juha