My design is to
shew the manner wherein we perceive by sight the distance, magnitude, and
situation of objects. Also to consider the difference there is betwixt the
ideas of sight and touch, and whether there be any idea common to both senses.
-- George Berkeley: An Essay Towards a New Theory of Vision (1709).
-- George Berkeley: An Essay Towards a New Theory of Vision (1709).
Pakkaan yhä hyllystä
pois kirjoja, joihin en halua enää palata, ja teen tilaa kirjoille, joiden en tiedä vielä olevan olemassa. Paul Austerin
romaanin Illuusioiden kirja välistä
löytyy kellastunut lehtileike. Se on Jan Blomstedtin arvostelu, julkaistu
Helsingin Sanomissa 26.8.2002.
Omista lyijykynämerkinnöistä
huomaan – muistan – mikä minua on arvostelussa askarruttanut niin, että olen ottanut
sen talteen. Olen arvellut löytäneeni tilaisuuden oikaista filosofian tohtoria
ja Helsingin yliopiston filosofian dosenttia tämän omalla alalla.
Arvelinko
oikein? Yhteys mieltä silloin askarruttaneen asian perusteisiin on siinä määrin
katkennut, etten enää tiedä. Sen sijaan
haalistuneista muistiinpanoista voi yhä rekonstruoida sen, mitä kymmenen vuotta
sitten halusin Blomstedtille sanoa.
”Mistä illuusioista on
kysymys?”, Blomstedt kysyy arvostelussaan, ja lähtee itse etsimään vastausta: ”Filosofi
George Berkeleyn nimen vilahtaminen tuntuu merkitykselliseltä vihjeeltä.”
Viittaus
Austerin mainitseman filosofin subjektiiviseen idealismiin jää kuitenkin turhan
tylyksi: ”Berkeley väitti, että niin sanottu todellisuus on vain sarja havaintoja.
Se on ihmisten päässä.”
Oikeastaan
Berkeley (1685-1753) väitti, että me voimme muodostaa idean ulottuvaisesta,
käsin kosketeltavasta kappaleesta vain, jos sillä on jokin aistimellinen,
tajunnasta riippuvainen ominaisuus - väri, pehmeys, tuoksu, tms.
Berkeleyn
fysikaalisiin kokeisiin perustuvilla argumenteilla ei sinänsä ole mitään
tekemistä Blomstedtin seuraavaksi mainitseman postmodernin todellisuuskuvan
kanssa (”postmodernit tulkinnat median muovaamasta todellisuuskuvasta, jossa
olevaa on vain mikä nähdään teeveessä”).
Eikä
postmodernismilla liene puolestaan kovin paljon tekemistä Austerin romaanin
nimen kanssa: ”Iluusioiden kirja”. Blomstedt ehdottaa tahallisen naiivisti, että
illuusiot ovat ”käsityksiä jotka eivät vastaa todellisuutta”, minkä hän
edelleen kytkee fiktion kykyyn ”todistaa asioista, joita ei ole”.
Ilmeisesti
Blomstedilla on mielessään Berkeleyn teos Principles.
Sen mukaan me emme voi ajatella kappaletta, joka on olemassa ilman että sitä
havaitaan. Olemattomia (pyöreä kolmio, yksisarvinen, Jumala) kuvitteleva fiktio ei kai silti ole säännön poikkeus. Fiktio
on havaittavaa - ääniä, muotoja, värejä - eikä se tässä merkityksessä harhauta
aisteja enempää kuin muukaan todellisuus tai todellisuuden esittäminen (joidenkin mielestä tietysti näköhavaintokin on verkkokalvon esitys aivoille). Jos jotakin, se harhauttaa
johtopäätöksiämme todellisuudesta. Mikä puolestaan on varsin yleinen ominaisuus
myös faktuaalisiksi tarkoitetuissa kuvallisissa tai kirjallisissa esityksissä,
kuten teeveen uutisissa tai tohtorien väitöskirjoissa.
Otaksuttavasti
Austerilla onkin ollut mielessään toinen Berkeleyn teos, New Theory of Vision. Sen mukaan illuusio, esimerkiksi näköharha
kuun koon kasvamisesta sen lähestyessä horisonttia, on viime kädessä
luonteeltaan kontekstisidonnainen tai - vielä modernimmin - hahmopsykologinen.
Berkeley
vertasi näköharhaa tapaan, jossa sanojen merkitys määräytyy usein
käyttöyhteyden perusteella:
”Tiedossa
on, että kun sana lausutaan tietyissä olosuhteissa tai kun sitä käytetään
tietyssä yhteydessä toisten sanojen kanssa, se ei aina merkitse samaa kuin lausuttuna
jossain toisissa olosuhteissa tai käyttöyhteydessä.”
Tämä leikkaustekniikka tai kielen montaasi, kuten
klassinen elokuvateoria asian ilmaisee, palauttaa kysymyksen illuusiosta
takaisin Austerin romaanin keskeiseen ja myös Blomstedtin kommentoimaan teemaan
– elokuvaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti