Sosiaalityön professori Mikko Mäntysaari Jyväskylän
yliopistosta osallistui kirjoituksellaan keskusteluun sosiaalialan
työvoimapulasta ja epäpätevistä sosiaalityöntekijöistä (”Sosiaaliala kaipaa yhä
lisää työvoimaa”, HS 11.10.2012).
Mäntysaaren
mukaan tilannetta jo helpotetaan esimerkiksi niin, ettei ammattikorkeakoulussa
sosionomin tutkinnon suorittaneen henkilön tarvitse aloittaa täyden pätevyyden
takaavaa maisterin tutkintoa alusta, vaan aikaisempi tutkinto huomioidaan
opintopisteinä.
Valitettavasti
tämä ei ole ratkaisu vaan osa ongelmaa. Herää kysymys:
Miten
ammattikorkeakoulu ei kykene kolmessa vuodessa tuottamaan pätevää
sosiaalityöntekijää?
Kysymys
on vaikea, ehkä kiusallinenkin, sillä vastaus ei liity sosiaalityön asiakkaan
tarpeisiin. Se liittyy koulutuspolitiikan tavoitteisiin, yliopistojen
rahoitukseen ja ammatilliseen edunvalvontaan.
En
ymmärrä lainkaan koulutuspolitiikkaa, jossa aikaa vievistä tutkinnoista tehdään
kynnys hyvinkin vaatimattomasti palkattuihin ammatteihin.
Hieman
paremmin ymmärrän tieteen palvelijoiksi perustettuja yliopistoja, jotka
taloutensa pyörittämiseksi joutuvat tehtailemaan ammattitutkintoja. Otaksun,
että vain murto-osa professori Mäntysaaren perustutkintoa suorittavista oppilaista tuottaa koskaan merkittävän
tieteellisen julkaisun. Ja että pieni osa sosiaalityön jatkotutkintoa suorittavista
maistereista uskoo väitöskirjasta olevan etua johtotehtävistä kilpailtessa mutta useimmille se merkitsee sapattivapaata
kuormittavasta arkityöstä.
Parhaiten
ymmärrän ammattiliittoja. Ne pystyvät paremmin puolustamaan jäsentensä etuja,
jos palkkataulukko perustuu korkeakoulututkintoon. Ja jos tutkinnon
suorittaminen muodostaa työvoiman tarjonnan pullonkaulan.
Viime
vuodet olenkin voinut seurata kotioloissa mitä sosiaalityön tutkinto vaatii, ja
mitä sosiaalityö.
Opiskelijaa olen tukenut
vastaamalla kysymyksiin yliopiston satunnaisen tuntiopettajan tiedoilla ja
taidoilla. Olen esimerkiksi selittänyt, miten klassisia teorioita lapsen kielen
ja sosiaalistumisen kehityksestä ei voi näennäisistä ristiriitaisuuksista
huolimatta käyttää toisiaan vastaan, vaan teoriapohjan erilaisuuden vuoksi
niitä on tarkasteltava ikään kuin rinnakkain.
Varsinaisessa sosiaalityössä
George Herbert Meadin (1863-1931), Lev Vygotsin (1896-1934) tai Jean Piaget’n
(1896-1980) pioneerityölle ei näytä olleen paljon käyttöä. Sen sijaan minulta on kysytty:
Pitääkö ryhtyä johonkin toimiin, jos on
sosiaalipäivystäjänä käynyt asunnossa, jossa on luteita?
Tätä ei opetettu yliopistossa minullekaan,
joten katsoin netistä.
Yliopistossa ei myöskään opeteta
miten sosiaalityön organisaatiokaavio professori Mäntysaaren kotikaupungissa
Jyväskylässä eroaa vaikkapa Turun organisaatiosta. Tai mitä kotipalveluja tarjotaan Vaasassa
ja mitkä niistä puuttuvat Oulussa. Tai minkä nimiseen konttoriin
vanhuspalvelutyöntekijä soittaa Tampereella, jotta vanhukselle saadaan rollaattori.
Nämä ovat asioita, jotka
sosiaalityön tulevat maisterit oppivat työssä koulun ohella. Koulussa he
oppivat viranomaisen vastuun, asiakkaan oikeudet, soveltuvat lakipykälät ja
asetukset. Ja siihen sosiaalityön yleensä teräväpäinen väki tuskin tarvitsee
viiden vuoden korkeakoulutuomiota.
Tässä oli minusta hyvä tarkastelukehikko ja hyviä kysymyksiä.
VastaaPoistaYliopistossa ei tosiaan opeteta näitä käytännön asioita, joihin työelämässä ja virkamiehenä voi törmätä oikeasti, eli niitä sitten ratkotaan lakikirjan, intuition ja maalaisjärjen kanssa, mutta moneen muuhun asiaan törmää yliopistossa, johon varmasti ei törmää käytännön elämässä.
Toisaalta yliopistossa oppii ehkä oppimaan ja ajattelemaan ja ratkomaan näitä ilman opetusta, en tiedä.
Joskus ylioppilastutkinti on varmaan riittänyt todisteeksi siitä, että henkilö on tunnollinen ja ajattelemaan kykenevä. Työnantaja ei erikseen vaatinut näyttöä siitä, että trigonometria, solun rakenne ja Pultavan taistelu olisivat jääneet myös muistiin.
VastaaPoistaNyt samaa peruskunnollisuutta pitää kai todistaa maisterintutkinnolla.
Tunne opinnoista teoriana ja työstä käytäntönä tietysti vahvistuu, kun tutkintojejn vaatimukset eivät ole yhtä dynaamisia kuin työelämän (paitsi ehkä lääketieteessä ja teknologia-aloilla, jossa käytäntä ja teoria yhdistyvät himen eri tavalla kuin nyt vaikkapa sosiaalityössä, hallinnonaloilla, yms.).
Silti ja samalla tulee mieleen, että eikö tämä koulutusmalli ole tehokas tapa syrjäyttää nuoria, jotka osasivat jotain mutta eivät osaa istua koulun penkillä?
Ihmetelin tätä ensi kerran varmaan jo 80-luvulla.
Lukion jälkeen menin välivuodeksi hotelli-ravintolaan töihin ja olisin kuulemma kelvannut vakituiseksisikin. Pari vuotta myöhemmin, kun tein enää kesiä, uusina taloon kelpasivat enää restonomit. Minä sitten kokeneempana neuvoin talon tavat ja tietokoneen käytön. Jos turisti ei osannut englantia, pyysimme siivojia tulkiksi. Heissä oli monia omalta alaltaan työttömiä germaanisen ynnä muun filologian opiskelijoita.
Yhdeltä kaverilta kuulin muutamakymmen vuotta sitten 1990-laman aikana, että makkaratehtaan yövuorossa olivat vertailleet koulutuksiaan, ja miltei kaikki olivat maistaneet akateemista sivistystä oli moni valmiskin ja oli ekonomia ja lääkärikin yövuorossa, ajoi trukkia muistaakseni.
Poista***
En ole kirjastoalalla enkä sosiaalialalla, mutta useat, jotka ovat ovat idealisteja, ja älykkäitä, työ on kuitenkin huonosti palkattua ja aliarvostettua, mutta arvokasta, mutta irvokasta sosiaalipuolella, se taas voi johtaa esim. kyynistymiseen ...
***
Siksi postauksesi ratkaisisi monia ongelmia, ainakin päteviä henkilöitä saataisiin lisää eikä lisäriippaa tulisi alimiehityksistä.
***
Pari kommettia haluan vielä kirjoittaa:
Ludeongelma voi olla pian todellinen sillä lehtien mukaan luteet leviävät ilmastointikanavien myötä ja eräissä paikoissa lienevät jo epidemia, ja asukkaat voivat edelleen levittää niitä vaatteissaan ..
***
Luin joskus tutkimuksen jonka mukaan jatkotutkinnot eivät paranna työllisyyttä voi johtua ehkä työmarkkinoiden halusta saada ihmisiä ratkaisemaaan myös käytännön ongelmia, ja toinen se mihin osin viittasit, mutta niin, että jatko-opinnot ovat myös vaihtoehto työttömyydelle.
Päivän lehti otsikoi:
VastaaPoista"Aalto-yliopisto työllistää eniten itse taiteen tohtoreitaan".
Muistan saman ilmiön Turun yliopistosta, kun elokuvatutkimus oli uusi oppiaine ja kulttuurihistoriassa oli sukupolvenvaihdos.
Kun tohtorit saavat töitä kouluttaakseen uusia tohtoreita, jotka eivät enää saa töitä, homma toimii samalla periaatteella kuin Win Capita. Selvä pyramidihuijaus?