Presidentti Sauli Niinistö
vieraili viime viikonvaihteessa Kiinassa edistämässä maiden välistä kauppaa.
Samalla puhuttiin ihmisoikeuksista, vaikka kotimaiset lehdet eivät enää tee
siitä numeroa.
Tapa
periytyy ajoilta, jolloin Kiinaakin pidettiin kommunistisena diktatuurina,
nykyisen taloudenhoidon valossa sitä on alettu sanoa varovasti
”yksipuoluemaaksi”. Tavan tarkoituksena oli muistuttaa, ettei länsimainen
valtionpäämies ole ”rähmällään” vaan ”osallistuu maan sisäiseen muutokseen”.
Lainausmerkit siksi, että nämä ovat lainauksia, ei siksi, että ironisoin
perinteistä idänsuhteiden kieltä. Tämän kielen mukaan Suomi ei ole rähmällään
Kiinaan päin, koska Kiina ei vanhasta Neuvostoliitosta poiketen puutu Suomen
sisäpolitiikkaan. Eikä Suomi osallistunut Neuvostoliiton sisäiseen muutokseen,
koska historiaa on varaa tulkita moralisoivasti vaikka samaa tyyliä ei
sopisikaan soveltaa nykypäivään.
Lisäksi
kirjoitin ”moralisoivasti” enkä moraalisesti tai eettisesti, koska puhe rähmällään
olosta ei punnitse vaihtoehtoja. Se esittää ne valmiina: jokin kestäväksi
koettu arvo (poliittinen itsenäisyys) asetetaan lyhytnäköiseksi koetun edun
(kansantalous) edelle. Toisin sanoen se on kieltä, joka on omiaan helpottamaan
valintaa, kun taas eettinen pohdinta vaikeuttaa sitä.
Vaikeus
johtuu siitä, että etiikka filosofian lajina pyrkii hyvän määrittelyyn.
Määritelmiä etsiessään filosofi ei tee keksintöjä eikä törmää yllätyksiin,
ennemminkin hän tekee ihmetteleviä kysymyksiä. Jos hyvän määritelmiä on siis
eettisessä keskustelussa lainkaan, niitä on monia. Ja jos vaihtoehtoja haluaa
supistaa, kannattaa lukea lakikirjoja, joissa kerrotaan oikea ja väärä. Mikäli
kahdessa on jo liikaa, voi kääntyä historiankirjoituksen puoleen. Siinä
esimerkiksi Suomella ei jatkosodassa olut vaihtoehtoja lainkaan.
Satunnaisesti
silmään silti osuu ratkaisuja, joissa myös filosofian tyypillisesti avointa ja
jatkuvaa argumentointia halutaan yksinkertaistaa lakikirjojen suuntaan. Silloin
ei suoran mallintamisen pelossa puhuta oikeasta ja väärästä vaan esimerkiksi
myönteisestä ja kielteisestä, positiivisesta ja negatiivisesta. Kovin vaikeaa
ei kuitenkaan ole arvata kumpaa ajattelua tällä tavoin filosofoiva filosofi
pitää oikeana ja kumpaa vääränä.
1980-luvulla tämä ratkaisu kuulemma täytti Helsingin yliopiston luentosalit,
viime aikoina olen lukenut, että sillä saa tuntuvia tutkimusrahoituksia ohi
normaalien kanavien.
Palataan hetkeksi
idänsuhteiden kieleen, ja Helsingin Sanomien torstaiseen pääkirjoitukseen.
Ihmisoikeudet on nähtävä osana demokratiakehitystä, lehti myötäilee Niinistön
puhetta Aasian Boao-talousfoorumissa, mutta ”on epäselvää, mikä osa Niinistön
viestistä upposi kiinalaisiin” (HS 11.4.2013).
Me
emme ehkä ole aivan varmoja, kuvaako ”rähmällään olo” kattavasti kaiken sen,
mitä lähihistoriassa tehtiin kansakunnan edun kannalta oikein tai väärin, mutta
varmasti se antaa lähihistoriasta negatiivisen kuvan. Ja emme me ole varmoja,
osallistuiko Suomi viime viikonvaihteessa Kiinan ”sisäiseen muutokseen”, mutta
varmasti se antaa kauppapolitiikastamme vähän positiivisemman kuvan.
Tätä
positiivista kuvaa voisi luonnehtia vaikkapa ”rikastavaksi ja raikastavaksi
näkökulmaksi”. Lainausmerkit kertovat jälleen, että tämä on lainaus, ei
ironiaa. Lähde on filosofi Esa
Saarisen haastattelu Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä (Huhtikuu 2013).
Viime viikonvaihteen tapahtumia sekin, vaikka toimittaja Saska Saarikoski
myöntää, että mieluummin olisi haastateltu Saarisen tunnetuinta oppilasta. Uusi
tilaisuus avautuu huomenna perjantaina, kun Pekka
Himanen nousee perunakellaristaan esittelemään valtioneuvoston
tilaustutkimusta.
Haastattelussa
Saarinen muistelee itsekin käyneensä ennen ”yhteiskunnallista debattia”.
Nykyään hän luennoi enemmän ”arjen filosofiasta ja positiivisesta
elämänkatsomuksesta”. Minä muistan, että Saarinen käytti ennen lauseita, joita
nykyään kutsutaan ”kalvosloganeiksi”. Mahtaako se tarkoittaa samaa kuin ”arjen
filosofia”?
2000-luvulla Saarinen on
julkaissut vain henkisen kasvun oppaan ja saman artikkelin systeemiälystä
seitsemässä eri kirjoituskokoelmassa, joten yritän havainnollistaa
kalvosloganin käsitettä Glorian Koti –lehdellä (Huhtikuu 2013). Teksti
kuulostaa juuri nyt aika samanlaiselta kuin Saarinen silloin ennen.
Gloriassa
Lumi-laukkumerkin perustaja Sanna Kantola sanoo arvostavansa ”kulkemattomien
polkujen etsintää”, mutta tuskin hän silti sanoisi halveksivansa
yhteisöllisyyttä ja perinnemaisemaa. ”Mottoni on, että jos jotakin haluaa, sen
voi myös saavuttaa”, Kantola sanoo, mutta tarkemmin kysyttäessä hän varmasti
sanoisi myös, että onnistuminen toistaa itseään, ja vasta epäonnistuminen
auttaa löytämään uuden ja oikean päämäärän. ”En pelkää työntekoa ja etsin
ratkaisuja mieluummin kuin valitan”, Kantola sanoo edelleen, mutta arvaan, että
hän joskus sallii itselleen laiskottelun eikä koskaan pelkää kyseenalaistamista
vaikka kaikki vastaukset eivät heti olisikaan valmiina. Lopuksi Kantola Kantola
vielä sanoo ”terveyden” ja ”menestyksen” olevan tärkeää, sillä vasta konkurssin
ja vaikean sairauden jälkeen huomaa miten henkisesti rajoittavaa menestyksen
perässä juokseminen oli ja miten tuli kasvettua ihmisenä.
Kalvosloganille
on ominaista, että se on yleisesti ja ilmeisesti totta, ja että yleensä sen
vastakohtakin on. Minun onkin vaikea keksiä positiivisempaa elämänkatsomusta
kuin se, että vaihtoehtoja toki on, mutta kaikki vaihtoehdot ovat hyviä. Ainoa
negatiivinen seuraus on ehkä se, ettei kalvosloganeita tuottava ja seuraava
ihminen menetä ainoastaan moraalisen kompassinsa suuntaa – sen neulaa hyppii
nyt kaikkialle – vaan identiteettinsä.
1990-luvun
puolivälissä, kun Saarisen tähti oli jo laskussa, jouduin minäkin pohtimaan,
onko Saarinen poikkeuksellisen moraaliton ihminen vai – poikkeuksellisesti –
onko häntä lainkaan?
Tein
alla olevan lyhennelmän kirja-arvostelusta, joka oli väkinäisen vitsaileva,
mutta samalla aidosti tuskastunut arvioidun kirjan perinpohjaiseen
ääliömäisyyteen. Silti se synnytti akateemisesta maailmasta niin ison
kehuryöpyn, että viikon verran luulin sanoneeni jotain oivaltavaa ja fiksua.
Tulehtuneet välit varsinaiseen tiedemaailmaan näkyvät yhä Saarisen haastattelun
katkerissa kommenteissa. Ei kai kukaan voi olla positiivinen koko ajan?
Esa Saarisen Poppamies on johtamistaidon ja
henkisen valmennuksen markkinointitempaus: Voittajien itsehoito-opas
Esa Saarinen - Curt Lindström -
Antero Raevuori - Marjaana Virta: Poppamies. WSOY 1995.
Poppamies ei ole henkilökuva jääkiekon
maailmanmestareita luotsanneesta Curt Lindströmistä, Esa Saarinen varoittaa. Se
ei myöskään ole MM-kisojen historiikki tai lajivalmennuksen teoriaesitys.
Mitä sitten? Nähtävästi
johtamistaidon ja henkisen valmennuksen markkinointitempaus, taloudellisen
menestymisen ja kilpailuetiikan siveysoppi, joka tähdentää tiimin
”kurinalaisuutta, voimakkuutta, keskittymistä ja tarkkuutta” sekä johtajapersoonan
”syväkarismaa”, lempeää auktoriteettia ja hyväntahtoista itsevaltiutta.
Poppamiehen todellinen aihe on seminaariesitelmiä ja yrityskonsultointia
markkinoiva yhden miehen menestystuote, jonka nimeä ei kummallista kyllä
mainita: Curt Lindström Coaching Ab.
[---]
Poppamies ei tyydy havainnollistamaan miten monta
rumaa fonttia taittaja Marjaana Virta on löytänyt tietokoneestaan. Se todistaa
myös, että Esa Saarinen on oikeilla jäljillä valitessaan taas erään
menestysjohtajan (Curren) omaksi moraaliseksi esikuvakseen.
Saarinen ei nimittäin vielä osaa olla
nöyrä, vaikka nöyryys on Curt Lindströmin rakkain hokema. Mutta ehkä Saarinen
ottaa vielä opikseen. Mutta ei vielä, sillä nyt kirjan kannessa Esa Saarisen
nimi on ensimmäisenä, vaikka haastattelijan, toimittajan tai haamukirjoittajan
nimi kuuluisi tahdikkaasti alalaitaan tai vasta nimiösivulle. Esipuheen lopussa
Saarisen nimikirjoituksensa esiintyy voimakkaasti suurennettuna. Hän on itse
signeerannut teoksen, jonka oli tarkoitus esitellä ja kunnioittaa toisen
ajatuksia.
Saariselta puuttuu myös suoruutta,
”uskallusta kohdata erilainen” omana itsenään. Hän ei ymmärrä ”tuloksellisen
kommunikoinnin” periaatetta, joka näkyisi toisen kunnioituksena ja
luonnollisena tasaveroisuutena.
Sen sijaan hän ilmentää sosiaalista
kameleonttimaisuutta ja eriarvoisuuden tiedostamista, vallan liehakointia ja
holhoavaa suhtautumista jäykän hierarkian alamaisimpiin jäseniin.
Niinpä hän puhuttelee johtajaa
(Currea) koulutetun ihmisen kirjakielellä, tiimin kiekkotähtiä (Peltosta ja
Jutilaa) rennommalla yleiskielellä mutta joukkueen hanslankaria (huoltaja Tomi
Mäkipäätä) kieliopillisesti karkealla slangilla.
Ja vaikka Saarinen alleviivauttaa tai
raamittaa omat kysymyksensä, hän ei kykene peittämään oman tekemisensä
ylimalkaisuutta. Poppamies-kirjasta puuttuu maailmanmestariuden henkisiä
edellytyksiä luonnehtiva päämäärän ennakoiminen, tulosnäkemys, oman osaamisen
arviointikyky ja henkilökohtainen vastuunkanto.
Vaikka Saarinen kysyy sattuvasti kuin
urheilutoimituksen kesäharjoittelija (”mihin perustuu menestyksesi
valmentajana?”; ”entä joukkueen päämäärät?”), hän ei kirjantekijänä ”keskity
toteutukseen” eikä ole ”oman totuutensa tae”.
[---]
Tuoreessa oppikirjassa Filosofia (1994) Saarinen
kirjoitti innostavasti, miten ”filosofia kyseenalaistaa, pyrkii kääntämään
selviöitä päälaelleen” ja miten ”filosofian kriittinen koneisto” on
”erilaisuuksien taidetta”.
Hän unohti mainita, että jo
seuraavana vuonna Poppamiehen ”mahdollisuuksien filosofia” muuttuisi
sovinnaisuuden taiteeksi, kokoelmaksi triviaaleja ”loitsuja”, joita filosofian
yliassistentti saattaisi nimittää myös analyyttisiksi totuuksiksi (väittämä on
analyyttisesti tosi - tai epätosi - silloin kun sen totuus perustuu vain sen
sisältämien sanojen tai käsitteiden merkityksiin, eikä mihinkään tiettyyn
kielen ulkopuoliseen tosiasiaan tai asiantilaa):
”Minä olen vastuussa minusta”;
”uskalla olla oma itsesi”; ”tiimityö on elämän olemus”; ”innosta ihmisten
innostajaa itsessäsi”; ”elä upea elämä”; ”anna itsellesi vapaus olla maailman
paras”; jne.
Ei Curt Lindström tietenkään myy
t-paitoja tai puskuritarroja. Nämä ovat konsulttiviihteen iskulauseita, joilla
vahvistetaan yrityselämän uskoa siihen, että talousongelmat ovat
johtajuuskriisejä, että superjohtajuus on osa stilisoitavaa persoonallisuutta
ja että taloudellinen menestys on luonteenominaisuuksista suoritettava
oikeudenmukainen palkkio.
Saarinen tuntee rutiinit, sillä hän
on itse kaupitellut yrityksille ”sikaenergiaa”. Ja nähtävästi hän tietää myös,
miten kalliisti yritykset ovat valmiita maksamaan reaaliaikaisen
maailmantalouden horjuttamasta psyykkisestä perusturvallisuudesta.
Sen sijaan Saarinen on väärässä kun
olettaa, että tehdessämme voittamisesta sankaruutta jäljittelisimme Curt
Lindströmin yksilöllisistä kokemuksista kasvanutta humaanisuutta. Pikemminkin
jäljittelemme Lindströmin henkilöstä riippumatonta nousukkuuden toimintamallia
ja raadollisen kilpailun ihannointia.
Huolimatta siitä mitä Horatio Alger
kirjoitti yli sata vuotta sitten tai Dale Carnegie paljon myöhemmin tai Esa
Saarinen tänään: taloudellinen menestyminen tai urheilullinen paremmuus eivät
ole yksilön eettisiä ulottuvuuksia.
Curt Lindström tietää tämän. Siksi
hän kykenee onnellistumaan henkilökohtaisista onnistumisista, mutta nolostumaan
julkisuuden sankaripalvonnasta.
Filosofian oppikirjassaan Saarinen
kirjoitti mukaansa tempaavasti, miten ”Sokrates halveksi rikkautta ja ulkoista
menestystä” ja ”puhkoi estottomasti näennäisviisauksia”, mutta hän unohti
mainita että Sokrateen oppi on läpikotaisin vanhentunutta. Poppamiehessä
positiivinen ja epäkyyninen Saarinen viestittääkin meille ”tässä ajassa
elintärkeää pyrkimystä ylöspäin”, ”energia-ajattelua”, ”kunnioitusjohtamista”
ja ”kiihkoa olla maailman paras”.
Epäilemättä Saarinen on vilpitön
liehakoidessaan vallanpitäjiä tai tukiessaan arvojen rahallisia mittareita ja
menestysjohtajien kulttia, jossa hyvän yhteiskunnan päämääriä ja yksilön
etiikkaa kysellään yritysten keulahahmoilta. Ilmeisesti hän etsii uskallusta
kirjoittaa kuten propagandaministeri Göbbelsin lempihistorioitsija,
viktoriaaninen Thomas Carlyle, jolle ”aikansa henkisiä totuuksia” olennoivissa
suurmiehissä ”yhdistyi salaperäisellä tavalla yksilön itsekkyys ja yhteisöllinen
tahto”.
[---]
Curt Lindström vaikuttaa melko mutkattomalta ja
pyrkimyksissään onnistuneelta medelsvenssonilta, joka löysi itselleen sopivan
johtamisfilosofian maanmiestensä hyvin tuntemasta revyyiskelmästä ”Det går
litet bättre / Dag för dag”.
Hänen toiminnalleen
yrityskonsultoinnin tai urheiluvalmennuksen parissa Poppamiehestä tuskin on
mitään haittaa, sillä ei kirja suinkaan tahallaan yritä jymäyttää
jääkiekkofaneja tai isänpäivälahjaa etsiviä lapsia. Sen sijaan kiistelty
julkkisfilosofi Saarinen vahvistaa vihamiesten ennakkoluuloja ja pettää
ihailijoiden odotukset.
Ymmärrän kyllä, ettei Saarinen halua
ikävystyttää lukijaa erittelemällä symbolista interaktionismia
etnometodologisen keskusteluanalyysin keinoin, kuten varsinaiset
johtamiskulttuurin tutkijat. Mutta on vastaavasti outoa, ettei hän esitä edes
niitä todellisia kysymyksiä, joihin hänellä oman koulutuksensa ja
virka-asemansa perusteella olisi parhaat edellytykset. Kuten:
Eivätkö vahvemman ylistys,
yritysjohtajien henkilöpalvonta ja urheilusankaruus ole auktoriteettiuskoa?
Entä olisiko Platon karkottanut ihannevaltiostaan taiteilijoiden ohella myös
konsultit?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti