Kun helmikuussa aloitin kirjallisen blogin, en arvannut,
että tekisin blogimerkinnän Turun ja Porin välisestä kasitiestä. En myöskään
arvannut, että tekisin siitä kaksi blogimerkintää.
Keissi näyttää kuitenkin olevan
sellainen, joista Journalismikritiikin
Vuosikirjaan kirjoittavat ivalliset mediatutkijat voivat yleensä vain
unelmoida. Tapahtui viime keskiviikkona:
Liikenneministeri
Merja Kyllönen erottaa Juhani Tervalan liikenneviraston pääjohtajan paikalta ja
siirtää tämän toisiin tehtäviin. Helsingin
Sanomien pääkirjoitussivulla Tervala on ”kova jätkä”, joka yhteistyössä maakuntapäättäjien
kanssa kiirehti kasitien valmistumista. Turun
Sanomien pääkirjoitussivulla Tervala on ”pöyhkeä” virkamies, joka oli ”valmis
olankohautuksella sivuuttamaan maakunnissa valmistellut tiesuunnitelmat”. Tästä
omapäisyydestä johtuen tiehanke olisi myös ajautunut ministeriössä paitsioon.
Uutisointia
voi sanoa ”monipuoliseksi”, mikäli lukija sattuu seuraamaan lehtiä riittävän
monipuolisesti. Muussa tapauksessa mieleen tulee toisenlaisia ja vähemmän
kohteliaita nimityksiä. Eilen tilanne jatkui Ilta-Sanomissa, tänään Helsingin
Sanomissa…
1.
Eduskuntavaalin ja meneillään olevan kunnallisvaalin
perusteella olen päättänyt, että Ilta-Sanomien
toimittaja Mika Koskinen on Suomen Mitt Romney: vaikka tv-väittelyissä olisi
”mapeittain naisia”, eivät he Koskisen arvioiden mukaan pärjää tiedoissa ja
esiintymistaidoissa yhtä hyvin kuin porvaripuolueiden tai demarien miehet.
Odotettua
siis oli, että Koskinen ymmärtää paremmin pääjohtaja Tervalan
kuin ministeri Kyllösen näkökulman. Odottamatonta oli se, että Tervalan asiaa
ajaessaan Koskinen ryhtyy työmarkkinapoliitikoksi.
Ilta-Sanomien eilisessä uutiskommentissa
Koskinen kertoo tehtävistä erottamisen tulleen niin äkkiä ja varoittamatta,
ettei Tervalalle annettu tilaisuutta ottaa mukaan ”oikeudellista avustajaa”.
Onko ministeriöissä tapana, että alaista läksytetään tai siirretään toisiin
tehtäviin vain jos alaisen tukena on ”oikeudellinen avustaja”? Onko missään
työpaikassa?
Älä
sitten tee tästä mitään stooria, meitä toimittajia neuvottiin ennen vanhaan,
jos jutun formaattiin kuului asia ilman sille kuviteltuja vaikuttumia tai
merkityksiä. Koskinen kuitenkin tekee. Hän kuvittelee, tai luo lukijalle
kuvitelman, että Tervalan erottaminen on uutinen koska menettely oli
poikkeuksellinen ja epäilyttävä. Todellisuudessa Tervalan erottaminen on
uutinen, koska menettely oli harvinainen ja yllättävä.
Stoori
jatkuu. Stoorissa ministeri on juoruämmä.
Koskisen
mukaan ministeri Kyllösen ”toimet” ovat herättäneet ihmettelyä. Kenessä? Sitä passiivimuodon
taakse piiloutuva Koskinen ei kerro. Mitkä toimet? Sen Koskinen kertoo.
Ministeri on puhunut erottamispäätöksensä perusteista ja siis Tervalan
johtamistavasta suljetuissa tilaisuuksissa.
Totta
kai on, jos Koskinen tarkoittaa tilaisuuksia, joissa Koskisen tai muiden
toimittajien sijaan kuulijoina on valiokuntajäseniä, eduskuntaryhmien
puheenjohtajia ja hallituksen avainministereitä. Ainakaan Koskinen ei nimeä
muita vaihtoehtoja. Siksi Kyllösen voi ehkä jättää ihmettelemättä ja ihmetellä
Tervalaa. Esimiehen arvostelu julkisissa tiedotusvälineissä ei kuulu
perinteiseen virkamiesetiikkaan. Tervalalle tämän poikkeuksen silti mieluusti
suo. Varmasti moni muukin työntekijä haluaisi sanoa pomostaan suorat sanat Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla,
jos siihen vain annettaisiin tilaisuus.
Stoori
huipentuu. Stoorissa ministeri on kokematon tyttö.
Nimettömään
lähteeseen vetoava Koskinen kertoo myös, ettei Tervalan erottaminen ollut
Kyllösen idea, vaan jo pitempään meneillä ollut toisen korkean virkamiehen
hanke. Koskisen tulkinnan mukaan vanhempi ja kokenut virkamies vei nuorta ja kokematonta
naisministeriä kuin pässiä narussa.
Ilta-Sanomien eilisessä versiossa
ministeri Kyllönen on huono johtaja. Jutun uskottavuutta nakertaa se, että ainoa lähde
on nimetön. Helsingin Sanomissa on
tänään toinen versio. Sen mukaan pääjohtaja Tervala on huono johtaja. Jutun uskottavuutta
lisää se, että lähteitä on useita ja että yksi heistä esiintyy omalla
nimellään:
Liikennevirastossa
tehdyn kyselyn mukaan ylimmän johdon johtamistaidoissa oli paljon
toivomisen varaa.
"Pääjohtaja on voimakastahtoinen henkilö ja haluaa ajaa
päätöksiä nopeasti läpi. Hän haluaa, että asiat tehdään heti, eikä
välttämättä mieti seuraamuksia muille", sanoo viraston akavalaisten
pääluottamusmies Seppo Mäkinen.
Samalla
Helsingin Sanomat heikentää toistakin
Ilta-Sanomien stooriin kuulunutta
juonielementtiä. Vielä eilen Ilta-Sanomien
lukijoiden annettiin Tervalaan nojaten uskoa, että Tervala houkuteltiin eronpyyntöön
tekaistulla väitteellä, jonka mukaan Kyllösellä oli hallituksen tuki. Tänään Helsingin Sanomat kertoo
hallituslähteisiin nojaten, että tuki oli.
Myös
Kyllösen ministeritaidoista voi Helsingin
Sanomissa syntyä erilainen kuva kuin Ilta-Sanomissa.
Ilta-Sanomissa Kyllösestä on toimittajan
oma arvio, tehdystä työstä ei anneta esimerkkiä. Helsingin Sanomissa on esimerkki, ei toimituksen arviota, vaikka
liikennejaoston ja liikenneministerin erimielisyydet mainitaan:
Eduskunta hyväksyi
viime kesänä Kyllösen valmisteleman liikennepoliittisen selonteon,
jonka mukaan liikenneministeriö alkaa toteuttaa entistä halvempaa
tiesuunnittelua. Pilottihankkeena oli Kouvola–Lahti-tie, jonka
kustannukset lähes puolittuivat.
2.
Toimittajien omien kolumnien määrä alkoi reilu vuosikymmen
sitten kasvaa varsinkin Sanoma Newsin julkaisemissa lehdissä, Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomissa. Lisäksi uutisten
rinnalle tulivat toimittajan kuvalla varustetut uutiskommentit.
Kommenttien
ja kolumnien tarkoitus kerrottiin minullekin Sanomien avustajapalaverissa.
Niiden tuli taustoittaa uutisia mielipitein ja tulkinnoin. Nyt molempia tulee
niin ripeästi, että on odotettava pari päivää uutista, joka taustoittaisi
mielipiteen ja tulkinnan.
Ansiokas postaus, hienoa vertailua.
VastaaPoista***
Itse en ole seurannut tapausta näin monen median kautta, mutta keskiviikon Ilta-Sanomien jutussa kiinnitti huomiota se, että ministeri Kyllöstä luonnehtivat neljä henkilöä, joista kolme on vasemmistoliitosta ja yksi vasenryhmästä! Mika Lehto -nimi on jutun alla, toinen juttu on otsikolla Holtitonta rahankäyttöä, ja alla on Hellevi Mauno -nimi.
***
Lööppien kautta joskus olen seurannut joidenkin toisten juttujen etenemistä. Joskus tuntuu, että lehtiin informaatiota laitetaan ripotellen, eikä aina tunnu siltä, etteikö kaikkia faktoja olisi voitu laittaa kerralla pöytään, tai vaihtoehtoisesti näkemyksiä. eli
Maanantaina on itse uutinen
Tiistai joku raivostuu siitä
Keskiviikkona joku raivostuu raivostumisesta
Torstaina on selvinnyt jotain ehkä uutta
Perjantaina on jo paiskattu sovinnon kättä.
***
Tässä tapauksessa ei ole paiskattu sovinnon kättä ei luultavasti paiskata, eikä tämä ole tyypillinen juttu minusta, kuten kirjoitit.
***
Virkamiehen minusta pitäisi erota, jos siltä tuntuu, mutta Suomessa aika harvoin kukaan eroaa tai erotetaan.
Asian vierestä, mutta asiaan josta olet kirjoittanut: jokainen joka on ajanut Turusta Vaasaan, tai Vaasasta Turkuun, tai vaikka Poriin tai Maskuunkin asti tietää, että tie on luvattoman huonossa kunnossa. Liikennehankkeiden kohdentamisesta pitäisi tehdä minusta joku avoimempi proseduuri. Luullakseni sekä Turussa, Vaasassa ja Porissa on satamat, ja Poriin ei ole Turusta rautatietä, joten joku kunnon liikenneyhteys olisi hyvä olla
PoistaKun tähän nyt kerran juutuin, niin teen vielä lisäyksen…
VastaaPoistaTänään Helsingin Sanomat siis kirjoitti ”HS:n omiin lähteisiin” vedoten, ettei ministeri Kyllönen harhauttanut pääjohtaja Tervalaa kertomalla virheellisesti, että erohankkeella olisi takana hallituspuolueiden tieto ja tuki. Kyllösen kertoma oli totta, ja vaikkei HS:n jutun lähdettä luonnehdita kovin seikkaperäisesti, jutun perusteellisuus tekee siitä uskottavan.
Entä mitä kirjoitti tänään Ilta-Sanomat? No sitä, että ”ministerin harhautus varmistui jo eilen”. Tosin vielä eilen tieto harhautuksesta ei ollut varma, vaan vasta Tervalan kertomaa, joten mikä on muuttunut?
Ei kai mikään. Paitsi että nyt syntyy vaikutelma passiivimuotoon mieltyneestä toimittaja Mika Koskisesta, joka käyttää tieteellisestä keskustelusta tuttua taktiikkaa: jos oma tieto osoittautuu virheelliseksi, sitä ei tarkisteta eikä vedetä takaisin, vaan se toistetaan entistä kärkevämmässä muodossa. Kyllä joku lopulta uskoo.