Seuraava ei ole väite, se on kysymys. Joukko kysymyksiä.
Jos merkittävä
kirjallisuus edustaa taiteen uutta aaltoa (nouvelle vogue), onko television saippuaooppera seisovaa vettä? Jos merkittävä
kirjallisuus edustaa taiteen etuvartiota (avant garde), livahtiko television saippuaooppera jo takaportista?
Entä ovatko molemmat niin kaukana
valtavirtaa edustavasta laaturomaanista, että ne ovat lähellä vain toisiaan?
”Neuromaanin jälkeen suomalaisen proosan on hiukan
vaikeampi olla entisensä”, ilmoittaa Jaakko Yli-Juonikkaan uuden kirjan
takakansi. Eikä Kauniiden ja rohkeiden jälkeen ole entisellään myöskään
Aristoteles, vahvistaa päivän lehti.
Tässä kirjailija Tommi Melender kirjoittaa blogissaan Neuromaanista:
”Se edustaa ergodista kirjallisuutta, jota ei ole tarkoitus lukea lineaarisella
kaavalla, vaan tekemällä valintoja, seurailemalla yksiä polkuja toisten
polkujen kustannuksella. Ensimmäisen lukukerran jälkeen
rupesinkin harjoittamaan ruutuhyppelyä, ja heti ensiksi valitsin
nihilistisen etenemislinjan ja jatkoin sitä romaanin kertojan varoittelusta
huolimatta - päätyäkseni umpikujaan. Sen jälkeen olen kokeillut Neuromaanissa
erilaisia reittejä, eikä kirja ole vieläkään ammentanut itseään tyhjiin.”
Tässä radiotoimittaja Harri Moisio puhuu päivän lehdessä Kauniista
ja rohkeista:
”Se on päättymätön satu. Se ei ole alkanut mistään, siinä ei ole
keskikohtaa, eikä siinä tunnu olevan minkäänlaista loppua. Siinä kumotaan
kaikki Aristoteleen kerronnan lait, mutta silti se pysyy omituisella tavalla
kasassa.”
Ja tässä puhuu kirjailija-toimittaja Miika Nousiainen, arvatkaa
itse kummasta:
”Siinä maailmassa kaikki on mahdollista. Se
on niin taidokkaasti kirjoitettu, että omat kirjat hävettävät. Sellainen
luovuus puuttuu itseltäni.”
Toinen antaa lähikuvaa kasvoista, toinen aivoista: kumpikaan ei kuvaa kohdettaan sellaisena kuin ne tunnistamme, mutta ehkä joitakin fantasioitamme siitä, millaisina ne tahtoisimme tunnistaa. Ehkä tässä yksi viehätyspohja.
VastaaPoistaSyvällinen havainto. Itse ajattelin niin pinnalta, että miten vaikea on selvästi erottaa toisistaan (kriitikon) kielellä asiat, jotka meille elämyksen ja arvon tasolla ovat kuitenkin täysin erilaisia.
VastaaPoista